پژو

ممنوعیت تبلیغ پژو به خاطر پیامک‌بازی!

پس از اینکه قانون‌گذاران بخش تبلیغات بریتانیا اظهار داشتند حواس راننده خودرو به خاطر پیامک پرت می‌شود، تبلیغ تلویزیونی پژو در این کشور ممنوع شد. این تبلیغ که نشان دهنده تکنولوژی ارتباطی بکار رفته در پژو ۲۰۸ Allure پریمیوم می‌باشد، مردی را در حال رانندگی نشان داده درحالی‌که پیامکی بر روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود.

تبلیغ پژو
آژانس استانداردهای تبلیغات بریتانیا ASA گفته که این تبلیغ احساس عدم مسئولیت‌پذیری را القا کرده و نشان داده رفتار رانندگی آسیب‌رسان به ایمنی می‌باشد. Clearcast که به خاطر تبلیغات معروف خود شناخته شده در دفاع از خود و پژو گفته که خواندن لحظه‌ای یک پیام روی صفحه‌نمایش آسیب‌رسان نبوده و بی‌شک حواس‌پرتی کمتری نسبت به تنظیم رادیو دارد. همچنین گفته شده راننده کنترل کاملی روی خودرو داشته و حواسش از جاده پرت نشده است.

تبلیغ پژو
پژو نیز تصریح کرده صفحه‌نمایشی که پیام را نشان می‌دهد در زاویه‌ای بوده که حواس راننده را پرت نمی‌کند.
ASA می‌گوید:

از نظر ما، نشان دادن راننده‌ای که در حال خواندن پیام بوده و سپس به آن عکس‌العمل نشان می‌دهد به عنوان فاکتورهای حواس‌پرتی مطرح بوده که باعث کاهش کنترل راننده روی خودرو و دیگر عملکردهای ضروری برای رانندگی ایمن می‌شود.

ASA همچنین گفته که این تبلیغ پژو نباید با فرم کنونی خود از تلویزیون منتشر شود.

تبلیغ پژو
اما از طرف دیگر بیانیه‌ای از جانب پژو منتشر شده است:

اگرچه ما قوانین ASA را می‌پذیریم اما خطرناک بودن یا رانندگی عاری از مسئولیت را در تبلیغ خود رد می‌کنیم. استفاده هندزفری از موبایل در این تبلیغ تلویزیونی نشان دهنده استفاده راننده از اهرم راهنما برای خواندن پیامک روی صفحه‌نمایش است. این موضوع از نظر ما تفاوتی با استفاده استاندارد از چراغ‌ها ندارد.

پژو ادامه می‌دهد:

همچنین سیستم i-Cockpit پژو به راننده اجازه می‌دهد تا پیامک رسیده را نادیده گرفته و از حواس‌پرتی پیشگیری کند. البته عدم طرح این موضوع از تبلیغ تنها به دلیل عدم ایجاد اختلال در موسیقی بکار رفته بوده است.


جدای از حواشی ایجاد شده درباره تبلیغ پژو و دیگر تبلیغات مشابه، سؤالات مهمی درباره امکان ایجاد حواس‌پرتی در خودروهای ارتباطی به وجود آمده است. ASA در قوانین گفته که توصیه‌هایی برای رانندگان به خاطر جلوگیری از حواس‌پرتی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به جملات زیر اشاره کرد: “از روشن کردن یا تنظیم موسیقی یا رادیو اجتناب کنید.” همچنین گفته شده که سیستم‌هایی چون ناوبری، هشدار و مولتی‌مدیا می‌تواند حواس راننده را پرت کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. datsun

    ۱۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    فروش خودرو بازار فرانسه در ماه اکتبر بدون در نظر گرفتن اوپل، گروه پژو سیتروئن در مجموع ۱۱ درصد رشد کرده است؛ در‌حالی‌که خودروسازان ژاپنی، نظیر نیسان و تویوتا رشدی فراتر از ۲۰ درصد را تجربه کرده‌اند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. soheil

    ۱۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من و همسرم،2دستگاه پژو2008 ثبت نام کردیم.یکیشو سوار بشیم و دیگری هم برای سود فروش.یکی تحویل شهریور96 و دیگری خرداد97..یکیشو هفته پیش تحویل گرفتیم..پلتفرم این ماشین دقیقا شبیه اچ30کراسه که خودمون داریم.کیفیت داشبورد و صندلیهاشو ارگونومی و هندلینگشم مثل اچ30 کراسه.فقط موتور و گیربکس بسیار قویتری داره که با یه اشاره اچ30 رو جا میذاره.ولی انتظار من قد و قواره بزرگتر در شان کراس اور بود.2برابر قیمت اچ سی پول دادیم ولی در عمل اون لذت یه کراس اورو نداره.همون روز اول قسمت زیررکاب به رمپ پارکینگ ساییده شد.اگه یخورده بالاتر بود بهتر میشد.صندوق عقبش کمی از اچ30 بزرگتره.ولی کابین و فضای سرنشین در اچ 30 خیلی دلبازتر و راحتتره.این سوییچی بودن استارت مثل پژو405،خیلی رو مخه.کیلس هم که نداره.کیفیت رنگ مونتاژ بد نیست.ولی بهتر میتونست باشه.موقع رانندگی حس شاسی بلند ندارید و انگار سواریه.ساندرو بلندتر از اینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۱۶ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (3684 ديدگاه)

      ممنون سهیل جان ک تجربیاتت رو در اختیارمون گذاشتی.
      با سپاس فراوان

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا