پژو

یادی از پژو 205 توربو 16 پیشرانه وسط

یادآور روزهای درخشان رالی گروه B

قدیمی‌ها می‌گویند مسابقه باعث تقویت نسل می‌شود. این موضوع بارها و بارها ثابت شده زیرا بسیاری از ویژگی‌ها همچون دیسک‌های ترمز که اولین بار برای موتور اسپورت توسعه یافته بودند بعدها در خودروهای تولیدی نیز بکار رفتند.

خودروهای رالی گروه B نمونه بارزی از این موضوع هستند. قوانین فیا به گونه‌ای است که هر خودرو برای حضور در این مسابقات باید به تعداد ۲۰۰ دستگاه در نسخه جاده‌ای تولید شود. خودروسازان از این فرصت استفاده کرده و محصولاتی با تکنولوژی‌های بالا و قیمتی بالاتر تولید می‌کنند و خریداران نیز همواره به دنبال چنین محصولات کمیابی هستند.

پژو با عرضه ۲۰۵ در سال ۱۹۸۳ به دنبال حضوری قدرتمند در مسابقات رالی بود. مدل ۲۰۵ توربو ۱۶ در نمایشگاه ژنو ۱۹۸۴ رونمایی شد و اگرچه شباهت‌های ظاهری با نسخه استاندارد داشت اما باطن آن تفاوت‌های بسیار زیادی را نشان می‌داد. بدنه و کابین از کیت مخصوص خود سود برده و مهم‌تر اینکه برخلاف سایر نسخه‌های پژو ۲۰۵ که طراحی پیشرانه جلو داشتند، توربو ۱۶ محصولی پیشرانه وسط و چهار چرخ محرک بود. پیشرانه ۴ سیلندر این خودرو نیز تغییرات زیادی را متحمل شده و به مدد یک توربوشارژر قدرت ۱۹۷ اسب بخاری تولید می‌کرد.

پژو می‌گفت ۲۱۹ دستگاه مدل جاده‌ای از این خودرو را با رنگ خاکستری وینچستر تولید کرده است. البته همه آن‌ها رنگ خاکستری نداشته‌اند. ژان تود که بعداً رئیس پژو تالبوت اسپورت شد ظاهراً درخواست کرده بود چهار نمونه از این خودرو با همان رنگ سفید مدل‌های مسابقه‌ای تولید شوند. این خودروها به دست خود تود، ژان بویلوت رئیس پژو، دیدیر پیرونی راننده مسابقات فرانسوی و آندره دِ کورتانز مدیر فنی پژو اسپورت رسیدند.

این مدلی که مشاهده می‌کند به زودی حراج خواهد شد و دارای شماره شاسی ۳۳ می‌باشد که توسط خود تود استفاده شده هرچند چنین چیزی به‌صورت رسمی تائید نشده است. مالک فعلی می‌گوید پیشرانه و گیربکس حالت اورجینال داشته و قدرت آن به ۲۲۷ اسب بخار افزایش یافته است. خودرو نیز به تازگی سرویس شده و دارای پمپ‌بنزین و تسمه تایم جدید است.

این ۲۰۵ T16 به نظر می‌رسد در شرایط نسبتاً مناسبی قرار داشته و کارکرد آن تنها ۹۹۰۰ کیلومتر است که به همین خاطر است قیمت فروش آن بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار یورو تخمین زده شده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1011 ديدگاه)

    قیافه‌ی پژوی ۲۰۵ رو به جز چراغ عقبش دوست ندارم.می‌گم ماشینای جدید که گرونن ایرانیا‌هم پول ندارن بخرن.به نظرم رنو ۱۶ رو منتاژ کنیم چون دوستش دارم.

    موافقم 2
    مخالفم 16
    1. ?A.H MOTORS?

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (494 ديدگاه)

      پدال اگه میشه یه مقاله راجع 206 RC رالی بگذار?

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. Benz309 1974

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    پژو 205 یکی از بهترین ماشین های پژو و یکی از بهترین هاچبک ها هست . T16 یه مشکیش رو تو گوگل دیدم اینم زیباست و عالیه اون سرعت سنجش با رنگ نارنجیش انگار یه سرعت سنج شب تاب دیجیتالیه و در کل پژو ۲۰۵ یکی از زیبا ترین و بهترین ماشین های زمان خودشه و الانم زیباست ولی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار یورووووو ؟ ?

    موافقم 18
    مخالفم 3
  3. (Saeed(peugeot

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (239 ديدگاه)

    جونم …… عشقی تو اسطووووره

    موافقم 9
    مخالفم 6
  4. مهدی

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    پژو یکی از بهترین خودروسازهای اروپا

    موافقم 7
    مخالفم 10
    1. porsche

      ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (22 ديدگاه)

      بود

      موافقم 3
      مخالفم 6
      1. TRD

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (7 ديدگاه)

        دوباره برگشته رو دور

        موافقم 3
        مخالفم 1
      2. (Saeed(peugeot

        ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (239 ديدگاه)

        هست

        موافقم 4
        مخالفم 2
  5. مهدی

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1590 ديدگاه)

    بود .. یک دوره کمرنگ شد و الان هم هست. میشه گفت تو بحث خودروهای شهری اقتصادی کمتر خودروسازی رو پیدا می‌کنی که تو بحث طراحی و جذابیت رانندگی هم پای بعضی محصولات پژو سیتروئن باشه… انصاف داشته باشیم زمان ورود ۴۰۵ رقبای آلمانی و ژاپنی در کل توان رقابت با اون رو نداشتن چه بنز چه بی ام و . زمان خودرویی مثل ۲۰۶ هم همینطور . تجربه شخصی من از سواری ۳۰۰۸ هم بهم ثابت کرد تو بحث کیفیت سواری از رقبای کره ای و ژاپنی و آلمانی سرتره از نظر طراحی هم که حقیقتا کابینش بی همتاست با اختلاف

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا