تجربه و آزمایشکیا

بررسی جامع کیا اپتیما وارداتی مدل 2014

در ابتدا یک تاریخچه مختصری از خودروی مورد بررسی ارائه می‌کنم که رفرنس آن، اطلاعات رسمی کیا موتورز هست و تمامی آمار و ارقام از اون صفحه مستقیماً استخراج شده. پس دوستان عزیز این رو در نظر داشته باشید که من بنا به مرجع اعلامی، اعداد رو ذکر کردم و اینکه هرجای دیگه هرچیزی گفته شده به خودشون مربوط هست و بس.

خودروی اپتیما در نسل سوم خودش از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۵ تولید شده و از پلتفرم مشترک با هیوندای I40 استفاده می‌کرد. این خودرو در بازار کره جنوبی و چین با اسم k5 بفروش می‌رسیده و از این خودرو در نمایشگاه نیویورک در سال ۲۰۱۰ رونمایی شد. خودروی اپتیما در کشورهای کره جنوبی، چین، قزاقستان، روسیه و ایالات‌متحده تولید شده است.

مشخصات فنی و ابعادی خودروی اپتیما با موتور ۲.۴ لیتری مطابق زیر است:

۲۷۹۵ میلی‌متر فاصله محوری
۴۸۴۵ میلی‌متر طول
۱۸۳۵ میلی‌متر عرض
۱۴۵۵ میلی‌متر ارتفاع
۱۴۷۵ کیلوگرم وزن خالص

در بخش قوای محرکه با توجه به ماشین مورد بررسی و مدل‌های وارداتی با دو مدل موتور زیر سروکار خواهیم داشت که من به‌شخصه اپتیمای TF با موتور GDi ندیدم. شتاب و بیشینه سرعت نیز ارائه شده است:

 

موتور گیربکس قدرت گشتاور شتاب سرعت
۲.۴L Theta II MPi ۲۰۱۰-۲۰۱۵ ۶-speed manual
۶-speed automatic
۱۷۸ hp at 6000 rpm ۲۳۱ N⋅m at 4000 rpm ۹.۱s (Manual)
۹.۵s (Automatic)
۲۱۰ km/h (130 mph)
۲.۴L Theta II GDi ۶-speed automatic ۱۹۸ hp at 6300 rpm ۲۵۰ N⋅m at 4250 rpm ۹.0s ۲۱۰ km/h (130 mph)

طراحی جذاب و اسپرت این نسل توسط رئیس جدید طراحی کیا، پیتر شرایر صورت گرفته و همین‌طور این سبک طراحی به‌عنوان زبان طراحی جدیدی در فورته، سورنتو، اسپورتیج و کادنزا تکرار شده است. جلوپنجره مشبک جدید شرکت کیا، معروف به دماغه ببر نیز توسط پیتر شرایر طراحی شده است. لازم به ذکره مدیران تیم طراحی کیا پیتر شرایر و میلکوس کواکس هستند (در زمان طراحی خودروی کیا اپتیما و در نسل سوم)، اما خودروی اپتیما توسط داویده لیمونگلی ایتالیایی طراحی شده. اپتیمای نسل سوم در بازار جهانی در ۳ تریم پایه LX، مجلل EX و اسپرت SX ارائه شده است.

سیستم سرگرمی کیا یا همون اینفوتینمنت سیستم UVO نام دارد که توسط مایکروسافت طراحی شده و به‌عنوان بخشی از امکانات رفاهی درتریم EX ارائه می‌شود.

اپتیما ۲۰۱۱ موفق به دریافت درجه Top Safety Pick از موسسه IIHS شده که جزییات امتیازها در بخش‌های مختلف در جدول زیر ارائه شده است. لازم به ذکر است این نتایج تست قطعاً با استانداردهای امروزی اعداد پایین‌تری ارائه خواهند کرد.

تست امتیاز
Overall ۵ ستاره
Small overlap front متوسط
Moderate overlap front خوب
Side خوب
Roof strength خوب
Head restraints & seats خوب

آمار فروش این خودرو در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در امریکا و کره جنوبی و جهان:

سال کره جنوبی ایالات‌متحده جهان
۲۰۱۴ ۴۹۰۰۰ ۱۵۹۰۲۰ ۳۰۰۶۸۵
۲۰۱۵ ۵۸۶۱۹ ۱۵۹۴۱۴ ۳۰۸۶۸۳

 

نقد و بررسی:

توصیف و انتقال تجربیات با کلمات کار سختی هست اونم در شرایطی که خیلی از چیزها کیفی هستن و بیانشون سخت هست. بنده سعی می‌کنم در این نقد و بررسی به نحوی تجربیات ۴ ساله خودم و از این خودرو بیان کنم که تصویر مشخصی از این خودرو برای هر خواننده‌ای محیا بشه.

از عجایب بازار ما این هست که با توجه به شرایطی که همه می‌دونیم خودروها تو کشور ما قبل از اینکه بر اساس استفاده و کلاسشون طبقه‌بندی بشن بیشتر بر اساس معیار قیمت طبقه‌بندی میشن. قطعاً تو اینستاگرام دیدیم تو یه پست در مورد یه ماشین شاسی‌بلند پست گذاشته شده و بعدش یه کارشناسی اومده و نوشته حیف پول، آدم پولو میده و فلان سواری و میخره و … .

در نهایت با وجود کارشناس‌های فراوان تو کشورمون و حتی نقد و بررسی‌کننده‌های اینستاگرامی که یه ماشین رو از همسایه و … قرض میکنن و یک ساعته یه دوری باهاش میزنن و حتی وقت نمیذارن اطلاعات فنی ماشین رو به درستی چک کنن، ارائه نقد بی‌طرفانه و دقیق به نظر خودم کمی سخت هست اونم وقتی‌که افراد تو کشور ما با مسائل خیلی متعصبانه برخورد دارند. بهتره که بریم سراغ نقد خودمون و … .

قبل از شروع نقد این نکته مهم رو یادآور میشم که اگر صحبتی مطرح میشه و مقایسه‌ای انجام میشه صرفاً در قیاس با خودروهای هم‌کلاس خودش مثه سوناتا، تلیسمان، کمری و … هست، در غیر این صورت به‌طور واضح با ماشینی که تو ذهنم هست اگر مقایسه کردم اسم اون خودرو رو میارم که همه متوجه بشن. هرچیزی هم در مورد بحث‌های فنی میشه با معیار این هست که داریم یه سدان خانوادگی چهار نفره (Mid-size car D) رو بررسی می‌کنیم.

خودرویی که براتون گزارش می‌کنم، اپتیما مدل ۲۰۱۴ از نوع فول وارداتی با کارکرد کاملاً واقعی تنها ۴۲ هزار کیلومتر هست و تنها در تهران رانده و به لحاظ فنی و سلامت در بهترین حالت ممکن نگهداری شده و همین‌طور تفاوت‌هایی با مدل شرکتی داره که براتون خواهم گفت.

در قدم اول اگر بخواهیم بررسی کنیم ترجیح میدم که نگاهی به طراحی ماشین داشته باشیم طراحی خارجی که در قیاس با نسل قبل‌تر، اسپرت‌تر و سیال‌تر شده است. البته ناگفته نماند که در نسل ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ اپتیما یک‌بار فیس‌لیفت شد و خودروی ما خودرو فیس‌لیفت شده که با تغییرات مناسب و جذابی به‌روزرسانی شده است. در کل باید گفت طراحی اپتیما شکیل و با القای حس اسپرت، جای گله و شکایت باقی نمی‌گذارد. البته ناگفته نماند که اگر بخواهیم سخت‌گیری داشته باشیم همیشه جای شکایت وجود دارد.

از نقاط قوت طراحی این خودرو استفاده از پروژکتورهای LED چهار بخشی هستند که شاید بتوان این‌گونه طراحی را نیز امضای شرکت کیا دانست چون در سایر محصولات کیا نیز همین طراحی چندبخشی پروژکتور وجود دارد که بسیار هم جذاب می‌باشد. وجود چراغ‌های روزتاب بر روی چراغ‌های کشیده جلو خودرو یکی دیگر از به‌روزرسانی‌های این فیس‌لیفت است. همچنین طراحی جدید چراغ عقب و استفاده از نئون و LED در چراغ عقب با طراحی اسپرتش حس بسیار خوبی القا میکنن. وجود دو خروجی اگزوز و نحوه طراحیشون هم جلوه بصری خوبی داره و هماهنگی مناسبی با طراحی اسپرت طور ماشین داشته.

داخل کابین شاید تفاوت اصلی در طراحی مربوط به زاویه داشبورد هست که نسبت به قبل از فیس‌لیفت این زاویه کمتر شده، تو نسل قبلی به نحوی بود که حس میکردین داشبورد بسیار به سمت راننده زاویه‌دار است.

بدون هیچ شکی اگر سال ۲۰۱۴ داخل خودرو می‌شدید از دیدن طراحی داخلی با کلی دکمه هیجان‌زده می‌شدید. بودن تعداد زیادی دکمه قطعاً برای خیلی‌ها جذاب هستش و خواستنی. ناگفته نماند که تیم طراحی با چیدمان بسیار خوب این حس رو القا کرده که باید تحسینشون کرد.

با توجه به اینکه ممکنه بعضی چیزها یادم بره یه عکس از داخل کابین میذارم و نکاتی که لازم هست رو میگم خدمتتون.

قسمت ۱ برای این هست که بگم جنس بکار رفته روی داشبورد و روی بعضی جاهای رودری جنس مرغوبی هست، اینکه دقیقاً جنسش از چه متریالی هست رو باید بگم نمیدونم، ولی یک نوع متریال مصنوعی که قطعاً چرم نیست، شاید بهتره بگیم یک جنس پلاستیکی بسیار نرم که با لمس کردنش حس خوشایندی داره و نشون میده که کیا برای کیفیت داخلی داشبورد هزینه کرده و بهش توجه داشته، البته این نکته هم بگم اینکه داشبورد احتمالاً تو کیلومتر نه چندان بالا ممکن هستش به صدا بیفته و کیفیتش افت داشته باشه دور از ذهن نیست، خصوصاً که چرم دور فرمان و روی سر دنده از نوع چرم براقی هست که حتی تو کیلومترهای پایین هم خیلی زود حالت براقیتش میره (روکش ورنی طوری که روش کشیده) و خیلی تو ذوق میزنه.

داشبورد هم به خاطر فنربندی خشک ماشین و یا شاید کیفیت مونتاژ زیرین ممکن هست با توجه به نگهداری دیر یا زود از کیفیت روزهای اول فاصله بگیره. نتیجه اینکه چگونگی نگهداری از این ماشین تو ماندگاری کیفیتش خیلی تأثیر داره و نمیتونید انتظار داشته باشید که اگر خوب نگهداری نشه زود از فرم اولیه فاصله نگیره.

تمامی کلیدهای کنترلی و ولومهای چرخشی بسیار خوش‌ساخت و با کیفیت هستند به‌نحوی‌که با چرخوندن هرکدوم از ولومهای چرخشی کنترلی کیفیت رو حس می‌کنید. البته تریم پیانویی مشکی که بخشی از داشبورد رو مزین کرده زود خش میافته و باید مراقب باشید، شاید استفاده از تریم طرح چوب ماندگاری بهتری داشته باشه.

قسمت دوم صفحه نمایشی هست که تماماً لمسی هست و تمامی سیستم اطلاعات سرگرمی رو میتونید کنترل کنید، رابط کاربری خوب، تاچ خوب، چیدمان منو خوب خوب و … . همین‌طور می‌تونید کارت نقشه برای ایران رو تهیه کنید و از نویگیشن ماشین استفاده کنید که از نظر من با وجود ویز و گوگل مپز و … دیگر کاربردی نخواهد داشت.

بخش سوم هم برای کنترل همین صفحه هستش، برای تغییر کانال رادیو و آهنگ و … . این اینفوتینمنت سیستم یک حافظه داخلی یک گیگابایتی داره که میتونید آهنگهاتون رو از فلش مموری کپی کنید و نیازی نباشه که فلش مموری و یا سی دی و یا کابل AUX رو بهش وصل کنید و یا از بلوتوث بخواین هرچیزی رو پلی کنید و بسیار هم به نظرم کاربردی و خوب هست. امکان تماس و پخش هم از طریق بلوتوث به‌راحتی محیا هست و کیفیت پخش و رسپانس هم برای پاسخ دادن به تماسهاتون با بلوتوث به‌راحتی و سریع هست.

پخش پنجم هم محلی هست که فلش مموری و کابل AUX رو میتونید وصل کنید، یک نور زمینه قرمز هم داره که تو شب زیبایی خوبی به کابین میده.

نکته: تو تصویر بخش ۲ میتونید ببینید که تنظیمات مربوط به سیستم تهویه نمایش داده شده، یکی از فرق‌های ماشین‌های شرکتی و فول وارداتی در همین هست، که نمایش تنظیمات در اسکرین بخش دوم نشان داده میشن، ولی در شرکتی‌ها به‌جای بخش چهارم یک نوار باریکی هست که تنظیمات سیستم تهویه رو نمایش میده و در عوض مانیتور بخش دوم بسیار کوچکتر هست.

داشبورد و کابین کیا اپتیما 2014

راهنمایی برای خرید: اگر رفتین محصولی از شرکت کیا بخرید و فروشنده مدعی بود که مانیتور بزرگ فابریک هست، بخش مجزایی برای تنظیمات سیستم تهویه نباید داشته باشه و همه اطلاعات سیستم تهویه تو مانیتور اصلی دیده بشه.

در رابطه به کیفیت و کاردهی باید بگم که سیستم صوتی اینفینیتی برای استفاده افراد داخل خودرو مناسب هستش (منظور اینکه فکر نکنید شیشه‌ها رو بدین پایین یه آهنگ بیس دار بذارین میتونید برای اطرافیان جلب توجه کنید، البته خداروشکر مدت‌هاست فرهنگ جامعه بالاتر رفته و با چنین صحنه‌هایی به‌شخصه مدتهاست مواجه نشدم)، البته با توجه به اینکه روی اسپیکرها و … مارک اینفینیتی خورده باید کیفیت بهتر می‌بود، در واقع کیفیت با چیزی که انتظار دارین باشه شاید فاصله داشته باشه خصوصاً اگر صدا رو خیلی زیاد کنید متوجه مقداری افت کیفیت می‌شید، البته باز هم در نهایت برای خودش بسیار مقبول و مناسب هست.

سیستم سرمایش گرمایش دوکاناله هم بسیار خوب هست، خصوصاً سرمایش خوبی رو خواهید داشت. ماشین‌های وارداتی برای صندلی‌های جلو دو گرم‌کن و دو سردکن دارن که کیفیت سرمایش و گرمایش اونها هم نمره خوبی میگیره (شرکتی‌ها فکر کنم برای صندلی‌های عقب هم گرم‌کن دارند.)

پشت آمپر ماشین یا همون کلاستر ماشین طراحی کلی جذابی داره اما انتقادهایی هم بهش وارد هست، اول اینکه به نظرم نور کمی پخش میشه خصوصاً جاهایی که اعداد دور موتور و کیلومتر شمار هستن و نقطه ضعف هست و درحالی‌که کیا به‌طورکلی برای کیفیت داشبورد هزینه کرده بود بهتر بود این قسمت نور پشت کلاستر بهتر از این باشه، این نورپردازی با کلیدی سمت چپ فرمان از ۰ تا ۲۰ قابل تنظیم هست. دومین ایراد بزرگتر این هست که با وجود صفحه دیجیتال موقع تنظیم کروز، شما هیچ جا عددی رو بهت نشون نمی‌ده که مثلاً داری چه کیلومتری رو برای کروز رفتن تنظیم می‌کنی، من خیلی سرچ کردم ولی چیزی پیدا نکردم در موردش و فکر می‌کنم یه جورایی انگار که یادشون رفته بوده.

پشت امپر کیا اپتیما 2014

در بخش دیجیتال صفحه کیلومتر از موارد خوب می‌توان به این مورد اشاره داشت که اگر فرمانها قبل از حرکت زاویه‌دار باشند به شما به‌صورت یک آلرت پیش از حرکت نمایش داده میشه که یک وقتی به‌طور ناگهانی گاز و فشار ندین و جهت خودرو به سمتی بره که شما آمادگی‌شو ندارین، همچنین میتونید سیستم ولکام خودرو رو تنظیم کنید که برای جاهایی که پارکینگ تاریک هست کاربردی‌تر هم میشه، سیستم ایزی اکسس که همان جلو عقب رفتن صندلی هست موقع خاموش و روشن شدن خودرو و تنظیمات سرویس دوره‌ای و تریپهای سفری و مصرف لحظه‌ای که بین صفر تا سی لیتر در لحظه درجه‌بندی شده و نقشه راهنمایی (نویگیشن راهنما) که برای ایران فعال نیست حتی با نصب اس دی مپ و نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی، البته همه اینها در صفحات مختلفی نمایش داده میشه که با استفاده از کلیدهای کنترلی روی فرمان قابل تنظیم هستن.

نمایشگر کیا اپتیما 2014

راستی کلیدهای کنترلی روی فرمان هم یکمی شاید شما رو یاد فرمان‌های سری ‌ام پاور بی‌ام‌و بیندازه، از نکات دیگه فرمون برقی این خودرو این هست که حساسیت به سرعتش واقعاً خوب هست، در سرعت پایین یا درجا هم بسیار نرم هست و با افزایش سرعت به‌خوبی سفت‌تر میشه و نکته بسیار مثبتی هست.

یه کلید هم روی فرمون هست که روش نوشته درایو مد، که میشه ماشین رو در سه حالت اسپرت، اکونومی و استاندارد گذاشت، ساده بخوایم بگیم این هست که بیشتر جنبه نمایشی داره تا واقعاً کاربردی، اما تفاوتی در میزان زمان تعویض دنده (یا به نحوی بگیم دور موتور بیشتر و کمتر) رو میشه اصلی‌ترین تغییر و تفاوت در این حالت‌ها عنوان کرد.

داشبورد و فرمان کیا اپتیما 2014

در سمت راننده دارای دو حافظه مربوط به تنظیمات صندلی هست و صندلی راننده قابلیت تنظیم در ۸ حالت به‌صورت برقی داره، تنظیم برقی برای صندلی سمت شاگرد در ۴ حالت در دسترس هست و هیچ حافظه‌ای هم نداره. روکش چرم ماشین هم مشکی هست و کیفیت قابل قبولی داره هرچند که میتونست بهتر هم باشه. به نظرم صندلی‌ها احساس راحتی و آرامش به شما نمیدن، یه جورایی زود خسته میشین خصوصاً در سفرهای طولانی. تنظیمات مربوط به آینه تاشو برقی و شیشه‌بالابرهای اتومات که صرفاً برای شیشه‌های جلو در دسترس هستند روی در خودنمایی می‌کنند، نمیدونم چرا اکثر خودروسازها به این قسمت از کلیدهای شیشه‌بالابر که میرسن نسبت به کلیدهای داشبورد مرکزی افت کیفی پیدا میکنن، دقت کنید به خودروهایی که دارید شاید با من هم نظر شدید. قسمت داخلی درب از پوشش چرم مانند پوشیده شده، جنس قسمت بالایی همانند داشبورد پلاستیک چرم گونه یا چرم پلاستیک گونه نرمی هست که قبلاً هم گفتم کیفیت خوبی داره، قسمت پایینی هم از پلاستیک مشکی ولی با کیفیت خوب ساخته شده، درب ماشین هم هنگام باز و بسته شدن صدای بسیار خوبی داره، که کیفیت لاستیک‌های لادری و عایق خوبیو یادآوری میکنن.

لیور دنده کیا اپتیما 2014

در قسمت لیور دنده هم کاپ هولدرهایی قرار دارن که با یک درب کشویی خیلی شکیل باز یا بسته میشن، سمت راست کلیدهای گرم‌کن و سردکن دو دیجیتالی قرار دارن (گرم‌کن و سردکن هردو قابلیت تنظیم در دو درجه دارند که به نظرم لازم بود بیشتر باشه) که اگر جای راننده باشین ممکنه هست به خاطر بزرگی سردنده بعضی وقت‌ها لازم باشه کمی سرتون بجرخونید تا ببینید سردکن گرم‌کن در چه حالتی و درجه‌ای قرار دارند. کلید مربوط به ترمز پارک برقی هم در جایگاه مناسبی قرار داره و دسترسی مناسبی بهش دارین، همیشه هم موقع استفاده یک صدایی از قفل شدن و باز شدن سیستم به گوشتون میخوره، خصوصاً در فصل سرما که بهتون اطمینان میده سیستم پارک کار خودشو انجام داده، البته تا حدودی هم صدا ناخوشایند هست و احتمالاً موقع شنیدن صدا به این نتیجه برسین که همون ترمز پارک دستی یا پایی میتونست بهتر باشه، البته این ترمز پارک برقی به احتمال قوی باید تو نسلهای بعدی بهتر شده باشند. دکمه اتوهلد هم بالای کلید ترمز پارک قرار داره که اگر مسیرتون به ترافیک شهری برخوردی نداشته باشه استفاده چندانی ازش نخواهید داشت، این مدل اپتیماها هم یک اروری در ترمز پارکشون دارن که من با سرچی که کردم با مراجعه به نمایندگی و تعویض یه فیوز مشکل حل میشه (من اینو تو یکی از فرومهای فارسی زبان خوندم). این ارور باعث میشه که بعضی وقت‌ها اتوهلد به‌درستی کار نکنه و بعد از یک‌بار خاموش روشن ماشین سیستم دوباره اکی بشه.

 

تجربه رانندگی:

وقتی‌که با کلید تو جیبتون به ماشین نزدیک میشید، آینه‌ها به‌صورت اتوماتیک باز می‌شن، با فشرن دکمه کیلس روی درب هم قفل‌ها باز شده، پاتون و رو پدال ترمز بذارید و کیلس استارت رو فشار بدین موتور ماشین خیلی نرم استارت میخوره، اگر درها هم بسته باشه صدای چندانی به گوشتون نمیرسه، ماشین تو حالت درایو یا عقب قرار بدین ترمز پارک به‌صورت اتوماتیک از حالت قفل در میاد و …، راستی کیفیت دوربین دنده عقب هم خوب هست و تصویر واضحی رو تو مانیتور می‌بینید، علاوه بر دوربین ۴ سنسور در جلو و ۴ تا هم روی سپر عقب فاصله شما رو در صفحه دیجیتال کلاستر با گرافیک خوبی به نمایش میذارن (البته یه وقت‌هایی حواستون پرت میشه دوربین رو ببینید یا فاصله سنج سنسور تو کلاستر)، قطعاً نبود دوربین و سنسور برای ماشینی به ابعاد و درازای اپتیما در شرایطی که دید عقب نزدیک به صفر هست بسیار واجب هست، البته وجود آینه‌های بزرگ به خوبی بغل ماشین رو پوشش میدن، فقط ای‌کاش این قابلیت وجود داشت که با انتخاب دنده عقب آینه‌ها به‌صورت خودکار به سمت پایین میومدن تا بشه قسمت‌های کناری و پایین ماشین رو دید.

اگر جایی زندگی می‌کنید که رمپ مناسبی نداره حتماً باید مراقب باشید، چون احتمال گرفتن سپر جلو زیاد هست، همین‌طور هم زیر ماشین در وسط هم باز ممکنه گیر کنه، البته این ربطی به ماشین نداره و مشکل از جای دیگه هست.

ماشین گیربکس شش دنده‌ای داره که هم میشه به‌صورت دستی دنده رو با لیور و هم با پدل شیفترهای پشت فرمان عوض کنید، گیربکس دنده رو نرم عوض میکنه، یعنی میشه گفت احساسی از تعویض دنده حس نخواهد شد و اگر حسی باشه به خاطر تغییر توی دور موتور هست. از این بابت گیربکس خوب عمل میکنه، اما از لحاظ سرعت تعویض دنده باید گفت یه مکث خیلی ریزی داره، یا بهتره بگم اون قدر که تعویض دنده نرم انجام میشه تو سریع بودن موفق نبوده. ولی در کل گیربکس ماشین به نظر خودم خوب هست برای یه خودروی خانوادگی هرچند که طراحی اسپرتی داره. موقع رانندگی دید به اطراف چندان خوب نیست، شما هرچقدر هم صندلی بالا و پایین کنید و آینه‌ها رو تنظیم کنید باز هم اون طور که باید به بیرون و ماشین تسلطی که باید رو نخواهید داشت، و باید گفت در کل تسلط روی ماشین و حسی که از چرخ‌ها و فرمون می‌گیرید کم هست. فرمون هم با برقی بودنش اطلاعات زیادی رو به شما نمی‌ده.

بریم سراغ شتابگیری و قدرت موتور. روی کاغذ و اطلاعات موتور خوب هستند برای موتوری تنفس طبیعی، اما در عمل وقتی‌که پدال رو تخته کنید و … یه احساسی هست که انگار موتور بهتون میگه اگر امکانش هست یکمی یواش‌تر لطفاً!!!

موتور ماشین برای مسیرهای مسطح قابل قبول هست، ولی تو سر بالایی‌ها (حتی نه خیلی شیب زیاد) شما این احساس رو دارین که اگر بخواین بهش فشار بیارین موتور حتی تا قبل از رد لاین اون طور که باید کشش و جونی که باید در حد و اندازه خوش باشه رو نداره، موتور به نحوی هست که رسوندن ماشین به سرعت ۲۰۰ کیلومتر کمی با زحمت و التماس هست و از لحاظ زمانی شتاب ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت خیلی زمان میبره و …، ولی اگر نخواین موتور رو اذیت کنید و دور بالا حرکت کنید جای نگرانی نداره، هرچند همین موتوری که می‌گفت لطفاً خیلی سریع بهم گاز نده متأسفانه متأسفانه به خوردن بنزین نه نمیگه!!! من خیلی جاها تست کردم، جاده، شهر، ترافیک، سربالایی، سرپایینی و … ولی نتونستم مصرف بنزین رو حتی با ایده‌آل‌ترین حالت رانندگی به زیر ۷ لیتر به ازای هر صد کیلومتر بیارم، شاید بگید ۷ که خیلی خوبه، اما طبق اعداد اعلامی برای رانندگی در بزرگراه‌ها باید ۶.۸ باشه، حالا شما فرض کنید تو بهترین حالت به نحوی رانندگی کنید که به عددی مثه ۷ برسید پس در شرایط واقعی این عدد دست نیافتنی هست. مقدار مصرف شهری هم ۱۰.۵ لیتر به ازای هر صد کیلومتر هست که مطابق عدد اعلامی از سوی کیا هست، ولی برای اینکه مصرفتون از این بیشتر نشه باید همیشه برخلاف ظاهر اسپرت ماشینتون خیلی رانندگی آرومی داشته باشید، چون کمی رانندگی سریع و تعویض دنده رو دور موتور بالا خیلی راحت مصرفتون رو میبره بالا. در نهایت به نظرم از لحاظ مصرف بنزین اپتیما تا حدودی مأیوس‌کننده هست. در کل اپتیما به‌عنوان خودروی خانواده برای رانندگی خانوادگی طور قابل قبول هست و شتابگیری و تعویض دنده مناسبی داره، مصرف هم به نسبت مناسب هست، اما ظاهر اسپرتش اصلاً شما رو ترغیب نکنه که رانندگی اسپرتی هم میتونید ازش داشته باشید.

راستی اینو هم بگم که عایق‌بندی ماشین خیلی خوبه، تو ماشین صدای اضافی از بیرون نمیاد، البته این بی‌صدایی خیلی هم راحت خراب میشه، با وجود رینگ‌های ۱۸ اینچی با فاق کوتاه ۴۵ و فنربندی خشک کوچک‌ترین دست‌اندازی شما رو تو ماشین تکون میده، البته خب این نه عیب هست نه ویژگی مثبت، اما تو خیابونهای پر از دست اندازه ما آزاردهنده هست که باید مدنظر قرار بدین.

خب بذارین کمی هم از نکات خوب ماشین بهتون بگم:

ترمزهای ماشین اطمینان خوبی بهتون میدن و راضی‌کننده هستند. سیستم روشنایی ماشین که به‌طور فابریک زنون هست و چون کلیدی برای تنظیم ارتفاع نداره پس احتمالاً باید قابلیت تنظیم اتوماتیک رو داشته باشه. یه مسئله‌ای هم که شاید بشه به‌عنوان نوآوری کاربردی که من توی این ماشین دیدم باید بگم سیستمی هست که به‌جای AFS (چرخش خودکار چراغ‌ها در پیچ) کیا استفاده کرده، جایی که تو عکس با فلش قرمز مشخص کردم، هنگام وارد شدن به پیچ یا چرخاندن فرمان یک چراغ با رنگ آریایی روشن میشه که به‌خوبی نقطه تاریک و از بین میبره، به نظر خودم عملکرد بهتری هم نسبت به AFS داره، قطعاً در صورت خرابی چراغ جلو یا تصادف هزینه کمتری رو در کل برای تعمیر یا هزینه کلی چراغ تحمیل میکنه. در رابطه با چراغ‌های عقب در عین زیبا بودن متأسفانه استعداد بالایی هم دارن که بخش نئونی بسوزن، به پشت اپتیماها و خصوصاً سوناتاها نگاه کنید می‌بینید قسمت نوار نئونی سوخته متأسفانه.

چراغ کیا اپتیما 2014

راستی یه نکته که یادم نرفته بگم، آنتن کوسه‌ای یا بال کوسه‌ای هم که در مدل‌های فول وارداتی نصب هستند، روی مدل‌های شرکتی نصب نیستند.

آنتن بال کوسه ای کیا اپتیما

در نهایت اگر بخوام بحث این قسمت رو جمع کنم، اپتیما اگر موتور قوی‌تری داشت خیلی خیلی میتونست بهتر از چیزی که هست بشه، شاید ضعیف بودن قوای محرکه بزرگترین عیبی هست که از نظر من وجود داره، موتوری که کشش لازم رو نداره به‌طورکلی.

ازجمله آپشنهای ماشین هم میشه به کول باکسی اشاره کرد که توی داشبورد با روشن بودن کولر بعضاً میتونه کمک‌کننده باشه تا حدودی ولی اسم کول باکس براش خیلی اغراقه، سانروف‌ پانارومیک که پرده اون به‌صورت برقی باز و بسته میشه، نورپردازی قرمز رنگ توی درهای جلو که با تم قرمز تمامی کلیدها همخوانی قشنگی داره که البته باید گفت نور ضعیفی کار شده براش. سنسور نور و باران، راستی تیغه‌های برف‌پاک‌کن و سیستم آب‌پاش شیشه ماشین باید بهتر از این باشه و جا داشت خیلی بهتر باشه خصوصاً تیغه‌ها، چراغ‌های جلو هم به چراغ شور مجهز هستن.

در نهایت امر هم اپتیما با داشتن شش کیسه هوا، ترمزهای خوب، سیستم کنترل پایداری و حتی رادار نقطه کور در بعضی از وارداتی‌ها (رادار نقطه کور رو به‌صورت افتر مارکت هم میشه نصب کرد که توصیه نمی‌کنم)، سیستم روشنایی خیلی خوب، ظاهر عامه‌پسند، بازار خرید و فروش فوق‌العاده عالی، جای پای بسیار خوب برای ردیف دوم و صندلی‌هایی که برای دو نفر در سفر بسیار جادار هستن و زیرآرنجی هم هر وقت خواستن باز کنن که به‌راحتی جایی برای دست و همین‌طور برای لم دادنشان فراهم می‌کند، صندوق عقب جادار، کیفیت ساخت خوب داخل اتاق (در قیاس هم‌وطنش سوناتا YF باکیفیت‌تر هست متریال داخل اتاق) و عایق‌بندی مناسب و … برای کسانی که یه ماشین شهری میخوان، همیشه مرتب به ماشین رسیدگی میکنن، فشار بیخودی به ماشین و موتور ماشین نمیارن، از این ماشین توقع لامبورگینی و فراری ندارن، میتونه گزینه خوبی باشه، اما اگر از جمله افرادی هستین که هر وقت، تایم داشتین برین هرجایی که شد روغن عوض کنید، یک خط درمیون فیلتر عوض کنید، پشت چراغ تا قرمز نشده پدال رو میخواین تا ته فشار بدین و رفتار ناملایمی با ماشین دارن توصیه نمی‌کنم و پیشنهاد می‌کنم دنبال برندهای دیگه تو این کلاس خودرویی باشید.

خودم این نسل از اپتیما رو دوباره انتخاب نمی‌کنم چون سواری خشکش واقعاً اذیتم کرد و به لحاظ کیفیت سواری و فنی فکر می‌کنم موردهای بهتری تو بازار هست؛ ولی اگر کسی هستید که به ماشین همیشه سروقت رسیدگی می‌کنید اپتیما ویژگی‌های خوب زیادی داره که در کنار بازار خرید و فروش خوبترش گزینه مناسبی خواهد بود.

یه نکته هم بگم که متأسفانه خیلی باب شده خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی که غلط هستش اینه که طوری جاافتاده بین عموم که ماشین‌های کره‌ای مملو از آپشن هستن و سایر خودروها شیشه‌بالابر دستی هنوز دارن و ضبطم تازه باید بری براشون بخری و … . این اصلاً اصلاً درست نیست، من نمیخوام قیاس کنم و وارد جزییات بشم، ولی هر وقت خواستین ماشین بخرین دو نسخه فولش رو کنار هم بذارید و ببینید واقعاً تفاوت آپشن در چه سطحی هست و اگر تفاوت آپشنی وجود داره چقدر ارزشمند هست و … .

با سپاس فراوان از دوست گرامی جناب آقای “محمد-ض” که زحمت تهیه این مطلب و اشتراک گذاری تجربیات خودشون رو برعهده گرفتن.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

مطالب مشابه

‫۳۸ دیدگاه‌ها

  1. A only She reminds Me of love A

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1180 ديدگاه)

    اگه قیمت ها پایین تر بود واقعا ارزش خرید خیلی بیشتری داشت.
    الان میاد به کامنت اول ریپلای میزنه😂😂😂😂

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. Schattenwolf

      ۲۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1222 ديدگاه)

      چقدر بعضیها بد قول شدن😑😑😑😑🧐

      موافقم 5
      مخالفم 0
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (9999 ديدگاه)

      مقاله را شب میخوانم و فقط آمدم تشکر کنم از پدال و اینکه این رَویه را لطفاً ادامه دهید ، ممنون .

      البته جا داره دو تا هشتک بزنیم :
      # ریپلای
      # قلب بنفش😂🤦‍♂️

      موافقم 1
      مخالفم 6
    3. محمدرضا

      ۲۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1062 ديدگاه)

      ماکه عادت داریم به چیز های تلخ بخندیم.ولی واقعا فضای سایت رو متعفن کرده.
      قبل از زیر هر پست سه چهار کامنت بود ولی بدون خودنمایی.

      موافقم 4
      مخالفم 1
  2. Amirreza

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2724 ديدگاه)

    این نسل اپتیما واقعا نسبت به بقیه رقباش توی ایران ارزش خرید بالاتری داره ، البته من اگه خودم بخوام بدون در نظر گرفتن خدمات و قطعات یک ماشین در این رنج قیمتی بخرم هوندا آکورد میخرم ولی حیف که اصلا خدمات خوبی در ایران نداره و یکی از بستگان که در شهرستان زندگی میکنن و هوندا آکورد دارن از خدماتش راضی نیستن ولی خود ماشین واقعا ماشین نرم و پر آپشنیه و بسیار دوست داشتنی ، اللته اگر خدمات و قطعات رو هم در نظر بگیریم از اونجایی که من وقتی یه ماشین میخرم بیشتر از همه چیز به این موضوعش فکر میکنم مجبوریم این ماشین رو رها کنیم و بقیه رقباش که اونها هم ماشینای خوبی هستن مثل کمری و اپتیما رو انتخاب کنم ، در مورد اپتیمای ۲۰۱۴ هم بگم کهکابین واقعا زیبایی داره مخصوصا در بخش مرکزی اما ردیف عقب ایکاش یه ذره بزرگتر بود ، البته من یک ماه بعد از خریدش به دلیل کوبش هایی که تو دست انداز داشت به کمک یک مکانیک کاربلد لاستیک رو عوض کردم و واقعا ماشین نرم تر شد ، هر چند بعد از ۷ یا ۸ ماه بنابهدلایلی مجبور به فروشش شدم بقیه موارد هم که توی متن ذکر شده و لازم به گفتن من نیست ، ممنون از پدال

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (9999 ديدگاه)

      کاربر Amirreza جان
      مدل ۲۰۱۵ صفر کیلومترش را فول با مانیتور بزرگ اینفینیتی وارداتی را سال ۹۳ خریدم ۱۵۸ میلیون و با کارکرد بسیار کم فروختمش ۱۴۷ میلیون و … !

      نکات منفیش را نمیگویم تا دوباره جنگ راه نیوفته و فرغون سوارها و مجله‌خوان‌های قلب بنفش تِز کارشناسانه ندهند 😂 .

      نکات مثبتش :
      پاخورِ به شدت کاربردی و حسابی😂 !
      بازار فروش به شدت عالی که برای من در آن زمان که واردات نرمال بود ، کمتر از ۳روز فروش رفت با پول نقد !
      سیستم صوتی عالیه و بسیار مانیتور باکیفیتی داره !
      خدماتش هم به نسبت ارزان هست !

      نکته‌ی منفیش را گفتم نمیگم اما این مهم هست که بگم آرگونومی صندلی فاجعست و با هر یک ساعت رانندگی باید پیاده شوید نرمش عضلانی انجام دهید تا کارِتون به فیزیوتراپی نکشه 😂 !

      باقی موارد را جامع در یک کامنت حدود دو سال پیش گذاشتم که دیگر گفتنش از حوصله خارج هست ، یا حق .

      موافقم 3
      مخالفم 7
      1. S

        ۲۴ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ولی سال ۲۰۱۵ میشه ۹۴_۵😂

        موافقم 5
        مخالفم 0
      2. Amirreza

        ۲۴ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2724 ديدگاه)

        بله آقا نوید صندلیاش خیلی سفت و خشکه ، مزدا ۳ هم همینطوره و واقعا عذاب آوره

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (9999 ديدگاه)

          میدونید ، منظورم گودیه بیش از حد صندلی‌هایش هست که چه در عقب و چه در جلو زیاد عمق دارد و باعث کمر درد شدید میشود !

          موافقم 1
          مخالفم 4
    2. بهنام

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام. فاق لاستیک بلندتر کردید؟ اگه نه اینکارو توصیه میکنید؟ میشه بفرمایید چیکار کردید . ممنون

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. amirmohammad

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (212 ديدگاه)

    خیلی مقاله ضعیف و غیر تخصصی بود و پر از ایراد.خودم اپتیما داشتم تا 100 هزار کارکرد توی جنوب.یه سری از ایراد هایی که طرف گفت رو اصلا ندیدم.مقاله شبیه بررسی پرفروش ترین ماشین این کلاس تو کشور نیست!سمند بررسی کرده فکر کنم!!!

    موافقم 6
    مخالفم 6
    1. A only She reminds Me of love A

      ۲۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1180 ديدگاه)

      همیشه یه هستن که ایراد گیرَن!

      موافقم 1
      مخالفم 3
      1. A only She reminds Me of love A

        ۲۴ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1180 ديدگاه)

        منظورم با شما بود نه شخصی که مقاله رو نوشتن اتفاقأ من واقعا از قلم ایشون لذت بردم.

        موافقم 0
        مخالفم 1
  4. امیرحسین

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (300 ديدگاه)

    من می‌خوام مدل بالاشو بخرم الان اینارو خوندم یه جوری شدم خب به نظرتون چه چیزی بخرم البته من منطقه آزادشو می‌خوام خرید کنم

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Ali

      ۲۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (295 ديدگاه)

      مدل جدیدش رو اگه بگیری منظور ۲۰۱۷ به بالا که فیس جدیدش هست سواریش نرم تر شده و راضی کننده هست و بعضی اشکالاتی که تو متن گفته شده رو هم نداره و برطرفش کردن اگه میخوای بگیری بگیر.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. Sevlan

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (15 ديدگاه)

    راستی ، راستی راستی دمتون گرم از بابت این راستی آزمایی اپتیما😁😁😁

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. کیان

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1392 ديدگاه)

    بنظرم مقاله ای خیلی خوب و کاملی بود
    خشک بودنش و مصرف زیادش خیلی پس روی مخ هست
    من فکر میکنم با وجود مصرف زیاد و موتور ضعیف خرید گزینه های دیگه بهتر هستش پس

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. Amir

      ۲۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (261 ديدگاه)

      اوکی نوید 😂😂😂

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (9999 ديدگاه)

      کیان جان

      حدود دو سال پیش ، ریز به ریز جزییات اپتیما لا گفتم که یکیش همین مصرف سوخت بسیار بالایش بود که دوستان را جوگیر کرده بود که من چرت میگویم ، از همان دسته افرادی که پول تو جیبیشون را باباشون میده اما نقد کارشناسانه‌ی خودرویی هم میکنند و جو هم راه میندازند 😂 .

      موافقم 1
      مخالفم 3
    3. Amirreza

      ۲۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2724 ديدگاه)

      موتوری که میگین ضعیفه فرق چندانی با رقباش نداره

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. Ali

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (267 ديدگاه)

    ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 1
  8. سهند

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (662 ديدگاه)

    به نظر شما تویوتا کمری بهتر است یا کیا اپتیما؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ali

      ۲۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (295 ديدگاه)

      اگه تو مدل های قدیمی تر باشه میگم کمری ولی الان اپتیما تو مدل جدیدش که بعد از ۲۰۱۷ هستن همه چیزش خوب شده و بهتر از کمری شده مدل ۲۰۲۱ هم که k5 نامگذاری شده هم در حدی پیشرفت داشته که میتونیم بگیم کاملا بهتر از کمری شده و تو هر زمینه ای بهتر از کمریه.

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. Amirreza

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2724 ديدگاه)

      قبل از اپتیما ۲۰۱۷ ، کمری ، بعد از اپتیما ۲۰۱۷ ، اپتیما

      موافقم 1
      مخالفم 1
  9. Sina10

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    خیلی ممنونم که بالاخره خودتون دست بکار شدین و بررسی کردین
    این نسل اپتیما طراحی بسیار زیبایی داره هم داخل و هم خارج خودرو
    البته متاسفانه عیب های زیادی داره و ایکاش کیا روی مدل بالاتری از این طراحی استفاده میکرد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. 🇩🇪👑MERSEDES BENZ👑🇩🇪

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    من باشم یک گزینه دیگه انتخاب میکنم هرچند اپتیما در حد خودش نکات مثبت زیادی داره. با تشکر از نویسنده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Roham

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (719 ديدگاه)

    AFS نوآوری کیا نیست
    رو همین مزدا ۳ هم وجود داره
    با زاویه فرمون هم نورپردازی می‌کنه
    ماکسیما هم وقتط مه‌شکن روشنه راهنما که می‌زنی چراغ بیرون مه‌شکن (دو قسمتیه کاسه چراغ) روشن میشه که نقطه کور کم بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۲۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1392 ديدگاه)

      مزدا AFS داره، نوشته ک این کیا از سیستم ساده ی دیگه ای جای AFS استفاده کرده ک کم هزینه تر هست و …
      حداقل میخوندیش و …

      موافقم 1
      مخالفم 0
  12. NAVID۰۰۹۸

    ۲۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (9999 ديدگاه)

    تشکر و تشکر
    از پدال و جناب آقای محمد ض .

    الان مقاله را خواندم و از دِلی و خودمانی نوشتنش لذت بردم و ای کاش چنین مقالاتی ادامه‌دار باشه بدون موارد عرف تست و بررسی خودرو که همیشه روتین و یکنواخت نوشته میشده و دلیلی که از مقالات مهندس فرهاد کاشانی لذت میبردم در مجلات خودرویی و امروزه در اینستاگرام ، همین سادگی و دِلی بودنش هست ❤👌👏🙏🏻 .

    نقدی حقیرانه داشتم به برخی موضوعات ایشون ( با ارادت تمام ) :

    ترمز : ترمزهای اپتیما که در این نسل و چه در نسل بعدش ، فاجعه بود و دست کمی از خودروهای ایرانی‌ها نداشت ، بخصوص صدای خِس‌خِس کردنش هنگام ترمزگیری و ضعف شدید در ترمز که در گرنجور هم شاهدشیم و همینطور باقی کره‌ای‌ها به جزء جنسیس سدان‌ها !
    چراغ‌شورها : بسیار به ضربه حساس هستند و بعد از مدتی کوتاه ، خودشان را وِل میکنند و لَق میزنند !
    مصرف سوخت : در شهر با رانندگی حتی نرمال زیر ۱۳ نمیسوزونه و کلافه کنندست و مسخره !
    کیفیت چرم صندلی‌ها : پس از مدتی از نرمی خارج و سپس ترک و حتی خشک و خورد میشوند که البته برای من به آن‌جاها نکشید چون سریع همان زمان فروختمش !

    رینگ ها : به شدت افت کیفیت رنگ پیدا میکنند و کِدِر میشوند !

    نئون چراغ عقب : فاجعه در خرابی و خرابی و نیمسوز شدن و… !

    نکات مثبتی که داره : فرمان به شدت خوش‌دست و نرم در هنگام پیچیدن درجا ، رنگ قرمز دکمه‌ها و احساسی که میده به آدم ، زیباست و دلربا و… .

    در کل ، اصلاً به درد خانواده نمیخوره اما جون میده برای عشق و حال مجردی و… !

    فکر نمی‌کنم دیگر خریدار هیچ محصول کره‌ای باشم چون جواب خودم را گرفتم و هر کدامشان یه جریانی در پیش میگیرند اما به شدت بازار خوبی دارند ولی اگر میخواهید خودرویی بخرید که تا سال‌ها نگهداری و استفاده‌ی مداوم کنید در ایران ما و شرایطی که همه میدانید و واقف هستید ، فقط تویوتا بخرید تا بدانید معنی نرم و روان بودن با هزینه‌ی استهلاکی کم و کیفیت بالای متریال یعنی چه و اگر زیاد خودرو عوض میکنید فقط و فقط کره‌ای بخرید !

    در آخر یه توجه‌هی هم داشته باشید به ابتدای مقاله که دوست عزیزمون چند خط نوشت که مبادا به کسی بَر بخوره و تعصبی برخورد کنه و نشان میده چقدر اهمیت میدهند به این موضوع در حالی که من عقیده دارم در اَمر خودرو بدون اهمیت دادن به این موضوع و واکنش ، باید حقیقت خوب و بد گفته بشه ، جهنم که به هر کسی میخواهد بَر بخورد ، مهم اون افرادی هستند که یه میخواهند خودرویی را بخرند و نیاز هست که دید بازی هنگام انتخاب داشته باشند تا بعد از خرید سرشکسته و نااُمید نشوند که ضررش امروزه میلیونی و حتی چند صد میلیونی هست !

    همه که خودروشناس و خودروباز نیستند ، و خود شما در اطراف زندگی چند نفر مگر میبینید که شناختی از خودرو داشته باشند به صورت تخصصی یا حتی جزئی و… !!!

    پس راحت حقیقت را بیان کنید تا خریدار و دوستدار ، تکلیفش با انتخابش مشخص باشد و نه اینکه اول دل جوگیران و متعصبان را به دست بیاوریم تا نکند خدای نکرده به رویِ مبارکشان بَر بخورد و آزرده شوند ( جهنم ، متعصبان خودرویی فقط جو دادن میدانند و نه منطق درست و حسابی ) !

    موافقم 0
    مخالفم 4
    1. Amirreza

      ۲۵ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (2724 ديدگاه)

      در مورد ترمز ها زیاد موافق نیستم والی چرم صندلی بعضی از کره ای ها به قول شما بعد از مدتی از حالت نرمال خارج میشه ، مصرفشم بالاس ولی فاجعه نیست ، فرمان پذیری خوبی داره ،ظاهر خوب و آپشن های قابل قبول و استهلاک پایین از دیگر نقاط قوت هستن ، نسبت به رقبا تیون پذیر تره و زیباتره ، در مورد نئون عقب من هم شنیدم ولی برای خودم اتفاق نیفتاده ، در مورد رینگ ها و چراغ شور هم مشکلی نداشتم ولی در کل ماشین خوبیه تو رنج قیمتی خودش

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. Amirreza

        ۲۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (2724 ديدگاه)

        کیفیت متریال هم نسبت به نسل قبلش واقعا پیشرفت داشته و متریال خوبی داره ، شتابشم بد نیست ولی به خوبی lf و آکورد هم نیست

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. شاپور

      ۶ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      در مورد چراغ های نئون عقب متاسفانه در مدل های ۲۰۱۵ بدلیل آب بندی نامناسب موارد سوختگی بالاست .من مدل ۲۰۱۴ وارداتی دارم و بعد از گذشت ۱۰ سال مشکلی نداشتم .ماشین خوبیه و نسبت به قیمت خریدش در آن زمان بسیار با ارزشه ‌.مصرف سوخت بستگی به نوع جاده و نوع بنزین (کیفیت) داره واینکه راننده چطوری ماشین رو ازش استفاده کنه داره .فقط ایرادش رینگ ۱۸ با لاستیک فاق ۴۵ هست که با تعویض لاستیک با فاق ۵۰ تا حدودی کوبش ماشین کمتر میشه .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. دانیال

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (594 ديدگاه)

    این از اون مطالبی هست که دوست داریم مشابه ش زیاد توی پدال داشته باشیم
    ممنون از پدال
    آریون داستر آکورد هایلوکس و خیلی از ماشینهای دیگه ، هر کدوم رو تونستین همینجوری یه بررسی کلی و منصفانه و صادقانه ازش بذارین

    موافقم 0
    مخالفم 1
  14. KASTECH

    ۲۵ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (202 ديدگاه)

    ممنون از پدال بابت این نوع بررسی ها، برندهای کره ای ذاتا با رانندگی اسپرت اصلا برای کشورهایی مثل ما با این خیابونا ساخته نشدن و طبیعتا کسی برای راحتی ونرمی باید بره سراغ ژاپنی ها ، مگر اینکه رینگ و تایر به ۱۶-۶۰ تغییر بدین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۲۶ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    خیلی خیلی کامل و مفید 👌،ممنون از آقای محمد-ض🙏
    نکته جالب ماشین اینجاست طی دوسال بیشتر از ۶۰۰هزاردستگاه فروش داشته! اونوقت بعضیا برای ورشکستگیه این شرکت اتل متل توتوله میخونن!😂😂😂

    موافقم 3
    مخالفم 1
  16. ADAK

    ۲۸ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1823 ديدگاه)

    من یکی از دوستانم داشت یه سفرکاری 2 نفره حدودا 800 کیلومتری رفتیم باهاش
    تجربیات من از روی صندلی شاگرد
    1- ارگونومی به شدت داغون یعنی کمر نابوده میشه بدون اغراق
    2- کف ماشین بسیار پایین ، درسته ماشین اسپرت خاصیتش همین هست اما برای دوستان عرض میکنم اصلا برای جاده های ایران مساعد نیست تازه اگه 4-5 نفر هم سوارش باشن فاجعه اس یعنی
    3- شتاب کم
    4-تعلیق خشک و ویرانگر
    محاسنش :
    خوشگله، خوش فروشه ، خوش قیمت بود!

    موافقم 0
    مخالفم 2
  17. حسین قاصدی

    ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (60 ديدگاه)

    من ترجیح میدم یه ماشین چینی که رقیب اپتیما باشه و ارزش خرید بالایی داشته باشه رو خریداری کنم و بقیه پول رو براش خرج کنم تا یه ماشین گرونتر با ارزش خرید پایینتر بخرم فقط بخاطر اصالت مسخرش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا