کیا

نگاهی اجمالی به کیا اسپورتیج 2015، مانکن کره‌ای

کمتر از نیم دهه پیش بود که خیابان‌های شهر و دیارمان پذیرای یک زیباروی کره‌ای گشت. تا آن هنگام، کمتر پیش آمده بود که خودرویی شرقی، بدین‌سان خرد و کلان و پیر و جوان ملت را مفتون و شیدای خود نموده باشد. تا مدت‌های مدید، دل‌ها و ذهن‌ها مبهوت و حیران این غول آهنی بود و کمتر محفلی از خودرو دوستان را می‌یافتی که حرف و سخنی از او نرفته و یا یادی از او نشده باشد. در بدو ورود، آن‌چنان تقاضا برایش فزونی یافت که بهای آن با برادران مهترش نیز کوس برابری زده و گاهی از آنان نیز سبقت می‌جست! تنها کافی است که این نکته را به یاد آوریم که آن روزها بهای دلار اندکی بیش از هزار تومان بود و قیمت این بچه غول نیز بالای ۷۰ میلیون تومان!

Kia Sportage 2015
Kia Sportage 2015
البته این امر تنها مختص ایران نبود، بلکه در خارج از این مرز و بوم هم پی‌درپی و کرورکرور جوایز بود که نصیب این ارابه شرقی می‌شد و از این سوی عالم تا بدان سوی، از طراح ژرمنی‌اش، پیتر شرایر، تجلیل می‌شد و هر جا که می‌رفت قدر می‌دید و در هر محفلی بر صدر می‌نشست. فراموش نکنیم که کیا در سال ۱۹۹۸ میلادی بر مدار ورشکستگی دور می‌زد و این برادر بزرگ‌ترش یعنی هیوندای بود که آستینش را گرفت و او را از ورطه سقوط و انهدام رهانید. تا آن هنگام، این صنعتگر را در بهترین حالتش ارائه گر محصولاتی ارزان و میان‌مایه می‌شناختند و کمتر فردی را می‌یافتی که دوستدار و طالبش باشد و نیز هوا خواهش. چه شد که بعد از یک دهه این‌چنین اوج گرفت و به مراد خویش نزدیک شد؟ پاسخ این پرسش را نمی‌توان به یک جمله و یا یک کلمه وانهاد، بلکه تنها می‌توان گفت که برنامه‌ریزی درست و مدیریت صحیح مهم‌ترین عللش است، بقیه‌اش را هم شما بهتر می‌دانید و از حوصله این مبحث خارج است.

Kia Sportage 2015
Kia Sportage 2015
چندی پیش سایت «AUTO MIDDLEEAST» امارات آخرین نسخه این خودرو را مورد بررسی خویش قرار دارد که در اینجا چکیده‌ای از آن را تقدیمتان می‌کنم.

Kia Sportage 2015
Kia Sportage 2015

طراحی ظاهری

تولیدکنندگان خودرو دسته‌ای خلاق هستند، آن‌ها ساعات متمادی را صرف مطالعه بر روی بخش‌های گوناگون بازار می‌نمایند تا بلکه بتوانند در درون آن رخنه نموده و با ارائه محصولاتی جدیدتر، در برابر دیگر همتایانشان ایستادگی کنند. کیا اسپورتیج مدل ۲۰۱۵ خیلی کامل‌تر از دیگر قهرمانان این کلاس، همچون تویوتا RAV4 و یا فورد ESCAPE نیست. در این خودرو طرح LED چراغ‌ها، از گروه ون‌ها وام گرفته شده و متعاقب آن گوشه چشمی به ساحت سدان ها نیز رفته است. اطراف چراغ‌های جلو را باریکه‌ای از نوار LED، همچون سایه‌های خط چشم، به زیبایی هر چه تمام‌تر دربر گرفته است. با این وجود، برای سری جدید ۲۰۱۵، جلوپنجره آن مجدداً طراحی شده و متفاوت از طرح بریده‌بریده و چاک‌دار نمونه پیشینش می‌باشد. علاوه بر آن، تجدیدنظر در طرح چراغ‌های LED عقب، به‌طور حتم نمای پشت آن را شیک‌تر نموده است.

کابین

طراحی داشبورد در این مدل به نحو کامل و موفقیت‌آمیزی انجام نیافته است. به نظر می‌رسد که در به‌کارگیری مواد در آن کاملاً صرفه‌جویی شده و همچنین حس ارزان بودن را نیز به آدمی القا می‌نماید. با وجود درزها و شکاف‌ها و نیز قوس‌هایی بی‌شماری که در آن وجود دارد، فقدان خطوط مستقیم در آن مانع از دلربایی از خریدارانش می‌گردد. با وجود تجهیزاتی همچون سقف پانوراما، تعویض ۶ تایی CD ها و نیز دوربین دید عقب، ویژگی‌های برترش را به رخ دیگر رقبایش می‌کشد، همانند دیگر ساخته‌های کیا، این خودرو با حجم تأثیرگذاری از تجهیزات رفاهی عرضه می‌شود.

KIA Sportage 2015 interior
KIA Sportage 2015 interior
KIA Sportage 2015 interior
KIA Sportage 2015 interior
KIA Sportage 2015 interior
KIA Sportage 2015 interior
KIA Sportage 2015 interior
KIA Sportage 2015 interior
KIA Sportage 2015 interior
KIA Sportage 2015 interior

مهندسی

با وجود آنکه کیا اسپورتیج بیشتر در جاده‌های معمولی دیده می‌شود تا سواحل شنی، ولی زمانی که حرکت بروی جاده‌ها سخت می‌گردد، با به‌کارگیری گزینه قفل AWD در این خودرو، دیفرانسیل مرکزی قفل شده و گشتاور موتور به‌طور مساوی بین چرخ‌های عقب و جلو آن توزیع می‌شود تا در پی آن بهینه‌ترین حالت را جهت چسبندگی‌اش فراهم سازد. علاوه بر آن، گزینه «کنترل ترمز در سراشیبی» هم در دسترس مشتریان اسپورتیج می‌باشد، این سامانه به کنترل و مانایی خودرو در شیب‌ها یاری می‌رساند، همچنین گزینه کمکی شروع حرکت از روی تپه‌ها نیز از غلت زدن و یا واژگونی این خودرو در سرازیری‌ها ممانعت به عمل می‌آورد.

KIA Sportage 2015
KIA Sportage 2015
آنچه در این خودرو ارائه می‌شود

کیا اسپورتیج با دو پیشرانه متفاوت در دسترس مشتریانش خواهد بود و با هیچ گزینه دیگری هم عرضه نمی‌شود. نمونه کوچک‌تر، یک موتور ۲ لیتری بوده که توانی معادل ۱۵۶ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۱۹۲ نیوتن‌متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه را، به همراه یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، پیشرانه کمی بزرگ‌تر ۲.۴ لیتری آن نیز توانی معادل ۱۷۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۲۲۷ نیوتن‌متر را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد و علاوه بر آن، همانند نمونه ۲ لیتری، از گیربکس ۶ دنده اتوماتیک نیز بهره می‌برد.

KIA Sportage 2015
KIA Sportage 2015
KIA Sportage 2015
KIA Sportage 2015

جمع‌بندی نهایی

کیا اسپورتیج همانند رقیب دیگر خود تویوتا RAV4، از فضای زیاد پاها برای سرنشینان پشتی خود بهره نمی‌برد و از سوی دیگر نیز به‌طور حتم درون کابین آن مانند فورد ESCAPE زیبا نمی‌باشد، اما از آنجایی که این خودرو با بهای بسیار پایین‌تری نسبت به همتایانش عرضه می‌شود، به این امر تمایل می‌یابید که کاستی‌ها و نقاط ضعف‌هایش را بخشیده و فراموش کنید.

KIA Sportage 2015
KIA Sportage 2015
KIA Sportage 2015
KIA Sportage 2015
نکته مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

طرح اصلاح شده بدنه این خودرو آن را در لبه تیز رقابت با همتایانش قرار می‌دهد.

نکته منفی این خودرو از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

فضای پا در قسمت عقب این خودرو کمی مأیوس‌کننده است.

مشخصات فنی

نمونه ۲ لیتری:

توان: ۱۵۶ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور/دقیقه (در برخی منابع ۱۵۸ اسب بخار ذکر شده است)

گشتاور: ۱۹۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور/دقیقه

شتاب صفر تا صد: ۱۱.۵ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر

مصرف سوخت ترکیبی: ۸.۱ الی ۸.۸ لیتر

نوع جعبه‌دنده: ۶ سرعته اتوماتیک

نمونه ۲.۴ لیتری:

توان: ۱۷۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور/دقیقه

گشتاور: ۲۲۷ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور/دقیقه

شتاب صفر تا صد: ۱۰.۴ ثانیه

حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر

نوع جعبه‌دنده: ۶ سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی: ۹ الی ۹.۶ لیتر

استاندارد آلایندگی: یورو ۵

Kia Sportage 2015 engine
Kia Sportage 2015 engine

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: ۴۴۴۰/۱۸۸۵/۱۶۳۵ میلی‌متر

فاصله بین دو محور: ۲۷۵۰ میلی‌متر

وزن خالص:۱۴۵۶ – ۱۵۹۸ کیلوگرم

حجم باک: ۵۵ لیتر

Kia Sportage 2015
Kia Sportage 2015

ایمنی

۵ ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP – لازم به ذکر است که خودروهای اسپورتیج عرضه شده در آمریکا و اروپا با ۶ عدد ایربگ عرضه می‌شوند

این خودرو در انستیتو بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) نیز تست شد و توانست در بخش‌هایی چون استقامت سقف، برخورد از نیمه جلو، حفاظت از سر و صندلی‌ها و نیز برخورد از بغل (بخش کناری خودرو) بالاترین امتیاز (GOOD) را نصیب خود سازد، اما از آن سوی، در تست هم‌پوشانی کوتاه (SMALL OVERLAP) همین موسسه، نمره ضعیف (POOR) را کسب کرد.

۲ عدد کیسه هوای ایمنی (نمونه ۲.۴ لیتری عرضه شده در بازار امارات)

۱ عدد کیسه هوای ایمنی (نمونه ۲ لیتری عرضه در بازار امارات)

سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC (در نمونه ۲.۴ لیتری شرکتی در ایران موجود است)

سیستم کنترل در سراشیبی DBC (در نمونه ۲.۴ لیتری شرکتی در ایران موجود است)

سیستم کنترل پایداری ESC (در نمونه ۲.۴ لیتری شرکتی در ایران موجود است)

پشت‌سری با قابلیت عکس‌العمل در برابر ضربه (در نمونه ۲.۴ لیتری شرکتی در ایران موجود است)

توضیح: در مورد تعداد کیسه‌های هوای موجود در این خودرو می‌خواهم این مسئله را خدمت شما عزیزان عرض کنم که در سایت نماینده کیا موتور در ایران هیچ اشاره‌ای به تعداد آن‌ها نشده و تنها تصویری از دو کیسه هوا به نمایش درآمده بود، از آنجایی که این امر برایم اطمینان‌بخش نبود، لذا به‌ناچار به منابع اماراتی متوسل شده و تعداد کیسه‌های هوا- در خودروهای اسپرتیج عرضه شده – در این کشور را مبنای این نوشتار قرار دادم.

برخی از امکانات رفاهی این خودرو (نمونه ۲.۴ لیتری فول عرضه شده در امارات)

سیستم تهویه مطبوع دوگانه و اتوماتیک به همراه یونیزه کننده هوا

دریچه هوای ردیف عقب

صفحه لمسی ۴.۳ اینچی

کلید KEYLESS

کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 + بلوتوث + پورت USB،AUX،IPOD به همراه ۶ بلندگو و ساب ووفر

سیستم صوتی از نوع اینفینیتی

روکش چرمی صندلی‌ها

سقف پانوراما

دکمه START/STOP

کلید هوشمند درب خودرو

صندلی برقی راننده

خنک‌کننده صندلی‌های جلو

گرم‌کننده صندلی‌ها

باربند سقفی

دوربین دید عقب

چراغ‌های مه شکن جلو

اسپویلر عقب

آینه‌های برقی به همراه راهنما بر روی آن

سیستم کمکی پارک خودرو

کامپیوتر سفر

کروز کنترل

قفل ۴WD

دستگیره درب‌های کرومی

جمع کننده برقی آینه‌های خودرو

سیستم ناوبری (سفارشی)

پایین‌ترین رده این خودرو و یا نمونه ۲ لیتری پایه آن، با تجهیزات ذیل در بازار امارات عرضه می‌شود:

آینه‌های برقی به همراه راهنما بر روی آن، روکش پارچه‌ای صندلی‌ها، کلید KEYLESS، اسپویلر عقب، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و نیز پورت USB و AUX، چراغ‌های مه شکن، رینگ‌های ۱۷ اینچی، ABS و یک عدد کیسه هوا و…..

البته لازم به ذکر است که این تجهیزات ممکن است به سفارش عرضه‌کنندگان محلی تغییر یابد.

Kia Sportage 2015
Kia Sportage 2015

قیمت

در ایران: ۱۶۲.۳ میلیون تومان (نمونه ۲.۴ لیتری – ثبت‌نام در نمایندگی‌ها)

در امارات: ۷۵,۹۰۰ درهم (نمونه ۲ لیتری)- ۱۰۸,۰۰۰ درهم (نمونه ۲.۴ لیتری)

[jwplayer mediaid=”102646″] [دانلود ویدئو] نوشته: سام کاویانی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

مطالب مشابه

‫۱۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Soroush

    ۳۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. خسته نباشید
    در کل ماشین خوبیه من2014شو دارم. عیبایی که میتونم ازش بگیرم. یکی نمایشگر کوچیکشه
    دیگه فضا واسه سرنشینای عقب کمه و یه کیت اگزوزم لازم داره با اینکه صدای خوبی داره ولی راضی کننده نیس در مورد شتابشم که میشه به زیر10 رسوند0تا100شو

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ari

      ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (3 ديدگاه)

      کیت اگزوز و شتاب ؟؟؟
      اینا رو ماشین اسپرت سواری و سدان و اینا شاید
      ولی رو این تیپ ماشین …

      موافقم 0
      مخالفم 4
  2. Ali

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ما می خوایم اسپورتیج ٢٠١۵ بخریم ماشینه خوبیه ؟؟. بعد داستان اینکه خودش پارک می کنه راسته ؟؟ برا ٢٠١۵ اش میشه ؟؟ ممنون می شم جواب بدید من دو تا صفحه نمایش دیدم إز کوچیکه خوشم نیومد ٢٠١۵ بزرگس ؟؟

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. علیرضا

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اره دادا ولی باید 15میلیون اضافه بدی تا خودش پارک کنه من الان 15 میلیون دادم میترسم بدم خودش پارک کنه گند بزنه به ماشین حالا بازم خودت میدونی هههههه

      موافقم 0
      مخالفم 2
  3. کیان

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (17 ديدگاه)

    سلام دوستان.کسانی که می خوان کیا اسپورتیج بگیرن درباره هیوندای توسان 2015 نیز تحقیقی کوچیک بکنن

    موافقم 0
    مخالفم 10
    1. پدرام

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (8 ديدگاه)

      نه لازم نیست اسپورتیج قابل مقایسه با توسان نیست قدرت اسپورتیج و اپشنش خیلی بهتر از توسان!!!!

      موافقم 13
      مخالفم 0
  4. آريا

    ۱۷ آبان ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خودم اسپورتیج ٢٠١۵دارم عالیه خودش پارک میکنه عالی در کل فوق العاده س پدرم هم پرادو داره اما این مال من خیلی بهتره الببته ماله پدرم مدل٢٠٠٨

    موافقم 3
    مخالفم 0
  5. رضا

    ۲۴ آذر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.دوستانی که اسپورتیج دارن میشه نمایندگی یا تعمیرگاه معتبر توی تهران معرفی کنین؟ممنون

    موافقم 2
    مخالفم 0
  6. محمد

    ۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    ببخشید من ی راهنمایی میخام
    من باید ی ماشی شاسی بلند بخرم و فقط مجوز شاسی بلند با مونتاژ داخلی دارم
    آیا به جز سوزوکی ماشین دیگه ای هست که مونتاژ داخل باشه.؟
    ممنون میشم برام ایمیل کنید

    موافقم 0
    مخالفم 2
  7. پدرام

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    سلام من اسپورتیج 2016 خریدم تمام عیاب رفع شده اگر کسی خواست بخره فقط 2016 بخره درضمن نسبت به قدرت های 2015 به قبل خیلی قویتر شده

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. والا اسپورتیج بهتره

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    هرکی هرچی خواست بگه اسپورتیج از تویوتا میتسوبیشی بهتره تنها مشکلش ظاهر داخلی یکم ضعیفه ولی اشکال نداره از بیرون مردم نگاه میکنن از نظر قدرت موتور و کیفیت خیلیییییی معرکه هست

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. پويا

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من مىخوام اسپورتیج ٢٠١۵ بخرم آیا فرق زیادى با ٢٠١۶ داره یانه؟

    موافقم 1
    مخالفم 2
  10. قاسم

    ۱۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام بیشتر عکس های نمای داخل مربوط به مدل (اگه اشتباه نکنم) 2014باشه چون صفحه کیلومتر 2015 این شکلی نیست واینکه مدل 2015 از ترمز دیتی پدالی در گشه سمت چپ پدال ها قرار داره بهره می بره و نکته دوم تمامی تصاویری که قرار دادین چراغ های جلو پراغ شور دارن که این امکان به صورت سفارشی .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. دنی

    ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان این ماشین تو ایران که طراحی نشده که می ترسین بدین خودش پارگ کنه ، بدین پارگ کنه حالشو ببرین
    اینا که مثل مهندسین ما نیستن .پ*** بسازن تو جاده زیوارای دور شیشه رو باد ببره اونم با سرعت 80 کیلومتر

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. K

    ۱۵ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با عرض سلام
    میتونم از نکات منفی این ماشین دید کور در هنگام دنده عقب . دید کور آینه های بقل و هندلینگ ضعیف خودرو و گیجی فرمان رو عرض کنم . همچنین شتاب ضعیف
    نکات مثبت : در قیمت خودش suv مناسبی هستش و اگر ماشین بهتری میخواید باید ۵٠ میلیون روش بزارید تا نظرتون رو برآورده کنه ولی اگه سواری تو این قیمت خواستید فقط optima

    موافقم 1
    مخالفم 3
  13. Armin

    ۱۰ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ماشنه بسیار عالیه اصلا فوق العاده است با تویان و دیگر ماشن ها قابل مقایسه نیست و اسپورتیج بسیار خوبتر از توسان است اگر هم اگزوزش دوتا بود خیلی بهتر میشد بعد صدای گازش هم یکم بیشتر میشد عالی میشد ولی در کل ماشینه عالیه

    موافقم 5
    مخالفم 0
  14. شاهین از مشهد

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من ۲۰۱۴ نیوفیس فول شرکتی دارم‌ تقریبا با توحه به قیمتش از همه نظر عالیه مصرف داخل جاده روی کروز ۸.۵ لیتره که برای ماشین ۱.۵ تنی فوق العادست.کیفیت مواد داخل اتاق معمولیه.از نظر ظاهر از توسان و راو ۴ بهتره و هنوزم تو خیابون نظرهارو جلب میکنه.رینگ و لاستیکای خیلی با کیفیت و شیکی داره.موتور کم صدا و قوی داره.ارگونومی صتدلیها خیلی خوبه و در مسافتهای طولانی خسته نمیکنه.اگر شمعهاشو سوزنی کنید شتاب ۹.۵ ثانیه خواهید داشت که برای یک suv سنگین رقم جالبیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. david erfani

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید جمعی دوستان ماهم بین دوراهی هیوندا کیا گیر کردیم چه کنیم موندیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد حسین

      ۱ دی ۱۳۹۶
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیزم ما توی نیم سال سانتافه داشتیم و چند ساله اسپورتیج داشتیم
      به نظر من شما اگر ثروتمند هستید اسپورتیچ 2017یا سال بعد2018 بخرید
      اگر زیاد ثروتمند نیستید اسپورتیچ 2008 یا 2015یا2013بخرید اسپورتیچ ها عالی هستند

      موافقم 1
      مخالفم 0
  16. حسین

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان سلام.
    من جدیدا اسپورتیج 2015 خریدم و در مقایسه هام با توسان خیلی بهتره از نظر موتور و ظاهر بیرونی.ولی داخلش صندلیهای عقب کمتر جا نشون میده.تکونش کمتره نسبت به رافور .
    حالا می خوام ببرم تعمییرگاه خوبی که شمع و روغن هاشو با … انجام بدم.بنظرتون کجا ببرم (در تهران)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. آرین

    ۲۱ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اسپور تیج ماشین خوبیه ولی مثل ماشینای دیگه اشکالاتی داره مثلا”نمایش گرکوچیک،نداشتن نمایش گربرای سرنشین های عقب نداره وبه ویژه تکون تکون خوردن
    زیاد داره ولی خوبیش اینه که خیلی قشنگه وراحته امّا زیاد شتاب گیری نداره
    ولی نسبت به توسان و تویوتا RAV4وفورد ESCAPE تقریبا”بهتره.
    باربندش خیلی قشنگه ولی یه مشکل واقا”فاجعه داره داخل ماشین
    هرچقدرگشتم دکمه!!!!!!!!!!!درصندوق عقب رو تو داشبردپیدانکردم!!!!!!!!!!!!!!
    فقط وفقط ازتریق سوئیچ ودکمه روی در صندوق میشه در صندوق روباز کرد‌،
    حتیٰ توماشین فول آپشنش!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا