کیا

بررسی کیا سراتو کوپ SX توربو ۲۰۱۴

مدل کوپ، پس از «سدان» چهار در و «هاچ‌بک» پنج در، سومین طراحی جدید سال ۲۰۱۴ در سری خودروهای فورته – سراتو کمپانی کیا به شمار می‌رود. با وجود طراحی بی‌نقص، همزمانی با خودروهایی مانند سیویک کوپه، سایون TC، و همین‌طور النترای کوپه از کمپانی هیوندای، شرایط رقابت را برای این خودرو بسیار سخت کرده است.

2014 Kia Cerato Koup Turbo
۲۰۱۴ Kia Cerato Koup Turbo

کیا سراتو کوپ که در کره با نام K3 و در سایر بازارها فورته نامیده می شود، از عناصر طراحی دیگر سراتوها، فقط کاپوت و سپر جلو را استفاده کرده و دارای طول و عرض بزرگتر و ارتفاع بیشتری نسبت به مدل سراتو کوپ قبلی است. بر این اساس، فضای بیشتری در داخل کابین ایجاد شده است و می‌توان گفت که حدود ۵ سانتی‌متر به فضای پاها اضافه شده است. عنصر دیگری که می‌تواند در طراحی جدید، کاربرد زیادی داشته باشد، فضای بزرگتر برای حمل وسایل با ورودی عریض‌تر است. بدنهٔ بزرگتر معمولاً به معنی زیاد شدن وزن کلی است، ولی کیا، در خودروی کوپ جدید خود، از فولاد با مقاومت بالا استفاده کرده که می‌تواند باعث کاستن از وزن کلی خودرو شود.

2014 Kia Cerato Koup Turbo
۲۰۱۴ Kia Cerato Koup Turbo

طراحی دوباره، دو نوع موتور جدید انژکتور مستقیم برای این مدل به ارمغان آورده است. در مدل پایه کوپ EX، موتور ۲ لیتری چهار سیلندر، می‌تواند به اندازه موتور ۲/۴ لیتری مدل سال گذشته، یعنی ۱۷۳ اسب بخار، قدرت ایجاد کند. برای این بررسی، از مدل کوپ توربوشارژر SX استفاده شد که با شرایط اسپرت کامپکتی خود، از موتور ۱/۶ لیتری توربو چهار سیلندر، ۲۰۱ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد. البته، موتور مورد استفاده در این مدل، با ولو استر توربو و کیا سراتو SX هاچ‌بک، مشترک است. مانند همهٔ موتورهای توربوی امروزی، کوپ SX، در بازه‌ای طولانی از دور موتور می‌تواند گشتاور تولیدی خود را حفظ کند. ۲۶۴/۴ نیوتن‌متر، گشتاوری است که موتور سراتو کوپ SX تولید می‌کند و در دور موتورهای ۱۷۵۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس خواهد بود. همچنین، زمان‌بندی پیوسته سوپاپ‌ها، انعطاف‌پذیری زیادی برای موتور ایجاد کرده است و نگرانی کمتری را در مورد دنده کنونی به همراه دارد. سراتو کوپ در حالت استاندارد، دارای سیستم گیربکس ۶ دنده دستی است و برای دریافت سیستم ۶ دنده اتوماتیک، باید چیزی حدود هزار دلار دیگر خرج کرد. در سیستم گیربکس دستی، کلاچ به سختی پایین رفته و تعویض دنده، واقعاً احساس می‌شود؛ در حالی که تغییر دنده‌ها در سیستم اتوماتیک، راحت و با آرامش انجام می‌شود. البته در همین سیستم اتوماتیک، بر روی فرمان خودرو، پدال شیفتر برای تعویض دستی دنده‌ها در نظر گرفته شده است.

2014 Kia Cerato Koup Turbo
۲۰۱۴ Kia Cerato Koup Turbo

طبق گفته کیا، SX توربو شارژر، نُت اگزوز مخصوص به خود را دارد. البته چیزی که مشاهده شد، صدای دو لوله خروجی اگزوز، تقریباً همان صدای استاندارد اسپورت‌های کوپه است و برخلاف مدل‌هایی مانند فورد فوکوس ST و فولکس واگن GTI، سراتو نتوانسته صدایی منحصر به فرد داشته باشد.

2014 Kia Cerato Koup Interior
۲۰۱۴ Kia Cerato Koup Interior

کیفیت کار کیا در داخل کابین به خوبی نمایان است. پوشش فوم بر روی سقف و سایر سطوح داخلی گسترده شده است. صندلی‌های جلو، تکیه‌گاه‌های بسیار خوبی دارند و برای مسافت‌های طولانی بسیار مناسب هستند. همانند تمام طراحی‌های کیا، سراتو نیز می‌تواند، در داخل کابین، از طراحی‌های سفارشی مانند گرم‌کننده چرخ فرمان، صندلی با جریان هوا برای راننده، و گرم‌کننده صندلی‌های جلو و عقب استفاده کند. همچنین، یک دوربین نمای عقب که به صورت استاندارد برای خودرو ارائه می‌شود، می‌تواند شرایط سخت دید عقب راننده را آسان کند.

یکی از اصول طراحی هر خودرو، این است که هر چه خودرو سریعتر بتواند برود، باید از ترمزهای مطمئن‌تری برخوردار باشد. بنابراین، کیا نیز در مدل SX، از دیسک ترمزهای بزرگتری استفاده کرده است. عملکرد آن‌ها چندان در اتوبان قابل دفاع نیست، ولی در عین حال، حسّ «عملکرد خطی در ترمز» را منتقل می‌کنند و وقتی شروع به پایین آوردن پدال ترمز می‌کنید، متوقف شدن خودرو نیز شروع می‌شود. همچنین سیستم تعلیق نیز بهبود یافته و سواری با آن حسّ آرامش و اطمینان بهتری نسبت به مدل قبلی SX ایجاد می‌کند.

تمام مدل‌های کوپ کیا با سیستم استاندارد فرمان فلکس (FlexSteer) عرضه می‌شوند که عنوانی برای سه حالت الکترونیکی کمک به هدایت فرمان خودرو است. این سیستم در سه حالت راحت، نرمال و اسپرت، با کمک دکمه‌ای با تصویر یک فرمان بر روی فرمان سراتو کوپ، تنظیم می‌شود. حالت نرمال، وضعیتی مناسب‌تر نشان می‌دهد؛ زیرا هنگام انتخاب وضعیت راحت (Comfort)، شرایط شبیه رانندگی در وسط درّه است و همیشه باید نگران منحرف شدن خودرو و عبور از خطّ جاده باشیم. حالت اسپرتی نیز، وضعیتی آرام امّا عصبی در فرمان‌پذیری خودرو ایجاد می‌کند. این عصبی بودن فقط با کمی چرخاندن فرمان نیز مشخص می‌شود.

مدل ۲۰۱۴ از کیا سراتو کوپ SX توربو، با قدرت و ظاهر مناسب، به همراه بهبودهایی که در طراحی آن صورت گرفته، جذابیت زیادی برای رانندگان دارد و از مدل‌های قبلی خود، کیفیت بسیار بهتری دارد. البته، برای جذب طرفداران مشتاق خودروهایی مانند هوندا سیویک و دیگر رقیبان، احتمالاً تا نسل بعدی خود، باید صبر کند. با این حال، این خودروی ۲ در، به حدّ کافی از ویژگی‌های اسپورتی در کلاس خود برخوردار است و می‌تواند نظر خریداران را به خود جلب کند. به علاوه، با توجه قیمت تخمینی ۲۳ هزار دلاری خود، امکانات زیادی در آن ارائه شده است.

[jwplayer mediaid=”54121″]

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۵ سرنشین، ۲ در کوپه.
  • قیمت تخمین زده شده: ۲۳۰۰۰ دلار
  • نوع موتور: DOHC 16-valve inline-4 ، بدنهٔ و رویه آلومینیومی، سوخت‌رسانی مستقیم انژکتوری.
  • گنجایش: ۱۵۹۱ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۰۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۲۶۴/۴ نیوتن متر در ۱۷۵۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ دنده دستی، ۶ دنده اتوماتیک با پدل‌شیفتر.

ابعاد:

  • فاصله دو محور چرخ‌ها: ۲/۷ متر.
  • طول ماشین: ۴/۵۳ متر.
  • عرض: ۱/۷۸  متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۱ متر.
  • وزن کلی: ۱۳۳۸ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۴ – ۷/۹ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۵/۶ – ۱۶ ثانیه.
  • سرعت نهایی: ۲۱۷/۳ کیلومتر بر ساعت.

مصرف سوخت:

  • سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا : ۷/۲۲ لیتر در شهر و ۴/۹۵ لیتر در بزرگراه

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. فردید

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    هر روز ماشین های شان بهتر از دیروز، این ها که به آخرت اعتقادی ندارند، این ها چرا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احمد.ف

      ۱۰ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (447 ديدگاه)

      ربطی به عقیده داشتن یا نداشتن به آخرت ندارد، هر کسی کار درست انجام دهد نتیجه اش را می بیند. الان آفریقایی ها هم به آخرت عقیده ندارند ولی دارند از گرسنگی می میرند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Kurosh

        ۱۰ آذر ۱۳۹۲
        سوابق: (310 ديدگاه)

        دیزاین این مدلش یه حس گیرایی به آدم میده..
        طراحی داخلیش نسبت به قیمتش خوب کار شده…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. mahsa

          ۱۱ آذر ۱۳۹۲
          سوابق: (293 ديدگاه)

          کی میگه ندارن بیشترشون مسیحیه
          تازه اونا تو کالجاشون علمی بنام علم روح دارن
          برای اثبات درستی وجود روح و زندگی بعد از مرگ و دانشمندای بزرگی مثل مادام کوری در این مورد تحقیقات زیادی کردن ونتایج خیلی حیرت انگیزی بدست اوردند من پیشتهاد میکنم کتاب انسان روح است نه جسد رو بخونید البته اگه ترسو نباشید
          بخونید و کف کنید تا دیگه کفر نگید
          یکی از جالب ترین اکتشافات مستندشون زنده کردن مرده ها برای چند لحظه توسط مدیوم هاست
          اگه کتاب رو بخونید و اکتشافات این دانشمندای اروپای رو همراه با اسناد توش و عکسها و دلایل تجربی و علمی توش بخونید بخدا دیگه کفر نمیگید
          التماستون میکنم کتاب رو بخونید

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. سهیل

        ۴ اسفند ۱۳۹۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        تا حدودی به اعتقاد به آخرت ربط داره اما مهمتر از اون به این مرتبطه که اعتقادت به دنیا چجوریه؟اینکه این دنیا محل گذره یا نه اونقدرها هم محل گذر نیست.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. اسی 2160

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (144 ديدگاه)

    اونا واسه خودشون ارزش غایلن مثل ایران خودرو و سایپا نیستن که آشغال بسازن من که خیلی خوشم اومد از سراتوکوپ 2014 موافقم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mahsa

      ۱۱ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (293 ديدگاه)

      دقیقا مسئله همین ارزش دادنه
      اگه کسی بخودش ارزش نده بقیه بهش نمیدن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. مصطفی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    به به باز هم مدلی جدید و باز هم حسرتی دوباره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. moein

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (890 ديدگاه)

    نسل قبلیش به نظرم از نظر قیافه بهتره
    یعنی حس اسپرت بودنش بیشتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohsen

      ۱۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (13 ديدگاه)

      قیافشو بالاخره عادت میکنیم ولی جدا قیافه قبلیش اسپورت عضلانی بود.
      مهمترین نکته اینه که شتابش عالی شده. 201 اسب با 1600 سی سی. 2400 توربو نسل قبل به این نمیرسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محسن

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    فرصت میکنن این همه ماشینو که هر روز دارن بهتر میشن را سوار بشن بعد ایران خودرو هنوز داره پیکان میزنه
    خجالتم خوب چیزیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فرامرز

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    نمیدونم چرا طرح های ساده رو اینقدر دوست دارم! این رو بذارید کنار آئودی آ۳ که خیلی ساده تر طراحی شده و بعد ببینید کیا و هیوندا چقدر تلاش میکنن که ماشینهای زشتی تولید کنن! به خدا طراحی اینقدر سخت نیست که اینا گرفتن!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. علی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    واقعا مصطفی جان ما باید خیلی ازاین حسرت ها بکشیم نمیدونم تاکی؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. کرمانشاه

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (109 ديدگاه)

    خدایی باید گفت آفرین به سرعت رشد.دوستان به نظر شما مسولان ایران خودرو و سایپا این تصاویر رو میبینن؟اگه میبینن پیش خودشون چی میگن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. altima3600

      ۱۰ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (138 ديدگاه)

      در اولین فرصت مشتری میشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. محمد

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (149 ديدگاه)

    نمیدونم چرا تو دل برو نیست!مخصوصا اون جلو پنجرش ک خیلی باریکش کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محسن.د

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    از سراتو کوپه خوشم میاد،نسبت به قیمتش یه حس اسپرت داره.
    به قول دوستمون تو این نسل جدید، جلوپنجره شو زیادی باریک کردن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. ابی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (121 ديدگاه)

    هرچی از درون درستش کردن
    برعکس از بیرون زشت شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. parsa

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (74 ديدگاه)

    به نظر من قشنگ ترشدهمخصوصاداخلش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. alireza

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (93 ديدگاه)

    ماشین زیبایی طراحی کردن فقط حیف که عمرش نهایتا 3 ساله. طراحی آلمانیها منطقی تره برا همین عمر طراحیشون طولانی تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. alireza

      ۱۱ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (93 ديدگاه)

      ببینید منظورم از عمر 3ساله اینه که 3 سال دیگه شما این ماشینو با یه طراحی دگرگون شده میبینید در صورتی که خودروهای آلمانی بعد از 5سال دگرگون می شن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. شهاب

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (266 ديدگاه)

    خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. altima3600

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (138 ديدگاه)

    یه لحظه به چراغ خطرش چشم انداختم بیشتر شبیه متسوبیشی لنسر اولوشن میمونه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ali reza

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (58 ديدگاه)

    سومین طراحی 2014!!!!

    هر سال 3 قیافه .. این یعنی بی اصالتی.. کیفیت بد کیا هم بماند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سعید

    ۱۰ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    کیا بسیار ناشی و بی کیفیته

    موافقم 0
    مخالفم 1
  18. vahid

    ۱۱ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام.نسل قبلی این خودرو به مراتب زیباتر و اسپرت تر بود
    نسل جدید نمای پشت خودرو القا کننده یک خودرو ژاپنی و در نمای جلو یک طراحی کره ایی رو شاهد هستیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. sami

    ۱۱ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    خودم دیدم که یه تعمیرگاه مشترک چند برند خارجی می گفت کیا در مقابل بقیه آشغاله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. mahsa

    ۱۱ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (293 ديدگاه)

    خوبه :-//

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. فقط سری۳

    ۱۱ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (129 ديدگاه)

    سراتو کوپ ماشین خیلی خوبیه هم نسل قبل هم این نسل .ولی ای کاش کیا هم ۱کوپه با قدرت بالا بسازه مثلا همون موتور کادنزا رو استفاده کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. mds

    ۱۱ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (219 ديدگاه)

    عالیه قدرت زیبایی کیفیت امکانات

    فقط کره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. رامتین

    ۱۲ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    جالبه موتور 1.6 لیتری 200 اسبی علاوه بر همین اتومبیل در سایر محصولات کره ای مانند هیوندا ولوستر و کیا سید هم استفاده شده و حتی در پژو208 نیز همین نوع موتور را داریم. ولی کلا موتوری با این حجم پایین و توربوشارژ دوگانه مطمئنا در ایران کارایی نداره و موتور 2 لیتری سراتو گرچه 173 اسب قدرت داره بمراتب توازن بهتری در رانندگی ایجاد میکنه. هنوز خودروسازی در دنیا وجود نداشته که از یک موتور 2 لیتری بدون استفاده از توربو قدرت 150 کیلووات یا همون 200 اسب را ایجاد کنه جز تویوتا جی تی86.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. mammad

    ۲۱ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    بابا کیا وهیوندا برن جمع کنن که……
    قیافه ی همه ی ماشیناش یکیه فقط یکم جلو وعقبش و کوچک و بزرگ می کنن به خصوص کیا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود.

    به نظر من خیلی زود تغییر چهره داد.

    چون هنوز بازار کشش اون طراحیه قبلی رو داشت.

    ((( ایران و المان )))

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. محمد

    ۳ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دوستان عزیز به نظر من نسل قبلی سراتو کوپ جذاب تر بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. S class

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    !!!! خودروسازی در دنیا وجود نداشته که از یک موتور 2 لیتری بدون استفاده از توربو قدرت 150 کیلووات یا همون 200 اسب را ایجاد کنه جز تویوتا جی تی86.
    .
    .
    شما اطلاعات کافی نداری. الکی نظر نده لطفا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. حسام

    ۲ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من مدل 2010 رو دارم تا الان با وجود رینگ های 18 اینچی که زیرش انداختم جلوبندیش هیچ ایرادی پیدا نکرده از نظر موتوری هم تا الان هیچ ایرادی پیدا نکرده به دور از انصاف هست که دوستان به کیفیت کیا ایراد میگیرن اما این ماشین یه ایراد خیلی بزرگ داره ظاهرش با باطنش خیلی فرق داره چهره ی خشنش با قدرت موتورش همخونی نداره این افسوس بر انگیزه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. علیرضا

    ۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (31 ديدگاه)

    داداشم سراتو کوپه 2016 با موتور توربو شارژر
    (T-GDI)با پلاک اروند وارد کرد انصافا خیلی ازش راضیه رنگش سفید بود با رینگ اسپرت مشکی با سقف شیشه ای اینجا تو عکس رنگ قرمز بهش نمیاد اما رنگ سفید خیلی اسپرتش کرده بودشتابش هم عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا