کیا

بررسی کیا سول اسپورت 2017 جدید

اگر فکر می‌کردید قرار دادن کیا سول در یک کلاس خودرویی مشخص سخت بوده باید بدانید که این خودروساز کره‌ای اوضاع را سخت‌تر کرده است. این خودروی دوبخشی (یک بخش MPV یک بخش شاسی‌بلند) هم‌اکنون به لطف پیشرانه جدید ۱.۶ لیتری ۲۰۱ اسبی عملکردی شبیه هاچبکی داغ پیدا کرده است.


مدل یاد شده سول اسپورت خوانده می‌شود و قوای محرکه‌ی خود را از مدل سید GT قرض گرفته است. اگر سول الکتریکی را کنار بگذارید خواهید دید سول اسپورت سریع‌ترین، قدرتمندترین و گران‌ترین مدل سول خواهد بود؛ اما این موضوع ضرورتاً باعث نمی‌شود سول اسپورت بهترین باشد.


پرفورمنس پیشرانه به حد کافی قوی بوده و کیا ادعا می‌کند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر خودرو در ۷.۵ ثانیه ثبت می‌شود اما تقریباً هیچ بازنگری فنی برای کمک به ایجاد عملکردی مناسب‌تر صورت نگرفته است.


گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه سول اسپورت در سرعت‌های پایین تعویض‌های نرمی دارد اما با افزایش سرعت ناهنجاری نشان می‌دهد. همچنین زمانی که دور پیشرانه را بالا ببرید شاهد صدای زیاد آن خواهید بود. مصرف سوخت ادعایی ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر نیز فوق‌العاده به شمار نمی‌رود.

کیفیت سواری و هندلینگ سول هرگز نقطه قوت این خودرو نبوده و این موضوع در مدل اسپورت نیز تغییری نکرده است. سواری خودرو در شهر خشک و نابخشودنی بوده و در سرعت‌های بالا نیز نمی‌توان به‌صورت کامل تغییرات مسیر ناگهانی را انجام داد. رینگ‌های ۱۸ اینچی استاندارد سول اسپورت نیز کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند.


اگرچه کیا سول خودرویی قدبلند است اما در پیچ‌ها تکان‌های زیادی نشان نمی‌دهد. ولی فرمان سست و کرخت خودرو فاقد هیچ‌گونه احساسی بوده بنابراین در زمان عبور از پیچ باید فرمان را تصحیح کنید.

سول اسپورت با بهای ۲۳۵۶۵ پوندی خودرویی گران به شمار می‌رود اما تجهیزات فراوانی دارد. صندلی‌های چرمی، سانروف پانورامیک، صفحه‌نمایش ۸ اینچی به همراه سیستم ناوبری و اپل کارپلی، چراغ‌های جلوی زنون و دوربین پشتی از جمله تجهیزات استاندارد خودرو به شما می‌روند.

سخن پایانی اینکه کیا سول اسپورت بر پایه کاراکتر عجیب کراس اوور ساخته شده و به ارائه‌ی چیزی منحصربه‌فرد در بازار ادامه می‌دهد اما در کل باید گفت توصیه این خودرو برای خرید کاری سخت است. اگرچه سول اسپورت سرعت و شتاب خوبی دارد اما کمی مضحک بوده و سواری ناراحتی دارد. نسخه دیزل استاندارد این خودرو ارزش بسیار بهتری نسبت به سول اسپورت دارد.

مشخصات کیا سول ۱.۶ T-GDi DCT Sport

قیمت: ۲۳۵۶۵ پوند

پیشرانه: ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو

قدرت/گشتاور: ۲۰۱ اسب بخار/۲۶۵ نیوتون متر

گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۷.۵ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۹۶ کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت: ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. ACR VIPER

    ۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    این یه ماشینیه مثه پیکان چخچخی طلبه میخواد و مال سلیقه های خاصیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. فرشاد سجادیان

    ۴ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    خوشم میاد ازش، حس خوبی میده، به اعتقاد بعضی‌ها، با کیفیت‌ترین محصول کیا همینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ROHAM

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (727 ديدگاه)

    مدل داخل ایران رو نشستم اطلاعات فنیش رو نمی دونم ولی ماشین تنبلی بود
    متفاوت بود و این موضوع رو دوست داشتم ولی معلوم نیست دقیقا فلسفه وجودیش چیه!
    به نظرم هیچ نکته برجسته نداره که چشما رو گرد کنه ولی خب همین متفاوت و البته خاص بودنش قابل تحسینه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا