کیا

پشت فرمان کیا سول الکتریکی 2020

اولین نسل کیا سول الکتریکی در سال ۲۰۱۴ عرضه شد. زمانه چقدر عوض شده است! آن خودرو زمانی تولید شد که مشخص نبود خودروهای الکتریکی می‌توانند مدل‌های بنزینی و دیزلی را کنار بزنند یا خیر اما سول الکتریکی جدید تنها مدل از این خانواده است که در اروپا عرضه می‌شود و ما هم اولین بار پشت فرمان آن نشسته‌ایم.

زیر پوست این خودرو همان قوای محرکه کیا نیرو الکتریکی محبوب قرار گرفته است. به این ترتیب یک پیشرانه الکتریکی با قدرت ۲۰۱ اسب بخار و ۳۹۵ نیوتون متر گشتاور وجود دارد که نیروی خود را به چرخ های جلو می‌فرستد. باتری ۶۴ کیلووات ساعتی سول الکتریکی هم زیر کف خودرو جای گرفته است. کیا می‌گوید این خودرو شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ۷.۶ ثانیه‌ای داشته و در روی کاغذ هم شعاع حرکتی ۴۵۱ کیلومتری ارائه می‌کند.

کیا سول الکتریکی

این خودرو در جاده سرزنده حس می‌شود. برخی خودروهای الکتریکی در سرعت‌های بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت فاقد قدرت کافی هستند اما سول الکتریکی این‌گونه نیست. حتی در بزرگراه‌ها نیز کافی است پدال گاز را فشار دهید تا ترافیک را پشت سر بگذارید. وقتی بحث کاهش سرعت پیش بیاید ترمزهای احیا شونده بخش اعظم کار را انجام خواهند داد. میزان کاهش سرعت را می‌توان با استفاده از پدال‌های تنظیم شونده پشت فرمان تنظیم کرد و شما به زودی خواهید توانست بدون استفاده از پدال ترمز خودرو را متوقف کنید.

کیا سول الکتریکی

چهار حالت رانندگی نرمال، اسپورت، اکو و اکو پلاس وجود دارد. ما از تمامی این حالت‌ها در زمان تست خود استفاده کردیم و بدون هرگونه تلاش زیادی توانستیم به‌طور متوسط رکورد ۳.۵ مایل به ازای هر کیلووات ساعت را بر جای بگذاریم. این یک رکورد بسیار خوب در هوای سرد بوده و فکر می‌کنیم این خودرو در هوای گرم‌تر به شعاع ادعایی کیا نزدیک باشد.

کیا سول الکتریکی

فرمان خودرو در پیچ‌ها سبک بوده و میزان معقولی از تکان در بدنه دیده می‌شود اما برای اینکه پایداری سول به هم بخورد باید آن را تحت‌فشار زیاد قرار دهید. سواری هم خیلی سفت نیست و تنها بدترین دست‌اندازها و چاله‌ها باعث ایجاد لرزش و ناراحتی در کابین خواهند شد. صدای پیشرانه نیز به ندرت در کابین شنیده می‌شود و صدای جاده و باد هم خیلی به این بخش راه نمی‌یابد.

کیا سول الکتریکی

داخل کابین یک صفحه‌نمایش ۷ اینچی دیجیتالی در پشت فرمان نصب شده و صفحه لمسی ۱۰.۲۵ اینچی با ناوبری هم برای سیستم اطلاعات سرگرمی در نظر گرفته شده است. این سیستم یکی از بهترین سیستم‌های کلاس بوده و اینترفیس پاسخگو و کیفیت خوبی دارد. همچنین اپل کارپلی و اندروید اتو نیز وجود دارد. استفاده از دکمه‌ها به‌راحتی صورت می‌گیرد هرچند طراحی کابین خیلی جالب نیست. برخی از پلاستیک‌ها ارزان‌قیمت بوده و نبود رنگ‌بندی هم باعث شده کابین سول نسبت به‌ ظاهر آن جذابیت کمتری داشته باشد.

کیا برای ساده‌تر بودن انتخاب تنها یک تریم مجهز را در بریتانیا عرضه کرده است. کیا کاملاً سخاوتمندانه عمل کرده و این خودرو دارای چراغ‌های LED، شیشه عقب تیره، آینه‌های برقی و گرم شونده، برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران، پوشش چرم کابین، صندلی‌های جلو و فرمان گرم شونده، کروز کنترل تطبیقی، آینه وسط با تیره شوندگی خودکار، هدآپ دیسپلی، رادیو DAB، دوربین دنده‌عقب، حسگرهای پارک عقب، شارژ بی‌سیم گوشی و سیستم صوتی هارمن کاردون با ۱۰ بلندگو می‌باشد. از نظر سیستم‌های ایمنی نیز کم و کسری وجود ندارد.

کیا سول الکتریکی

استفاده از شارژر ۱۰۰ کیلوواتی باعث می‌شود ۸۰ درصد باتری در ۵۴ دقیقه شارژ شود؛ اما شارژ خانگی ۷.۲ کیلوواتی باتری را در ۹ ساعت و ۳۵ دقیقه شارژ خواهد کرد.

کیا سول الکتریکی

فضای بار ۳۱۵ لیتری نیز با خواباندن صندلی‌ها به ۱۳۳۹ لیتر می‌رسد. فضای بار سول الکتریکی کمتر از نیرو بوده اما شما گزینه پایین آوردن کف صندوق برای آزاد کردن فضا را خواهید داشت. فضای کابین هم بهبود یافته و فضای پا و سر زیادی وجود دارد. البته صندلی وسط در عقب بیشتر مناسب کودکان است.

با سپرده‌ی ۵ هزار پوندی شما می‌توانید این خودرو را با اقساط ماهانه بیش از ۵۰۰ پوندی در سه سال انتخاب کنید که اصلاً قابل دفاع نیست؛ اما اگر از نظر مالی در مضیقه نیستید می‌توانید خود را با گارانتی ۷ ساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتری مشغول کنید که جزو بهترین‌هاست.

کیا سول الکتریکی

کیا سول الکتریکی یک خودروی الکتریکی متقاعدکننده است که پرفورمنس، راحتی، آسایش و تکنولوژی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند؛ و زمانی که چشمتان را روی قیمت ببندید با هزینه‌های نگهداری کم روبرو خواهید شد که باعث می‌شود سول الکتریکی دل‌پذیرتر باشد. البته باید گفت طراحی ظاهری خودرو باب میل همه نیست اما خب برجسته است.

مشخصات کیا سول الکتریکی فرست ادیشن

  • قیمت: ۳۳۷۹۵ پوند
  • پیشرانه: تک واحد الکتریکی
  • باتری: ۶۴ کیلووات ساعتی
  • قدرت/گشتاور: ۲۰۱ اسب بخار/۳۹۵ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۷.۶ ثانیه
  • شعاع حرکتی: ۴۵۱ کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. رزیتا

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (418 ديدگاه)

    کیا موتورز زیر مجوعه هیوندای هستش و انصافا هر دوتا برند هیوندای و کیا تو ده سال گذشته پیشرفت قابل قبولی داشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهزیار

    ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (442 ديدگاه)

    نسل قبل به شدت دل انگیز تر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ali

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (775 ديدگاه)

    دوست داشتنیه…بردشم خوبه…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا