پژو

معرفی پژو ریفتر، عضو سوم ون‌های سه‌قلوی PSA

چندی پیش گروه خودروسازی پژو-سیتروئن اعلام کرد که قصد معرفی خانوادهٔ جدیدی از ون‌ها را دارد. این خانوادهٔ جدید شامل سه نسخه می‌شود که یکی برای سیتروئن، یکی برای اوپل و یکی برای پژو در نظر گرفته شده است. پس از اینکه دو عضو این خانواده با نام‌های سیتروئن برلینگو و اوپل کومبو معرفی شدند، حالا در نمایشگاه ژنو پژو هم سومین و آخرین عضو خانوادهٔ ون‌های سه‌قلوی جدید پژو-سیتروئن را با نام ریفتر معرفی کرده است که در اصل جایگزین ون قدیمی پژو پارتنر محسوب می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، قبلاً دو ون سیتروئن برلینگو و اوپل کومبو معرفی شده‌اند و ریفتر هم در اکثر قسمت‌ها با دو برادرش یکسان است؛ اما بااین‌حال تفاوت عمدهٔ ریفتر با برلینگو و کومبو در ظاهر آن دیده می‌شود یعنی جایی که طراحی خودرو طبق زبان طراحی خاص پژو شکل گرفته و آن‌را از برادرانش متمایز کرده است. پژو ریفتر هم مانند سیتروئن برلینگو و اوپل کومبو در دو طول مختلف ۴.۴ متر و ۴.۷۵ متر با پنج یا هفت صندلی به بازار عرضه می‌شود.

برای این ون جدید فرانسوی دو پیشرانهٔ مختلف در نظر گرفته شده که مجموعاً در پنج سطح قدرت گوناگون ارائه می‌شوند. موتور اول یک واحد ۱.۲ لیتری بنزینی با دو سطح قدرت ۱۱۰ اسب بخار و ۱۳۰ اسب بخار است که اولی با یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و دومی با یک واحد هشت سرعتهٔ اتوماتیک عرضه می‌شود. این موتور به جهت کاهش انتشار آلاینده‌های مضر، به فیلتر ذرات بنزین مجهز شده است.

موتور بعدی اما از نوع ۱.۵ لیتری دیزلی است که در سه سطح قدرت ۷۵ اسب بخار، ۱۰۰ اسب بخار و ۱۳۰ اسب بخار قابل انتخاب است. انتقال نیروی دو نسخهٔ پایینی این موتور توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد درحالی‌که این کار در بالاترین نسخه توسط یک نمونهٔ شش سرعتهٔ دستی یا هشت سرعتهٔ اتوماتیک انجام می‌شود. نکتهٔ جالب اینکه پژو برای ریفتر سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم ارائه کرده که با همکاری شرکت Dangel توسعه یافته است.

هرچند پارامترهای اصلی کابین ریفتر با برادرانش یکسان است اما پژو طراحی داخلی پیچیده‌تری را نسبت به طراحی‌های سادهٔ اوپل و سیتروئن ارائه کرده و از این طریق ون جدید خود را از همتایانش متمایز کرده است. در داخل ریفتر، مطابق زبان طراحی داخلی پژو، غربیلک فرمان جمع‌وجوری دیده می‌شود که صفحه آمپر از بالای آن قابل‌مشاهده است. همچنین پژو حتی برای این ون که خودرویی مخصوص کار محسوب می‌شود نیز آپشن i-Cockpit یا همان صفحه آمپر دیجیتالی را ارائه کرده است. در میانهٔ داشبورد هم یک نمایشگر هشت اینچی برای ارائهٔ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی تعبیه شده درحالی‌که به جهت حفظ تمرکز راننده، یک نمایشگر سربالا هم برای ریفتر در نظر گرفته شده است.

پژو ون جدید خود را به طیف کاملی از سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده هم مجهز کرده که شامل مواردی چون هشدار خروج از خط، ترمز ایمنی فعال، کروز کنترل تطبیقی، سیستم نظارت بر نقاط کور، سیستم تشخیص علائم ترافیکی و چراغ‌های جلوی اتوماتیک می‌شود. علاوه بر این، برای ریفتر یک سیستم هشدار توجه راننده هم در نظر گرفته شده که با استفاده از دوربین، بر رفتار راننده نظارت کرده و هنگامی‌که متوجه مشکلی شود با استفاده از آلارم‌های دیداری و شنیداری به راننده هشدار می‌دهد.

نسخهٔ استاندارد ریفتر با پنج صندلی و فضای باری به حجم ۷۷۵ لیتر ارائه می‌شود اما برای کسانی که با ون اقدام به حمل بارهای بزرگ و حجیم می‌کنند، نسخهٔ کشیده با صندلی‌های تاشو در نظر گرفته شده که ظرفیت بار آن به حداکثر ۴ هزار لیتر می‌رسد. این ظرفیت حتی از مینی‌ون‌های سبْک آمریکایی مثل کرایسلر پاسیفیکا که به میزان قابل‌توجهی بزرگ‌تر هم هستند نیز کمی بیشتر است. علاوه بر این، پیکربندی قسمت بار ریفتر نیز متغیر بوده و در انواع مختلفی قابل تنظیم است.

پژو همچنین برای ریفتر پکیج اسپرت GT-Line را هم ارائه کرده است که شامل‌تریم مشکی بیرونی، رینگ‌های آلیاژی ۱۷ اینچی، رنگ منحصربه‌فرد مسی و نشان‌های GT Line می‌شود. این مدل در داخل نیز به تودوزی منحصربه‌فرد و صفحه آمپر ویژه با الگوی شطرنجی مجهز شده است. همان‌طور که گفته شد، پژو ریفتر برای اولین بار در نمایشگاه ژنو امسال به نمایش عمومی درآمده است درحالی‌که تولید آن به‌زودی در پرتغال و اسپانیا آغاز خواهد شد. تحویل این ون جدید فرانسوی به خریداران نیز از سپتامبر امسال آغاز می‌شود.

 

با پوشش کامل و لحظه‌به‌لحظهٔ رویدادها و اخبار نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ در مجلهٔ پدال همراه شما هستیم…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ahmad

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (566 ديدگاه)

    کلا پژو و رنو تو ساخت خودروهای ون از قدیم تا به امروز خوب عمل کردن ، ظاهر وطراحی داخلی این ماشین هم خوبه اما حجم موتورهاشون برای این هیکل کمی ضعیف هستند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ferrari

      ۲۱ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1883 ديدگاه)

      پژو داره خوب کار می‌کنه هم در مسابقات و هم مدلهای خیابانی.اما در مورد قدرت فکر میکنم کافی باشه چون محصولات پژو سبک هستن وزن خالی پژو ۳۰۰۸ فقط ۱۳۰۰ کیلوگرم هستش که حدودا ۶۰ کیلو سنگین‌تر از هاچبک ۳۰۸ هست.پژو فناوری بسیار بالایی داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ahmad

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (566 ديدگاه)

    باز هم موتور 1/2 لیتری برای یک خودروی ون که حداقل ظرفیت 6 یا 7 سرنشین داره کمی کم توان به نظر میرسه . من نمیدونم چرا پژو و کلا فرانسویها از حجمای کم استفاده میکنند ، البته من خودم طرفدار ماشینهای فرانسوی هستم کیفیت سواری و طراحی فوق العاده ای دارند اما همیشه قدرتو فدای مصرف کم میکنن ، یادم میاد چند سال پیش یه جایی خوندم که یکی از علتهای شکست پژو 407 در ایران به خاطر قدرت کم موتورش نسبت به برندهای کره ای بود .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (522 ديدگاه)

      دوست عزیز تمر کز اصلی پژو روی بازار اروپاست اونجا هم با توجه به گرانی سوخت و مالیات سنگین اینجور ماشینها با حجم کم و مصرف پایین موفقتره.ضمن اینکه کسی که ون میخره دنبال سرعت و شتاب بالا نیست پس همین موتورها کفایت میکنه ضمن اینکه قیمت تمام شده خودرو هم کمتره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. amir

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (522 ديدگاه)

    “…پژو برای ریفتر سامانهٔ چهارچرخ محرک را هم ارائه کرده که با همکاری شرکت Dangel توسعه یافته است”
    پژو روی 3008 سامانه چارچرخ محرک نصب نکرده که بهترین اس یو وی کمپانیه حالا روی این ون نصب کرده!!!!چی بگم؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. روح اله

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (29 ديدگاه)

    ماشین خوبی به نظر میرسه فقط اگر درب عقب اون از بقل لولا داشت بهتر بود مثل لندکروز پرادو .

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا