کیا

اولین تجربه رانندگی با کیا اسپورتیج فیس‌لیفت 2018

این کیا اسپورتیج ۲۰۱۸ است. شاید نتوان تغییرات زیادی را در ظاهر آن تشخیص داد اما سپر جلو با قطعات درخشان بیشتر و سپر عقب بازنگری شده با نوار چراغی که کاملاً به پهنا کشیده شده از جمله ویژگی‌های جدید این شاسی‌بلند هستند. همین تغییرات باعث شده‌اند که بازنگری‌های وسیع زیر بدنه خیلی دیده نشوند.


اسپورتیج حدود ۴۰ درصد از فروش کیا در بریتانیا را تشکیل داده است؛ بنابراین با توجه به اهمیت بسیار بالای این خودرو برای کره‌ای‌ها، به‌روزرسانی‌های جدی کیا برای رقابت بهتر با سئات آتکا و پژو ۳۰۰۸ جای تعجب زیادی ندارد.


اگرچه تغییرات ظاهری این خودرو محدود هستند اما مهم‌ترین اصلاحات زیر کاپوت به چشم می‌خورند. پیشرانه‌های به‌روز شده اسپورتیج باعث شده دو نسخه بنزینی تنفس طبیعی و توربوی ۱.۶ لیتری تزریق مستقیم به منظور پاس کردن جدیدترین قوانین آلایندگی تغییر یابند. پیشرانه ۱.۷ لیتری دیزلی قدیمی نیز جای خود را به نسخه پاک‌تر ۱.۶ لیتری دارد که همانند نمونه‌های بنزینی همان پرفورمنس مدل پیشین را نشان می‌دهد.


شاید جالب‌ترین به‌روزرسانی این شاسی‌بلند همانی باشد که در تست هم حضور داشت: نسخه پرچم‌دار ۲ لیتری دیزلی با سیستم ۴۸ ولتی الکتریکی جدیدی که به نوعی باعث ایجاد حالت هیبریدی ملایم می‌شود. این مجموعه از یک باتری لیتیوم-یونی ۰.۴۴ کیلووات ساعتی تشکیل‌ شده که زیر کاپوت قرار داشته و همچنین یک استارتر-ژنراتور وجود دارد که کمک‌حال پیشرانه احتراق داخلی در زمان شتاب گیری‌ها می باشد.


کیا به‌صورت رسمی می‌گوید تکنولوژی هیبریدی بکار رفته در خودرو باعث افزایش قدرت یا گشتاور نشده اما حجم کاری پیشرانه در زمان شتاب‌گیری کاهش یافته است. به این ترتیب میزان آلایندگی اسپورتیج فیس لیفت هم در مقایسه با نسخه پیش از فیس لیفت غیرهیبریدی ۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.


تفاوت اسپورتیج فیس لیفت با مدل قبلی در جاده خیلی مشهود نیست اما این بیشتر به چگونگی کار سیستم مربوط می‌شود. واضح‌ترین تغییر به سیستم استارت-استاپ مربوط است. کمک الکتریکی باعث می‌شود پیشرانه در سرعت ۱۶ کیلومتر در ساعت و زمان ایستادن خاموش شود. استارت دوباره پیشرانه هم سریع‌تر از قبل صورت می‌گیرد.


تکنولوژی جدید کیا از نظر وزنی تأثیر زیادی نداشته بنابراین اسپورتیج همچون همیشه سواری تمیز و مرتبی دارد. این سیستم ۴۸ ولتی در جدیدترین نسخه هیوندای توسان نیز بکار رفته و تنها با سیستم چهار چرخ محرک همراه می‌شود. این سیستم کشش و پایداری زیادی به ارمغان می‌آورد. شایان ذکر است اسپورتیج در رانندگی شهری سواری فوق‌العاده راحتی دارد و به نرمی دست‌اندازها را رد می‌کند.


خود پیشرانه دیزلی شاید کمی پر سر و صداتر از پیشرانه ۲ لیتری فولکس‌واگن باشد اما همانند نسخه قبلی نیازی به کار سخت ندارد زیرا هم‌اکنون کمکی الکتریکی داشته و صدای آن نیز خیلی کم به کابین راه می‌یابد.


همچون همیشه، کابین اسپورتیج فضای بسیار خوبی است. فیس لیفت این خودرو باعث شده مواردی همچون غربیلک فرمان جدید، صفحه‌نمایش متفاوت و کنترل‌های بازنگری شده سیستم تهویه به کابین اضافه شوند. شاید کابین این خودرو هیجان آنی پژو ۳۰۰۸ را نداشته باشد اما قطعاً نیسان قشقایی را پشت سر می‌گذارد.


سیستم اطلاعات سرگرمی به‌روز شده‌ی اسپورتیج هم هر دو رقیب یاد شده را پشت سر می‌گذارد. صفحه‌نمایش ۸ اینچی مدل‌های فول همان طراحی منطقی قبل را داشته اما خود صفحه‌نمایش تصاویر تیزتری ارائه کرده و پاسخ‌های سریع‌تری دارد. این سیستم در بین برندهای رده میانی یکی از بهترین‌ها می باشد. مدل‌های پایه از پیشرانه ۷ اینچی استفاده می‌کنند و سیستم‌های اپل کارپلی و اندروید اتو به‌صورت استاندارد وجود دارند.


در بخش عقب کابین همان صندلی‌های جادار قبلی دیده می‌شوند. سیستم هیبریدی نیز تأثیری منفی روی فضای محفظه بار نگذاشته است. تنها مورد منفی این خودرو باتری‌هایی هستند که باعث شده‌اند کیت تعمیر پنچری بجای لاستیک زاپاس در خودرو بکار رود.


از نظر مالکیت، کیا گارانتی بسیار درخور ۷ ساله/۱۶۰ هزار کیلومتر را ارائه می‌کند که البته نیازی هم به آن نیست زیرا اسپورتیج در نظرسنجی درایور پاور اتو اکسپرس رتبه بالایی را کسب کرده است. مدل هیبریدی گران‌ترین نسخه اسپورتیج بوده ولی از طرف دیگر قوی‌ترین و کم‌مصرف‌ترین نسخه محسوب شده و پرفورمنس مشابه با نسخه ۱.۶ لیتری توربوی بنزینی ارائه می‌کند.


کیا اسپورتیج از زمان عرضه چهارمین نسل خود که در سال ۲۰۱۵ عرضه شد همواره در رده‌های بالای کلاس شاسی بلندهای خانوادگی حضور داشته و جدیدترین به‌روزرسانی‌های معرفی شده هم جایگاه آن را تحکیم کرده‌اند. پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی این خودرو همچنان بهترین گزینه‌ها برای اکثر خریداران هستند اما آن‌هایی که به دنبال قوای محرکه نرم، آرام و خوب هستند نباید نسخه هیبریدی جدید را فراموش کنند. این نسخه ارزان‌تر از پسرعموی خود در کیا بوده و گارانتی بهتری هم دارد.

مشخصات کیا اسپورتیج GT-Line S 2.0 CRDi 48V AWD

  • قیمت: ۳۴۵۴۵ پوند
  • پیشرانه: ۲ لیتری توربودیزل، ۴۸ ولت هیبریدی ملایم
  • قدرت/گشتاور: ۱۸۲ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر: ۹.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۰۱ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۵.۷ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    گرافیک چراغهای جلو زیبا شده

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. کیان

      ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      بنظرم طراحی داخلی خیلی خوب شده، طراحی خارجی هم بروز شده و هم یک شخصیت مخصوص و خاص به اسپرتیج داده ، اما طراحی عقب و جلو اصلا همگون نیستن، انگار برای دو تا ماشین جداگانس.
      ولی طراحیش حس اسپرتی بودن بیشتری میده

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. سام

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    خودروی داخل تصویر رنگ جذابی دارد….

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. علی

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (848 ديدگاه)

    من ازش راضیم .ماشین بی ادعا و بدون دردسریه البته منظورم قبل فیس لیفتشه.
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Reza

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اصلا مقاله تخصصی نبود

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. KamyR

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (51 ديدگاه)

    پس بگو پورشه از چراغای عقب چه ماشینی الهام گرفته?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سید

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (132 ديدگاه)

    خیلی خوشگله…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. saeed

    ۲۱ مرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (349 ديدگاه)

    طراحیهای کیا اکثرا اسپرت و به روز هستند.طراحی اسپورتیج جدید هم همینه هم شیکه هم خاص .یجورایی انگار توافق کردند هیوندا دنبال ماشین هایی با ظاهر خانوادگیه برای رقابت با تویوتا فولکس… باشه اما کیا رویه اسپورت بودن رو داشته باشه.تولید کوپه 4 درب (استینگر) هم ظاهرا تو همین راستاس.طراحی داخلیشم واقعا شیکه فقط تعداد زیاد دکمه های وسط کنسول فکر کنم یکم جالب نباشه و تو ذوق میزنه والا بقیه چیزاش عالیه مخصوصا که تو بعضی بازارا مثل آمریکا با موتور 2 لیتری توربو هم ارائه میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سینا

    ۸ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خودروی زیبا ونسبتا خوبی هست ولی طراحی عقب خودرو با جلوش خیلی همخوانی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا