کیا

بررسی کیا کادنزا ۲۰۱۴

با شنیدن نام کیا کادنزا، شاید با خود بگویید که یک خودروی یکنواخت و کم هیجان دیگر از خودروساز کره‌ای … ولی با نشستن روی صندلی‌های چرم ناپا و فضای لوکس داخل کابین، همه‌چیز فرق خواهد کرد. تجهیزاتی مانند سقف آفتاب‌گیر پانوراما و دیگر تجهیزات معمول یک خودروی زیر ۴۲ هزار دلار، در کیا کادنزا در اختیار شما خواهد بود. امّا بیشتر اوقات، تأثیری که اولین بار در ذهن آدم شکل می‌گیرد، اشتباه از آب درمی‌آید و بر این اساس، تا قبل از یک بررسی کامل، هنوز این احساس وجود داشت که یک چیزی در کادنزا درست نیست…

Kia Cadenza 2014
Kia Cadenza 2014

نمای بیرونی کادنزا، کاملاً خاص کمپانی کیا است. جلوپنجره منحصر به فرد و فرم لامپ‌های LED، همانند دیگر مدل‌های کیا، در کادنزا نیز به کار رفته است. ضعف بدنه کادنزا نسبت به مدل‌های لوکس شرکت‌هایی مانند ب ام و و آئودی، کاملاً مشهود است. اگر از خودرو خارج شوید و به کیا کادنزا تکیه دهید، کاملاً فراموش می‌کنید که چند دقیقه قبل در یک خودروی گران‌قیمت، مشغول رانندگی بوده‌اید. در واقع، طراحی بیرونی کادنزا، نقاط برجسته زیادی ندارد. چرخ‌های ۱۹ اینچی، طراحی تهاجمی چراغ‌ها، اگزوز دوگانه، چراغ عقب LED، آینه‌های خم‌شونده و برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران، از دیگر عناصر طراحی است که کیا در این مدل خود به کار برده است.

Kia Cadenza 2014
Kia Cadenza 2014

خودرویی که برای تست استفاده شده، داری پکیج ۳۰۰۰ دلاری طرح سفید برای طراحی داخلی کابین و همچنین، پکیج تکنولوژی، با همین قیمت بوده و تقریباً با خودرویی مجهز در داخل کابین روبرو هستیم. این موضوع باعث می‌شود تا فاصله بین طراحی داخلی و خارجی که در قسمت قبل هم به آن اشاره شد، بیشتر از همیشه، به چشم بیاید. صندلی‌های چرم سفیدرنگ ناپا، شبیه به صندلی‌هایی هستند که از کمپانی بنز بیرون می‌آیند. خطوط موجود در سقف نیز، بسیار زیباست.

در کابین کادنزا، همه‌چیز مرتب و در جای خود قرار گرفته است. دکمه‌ها و سوییچ‌ها بر خلاف برخی از خودروهای لوکس، بر اساس یک نظم خاص، سازماندهی شده‌اند. ساعت آنالوگ در وسط، نمونه‌ای فوق‌العاده از طراحی‌ها در این کلاس است و تریم چوب فاکس، کاملاً بادوام و فناناپذیر به نظر می‌رسد. عایق‌کاری چرمی، باعث شده تا ورود صداهای مزاحم از بیرون به حداقل برسد و با آرامش و آسودگی خاطر، بتوان در کادنزا، رانندگی کرد. کار با سیستم راهبری نیز بسیار ساده است و واکنش‌های سریعی دارد.

در صندلی‌های عقب، باز هم چرم ناپا به کار رفته و فضای موجود برای پاها، فوق‌العاده است. همین‌طور، مجرای ویژه خنک‌کننده و گرم‌کننده برای صندلی‌های عقب در نظر گرفته شده است.

همچنین، فضای حمل وسایل مناسبی برای کادنزا در نظر گرفته شده و این خودرو می‌تواند ۰/۴۵ مترمکعب بار اضافی با خود حمل کند.

با این همه نکات مثبت در مورد طراحی داخل کابین، باز هم نمی‌توان گفت که یک طراحی بی‌نقص در آن به کار رفته است. یکی از این موارد، خم نشدن صندلی‌های عقب است. کیا در سال ۲۰۱۴، خودرویی لوکس را ساخته که صندلی‌های عقب آن خم نمی‌شوند. به جای آن در وسط این صندلی‌ها، یک فاصله‌ای در نظر گرفته شده که بیشتر برای اسکی‌بازها کاربرد خواهد داشت. با این حال، عدم نوآوری و خلاقیت لازم در این مورد، یکی از تصمیم‌های بد «کیا» در طراحی داخلی کادنزا بوده است.

البته از تجهیزات تکنولوژیک کیا کادنزا نباید غافل ماند. در خودرویی که تست شد، سیستم پخش اینفینتی ساروند با قابلیت رادیو و اجرای فایل‌های صوتی وتصویری همراه با UVO، سیستم SiriusXM، ارتباط بلوتوث و سیستم راهبری با صفحه نمایش ۸ اینچی در دسترس قرار داشت. صدای سیستم صوتی، کیفیت بسیار بالایی داشت. بسته تکنولوژی، یک صفحه‌نمایش ۷ اینچی اضافه کرده بود که برخلاف ظاهر زیبای آن، در عمل کارآیی چندانی نداشت. در مجموع کیفیت محیط داخل کابین، فارغ از مسئله قیمت، سطحی نزدیک به مدل‌هایی مانند کرایسلر ۳۰۰ و تویوتا آوالون پیدا کرده بود.

موتور ۳/۳ لیتری V6 با ۲۹۳ اسب‌بخار قدرت و ۳۴۵/۷ نیوتن‌متر گشتاور، باعث شده تا عملکردی بالا از کیا کادنزا شاهد باشیم و این خودرو بتواند در کمتر از ۷ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. در عین حال، باید درنظر داشت که خودرویی که پشت آن نشسته‌اید، یک ب ام و ۶۰ هزار دلاری نیست و یکی از محصولات کیا است.

سیستم گیربکس ۶ دنده اتوماتیک با قابلیت پدال‌شیفترها که بسیار آسان انجام می‌شود، یکی از عوامل راحتی و در عین حال ایجاد حس اسپرت در پشت فرمان است. البته موقع کار با پدال‌ شیفترها باید مراقب شکستگی آن‌ها بود!، زیرا بسیار «ظریف» طراحی شده‌اند. کیا کادنزا در جاده، مصرف سوخت قابل‌قبول ۸/۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را دارد، ولی مصرف ۱۲/۴ لیتر در شهر، زیاد خوشایند نیست.

Kia Cadenza 2014
Kia Cadenza 2014

همانند خودروهای جدید لوکس دیگر، کیا کادنزا نیز با سیستم فرمان الکتریکی ارائه شده است. با این سیستم، تقریباً هیچ بازخوردی از سطح جاده احساس نمی‌شود و فرمان‌پذیری خودرو، عملکرد خوبی در پیچ‌ها دارد. بر این اساس، کیا کادنزا تقریباً به هدف خود که سواری خوب و راحت در یک خودروی لوکس است، رسیده است. عملکرد سیستم تعلیق نیز برای رسیدن به این هدف، مؤثر بوده است.

یکی از تکنولوژی‌های جالب در کادنزا، سیستم کنترل حرکت هوشمند پیشرفته است که سرعت خودرو را به نسبت ترافیک پیش‌رو، تغییر می‌دهد و حتی در صورت لزوم خودرو را متوقف می‌کند. با این‌که استفاده کامل از این سیستم در شرایط مختلف، جای سؤال دارد، ولی باز هم در نوع خود، تکنولوژی خلاقانه‌ای است.

قیمت کیا کادنزا در مدل پایه خود، ۳۵ هزار و ۱۰۰ دلار است که باعث می‌شود پایین‌تر از رده قیمتی مدل‌هایی مانند سری ۵ ب ام و، کرایسلر ۳۰۰ و تویوتا آوالون قرار گیرد. مدل تست شده با بسته‌های اضافی، ارزشی به اندازه ۴۱۱۰۰ دلار پیدا کرد که برای یک «کیا»، رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود؛ ولی با توجه به تجهیزاتی که در اختیار قرار می‌دهد، معامله بسیار خوبی است. کیا کادنزا از لحاظ موقعیت، در حد و اندازه‌های خودروهای سری ۵ ب ام و نیست، ولی تجهیزات لوکس پایه زیاد آن، بسیار بیشتر از مدلی مانند ‌BMW 528i با حدود قیمت ۱۵ هزار دلار کمتر از آن، است. به علاوه، مدلی که در این‌جا تست شد، در داخل کابین، از ۵۲۸i طراحی بهتری داشت. شاید دیدن ظاهر کیا کادنزا، توجه کسی را جلب نکند، امّا در عوض، با پول کمتر به راحتی بیشتر دست پیدا می‌کنید. کرایسلر ۳۰۰، مدل دیگری که اشاره شد، قیمتش در حدود ۳۱ هزار دلار است و بنابراین، از این لحاظ در سطح کیا کادنزا قرار می‌گیرد. کرایسلر ۳۰۰ یک موتور ۳/۶ لیتری V6 با ۲۹۲ اسب‌بخار قدرت دارد. کرایسلر ۳۰۰، مانند کیا کادنزا، از بهترین تجهیزات خودروهای لوکس بهره نمی‌برد، ولی با این حال، کابین مجهزی دارد و از این لحاظ با کیا کادنزا برابری می‌کند. چیزی که کرایسلر ۳۰۰ را از کادنزا متمایز می‌کند، سیستم دیفرانسیل عقب و آپشن موتور V8 است.

[jwplayer mediaid=”59102″] کیا کادنزا، مشخصاً برای افرادی ساخته شده که می‌خواهند طعم رانندگی با خودروهای لوکس را بچشند، ولی برای این کار، بودجه کافی را ندارند. این خودرو در زمینه آپشن‌های تجهیزات داخل کابین، با خودروهای هم‌رده خود در ب ام و و مرسدس رقابت کرده و حتی از آن جلو زده است و با وجود قیمت نسبتاً کم خود از موتور V6 استفاده می‌کند. با این‌حال، به عنوان یک کیا، باز هم نقص‌های خود را دارد و باید قبول کرد که تجربه رانندگی با آن شبیه رانندگی با آئودی و ب ام و نیست. [دانلود ویدئو]

مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، چهار در سدان.
  • قیمت مدل تست: ۴۱۱۰۰ دلار (قیمت پایه: ۳۵۱۰۰ دلار)
  • نوع موتور: V6
  • گنجایش: ۳۳۰۰ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۹۳ اسب بخار در ۶۴۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۴۵ نیوتن متر در ۵۲۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ دنده اتوماتیک با قابیلت پدل شیفتر.

ابعاد:

  • فاصله دو محور چرخ‌ها: ۲/۸۴ متر.
  • طول ماشین: ۴/۹۷ متر.
  • عرض: ۱/۸۵ متر.
  • ارتفاع: ۱/۴۸ متر.
  • وزن کلی: ۱۶۶۴ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی) : ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت.

مصرف سوخت:

  • ۱۲/۴ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه.
  • مصرف سوخت ترکیبی: ۱۰/۷ لیتر در صد کیلومتر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷۵ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کادنزا یکی نواورانه ترین ماشینای جهانه. تقریبا میشه گفت به 20 درصد تجهیزات خودرو در اینجااشاره شد. به نسبت قیمت واقعا عالیه. سیستم .autoholdکنترل ایستایی .صفحه نمایش بسیار پیشرفته پشت فرمون .باکس بین صندلی های عقب. و خیلی چیزای دیگه فقط تعدادیش در اینجا گفته شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۲۳ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام دوست من.آقا ی سوال دارم
      پرده ی عقب این ماشین فقط در حالت دنده عقب میاد پایین یا میشه در حالت دلخواه اونو پایین نگه داشت ؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. محمدرضا

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    میگن باهاش از رو دست انداز رد شی کلی صدا داخل کابین میده…درسته؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
  3. امیر

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    به همه ی دوستان عزیز میگم . سواری و قدرت و ایمنی فقط و فقط خودروی امریکایی که متاسفانه توی ایران نیست . مطمئن باشید اگه اتوموبیل امریکایی سوار بشین اونوقت به خودمون میخندیم به خاطر اینکه فکر میکردیم هیونداو کیا و تویوتا ماشینهای خوبی هستن ! توی عربستان GMC سوار شدم . بعد از گذشت دوسال هنوز دارم خوابشو میبینم ! احساس میکردم نشستم توی خونه و خونه داره حرکت میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 3
  4. بهرام

    ۲۱ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ماشین فقط ماشین های امریکایی و اروپایی بعد ژاپنی اخر سر میاد اسیا ماشین های ایرانی هم بدرد هیچی نمیخورن .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Amin

    ۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظرم فوق العادس کیا کادنزا
    مخصوصا مدل رادار دارش.

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. عباس

    ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آپشنش خوبه سواریش هم خوبه ولی ارتفاعش خیلی کمه ۴ نفر نشسته بودیم کفش نیگزفت در ضمن هرچه قدر که توش خوشگله بیرونش زشته

    موافقم 0
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا