پژوسیتروئن

آشنایی با پلت‌فرم‌های پژو-سیتروئن (بخش پایانی)

در بخش اول این متن، شما را با پلت‌فرم‌های PF1،PF2 و PF3 کمپانی PSA (پژو- سیتروئن) آشنا نمودیم. حال در بخش پایانی این مطلب، پلت‌فرم‌های مدرن‌تر این کمپانی ازجمله EMP1 و EMP2 را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم. ازآنجایی‌که در حال حاضر، پلت فرم EMP2 گستره بیشتری در ساخته‌های نوین پژو-سیتروئن دارد، لذا در ابتدا از این سازه آغاز می‌کنیم.

پلت فرم EMP2

پلت فرم EMP2 (Efficient Modular Platform) از مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین سازه‌های کمپانی پژو – سیتروئن محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۳ میلادی وارد خطوط تولید این مجموعه کهنه‌کار فرانسوی شد. این پلت فرم جانشینی برای پلت‌فرم‌های قدیمی‌تر PF2 و PF3 به شمار می‌آید.


پلت فرم EMP2 به نحو شایان توجهی مقیاس‌پذیر بوده و از آن می‌توان در ساخت و تولید مدل‌های متفاوت خودرو اعم از کوچک، متوسط و بزرگ بهره برد. این پلت فرم همچنین برای خودروهای بلندقامت نیز کاربرد وسیعی دارد و با انواع مختلف سیستم تعلیق از چند عضوی گرفته تا محور پیچشی سازگار و هماهنگ است. در قیاس با پلت فرم قبلی PF2، این پلت فرم از کاهش وزنی به میزان ۷۰ کیلوگرم سود می‌برد که دلیل عمده آن، کاربرد موادی چون فولاد با مقاومت بسیار بالا، آلیاژهای آلومینیم و منیزیم و متریال ترکیبی در آن دانست. کل هزینه‌ای که شرکت PSA برای توسعه این پلت فرم متحمل شده معادل ۶۳۰ میلیون یورو بوده است. نخستین خودروهایی که بر روی این پلت فرم استقرار یافتند، عبارت بودند از: نسل دوم پژو ۳۰۸ و نیز نسل دوم سیتروئن C4 پیکاسو.


اسامی خودروهایی که با این پلت فرم در شرکت PSA تکوین و توسعه یافته‌اند به شرح ذیل است:

ردیف نام خودرو سال تولید
۱ نسل دوم پژو ۳۰۸ ۲۰۱۳ تاکنون
۲ نسل دوم سیتروئن C4 پیکاسو ۲۰۱۳ تاکنون
۳ نسل دوم پژو ۴۰۸ ۲۰۱۴ تاکنون
۴ سیتروئن اسپیس تورر ۲۰۱۶ تاکنون
۵ پژو تراولر ۲۰۱۶ تاکنون
۶ تویوتا PROACE VERSO ۲۰۱۶ تاکنون
۷ سیتروئن جامپی ۲۰۱۶ تاکنون
۸ پژو اکسپرت ۲۰۱۶ تاکنون
۹ تویوتا PROACE ۲۰۱۶ تاکنون
۱۰ پژو ۳۰۰۸ نسل دوم ۲۰۱۶ تاکنون
۱۱ پژو ۵۰۰۸ نسل دوم ۲۰۱۷ تاکنون
۱۲ DS 7 CROSSBACK ۲۰۱۸ به بعد
۱۳ سیتروئن C5 ایرکراس ۲۰۱۸ به بعد
۱۴ اپل گرندلند X ۲۰۱۸ به بعد
۱۵ سیتروئن برلینگو نسل سوم ۲۰۱۸ به بعد
۱۶ پژو پارتنر نسل سوم ۲۰۱۸ به بعد
۱۷ اپل COMBO E ۲۰۱۸ به بعد
توضیح: بخش اعظم اجزای به‌کاررفته در پژو ۳۰۰۸ نسل دوم، پژو ۵۰۰۸ نسل دوم،DS7 CROSSBACK و اپل گرندلند X با یکدیگر مشترک است.

پلت فرم EMP1


پلت فرم EMP1 که از آن با نام پلت فرم مقیاس‌پذیر مشترک (Commom Modular Platform) و یا CMP هم نام برده می‌شود، یک پلت فرم جهانی برای محصولات ساب کامپکت کمپانی پژو – سیتروئن محسوب می‌شود که از سال آینده میلادی وارد چرخه تولید آن خواهد شد. خودروهایی که از این پلت فرم استفاده خواهند کرد عبارتند از: DS 3 CROSSBACK که از سال ۲۰۱۸ وارد بازار خواهد شد و همچنین نسل ششم اپل کورسا (CORSA F) که از سال ۲۰۲۰ وارد مدار تولید می‌شود. نسل دوم پژو ۲۰۸ هم به احتمال زیاد از این سازه نوین بهره خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ممنون از توضیح خوبتون.
    با توجه به این مقاله و مقاله قبلی پژو ۲۰۰۸ از پلت فرم قدیمی استفاده میکنه.فکر کنم در حدود ۲۰ سالی از پلت فرم پژو۲۰۰۸ میگذره.
    آیا نمی شد خودرو هایی در داخل مونتاژ میشد که از پلت فرم های جدید پژو استفاده کرد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. حسین

    ۲۲ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    هرینه اش ۶۳۰ میلیون یورو شده!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    با یه اختلاص میشه یه پلتفرم به روز ساخت

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا