کیا

بررسی کامل کیا اسپورتیج کارکرده

کیا پس از عرضه سومین نسل اسپورتیج در ۷ سال پیش پیشرفت بسیار چشمگیری در بهبود تصویر ذهنی خود نزد خریداران ایجاد کرده بود اما این اسپورتیج بود که باعث شد کیا طعم موفقیت را بچشد.


شوروم ها و خیابان های ایران پیش از این از اسپورتیج پر شده‌اند. اگرچه اسپورتیج نمی‌تواند تاج بهترین خودروی کلاس خود را بر سر بگذارد اما استایل بکار رفته در سومین نسل این کراس اوور هنوز هم جلب‌توجه می‌کند.

کیا اسپورتیج
و البته برگ برنده کیا اسپورتیج تنها طراحی آن نبوده بلکه گارانتی ۷ ساله کیا نیز باعث آرامش خاطر خریداران شده است. موفقیت اسپورتیج تضمین شده و نمونه‌های کارکرده آن هنوز هم انتخاب خوبی محسوب می‌شوند.

  • نسل‌های مختلف کیا اسپورتیج

کیا اسپورتیج نسل سوم (۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶): یک شاسی‌بلند با طراحی تیز و البته ارزش و قابلیت اطمینان بالا

کیا اسپورتیج نسل دوم (۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰): اگر به طراحی نسل دوم اهمیت کمتری بدهید، اسپورتیج کارکرده نمونه مناسبی خواهد بود.

  • تاریخچه کیا اسپورتیج نسل سوم

این خودرو در پایان سال ۲۰۱۰ با پیشرانه‌های بنزینی ۱.۶ یا ۲ لیتری بنزینی و نمونه‌های ۱.۷ یا ۲ لیتری دیزلی وارد نمایندگی‌های فروش شد. مدل‌های مجهز به پیشرانه‌های کم‌حجم‌تر طراحی دیفرانسیل جلو داشتند درحالی‌که نمونه‌های ۲ لیتری به‌صورت استاندارد دارای سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس اتوماتیک سفارشی هستند.

کیا اسپورتیج
اسپورتیج نسل سوم در ابتدا به سه سطح تریم عرضه می‌شدند اما تا جولای سال ۲۰۱۲ نسخه لوکس‌تر KX-4 نیز در دسترس خریداران بود.

مدل فیس لیفت شده اسپورتیج در فوریه سال ۲۰۱۴ معرفی شد و از تجهیزات و آپشن های بیشتر به همراه برخی تغییرات در طراحی ظاهری بهره می‌برد. مدل سفارشی Axis که تنها به تعداد ۱۲۰۰ دستگاه تولید شده در جولای ۲۰۱۵ معرفی شد و با پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری GDi یا ۱.۷ لیتری CRDi در دسترس بود. این خودرو در جایگاهی بین تریم های دو و سه قرار گرفت. شایان ذکر است نسل جدید (چهارمین نسل) اسپورتیج در سال ۲۰۱۶ معرفی شده است.

کیا اسپورتیج
در بازار نمونه‌های کارکرده زیاد و متنوعی برای خریداری وجود دارند. نسخه‌های چهار چرخ محرک اسپورتیج کمی پرمصرف هستند اما از نظر ظرفیت یدک کشی خوب بوده و مدل‌های مجهز به پیشرانه ۱.۶ لیتری GDi برای سفرهای شهری و بین‌شهری مناسب بوده اما نسخه‌های ۱.۷ لیتری CRDi بهترین ترکیب از مصرف سوخت و پرفورمنس برای رانندگی روزمره را فراهم می‌کنند.


تمامی مدل‌های این خودرو دارای طراحی ۵ نفره بوده و از جمله تجهیزات استاندارد آن‌ها می‌توان به رینگ‌های آلیاژی، کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع، شیشه‌های برقی، بلوتوث و فرمان چندکاره اشاره کرد.


تریم دوم این خودرو علاوه بر موارد یاد شده از حسگرهای پارک عقب، سقف شیشه‌ای و تریم چرمی سود برده درحالی‌که در تریم فول سوم شاهد پوشش چرمی کامل، صندلی‌های گرم شونده جلو و عقب، چراغ‌های جلوی زنون و سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای و رینگ‌های ۱۸ اینچی هستیم. مدل KX-4 یاد شده از سیستم پارک خودکار سود برده و بجای پیشرانه ۱۳۴ اسبی استاندارد دارای قلب تپنده ۲ لیتری ۱۸۱ اسب بخاری است.

  • رقبای کیا اسپورتیج نسل سوم

بازار شاسی بلندهای کامپکت (جمع‌وجور) پر از گزینه‌های متنوع است. اگر اصلی‌ترین فاکتور شما برای خرید خودرو قیمت و ارزش است بهتر است به سمت فورد کوگا و هیوندای توسان حرکت کنید اما تویوتا راو ۴، هوندا CR-V و نیسان قشقایی نیز جزو بهترین‌های کلاس می‌باشند.

اگر بودجه اجازه می‌دهد بهتر است نگاهی به آئودی Q3 و Q5، ب ام و X3 و لندروور فری لندر بیندازید که لوکس‌تر از کیا هستند اما فاکتور ارزش به دست آمده در برابر مبلغ پرداختی اسپورتیج وضعیت بهتری دارد. این لیست همچنین می‌تواند شامل مزدا CX-5، اشکودا یتی و فولکس‌واگن تیگوان هم باشد که همگی پیشرانه‌های کم‌مصرف و دینامیک رانندگی برجسته به همراه تجهیزات فراوانی را ارائه می‌کنند.

  • در هنگام خرید کیا اسپورتیج کارکرده به چه نکاتی باید توجه کرد؟

صندلی‌ها

احتمال پارگی کناره‌های صندلی جلوی این خودرو وجود دارد زیرا از کناره‌ها به فریم صندلی سابیده می‌شوند.

روشن شدن

برخی از مالکان اسپورتیج های مجهز به پیشرانه ۱.۷ لیتری CRDi گفته‌اند خودرو روشن نشده است. یک فیلتر سوخت جدید می‌تواند این مشکل را حل کند اما شاید دلیل روشن نشدن خودرو کم بودن مایع خنک‌کننده پیشرانه باشد.

چراغ‌ها

چراغ‌های جلوی استاندارد اسپورتیج نسل سوم ضعیف هستند بنابراین بسیاری از مالکان این بخش را ارتقا می‌دهند. حتی چراغ‌های زنون اسپورتیج نیز خیلی خوب نیستند.

رینگ‌ها

اکثر اسپورتیج ها دارای رینگ‌هایی با خوردگی‌های کوچک هستند. البته شاید گارانتی خودرو بتواند این موضوع را پوشش دهد.

کابین

صندلی‌های راحت، فضای زیاد برای ۵ نفره (هم از نظر فضای سر و هم از نظر فضای پا) و متریال باکیفیت باعث افزایش جذابیت کابین می‌شوند. اگرچه طراحی کابین اسپورتیج خیلی جذاب نیست اما داشبورد طراحی ‌تر و تمیزی داشته و محفظه بار نیز ابعاد مناسبی دارد. این بخش فضای ۵۶۴ لیتری داشته که با تا شدن صندلی‌ها به ۱۳۵۳ لیتر افزایش می‌یابد.

هزینه‌های مالکیت

این خودرو در هر ۳۲ هزار کیلومتر یا ۱۲ ماه نیازمند سرویس کلی است. هر سرویس هزینه متفاوتی داشته اما از ۵۹ تا ۳۲۹ پوند متغیر است.


پیشرانه‌های اسپورتیج بجای تسمه تایم از زنجیر استفاده می‌کنند بنابراین از این نظر هزینه‌ای نخواهید داشت. روغن ترمز را باید هر ۲ سال یک‌بار و مایع خنک‌کننده را نیز هر ۱۹۵ هزار کیلومتر یک‌بار تعویض کنید. هزینه نگهداری سیستم تهویه مطبوع نیز در هر دو یا سه سال برابر با ۷۹ پوند است.

  • فراخوان‌ها

تا به اینجا اسپورتیج دو فراخوان داشته که رکورد کاملاً خوبی برای این کراس اوور کره‌ای است. اولین فراخوان در ژوئن ۲۰۱۳ اعلام شد. مدل‌های ساخته شده تا سپتامبر ۲۰۱۱ دارای چراغ روشن ترمز بودند. این امر باعث ایجاد مشکلات برای ESP، کروز کنترل و تعویض دنده مدل‌های اتوماتیک شده بود.


دومین فراخوان در می ۲۰۱۴ و برای مدل‌های ساخته شده از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ اعلام شد. پیش کشنده‌های کمربند صندلی در موقع تصادف عمل نمی‌کردند و این موضوع باعث فراخوان کیا شده بود.

  • نظرسنجی رضایت مالکان درایور پاور

کیا اسپورتیج در نظرسنجی سال ۲۰۱۷ مجله اتو اکسپرس رده ۲۱ را به خود اختصاص داد و بالاتر از نسل اول نیسان قشقایی و نسل سوم تویوتا راو ۴ قرار گرفت. قابلیت اطمینان، سیستم اطلاعات سرگرمی، ایمنی و کاربردی بودن جزو نقاط قوت این خودرو بوده در حال که هزینه‌های نگهداری، پیشرانه و گیربکس امتیاز کمی از مالکان دریافت کرده‌اند.

  • قضاوت نهایی

ما همیشه طرفدار کیا اسپورتیج بوده‌ایم. این خودرو از هیچ نظر مالک را ناامید نمی‌کند. البته اسپورتیج می‌توانست هندلینگ تیزتر و پرفورمنس بهتری داشته باشد اما در کل خودروی خوبی است.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. Stern des südens

    ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    از نظر من اسپورتیج همیشه جزو 3 خودروی برتر کلاس خودش بوده
    حتی نسل دومش هم از نظر ظاهر سادگی ، توازن و به همین دلیل ماندگاری بسیار خوبی داره
    نسل سومش که بی نظیر بود

    این نسل آخرش که تازه داره به فروش میره رو چند روز پیش از نزدیک دیدم و فهمیدم یه عده در موردش خیلی بی انصافی میکردن … طراحیش فوق العاده بود ❤

    موافقم 3
    مخالفم 1
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    تجربه شخصی خودم را از این خودرو اعلام میکنم که برای مدل ۲۰۱۳ میباشد.
    امتیازهای مثبت :
    بازار خوب کارکرده . ظاهر زیبا . خدمات پس از فروش گسترده در کشور . قطعات مشترک فنی با بقیه کره ایها . سیستم تهویه مطبوع با کارایی خوب .قیمت پائین تر سرویس روغن خودرو نسبت به رُقبا(( مثلاً فیلتر روغن اصلی جینییون پارت به قیمت ۱۵۰۰۰ تومن و….)) .
    امتیازهای منفی :
    سواری سِفت ، سَخت و خشک و کلافه کننده همراه با تکانهای شدید . کیفیت پائین متریال بکار رفته در کابین مانند روکشهای صندلی و فرمان و سَر دنده که زیر ۵۰ هزار کیلومتر این اتفاق میوفته و بنظر من کره ایها باید یه فکری برای این معضل بکنن . مصرفت سوخت بسیار بالاتر از عدد اعلامی در کاتالوگ خودرو . فضای کم برای سرنشینان عقب بخصوص اگر قد شما بالاتر از ۱۸۵ cm باشد . کنترل سخت سر پیچ و خالی شدن دل راننده . استفاده زیاد از پلاستیک سخت در داشبورد و درها .
    اما در کل به نظر من ظاهر زیبا و آپشن زیاد در ایران حرف اول را در فروش خودرو میزنه.
    در کل امیدواریم به هر خودرویی که دوست دارید دست پیدا کنید و لذت ببرید .

    موافقم 5
    مخالفم 2
  3. سپنتا

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (11 ديدگاه)

    از صمیم قلب از خدا میخوام که ایران ما بزودی طوری بشه که همه جوونایی که درست کار میکنند و سالم هستند بتونن از این ماشینهایی که دنیا بعنوان ماشین اقتصادی میشناسه ولی اینجا اینقدر گرونه داشته باشن . چون حق‌ مردم ما که کشور ثروتمند داره باید این باشه . آمی

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. سید

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (132 ديدگاه)

    یه خودرو زیبا با بازار دسته دوم عالی…ای کاش نسل جدیدش میتونست موفقیت نسل قبلو تکرار کنه ولی یکم بعیده…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. sergio

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (57 ديدگاه)

    مدل ۲۰۱۵ دارم تا الان ۸۰ هزارتا رفته ،خداییش تا الان تعمیر گاه نبردمش تنها خرجی که داشته قطعات مصرفی مثل فیلتر ها و بنزین و روغن بوده از نظر متریال داخل کابین هم یکم بی انصافی شده کیفیت خوبی داره اما نکته منفی که داره خشک بودن ماشین و‌تکونهای زیادشه که به خصوص برای سرنشینای عقب زیاد احساس میشه و‌یکمی هم بعضی از قسمت های ماشین مثل کنسول وسط سر‌و‌صدا میکنن وقتی ماشین توی دست انداز میزنی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. A.B

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (208 ديدگاه)

    چند ماهیه یه 2012 نیم فولشو دارم ازش راضی هستم و ماشین خوش تیپی هست قابلیت اطمینانش واقعا خوبه و خشک بودن تعلیق تو این کلاس طبیعیه و تو مطلب اشاره ای به انجین 2400 نشده چون بیشتر اسپورتیجای داخل ایران از همین موتور استفاده میکنن نمونه ی دوهزارشم هست یه نمونه دوهزارر توربو هم داره که گویا سفارش آمریکاس و خیلی کمه از نظر خرید و فروشم خیلی ماشین رندی هست فرمون تیزی داره پلاستیک خشکم زیاد استفاده شده ولی زننده نیست درکل نمره ی قبولی میگیره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  7. Hamid.Hellcat

    ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    یعنی کارشناس محترم خودرو که این متن رو ترجمه کرده نمیدونسته اسپرتیج که یکی از پرفروشترین ها تو ایران هست موتورش 2400 هست و با اپتیما یکیه؟
    مثل سانتافه و توسان و سوناتا که از موتور مشترک 2400 سی سی استفاده میکنن.
    اگه میدونسته حداقل باید تو پرانتز بهش اشاره میکرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hamid.Hellcat

      ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1198 ديدگاه)

      با توجه به اینکه این یک مقاله کاربردی هست باید با توجه به نسخه های اسپرتیج وارد شده به ایران مقاله ویرایش میشد نه ترجمه مطلق.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. محمدرضا

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (91 ديدگاه)

    ماشین از نظر ظاهری واقعا زیباست ولی بعضی ایرادات داره که شخصا مشاهده کردم.کیفیت پایین متریال داخلی و زود به صدا افتادن ماشین-مصرف سوخت واقعا زیاد در بعضی موارد خودم تجربه شخصی داشتم ۱۵ تا میسوزونه و پرگاز برونی بیشترم میشه-و ایراد دیگش سواریش خشکه و کوبش های کابین زیاده

    موافقم 2
    مخالفم 0
  9. aston martin

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    از دور ماشین قَدَری دیده میشد ولی با توجه تجربیات دوستان ظاهرش بهتر از بقیه جاهاشه

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا