تجربه و آزمایشکیا

فندق کره‌ای! اولین تجربهٔ رانندگی با نسل جدید کیا پیکانتو مدل 2017

نسل جدید خودروی شهری کیا پیکانتو بهبود درخور توجهی را تجربه کرده و پتانسیل به چالش کشیدن بهترین‌های این کلاس را دارد

کیا پیکانتو برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ چشم به جهان گشود و سپس در انگلستان به‌عنوان کوچک‌ترین و ارزان‌ترین محصول کیا عرضه گردید. پیکانتو استایل زیبا، تجهیزات مناسب، فضای کافی و هزینه‌های نگهداری پایین را ارائه می‌کرد. سپس نسل دوم این ماشین در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و به‌سرعت توانست در شهرهای شلوغ به فروش بالایی دست پیدا کند؛ اما بااین‌وجود، رقبای جدیدتری مانند اشکودا سیتیگو، هیوندای i10 و رنو توئینگو به بازار آمدند و با ارزش در برابر قیمت عالی، فضای داخلی کاملاً بروز و تجربهٔ رانندگی بهبودیافته توانستند توجهات را به‌سوی خود جلب کنند. حال نسل سوم پیکانتو با هدف حذف اشتباهات نسل قبلی به بازار آمده است. این خودرویی با کابین جادار، سطح تجهیزات بالا و آپشن‌های سفارشی‌سازی بهبودیافته است. سه پیشرانهٔ مختلف نیز برای آن قابل انتخاب است ازجمله یک واحد سه سیلندر بنزینی توربوشارژ که برای اولین بار ارائه شده است.

برداشت اول از این ماشین خوب است و هنوز هم در ظاهر به‌عنوان یک کیا شناخته می‌شود. نسل جدید پیکانتو به‌طور کامل بروز شده و به همراه ریو و اسپورتیج از زبان طراحی نوینی سود می‌برند. این ماشینی چشم‌نواز با جلوپنجرهٔ پوزهٔ ببر جسورانه، خطوط تیز بدنه و چراغ‌های روشنایی در روز LED سفارشی است. فضای داخلی پیکانتو نیز چشمگیر است. درحالی‌که طراحان فقط ۱۵ میلی‌متر به فاصلهٔ محوری آن افزوده‌اند، فضای عقبی کابین زیاد است. البته پیکانتو جدید نسبت به قبل کشیده‌تر نشده است اما فاصلهٔ بیشتر بین چرخ‌های جلو و عقب موجب شده که بزرگ‌سالان بتوانند به‌راحتی در سفرهای طولانی در صندلی‌های عقب بنشینند.

علاوه بر این، صندوق بار پیکانتو ۲۵۵ لیتر حجم دارد که از همهٔ رقبای اصلی خود بیشتر است. البته فورد کا پلاس با قیمتی مشابه، هنگام از بودن صندلی‌های عقب صندوق بار بزرگ‌تری دارد اما در زمان خواباندن صندلی‌ها عقب، کیا با ظرفیت کل ۱۰۱۰ لیتر پیشی می‌گیرد. چرخ‌های خودرو نیز بیشتر به سمت گوشه‌ها کشیده شده‌اند که علاوه بر ایجاد ظاهری پویا، شعاع چرخش ماشین را هم کاهش داده است. این ویژگی بیشتر در شهرها اهمیت دارد یعنی جایی که این قبیل خودروها بیشتر عمر خود را در آن صرف می‌کنند. درواقع، پیکانتو کاملاً یک خودروی شهری چالاک است و به‌راحتی در بحث سهولت استفاده با اشکودا سیتیگو برابری می‌کند.

کنترل بدنه نیز به لطف میله‌های آنتی رول مناسب است و رانندگی در خیابان‌های باریک و در محیط‌های شهری شلوغ به سهولت انجام می‌گیرد. همچنین دید ماشین نیز مناسب بوده و اوورهنگ‌های کوتاه هم موجب بهبود عملکرد ماشین در هنگام مانور دهی و پارک کردن شده است. پیکانتو هنگام حرکت در جاده نیز احساس پالایش‌شده‌ای دارد. نمونهٔ مورد آزمایش ما از نوع پایه با پیشرانهٔ ۱ لیتری بدون توربو است که خودرو را ظرف ۱۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رساند که چندان کُند به نظر نمی‌رسد؛ اما عدم گشتاور بالا مشکل اصلی پیکانتو است که کمی در هنگام سبقت‌گیری مشکل ایجاد می‌کند؛ بنابراین فولکس‌واگن آپ هنوز هم رانندگی بهتر و سرگرم‌کننده‌تری دارد اما پیکانتو هم کاملاً بهبود یافته و رفتار و احساس خوبی دارد.

پیکانتوی موردبررسی ما روی رینگ‌های آلیاژی ۱۵ اینچی قرار گرفته است که سواری مناسبی را بدون احساس نرمی بیش‌ازحد ارائه می‌کند. این ماشین در سطوح خشن عملکرد بسیار خوبی دارد و به‌ندرت تکانی را به کابین وارد می‌کند. البته رینگ‌های بزرگ‌تر ۱۶ اینچی در نسخهٔ GT Line ارائه می‌شوند که به میزان محسوسی سواری خشک‌تری دارد. همان‌طور که اشاره شد، نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی است که ۶۷ اسب بخار قدرت دارد. البته هنوز موتور جدید ۱ لیتری سه سیلندر توربو برای پیکانتو در انگلستان در دسترس نیست و تا پایان سال در این کشور عرضه خواهد شد. بااین‌حال ما در یک مسیر آزمایشی یکسان، نمونهٔ مجهز به موتور ۱.۲۵ لیتری چهار سیلندر را هم بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که تفاوت‌های این دو موتور جزئی است؛ بنابراین به‌جز در حالتی که بیشتر اوقات در بزرگراه رانندگی می‌کنید یا عمدتاً با چهار سرنشین تردد می‌کنید، همان پیشرانهٔ کوچک ۱ لیتری تنفس طبیعی کافی است.

کیفیت داخلی پیکانتو بسیار نسبت به نسل قبلی بهبود یافته است و از متریال بهتری در داشبورد و رو دری‌ها استفاده شده است. پیکانتو به‌صورت استاندارد دارای تودوزی پارچه‌ای مشکی-خاکستری است اما پکیج سفارشی داخلی رنگ‌های مختلفی را ارائه می‌کند که نمونهٔ مورد آزمایش ما به رنگ آبی است. کیا پیکانتو یک رولزرویس نیست اما صفحه‌نمایش لمسی مرکزی هفت اینچی آن در تیپ‌های بالایی، نمایی عالی داشته و استفاده از آن آسان است درحالی‌که از نگه‌دارندهٔ پلاستیکی موبایل در فولکس‌واگن آپ نیز بسیار لوکس‌تر است. علاوه بر این، سیستم اطلاعتی-سرگرمی پیکانتو از کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل هم پشتیبانی می‌کند و به ناوبری و اتصال بلوتوث هم مجهز است. دکمه‌های بزرگ مشکی در اطراف صفحه‌نمایش و روی کنسول وسط نیز منطقی بوده و استفاده از آن‌ها در هنگام حرکت آسان است.

هنوز قیمت و مشخصات دقیق نسل جدید پیکانتو در بازار انگلستان مشخص نشده است اما بااین‌وجود ما انتظار افزایش حدود ۵۰۰ پوندی را نسبت به نسل قبلی داریم. این بدان معنا است که تیپ پایهٔ پیکانتو باید کمی بیشتر از ۹ هزار پوند قیمت داشته باشد درحالی‌که تیپ‌های میانی و بالایی نیز تجهیزات بیشتری را در قبال کمی افزایش قیمت ارائه می‌کنند. این در حالی است که قیمت نسخهٔ توربو از حدود ۱۰ هزار پوند و قیمت بالاترین مدل یعنی نسخهٔ GT Line با پیشرانهٔ ۱.۲۵ لیتری از ۱۴ هزار پوند شروع خواهد شد. برای مقایسه، نسخهٔ پنج‌در اشکودا سیتیگو فقط ۸۸۴۵ پوند قیمت دارد که در حال حاضر جداً گزینهٔ وسوسه‌کننده‌ای محسوب می‌شود؛ بنابراین کیا باید رقابت سختی را با سه‌قلوهای گروه فولکس‌واگن آغاز کند. بااین‌حال پیکانتو حداقل در بخش هزینه‌های نگهداری می‌تواند این رقبای قدرتمند را مغلوب کند زیرا نسخهٔ استاندارد ۱ لیتری این ماشین در هر کیلومتر ۱۰۱ گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند که با سیتیگو برابر است.

نتیجه

قیمت مهم‌ترین بخشی است که موجب موفقیت نسل جدید کیا پیکانتو خواهد شد اما تجربه‌های اولیه نشان می‌دهند که این خودروی کوچک کره‌ای به لطف کیفیت و سهولت در استفادهٔ خود می‌تواند به‌راحتی با رقبای اصلی این سگمنت به رقابت بپردازد. این می‌تواند جایگزینی بهبودیافته برای رنو توئینگو باشد درحالی‌که بلوغ رفتاری اشکودا سیتیگو هم در آن دیده می‌شود. پیکانتو جدید لوکس‌تر و پالایش‌شده‌تر بوده و رانندگی بهتری از سلف خود دارد که در کنار قیمت پایین می‌تواند آن‌را به یکی از مدعیان این کلاس تبدیل کند.

 

مشخصات فنی

Kia Picanto 2017
قیمت حدود ۱۲ هزار پوند
پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر بنزینی
قدرت ۶۷ اسب بخار
گشتاور ۹۶ نیوتن متر
گیربکس پنج سرعته دستی
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۱۴.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر
مصرف سوخت ۴.۲ لیتر

 

منبع: AutoExpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. فقط تویوتا و هوندا

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (571 ديدگاه)

    ماشین قشنگیه. به شخصه این جور طراحی کیا که جلو پنجرش متصل به چراغشه مثل اینو اپتیما و سورنتو خیلی بیشتر از مدل هایی مثل اسپورتیج جدید که به هم پیوسته نیستن، می پسندم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. sunmartin

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    پیکانتو خودرو زیبا چابک و برخلاف ظاهرش جاداریه
    پر فروشترین خودروهای کیا موتورز در جهان به ترتیب : اسپورتیج /سراتو /ریو/اپتیما/سورنتو/ پیکانتو و سئول است
    اگر قیمت منصفانه ای براش در نظر گرفته بشه براحتی میتونه در بازه قیمتی 30 تا 40 جای خودروهای این سگمنت پر کنه و یا رقیبشون باشه مث ام جی 3 هیوندای i10 سوروکی بالئو پژو 207

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. amin

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    چرا کیا اصرار داره فیس لیفت خودروهاش رو به اسم نسل جدید عرضه کنه؟؟اپتیما هم همین داستان داره و از نظر خیلی افراد بیشتر فیس لیفت است تا نسل جدید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۴ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      البته خیلی بی راه هم نیست
      فیس لیفت یه جور مدل سال محسوب میشه دیگه
      طبق سال طرح مدل فیس لیفت شده میدن و نسل سازی میکنن…
      (سایپا نیست که از روی تیبا (که خودش فیس لیفت پرایده!) فیس لیفت بزنه بعد اسم محصول جدید ساینا روش بذاره و همزمان باهاش همون مدل قبلی رو هم با نام قبلی تولید کنه! :) )

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. mohamadreza

      ۵ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (804 ديدگاه)

      این فیس لیفت نیست کاملا نسل جدید هست که زبان طراحی قبلی رو حفظ کرده
      فاصله محوری وابعا کلی خودرو تغییر کرده طراحی داخلی کاملا جدید افزایش کیفیت از همه لحاظ .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. DYBALA

    ۴ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (480 ديدگاه)

    خیلی عالیه
    امیدوارم قیمت ایده آل و ایمنی خوبی داشته باشه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Amir.dp

    ۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (64 ديدگاه)

    یه خودروی عالی برای داخل شهر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. کادیلاک

    ۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    اگه تو ایران بیاد100میلیون قیمت میخوره
    به شخصا حاضرم تیگو5سوار بشم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا