کیا

گزینه‌ای فراموش شدنی! بررسی کیا ریو هاچ‌بک جدید

با وجود رقبای مشهور و قدرتمندی چون فولکس‌واگن پولو، فورد فیستا و واکسهال کورسا فراموش کردن اینکه مدل کارآمد، کاربردی و مناسب همچون کیا ریو حتی وجود دارد کاری آسان به حساب می‌آید. حالا نسل جدید این خودرو عرضه شده اما کیا، ریوی جدید را طوری نساخته که به آسانی بتوان آن را به یاد آورد.

dsc_3737
اگرچه نسل قبلی ریو برخی جزئیات جالب‌توجه مثل جلوپنجره‌ی پوزه‌ی ببر و سپر جلوی تیز را داشت اما باید گفت نسل جدید از طراحی محافظه‌کارانه سود می‌برد. حتی دماغه‌ی ببری که حالا از یک تکه پلاستیک ساخته شده و اصلاً جلوپنجره نیست کمکی به برجسته شدن ریو نمی‌کند.

dsc_3693-2
جلوپنجره‌ی بزرگ‌تر و چراغ‌های جلو از موارد برجسته‌ی طراحی ریو هستند و باقی موارد هیچ کمکی به متمایز شدن ریوی جدید از دیگر رقبای این کلاس نمی‌کنند. این یک شرمساری واقعی است چراکه اکثر محصولات مدرن کیا طراحی متمایز و شیکی دارند اما ریو اگرچه زشت نیست اما خودرویی متمایز و برجسته نیز به شمار نمی‌رود.

dsc_4037
البته با ورود به کابین اوضاع بهبود می‌یابد زیرا طراحی داشبورد کاملاً خوب و راضی‌کننده است. سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو با صفحه‌نمایش ۷ اینچی به خوبی با طراحی داشبورد همخوانی داشته و عملکرد مناسبی نیز دارد. دکمه‌های کافی نیز برای کنترل سیستم تهویه و عملکردهای سیستم مدیا تعبیه شده و حواس راننده خیلی پرت نمی‌شود.

2017 KIA Rio
اگرچه که ظاهر مواد به کار رفته در کابین خوب و مناسب است اما نباید انتظار کیفیتی چون فولکس پولو را داشته باشید. در برخی جاها مواد نرم بکار رفته اما با اینکه در تصاویر کابینی گران‌بها را می‌بینید اما در واقعیت حس کیفیتی چون محصولات فولکس‌واگن یا حتی نیسان میکرای جدید را نخواهید یافت. ریوی جدید در این بخش یک پله نسبت به نسل قبلی پیشرفت داشته اما برای برابری با رقبا تلاشی کافی نبوده است.

در حقیقت ما می‌توانیم تصویری کامل از ریوی جدید را به شما بدهیم: درحالی‌که نسل جدید این خودرو نسبت به نسل قبلی پیشرفت داشته اما در موضوعات کلیدی نمی‌تواند با رقبای مشابه خود برابری کند. برای مثال پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری جدید ریو نسخه‌ای فوق‌العاده است. این پیشرانه حس قدرتمندی داشته و اقتصادی و لذت‌بخش است؛ اما پیشرانه‌ی توربوی پولو، کورسا و فیستا که همان حجم را دارند منعطف‌تر احساس شده و هیجان بیشتری داشته و درعین‌حال مصرف سوخت مشابه ریو را ارائه می‌کنند.

2017 KIA Rio
ریو در هر صد کیلومتر ۴.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند درحالی‌که فورد فیستا با پیشرانه‌ای هم حجم ریو مصرف ۴.۳ لیتری دارد. آلایندگی فیستا نیز اندکی کمتر از کیا است. البته پیشرانه‌ی ریو در جاده نسبتاً ساکت است اما نمی‌تواند با پیشرانه ۸۹ اسبی پولو و فابیا رقابت کند.

2017 KIA Rio
از دیگر پیشرانه‌های قابل سفارش ریو جدید می‌توان به واحد ۱.۲۵ لیتری بنزینی و ۱.۴ لیتری بنزینی و دیزلی اشاره کرد. از نظر مصرف سوخت پیشرانه دیزلی بهترین عملکرد را دارد (مصرف ۳.۵ لیتر در هر صد کیلومتر). اگر نگران هزینه‌ها هستید بهتر است از پیشرانه بنزینی ۱.۴ لیتری دوری کنید زیرا مصرف ۶.۱ لیتری دارد که برای خودروی کوچکی چون ریو بسیار ناامیدکننده است.

2017 KIA Rio
یک مزیت مهم کیا گارانتی استاندارد ۷ ساله‌ای است که حرف اول را در کلاس می‌زند.

2017 KIA Rio
مالکانی که مسافت کمتری را در سال طی کرده و همچنین افرادی که علاقه‌ی زیادی به خودرو دارند بهتر است همین پیشرانه ۱ لیتری را انتخاب کنند. متأسفانه فرمان ریو اصلاً خوب نیست و بنابراین هیجان زیادی را از پشت فرمان تجربه نخواهید کرد و درحالی‌که شاسی احساس اعتماد بیشتری نسبت به قبل دارد اما هنوز هم در برابر فیستای فوق‌العاده شرمنده می‌شود. میکرای جدید نیز هیجان سواری بیشتری نسبت به ریو دارد. اولین تجربه سواری ما با ریو در بزرگراه بود و هرچند ریو از نظر کیفیت سواری و آسایش کابین نتوانست با پولو برابری کند اما ناراحت نیز نبود و نیست. هرچند در دست اندازهای بزرگ عصبی عمل کرده و در سرعت‌های بالا نیز صدای لاستیک‌ها به وضوح شنیده می‌شود.

2017 KIA Rio
موقعیت رانندگی ریو خوب بوده و تنظیمات زیادی برای صندلی و غربیلک فرمان تدارک دیده شده است. زمانی که در صندلی پشت راننده‌ای قدبلند بنشینید فضای پای کمی خواهید داشت اما در مقابل فضای سر کافی است.

فضای بار یکی از نقاط قوت واقعی ریوی جدید است. فضای ۳۲۵ لیتری صندوق ریو بیشتر از پولو، فیستا و یا کورسا است. در این بخش تنها فابیا و هوندا جاز جادارتر از ریو هستند.

خودروی حاضر در تست تجهیزات زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به غربیلک فرمان و صندلی‌های گرم شونده، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های خودکار و سیستم ناوبری و اطلاعات سرگرمی بزرگ اشاره کرد.

کیا ریوی جدید به خودی خود یک سوپرمینی قابل است زیرا طراحی کابین مناسب، طیفی از پیشرانه‌های کارآمد و محفظه باری بزرگ دارد. متأسفانه این خودرو وارد بازاری شده که رقبای فوق‌العاده‌ای در آن حضور داشته و تقریباً در اکثر بخش‌ها برتر از ریو هستند. اگر رانندگی را دوست دارید فورد فیستا بهتر است. اگر راحتی و آسایش می‌خواهید فولکس‌واگن پولو را انتخاب کنید؛ و اگر کاربردی بودن مهم‌ترین فاکتور برای شماست هوندا جاز فضای بیشتری دارد.

مشخصات کیا ریو ۱.۰ T-GDI 3 Eco

قیمت: ۱۶۲۹۵ پوند
پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: ۹۹ اسب بخار/۱۷۱ نیوتون متر
گیربکس: ۵ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۱۰.۳ ثانیه
حداکثر سرعت: ۱۸۵ کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: ۴.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. بابک زنجانی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (59 ديدگاه)

    زدن ریو رو نابود کردن اخه این چجور بررسی هست یه لحظه فکر کردم دارن پدر جدش پراید رو بررسی میکنن بعدشم خداییش خیلی خوشکله مصرفشم که ۴.۵لیتره و قیمتش وگارانتیش هم خوبه توقع نباید داشت که یک ماشین۱۶هزار دلاری اندازه ماشین ۴۰هزار دلاری باشه!!!!!!!!!!!!!!!!

    موافقم 5
    مخالفم 0
  2. Ace

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    یکم گرونه.
    وگرنه مشکل دیگه ای نداره.
    14000 پوند بود عالی می شد.
    همون فولکس واگن پولو رو میبرم !!

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. علی

      ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (67 ديدگاه)

      برای همچین ماشینی 12 هزار پوند منطقی تره. توجه کنید که حتی گیربکس اتومات نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حسین

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    ریو جایگزین پرتید شد و حالا شده ۱۶ هزار پوند!

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. حسین

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      شده ۷۸میلیون !!
      پراید جدید ، ۷۸۰۰۰۰۰۰!!!

      موافقم 0
      مخالفم 2
      1. amin.mzh

        ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
        سوابق: (25 ديدگاه)

        16 هزار پوند 16هزار پوند هست…این ارزش ریال هست که به شدت تنزل داشته و ربطی به قیمت گذاری بازار جهانی یک محصول نداره….بخوایم با نرخ سابق دلار 1000 تومنی حساب کنیم قیمت این ماشین حدود 22تا25 میلیون میشه که بنظر برای یک محصول کامپکت هست مناسبه اما با توجه به بررسی به پای کورسا ،پولو و رقبای دیگه نمی ارزه…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علی

          ۲۱ بهمن ۱۳۹۵
          سوابق: (67 ديدگاه)

          کاملا اشتباهه. 16 هزار پوند همون 78 میلیونه بهتره با واقعیت نجنگیم

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. Man

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    نسخه دیزل مصرف سوخت ۳.۵ لیتری
    این بیاد ایران چی میشه. با یه باک ۳۰ لیتری که تقریبا میشه ۱۲۰۰۰ تومن میتونی ۸۵۰ کیلومتر رانندگی کنی حالا تو جاده شاید بیشتر از ۱۰۰۰ کیلومتر راه بره. در حالی که برای طی مسیر ۱۰۰۰ کیلومتری مثلا با سمند میشه ۸۵۰۰۰ تومن . واقعا به صرفه نیست. یعنی بیشتر از ۷ برابر. یعنی با ۸۵۰۰۰ تومن با سمند ۱۰۰۰ تا با ریو ۷۰۰۰ تا میتونی برونی. حالا این مبلغو ضربدر ۵ سال کنید . ببینین فقط با تغییر نوع خودرو دولت چقدر میتونه تو هزینه هاش صرفه جویی کنه. یعنی دولت ما یه هزاری رو آتیش میزنه تا یه صد تومنی رو پیدا کنه. شما این عدد و ضربدر یه کشور کنین فاجعه است.بعد هی دولت منت میزاره که بنزین نمی صرفه .خوب عقل کل تو تو کشورت یدونه خودرکی دیزل سوز داری؟؟
    مغزم قولنج کرد.شایدم رگ به رگ شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یاشار

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (31 ديدگاه)

      دیزل تو اروپا قیمتش هم سطح بنزینه بعضی جا ها گرونتر هم هست پس مقایستون درست نیست .
      با گازوئیل بی کیفیت ما معلوم نیست صدی چند بسوزونه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. sina

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (2635 ديدگاه)

    یکم زیادی پولو نیست؟؟؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. shahin

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    من کلا هاچبک دوس ندارم.ولی اگه یه روز مجبور شم بنا به شرایط بخرم احتمالا مزدا ٣ ٢٠١٧ یا گلف جی تی میگیرم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. Mehran

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (178 ديدگاه)

    نگارنده با کیا پدرکشتگی داشته!!

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. Alpha

      ۱۹ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      دقیقا همین حس به منم دست داد.

      موافقم 2
      مخالفم 0
  8. mohsen

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    اولین کیا هست که خیلی ازش خوشم اومد

    موافقم 3
    مخالفم 0
  9. sunmartin

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    کسی که این بررسی انجام داده به جد با کیا مشکل داشته و داره و اصلا از کیا دلخوشی نداره کاملا یک مقاله ای بر علیع برند کیا است ایراد هایی که ازین خودور گرفته واقعا بی معنی و غیر قابل هضم است در ضمن کیا هیوندا مثل خیلی برنده ای مطرح مثل فولوکس با دروغ و ریا مصرف و میزان آلایندگی تحریف نکردند و هرچی هست حقیقته

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. بهزاد

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (2372 ديدگاه)

      کیا و هیوندای چند وقت پیش به علت اعلام نادرست مصرف سوخت محصولاتشون در آمریکا جریمه شدن اینو دیگه چرا انکار میکنید!

      موافقم 0
      مخالفم 3
  10. شایان

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (67 ديدگاه)

    ب نگارنده بگید تویی که حالیت نیست بیخود میکنی بررسی میکنی؟یعنی این ماشین فقط نکته منفی داشت؟متاسفم پدال جان که این مطالب که هیچ بویی از حرفه ایی بودن رو نبردن میزاری…

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. Mehrbod

      ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
      سوابق: (240 ديدگاه)

      نوشتار برگردان شده بالا ، نگارش Sam Naylor نویسنده سایت اتو اکسپرس است..
      در همه جای دنیا مانند ایران جوگیر خودروهای کره ای نیستند و تا پای بهای پایین و شرایط خرید و وارانتی درخور ، در کار نباشد به خرید آن تن داده نمی شود..

      موافقم 0
      مخالفم 1
  11. Omid622

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (744 ديدگاه)

    حالا چرا قیمت ماشین در انگلستان بیشتر از جا های دیگه ست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حامد

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (73 ديدگاه)

    ماشین های کره ای تا صد سال دیگه هم توان رویارویی با حریفان اروپای غربی را نخواهند داشت
    همین کیا و هیوندای اگر مرکز طراحی فنی و موتوری روسلهایم آلمان را ازشون بگیری و مهند سان آلمانی را مرخص کنی ، چیزی از خود در چنته ندارند

    موافقم 0
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا