پژوهفته نامه

پژو می‌ماند یا می‌رود؟! مسئله این است!

دنیای اقتصاد در مطلبی تحلیلی به جنبه‌های مختلف ماندن یا رفتن کمپانی پژو از بازار ایران پرداخته است.


به گزارش پدال و به نقل از دنیای اقتصاد، پژو سیتروئن در شرایطی اعلام کرده به دلیل خروج آمریکا از برجام، فعالیت‌هایش را در ایران به حالت تعلیق در خواهد آورد که خبر می‌رسد در حال حاضر مشغول مذاکره با مقامات دولت فرانسه و همچنین لابی با آمریکایی‌ها برای ماندن است.

هفته گذشته بود که پژو سیتروئن در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد به دنبال خروج آمریکا از برجام، از ایران خارج خواهد شد. این گروه خودروسازی البته در بخشی از بیانیه خود تأکید کرده بود که به دنبال اخذ معافیت از دولت آمریکا برای ادامه فعالیت‌های خود در ایران است. حالا نیز خبرها حکایت از تلاش‌های این برند فرانسوی برای معاف شدن از تحریم‌های پیش ‌روی آمریکایی‌ها دارد، هرچند خود مقامات پژو سیتروئن نیز به سختی آن (اخذ معافیت برای ماندن در ایران) واقف هستند. پژو و سیتروئن اگرچه یک ائتلاف خودروسازی به شمار می‌روند، اما فعالیت‌هایی جداگانه را در خودروسازی ایران پس از توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام آغاز کردند. ابتدا این پژو بود که قرارداد همکاری مشترک خود را با ایران‌خودرو به امضا رساند و وعده تولید چند محصول جدید را به ایرانی‌ها داد. طبق این قرارداد، پژو باید اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران می‌کرد و آن‌طور که منابع داخلی می‌گویند، خودروساز فرانسوی اقدام به تزریق منابع مالی به حساب مشترک خود با ایران‌خودرو نیز کرده است.


این دو حتی شرکتی مشترک به نام «ایکاپ» را نیز به ثبت رساندند تا فعالیت‌های مربوط به قرارداد خود را از طریق آن پیش ببرند. در نهایت نیز تولید پژو ۲۰۰۸ به‌عنوان اولین محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو از تابستان سال گذشته آغاز شد تا قرارداد موردنظر رسماً وارد فاز اجرا شود.


از آن‌سو اما سیتروئن نیز تقریباً همزمان با پژو تصمیم به سرمایه‌گذاری در ایران گرفت، منتها با مدلی دیگر. این خودروساز با خرید ۵۰ درصد از سهام سایت تولیدی سایپا در شهرستان کاشان، عملاً به اولین خودروساز خارجی تبدیل شد که اقدام به خرید سهام در صنعت خودروی ایران کرده است. هرچند هنوز رقم دقیق آورده مالی سیتروئن، اعلام رسمی نشده، با این حال چون پای خرید سهام در میان بوده، به نظر می‌رسد این برند پول بیشتری در مقایسه با پژو وارد ایران کرده است. سیتروئن البته دیرتر از پژو وارد فاز تولید شد و قرار است اولین محصول این شرکت در سایت کاشان، تابستان امسال روانه بازار شود. در مجموع مرور اقدامات پژو سیتروئن در پسابرجام نشان می‌دهد این گروه خودروسازی کم و بیش سرمایه وارد کشور کرده و بنابراین طبیعی است که این دو شرکت  انگیزه بیشتری (در مقایسه با دوره قبل) برای ماندن در ایران داشته باشند.

در واقع پژو سیتروئن قصد داشت حضوری گسترده‌تر از قبل در بازار خودروی ایران داشته باشد و حتی طبق قرارداد، ملزم به داخلی سازی و صادرات نیز شده بود.  با این حال اما خروج آمریکا از برجام، برنامه‌ریزی پژو سیتروئن را به هم ریخت و آن‌ها حالا در موقعیت ترک ایران قرار گرفته‌اند. این دو برند خودروسازی اگرچه در بیانیه رسمی خود با آمریکایی‌ها هم‌نوا شده و برای ترک ایران اعلام آمادگی کرده‌اند، با این حال کماکان در حال تلاش و تقلا هستند تا از روزنه امیدی که برایشان باقی مانده، استفاده کرده و بمانند. این روزنه امید اما احتمال موافقت آمریکایی‌ها با معافیت پژو سیتروئن از تحریم‌های این کشور در صورت حضور در ایران است. در واقع پژو سیتروئن به دنبال آن است که مجوز کار در ایران را از آمریکایی‌ها دریافت کند تا هم سرمایه‌گذاری‌اش به هدر نرود و هم یکی از بزرگ‌ترین بازارهای خودروی خاورمیانه را از دست ندهد؛ اما آیا ماندگاری پژو سیتروئن در ایران، عملی خواهد بود؟

پژو 2008 Allure
به نظر می‌رسد برای پاسخ به این پرسش، ابتدا باید پرسشی دیگر را پاسخ داد، اینکه اصلاً چه شد پژو سیتروئن ناگهان تصمیم به ترک ایران گرفت؟ اگر اظهارنظرهای مقامات این گروه خودروسازی را پس از خروج آمریکا از برجام مرور کنیم، متوجه می‌شویم آن‌ها چندان به دنبال رفتن نبوده و با امیدواری صحبت از ادامه فعالیت‌های خود در ایران می‌کردند. در این بین، سیتروئن حتی تولید اولین محصول خود را در سایت کاشان کلید زد و حدود دو هزار دستگاه از آن را نیز پیش‌فروش کرد. نکته دیگر اینجاست که در جلسه چند هفته پیش میان مقامات پژو سیتروئن و ایرانی‌ها، آن‌ها بازهم بر ماندن تأکید کرده و سیگنالی مبنی بر خروج از ایران ارسال نکرده‌اند. با این حال پژو سیتروئن ناگهان در بیانیه‌ای شوک‌آور اعلام کرد که با توجه به خروج آمریکا از برجام، این گروه خودروسازی فعالیت‌هایش را در ایران تا فرصت باقیمانده (اواسط تابستان امسال) تعلیق خواهد کرد. در این شرایط به نظر می‌رسد دلیل اصلی موضع ناگهانی پژو سیتروئن مبنی بر ترک ایران، تهدیدات سفت‌وسخت آمریکا علیه این گروه خودروسازی است. هرچند پژو سیتروئن فعلاً بازاری در آمریکا ندارد که از آن ناحیه مورد تهدید قرار بگیرد، اما از جنبه مسائل بانکی، این شرکت قطعاً ضربه‌پذیر خواهد بود. از همین رو گفته می‌شود آمریکایی‌ها پژو سیتروئن را تهدید کرده‌اند که در صورت ماندن در ایران، سیستم بانکی جهانی را علیه این گروه خودروسازی متحد خواهند کرد. همچنین این گروه خودروسازی با فشار کشورهایی که در آنجا سایت تولیدی دارد، از سوی آمریکا تهدید شده است. طبعاً رخ دادن چنین اتفاقی می‌تواند روند فعالیت‌های جهانی پژو سیتروئن را مختل کند؛ بنابراین طبیعی است که این گروه خودروسازی ناگهان تصمیم به ترک ایران در پی این تهدید آمریکایی‌ها بگیرد.

اما برگردیم به پرسش اول و اینکه پژو سیتروئن تا چه اندازه برای ماندن در ایران شانس دارد و آیا می‌تواند معافیت لازم را از آمریکایی‌ها دریافت کند؟ برای پاسخ به این پرسش البته باید فعلاً صبر کرد، با این حال به نظر می‌رسد پژو سیتروئن کار بسیار سختی برای متقاعد کردن آمریکایی‌ها بابت عدم ترک ایران خواهد داشت.


سختی این ماجرا از آن جهت است که دولت آمریکا با خروج از برجام نشان داده شمشیر را علیه اقتصاد ایران از رو بسته و هر کاری خواهد کرد تا مانع حضور برندهای خارجی در صنایع مختلف کشور به خصوص خودروسازی شود؛ بنابراین اگر آمریکایی‌ها مجوز کار در ایران را به پژو سیتروئن ندهند، این گروه خودروسازی با توجه به تهدید بانکی که با آن مواجه شده، چاره‌ای جز رفتن ندارد، حتی اگر مجبور شود قید سرمایه‌اش را نیز بزند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. Kian70

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    بماند یا نماند ایرانخودرو که میلیاردها غرامت گرفت ایقد مردم بیچاره رو خورده چاق و چله شده که به فکر مردم نیست سایت می بنده بی انصاف
    تنها چیزی که حق این ظالمای مظلوم نمایه # نخریدن خودروی صفره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیx76

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      خیلی جالبه
      اون موقع ک تحریم شروع شد تاوانشو مردم دادن
      با افزایش قیمت خرید و کاهش کیفیت خودروها
      پژو ک برگشت ۵۰۰ میلیون یورو غرامت داد
      این پول رفت کجا؟
      مگه ایرانخودرو ضرر دید ک غرامتو گرفت؟
      غرامت مال مردم بود
      اصلا کار نداشته باشیم ک کیا از ایرانخودرو نخریدن و ضرر نکردن تو اون سال ها
      اگه ۲۰ میلیون خانوار داشته باشیم
      و قرار باشه ۵۰۰ میلیون یورو(با یوروی ۵ تومنی میشه ۲۵۰۰ میلیارد تومن) بین اون ۲۰ میلیون خانوار تقسیم شه
      هر خانوار ۱۲۵ هزار تومن باید دریافت میکرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. بهراد

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      جان مادرتون بخرید قیمتا بره بالاتر شاید سانتافه یه میلیارد شد…….

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    ?France?
    ?Peugeot?
    چه بره چه بمونه پژو عشقه مخصوصا 508

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Kamy

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (687 ديدگاه)

      چی مصرف میکنی شما ؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (225 ديدگاه)

        گل میزنم
        آق مهدی شما یکوچولو صبر کن میبینی که 508 همه رقیباشو از آئودی 6aرفته تا آرتئون و سری ۴
        زمین میزنه
        https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–iizezOOX–/c_scale,f_auto,fl_progressive,q_80,w_800/z8iq0cucar0djs1fsjdv.jpg

        https://cdn.autobild.es/sites/navi.axelspringer.es/public/styles/gallery_big/public/media/image/2018/02/nuevo-peugeot-508-2018_10.jpg?itok=XRmwOIPg
        انصافا طراحیش از رقبا بهتره مشخصات فنیشم در حد اوناست

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مهدی

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      یه جا دیگه هم گفتی 508 پوز سری چهارو به خاک میمالونه
      داداش مدیر امل پژو و طراح 508 هم انقدر به ماشینشون علاقه مند نیستن سرش تعصب ندارن که شما داری

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. رضا

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    جالبه سالهاست که هیچ محصولی از پژو و سیتروئن به آمریکا نرفته و از طرفی ایران بعد از خود فرانسه بزرگترین بازار مصرف پژو رو داره به لطف محصولات از رده خارج 405،پارس و206. با این وجود برای بار دوم بازار ایران رو میخواد ترک کنه.واقعا که

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. 917

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (310 ديدگاه)

      درسته که بازاری تو آمریکا نداره ولی هم قطعات و هم مواد اولیه رو از شرکتایی تهیه میکنه که با با آمریکا ارتباط دارن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ahmad

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (566 ديدگاه)

      مخالفم با حرف شما پژو ، رنو و سیتروئن تو اروپا جزو پر فروشترین خودروها هستند و تا سال 1994 هم تو بازار امریکا بودند ، و الان هم میخواد دوباره برگرده به بازار امریکا و فکر میکنم یکی از دلایل رفتنش هم همین باشه و اگه اشتباه نکنم همین نسل جدید 508 قراره به امریکا صادر بشه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. مهدی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    برجام فرصت خوبی برای اقتصاد ایران بود البته خود امریکایی ها هم تصور میکردن با روی خوش نشان دادن به ایران‌زمینه برای باز شدن بقیه جنبه های سیاسی مورد اختلاف دو کشور باز میشه اما سیاست خارجی ایران عملا در تضاد با انتظارات انها بود و منابع مالی حاصل از برجام دقیقا بر عکس انچیزی که امریکایی ها تصور میکردن بر علیه منافع انها هزینه شد در نتیجه دولت ترامپ سیاست مشت اهنین را به اجرا گذاشت و قطعا به صنعت خودرو سازی که مهمترین زمینه اشتغال در ایران است مجال نفس کشیدن نمیدهند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. R

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (13 ديدگاه)

      دستش درد نکنه
      شیر مادرش حلالش
      این خودرو سازی پوست مردم بیچاره رو کند از بس کشته داد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. سام

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    سئوال مهم این است،در حالیکه هنوز گروه پژو – سیتروئن وارد بازار آمریکا نشده و تا این لحظه هم حتی یک عدد خودرو هم در آن بازار نفروخته است پس چرا این خودروساز فرانسوی این همه عجله برای رفتن دارد؟ برخی دوستان عقیده دارند که خرید کمپانی اپل و ارتباط تنگاتنگ با جنرال موتورز موجبات این عمل زودهنگام کمپانی پژو – سیتروئن را فراهم آورده است؛این در حالیست که می دانیم مدل های جدید اپل از پلت فرم های مشترکی با محصولات پژو- سیتروئن بهره می برند که از جمله آنها می توان به اپل GRANDLAND X اشاره نمود که در حال حاضر، از پلت فرم EMP2 شرکت پژو سیتروئن بهره می برد که این پلت فرم هم با خودروی پژو 3008 مشترک است.نسل های آتی اپل نیز به تدریج از این رویه پیروی خواهند کرد و از قوای فنی جنرال موتورز منفک و مستقل خواهند شد،پس بحث ارتباط با جنرال موتورز تا حدی بی وجه به نظر می رسد.چون اپل مدت هاست که به پژو فروخته شده و مالک کاملا جدیدی پیدا کرده است.به نظر من مهمترین دلیل برای این کار پژو را در نوع قراردادی جستجو نمود که به صورت محرمانه و دور از چشم رسانه ها و از سوی مدیران وطنی با کمپانی پژو – سیتروئن بسته شده است،اگر چنانچه قرارداد سفت و محکمی با کمپانی پژو – سیتروئن بسته می شد و موارد ریز حقوقی هم در آن رعایت می شد این شرکت اروپایی جرأت نمی کرد که به همین راحتی به ما خیانت و عهدشکنی کند.چون در مجامع جهانی براحتی می توانستیم با استناد به این قرارداد حقوقی از شرکت پژو- سیتروئن شکایت نموده و جریمه هنگفتی را از این شرکت بابت نقص قرارداد اخذ کنیم.متأسفانه شرکت پژو – سیتروئن بازار خودروی ایران را با قهوه خانه بین راهی اشتباه گرفته است که هر کاری که دلش خواست با ما بکند……

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعيد

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شما مطلب کامل نخوندین میگه مشکل سیستم بانکی بین المللیه ،و مراودات مالی با ایران اصلا ربطی فروش خودرو نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سام

        ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (709 ديدگاه)

        مطلب را کامل خواندم.اگر مشکل مراودات بانکی بین المللی است چرا خودروسازان چینی تاکنون ایران را ترک نکرده اند؟مگر این مشکل شامل حال آنها نمی شود؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. شاهین

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (4524 ديدگاه)

    توجه دوستان رو به رنگ نارنجی دم شیر پژو جلب میکنم!
    روباهی در لباس شیر…
    البته اصلا نباید تقصیر رو متوحه پژو کرد چون هر شرکتی غیر از پژو بود هم همین کارو میکرد. الان بحث بحثه منافع شرکته، بحث خیلی روشنه.
    باید مدیران داخلی تضمین های لازم رو میگرفتن تا کار به اینجا نکشه.
    مومن دوبار از یه سوراخ گزیده نمیشه.
    البته اونی هم که گزیده میشه مصرف کننده هستش. استپ وی ۸۹ تومن!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. af.1024

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (44 ديدگاه)

      93 تومن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Pooriya:::BMW:::GERMANY

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (584 ديدگاه)

    بحث مرام معرفت نیست که پژو سیتروئن بخوان معرفت بخرج بدن و بمونن

    وقتی تصمیمات سیاسی اتخاذ میشه شرکت ها مجبور میشن منافع خودشون بسنجند همون طور که گفته شد درسته که پژو سیتروئن فروشی در آمریکا ندارند ولی بسیاری از قطعات مورد استفاده یا مواد اولیه از آمریکا تامین میشه و همانطور که گفته شد از طریق شبکه بانکی جهانی فشار به این شرکت وارد میشه پس این شرکت و بقیه شرکتها از جمله رنو مزدا هیوندا محبور به ترک بازار ایران هستند

    در کل این قضیه نشان دهنده این است که ایران جای امنی واسه سرمایه گذاری نیست چه تهدیدات خارجی و چه تصمیمات خلق ساعه داخلی همینطور که خریداران و شرکتهای وارد کننده از تصمیمات وزیر نادان مثلاً صنعت معدن تجارت متضرر شدند با تصمیم مسخره خود باعث تشنج و گرانی و برهم ریختن بازار و برنامه ها شرکتها و گرانی خودرو شد این تصمیم خارجی باعث برهم خوردن برنامه‌های شرکت خارجی در ایران شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیرحسین (Lion26)

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (257 ديدگاه)

    الآن تو اینستاگرام دیدم نوشته بود که مزدا و هیوندای هم از بازار ایران خداحافظی کردن و همکاری خودشون رو قطع کردن.
    پدال لطفاً بررسی کن ببین صحت داره یا نه.

    Just France??

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. emad1990

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      دوست عزیز این خبر تایید شده نیست
      من هر روز اخبار خودرو رو از کانال های موثق دنبال میکنم
      نه هیوندای و نه مزدا اظهار نظر قطعی روی این موضوع نکردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        کاملا تایید نشده ولی کرمان موتور اعلام کرده که به جای النترا یا خودرو چینی تحویل بگیرید یا پولتونو
        این خبر کاملا واقعیت داره

        موافقم 0
        مخالفم 0
  9. امیر

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان کسی میدونه تکلیف اونایی که هنوز پژو 2008 رو تحویل نگرفتن چی میشه؟
    قطعات رو چینی میزنن یا کلا تولیدش تو ایران متوقف میشه و پول پیش رو برمیگردونن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهراد

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (537 ديدگاه)

      پولو که سودشو خوردن به همین راحتی پسش نمیدن

      شاید بجاش دو تا دنا با چن تا آدامس دادن…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. امیر رضا

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (92 ديدگاه)

    چقدر ما بد بخت شدیم…
    ببین کارمون به کجا کشیده شده…
    باید التماس این شرکت و اون کشورو بکنیم و تا خرخرشون بهشون باج بدیم تا محصولات رده صدمشونو برای صد سال وارد یا تولید کنیم…
    مسئولین من واقعا برای همتون متاسفم…
    اگه فرصتی برای نخبه هامون فراهم میکردین اگه به جوون های کوشا و با استعدادمون بها میدادین الان جزو ده خودرو ساز برتر دنیا بودیم…
    اگه برای تلاش و لیاقت مردممون ارزش قائل میشدین و بر اساس اونا مقام و منسب میدادین،اوضاعمون از زمین تا آسمون فرق میکرد…
    ولی نگران نباشین،چون ملت ایران به اون چیزی که لیاقتش رو داره میرسه…
    به وقتش…
    این وعده ی کسی است که خیلی هاتون بهش ایمان ندارین…
    این وعده ی خداست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    بِره آقا ، بِره
    همتون برید
    ایرانخودرو و سایپا باید گورشون رو گم کنن که دو دستی چسبیدن .
    برین تا تکلیفمون روشن شه ببینیم دیگه چقدر از حقارتمون مونده و مردم تا کجا کِشِش دارن .
    تو رو بخدا دست بقیه صنایعم بگیرید ببرید تا راحت شیم ازین مِنَت گذاشتنها .
    ایشالاه آخُر و طویله تو میدون شهر درست میکنیم و با شتر ، خَر ، اسب رفت و آمد میکنیم ، تازه استهلاکشم کمتره ، توریستا هم میان عکس میگیرن و دیدشون نسبت به ایران بیشتر عوض میشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حمید

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    پژو بره یا بمونه
    من فقط میدونم این دو تا فرقون ساز از یک طرف ماشین غیر ایمن میسازند و بی کیفیت که با جون مردم بازی میکنند
    از اون طرف پول پیمانکار رو نمیدنند و وضع اونها رو خراب نگه میدارند
    سوم دیگه بیچاره شریک اینها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ستار

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قیمت خودروهای داخلی هم که سر به فلک کشید
    یک طرز فکری تربیت کردن و اینا رو همه رو تزریق کردن تو همه پست ها ی مملکت
    هیچکدوم وطن پرست نیستن
    همه پول مملکت میدن که تو‌منطقه آشوب ایجاد کنن تا طرز تفکرشونو به همه تحمیل کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. نوید

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    چه آبی بستین توی مقاله….
    کل مطلب یه پاراگراف هم نبود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. amirhosein

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (92 ديدگاه)

    مقصر پژو نیست چون تا اونجایی یادمه شرکت هیوندای هم در دوره اول تحریم ها ایران رو ترک کرد
    همه کمپانی ها به غیر از چینی ها رفتن فقط رنو موند اونم فعالیتش رو به دلیل ترس از تحریم امریکا محدود کرد تا جایی یادمه تیراژ تولیدال۹۰ به شدت کاهش پیدا کرده بود ولی فعالیتش رو قطع نکرد
    کلا توی تحریم ها باید به خودرو های چینی و تایوانی (لوکسژن) و مطمعا برند های روسی وارد ایران میشن و با اونا فعالیتمون رو ادامه میدیم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. سجاد

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (48 ديدگاه)

    من آمریکا زندگی میکنم و حتی یکدونه خودروی پژو ، رنو یا سیتروین اینجا نمیبینید. اصلا نمایندگی ندارند فرانسویها در آمریکا. فرانسه همون عطر و ادوکلن بسازه بهتره. اونوقت دزدهای وطنی رفتن با همه فرانسویها قرارداد بستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (566 ديدگاه)

      اگه اینطوری منم تو المان زندگی میکنم و هیچ خودروی امریکایی از شورولت ، فورد ، غیره اینجا نیست ، پس بهتره امریکا هم بره همون مک دونالدو بچسبه بهتره ، ترامپ هم میخواد بزور خودروهای امریکایی رو به المانیا قالب کنه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ahmad

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (566 ديدگاه)

      اگه اینطوری منم تو المان زندگی میکنم و هیچ خودروی امریکایی از شورولت ، فورد ، غیره ، تو المان نیست ، پس امریکا هم بهتره بره همون مک دونالدو بچسبه بهتره ، ترامپ هم میخواد بزور خودروهای امریکایی رو به المانیا قالب کنه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. Ahmad

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    از اینکه خودروهای فرانسوی در امریکا نیست زیاد خوشحال نباش چون بزودی قراره که خودروهای فرانسوی به امریکا صادر بشه وقتی که هندی ها ادوات کشاورزی صادر میکنند وچینیها هم اولین خودروی خودشونو به نام ترامپچی صادر کردن به امریکا دیگه فرانسویا که از اونها خیلی بالاتر هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. SS

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (739 ديدگاه)

      حتما هم فروش فوق العاده ای خواهد کرد ???
      تنها زمینه فعالیتی که پژو میتونه در امریکاداشته باشه همون خودرو های اشتراکی هست
      وگرنه کسی نمیاد تویوتا کمری با دوام . شبکه خدمات پس از فروش . و بازار دست دوم بسیار بهتر رو ول کنه و 508 بگیره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ahmad

        ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (566 ديدگاه)

        وقتی خودروهایی مثل فیات 500 یا مینی اونجا فروش میره مطمئن باش پژو که بهتر از فیات 500 هست حتما فروش خوبی خواهد داشت .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  18. Mohammadreza

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (870 ديدگاه)

    ایران.خودرو و سایپا سود کردن هم سرمایه و پول پژو سیترویین تو جیبشونه هم به این بهانه خودروهاشونو گرون میکنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. ahmad

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    اگه اینطوری منم تو المان زندگی میکنم و هیچ خودروی امریکایی از شورولت ، فورد ، غیره ، تو المان نیست ، پس امریکا هم بهتره بره همون مک دونالدو بچسبه بهتره ، ترامپ هم میخواد بزور خودروهای امریکایی رو به المانیا قالب کنه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. حمیدرضا

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    اگر در زمانی که نفت گرون بود ما هم مثل چین و هند چنتا برند اروپایی رو تملک می کردیم که در استانه ورشکستگی بودن الان خودمون خودروساز شده بودیم انقدرم در معرض تحدید نبودیم
    پژو درسته به ایران غرامت داد ولی ممکنه دردسرای امریکا براش هزینه برتر از سرمایش در ایران باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا