ایستگاه خبرکیا

کیا موتورز؛ از دوچرخه‌سازی تا تسخیر بازار خودرو

شرکت «صنایع دقیق کیونگ‌سونگ» زمانی کار خود را آغاز کرد که هنوز شعله‌های جنگ جهانی دوم خاموش نشده بود. این شرکت کوچک در سال ۱۹۴۴ قطعات دوچرخه و لوله‌های فولادی می‌ساخت. بعد از جنگ جهانی، کرهٔ جنوبی خیلی زود درگیر یک جنگ خانمان‌سوز با کرهٔ شمالی شد و زیرساخت‌ّهای این کشور از بین رفت. ولی سیاست‌های توسعه‌ای دولت پس از جنگ توانست کاری کند که شرکتی مثل کیا به یکی از برترین خودروسازان جهان تبدیل شود.

در سال ۱۹۵۱، یعنی دقیقاً در زمان جنگ بین دو کره، شرکت صنایع دقیق کیونگ‌سونگ توانست اولین دوچرخهٔ خود را بسازد. نام این شرکت در سال ۱۹۵۲ به «صنایع کیا» تغییر کرد و از سال ۱۹۵۷ پروژهٔ ساخت وسایل نقلیهٔ موتوری را کلید زد. اولین وسیلهٔ نقلیهٔ موتوری این شرکت، یک موتورسیکلت سه‌چرخ به نام K-360 بود که برای حمل و نقل سبک شهری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

از پراید تا استینگر

اولین ماشین کیا، «بریسا» (Kia Brisa) نام داشت که در سال ۱۹۷۴ ساخته شد. این خودرو نسبتاً موفق بود و توانست در بازار کرهٔ جنوبی فروش خوبی داشته باشد. یکی از دلایل موفقیت را می‌توانیم شرایط فروش کیا موتورز بدانیم. با این حال در سال ۱۹۸۱ به دلیل سیاست‌های دولت وقت این شرکت مجبور شد برای مدتی ساخت خودروهای سواری را متوقف کند ولی در سال ۱۹۸۶، این بار با همکاری فورد دوباره به این صنعت بازگشت. دقیقاً در همین سال‌ها بود که خودروی پراید یا همان فورد فستیوا تولید شد و توانست چند سال بعد با ورود به ایران ابدی شود. پرایدی که امروز در ایران تولید می‌شود همان پراید سال ۱۹۸۶ است که البته در طول زمان امکاناتی به آن اضافه شده است.

اولین خودروی مستقل این شرکت مدلی به نام «سفیا» (Kia Sephia) بود که در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد. پس از آن خیلی سریع کیا موتورز رشد کرد و مدل‌های اولیهٔ بعضی از سری‌های مشهوری که اکنون می‌شناسیم مثل اسپورتیج به بازار آمدند. با این حال باز هم روزهای خوش دوام نیاورد و در پی بحران اقتصادی شرق آسیا در سال ۱۹۹۷، این شرکت ورشکست شد. به همین دلیل این شرکت برای حفظ بقا ناچار شد بخشی از سهام خود را به هیوندای بفروشد. اکنون کیا و هیوندای «گروه خودروسازی هیوندای-کیا» را تشکیل داده‌اند.

کیا موتور اکنون یکی از موفق‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان به‌حساب می‌آید. این شرکت خودروهای زیبا، باکیفیت و متنوعی تولید می‌کند و در بازارهای مختلف ازجمله آمریکا به‌خوبی می‌درخشد. در سال ۲۰۰۶ مدیران این شرکت تصمیم گرفتند که روح تازه‌ای به طراحی خودروها ببخشند و به همین دلیل طراحانی را از شرکت‌های آئودی، فولکس‌واگن و کادیلاک استخدام کردند. آن‌ها کاری کردند که خودروهای این شرکت زبان طراحی ویژهٔ خود را داشته باشند و در زمرهٔ زیباترین خودروهای جهان قرار گیرند.


یکی از جذاب‌ترین خودروهای اخیر این شرکت، «استینگر» است. یک خودروی لیفت‌بک متوسط بسیار زیبا با ظاهر اسپرت که با توجه به موجود بودن در نسخهٔ ۲ لیتری توربو شارژ احتمالاً می‌توانیم شاهد حضور آن در بازار ایران هم باشیم. این خودرو اولین بار در نمایشگاه خودروی آمریکای شمالی سال ۲۰۱۷ رونمایی شد.

موفقیت کیا در بازار ایران

هم‌اکنون گروه خودروسازی هیوندای-کیا در بین چند خودروساز بزرگ جهان ازنظر تیراژ و کیفیت قرار دارند. این دو به‌خوبی توانسته‌اند بازارهای جهانی ازجمله بازار خودروهای وارداتی به ایران را تسخیر کنند. بیشتر سهم خودروهای خارجی در ایران متعلق به گروه خودروسازی هیوندای-کیا است. خودروهای برند کیا همپای هیوندای فروش خیلی خوبی را در ایران تجربه می‌کنند.

محصولات کیا موتور در ایران از طریق نمایندگی کیا یعنی اطلس خودرو عرضه می‌شوند. خودروهای این شرکت متنوع هستند و مدل‌هایی مثل سراتو، اپتیما، کادنزا، اسپورتیج، سورنتو و موهاوی را به‌وفور می‌توان در خیابان‌های شهرهای ایران دید. ارزان‌ترین خودروی این شرکت در ایران مدل پیکانتو است که یک خودروی شهری کوچک به‌حساب می‌آید. اسپورتیج و سورنتو هم به‌خوبی توانسته‌اند همپای خودروهایی مثل هیوندای سانتافه و هیوندای توسان در بازار ایران محبوبیت کسب کنند. به‌خصوص امروزه خرید انواع خودروهای خارجی در ایران در حال رواج پیدا کردن است و مردم می‌توانند خودروهایی که دوست دارند را به‌راحتی بخرند.

Kia Soul EV
Kia Soul EV
کیا همپای دیگر خودروسازان به بازار خودروهای هیبریدی هم ورود کرده است. در نمایشگاه خودروی سال ۹۵ تهران شاهد رونمایی از اپتیما هیبریدی در ایران بودیم. یک خودروی سدان خانوادگی زیبا، پر امکانات و باکیفیت که در ردهٔ هیوندای سوناتا هیبریدی و تویوتا کمری هیبریدی قرار می‌گیرد. خودروی هیبریدی دیگر این شرکت مدل «نیرو» (Niro) است که فعلاً به ایران راه پیدا نکرده. این شرکت یک مدل خودروی برقی به نام «سول EV» (Kia Soul EV) هم دارد که می‌تواند در هر بار شارژ به‌طور متوسط تا ۱۵۰ کیلومتر حرکت کند. این خودرو هم هیچ‌وقت به ایران نیامد.


در مقاطع زمانی مختلف، خودروسازان داخلی بعضی از مدل‌های این شرکت را در ایران مونتاژ کرده‌اند. پراید که سال‌هاست توسط سایپا تولید می‌شود. ریو چند سال در ایران مونتاژ می‌شد و خاطرهٔ خوبی از خود بر جای گذاشت. هم‌اکنون نیز سایپا، سراتو نسل پیشین را مونتاژ می‌کند. به هر صورت اکنون باوجوداینکه قیمت ماشین کیا موجود در بازار ایران نسبتاً زیاد است اما مردم از آن‌ها استقبال خوبی می‌کنند.

Kia Cerato 2012
از مهم‌ترین دلایل موفقیت این شرکت در ایران، همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم، قیمت مناسب محصولات آن است. به هر صورت با توجه به اینکه هنوز هزینهٔ واردات خودروهای خارجی به کشور ما خیلی زیاد است، خودروهای کیا که قیمت به نسبت پایین‌تری نسبت به خودروهای اروپایی دارند می‌توانند بازار بهتری داشته باشند. البته خودروهای چینی هم در حال پیشرفت کردن هستند و ممکن است بتوانند با بالا رفتن کیفیت و قیمت ارزان‌تر کم‌کم جای خودروسازان کره‌ای را بگیرند.

رپورتاژ آگهی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. ستاره های پرفروغ(Daniel)

    ۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (952 ديدگاه)

    ایرانخودرو
    از خودروسازی به آفتابه سازی و حتی شاید کمتر از آفتابه سازی.
    دوستان میخوام واسه انجین TU5 توربو الکتریکی بگیرم. کسی تجربه ای درباره توربو الکتریکی نداره؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AMIR

      ۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (128 ديدگاه)

      داداش کجا توربو الکتریکی گیر اوردی؟قیمتش چقدر هست؟
      این رو هم بگم که من از چند نفر که توربو می فروختن پرسیدم گفتن که نصب کردن توربو رو این موتور فایده زیادی نداره و شاید بتونه 40 اسب قدرتو افزایش بده اما گفت سوپرشارژر بهتره برای این موتور البته توربو مکانیکی 60اسب قدرت بیشتر می کنه که به دنگ و فنگ نصبش نمی ارزه که نمونش هم رو سورن توربو دیدم و واقعا شتابو عالی می کنه (3 ثانیه بهتر از مدل پایه)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ستاره های پرفروغ(Daniel)

        ۶ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (952 ديدگاه)

        توربو مکانیکی اگه منظورت توربو بنزینه که هزینش زیاده(حدود 7 الی 8 تومن) و باید ی چند روز همش بری تراشکاری و بیای چون باید قطر محفظه های سیلندر و پیستون هارو بزرگ کنی و باید شاتون هارو کوچیک تر کنی تا فشار رو ببری بالا و باید فشار شکن نصب کنی. باید سپر GT بندازی تا بتونی اینترکولر نصب کنی. در کل خیلی دردسر داره و برای اینجور ماشینا نمیصرفه.بیشتر برای ماشینای کلاسیک نصب میکنن.
        ولی توربو الکتریکی اگه آشنا پیداکنی تا 2.5 میلیون میتونی جمعش کنی تازه اگر خودت ببندیش که هزینت کمتر میشه((راحته بستنش فقط باید کامپیوتر ماشینو بدی دوباره با دوتا چیپی که پایین میگم بازنویسی کنه)) و از طرفی وقتی خواستی ماشینو بفروشی میتونی بازش کنی و برگردونیش به حالت کارخونه.
        قطعاتش:
        ی توربو الکتریکی + چیپ سوپرریس بنفش + چیپ دراگون + هدرز استیل اصلی+ کیت مکش هوای خنک اصلی(اصلی میگم یعنی تقلبی نباشه)+فیلترهوا + جنت و بست جنت.
        در کل بین 2.5 تا 3 تومن پات درمیاد.
        ی نفر بهم گفت ببندی 3 ثانیه شتابو بهتر میکنه ولی مطمئن نیستم.
        آیا ارزش داره خریدنش؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. peyman

      ۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      اکثر کشور ها و اکثر صنایع در طول تاریخشون رنج و درد کشیده اند از جمله المان که بعد از جنگ کلا زیر ساخت ها نابود شد .ولی مهمه اینکه دولت هاشون چطور کشور رو بعدا اداره کردن و دولتمردان منافع ملت رو به منافع خود ترجیح دادن و برای دراز مدت برنامه ریز کردن و واقعا هم جواب مدیریتشون رو هم گرفتن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. عطا

      ۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (186 ديدگاه)

      دانیال جان نمیخوام رو زخممون نمک بپاشم ولی قیمت پایه کیا استینگر چیزی حدود 130 تومن که خجالت میکشم بگم تو ایران با 130 تومن چی میشه خرید و قیمت فولش چیزی حدود 185 میلیون.قضاوت با شما.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فرشاد

    ۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    کیا از اون دست برندهاییه که نمیشه ازش متنفر بود. تلاش و پشتکارشون واقعا قابل تحسینه، روز به روز هم شاهدیم که داره بازارش رو گسترش میده و به کیفیت محصولاتش اضافه می‌‌کنه.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. فرشاد

    ۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    :::نظرسنجی:::
    کدوم خودروساز کره‌ای رو بیشتر می‌پسندین؟ لطفا تحت تاثیر این مطلب رای ندین.
    کیا: لایک ?
    هیوندای: دیس‌لایک ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ستاره های پرفروغ(Daniel)

      ۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (952 ديدگاه)

      هیوندای فقط به خاطر جنسیس جدیده
      جنسیس جدید خیلی خوبه. سواریش خیلی بهبود پیدا کرده. خیلی هم شیک و پر امکاناته.
      واقعا کره پیشرفت کرده و جای تحسین داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. شندی

    ۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (58 ديدگاه)

    آینده جهان دست چشم بادامیهاست.. قبلا فقط یدونه ژاپن بود العان بقیه چشم بادامیها هم به سرعت برق و باد دارن پیشرفت میکنن..

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. SERIAL WINNER

      ۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      این چشم بادومی کارشون درسته
      بر طبق میانگین ضریب هوشی ، باهوش ترین مردم دنیا به ترتیب در هنگ‌کنگ ، سنگاپور ، کره ی جنوبی ، ژاپن و چین زندگی میکنند. بعدش ایتالیا.
      هر چند من زیاد این آمار و روش اندازه گیریشون رو خیلی قبول ندارم و معتقدم کشوری که مردمش ضریب هوشی خیلی خیلی بالایی هم ندارن با تلاش و برنامه ریزی میتونن به هر جایی که میخوان برسن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ونوم اف ۵

        ۶ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        چشم بادامی ها کلا خیلی سخت کوش هستند و پشتکار بالایی دارن بنظرم مهمترین عامل موفقیتشون همینه

        موافقم 1
        مخالفم 0
  5. datsun

    ۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3473 ديدگاه)

    صنعت خودروسازی کره مدیون کمپانی های فورد و میتسوبیشی هستن
    تلاش کردن و موفق هم شدن
    این تلاش کره ای ها قابل احترامه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. شایان

      ۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (146 ديدگاه)

      خوب خوده میتسوبیشی هم مدیونه کرایسلره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. datsun

        ۶ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (3473 ديدگاه)

        باید خدمت شایان عزیز عرض کنم وقتی که میتسوبیشی اولین ماشینش رو در سال ۱۹۱۷ ساخت کرایسلری وجود نداشت

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شهاب حسن پور

          ۶ شهریور ۱۳۹۶
          سوابق: (1 ديدگاه)

          داداش داری خیلی اشتباه میزنی دیگه#!
          اولین کرایسلر در 1924 و اولین میتسابیشی در 1937

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. شایان

          ۷ شهریور ۱۳۹۶
          سوابق: (146 ديدگاه)

          ماشین یا گاری؟؟؟؟؟؟؟احتمالا گاری میساختن

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. SERIAL WINNER

      ۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      دوست عزیزم ،
      صنعت خودروسازی کره و کلا صنعت هر کشوری پیشرفت خودش رو در درجه ی اول و دوم و سوم فقط مدیون تلاش و زحمتی نیروی کارشه . از مدیر کارخونه گرفته تا اون کارگری که پای دستگاه تراش عرق میریزه .

      قحطی که نبود ، اگر فورد و میتسو نبودن کره ای ها از بقیه کمک میگرفتن و دوباره با تلاش خودشون موفق میشدن. اما اگر تلاش و پشتکار نداشتن با فناوری دست اول بنز و BMW هم به جایی نمیرسیدن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ساسان

        ۶ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (99 ديدگاه)

        دوست عزیز این طور نیست که اگه فورد و جنرال موتورز و تا حدودی کرایسلر نبودن صنعت خودروسازی ژاپن و بعد از اون کره پیشرفت میکردن نیسان با کمک فورد و تویوتا با کمک جنرال موتورز و کره هم باز به همین شکل با کمک اون ها پیشرفت کردن و دلیلش هم اینه که اقتصاد آمریکا بسیار بزرگه و صنعت خودرو سهم خیلی زیادی توش نداره و بهش وابسته نیست به همین دلیل هم این صنعت رو به کشورهای دیگه نظیر ژاپن و کره داد. اما برعکس کشورهای اروپایی مثل آلمان و فرانسه اقتصاد چندان بزرگی ندارن و خودروسازی سهم بزرگی در اقتصاد این کشورها محسوب میشه از اینرو رغبتی ندارن که این صنعت رو به دیگران هم بدن و باعث پیشرفت صنعت خودروسازیشون بشن که نمونه ش همین ایران خودمون و شراکتش با کمپانی های فرانسوی. یا حتی کمپانی های آلمانی هیچ وقت به پیشرفت صنعت خودروسازی یه کشور دیگه کمکی نکردن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. datsun

        ۷ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (3473 ديدگاه)

        متاسفانه ضعف اطلاعات باعث شده دیگران رو مسخره کنی شایان عزیز
        صنایع میتسوبیشی در سال 1870 تاسیس شد
        میتسوبیشی موتورز اولین ماشینش رو در سال ۱۹۱۷ به اسم میتسو مدل A تولید کرد
        حالا تو از رو تعصب بگو گاری فقط خودت رو اینجا کوچیک میکنی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. ونوم اف ۵

    ۶ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    ایران خودرو هم از مونتاژ ماشین های نسبتا با کیفیت با تلاش توانسته به مونتاژ فرغون برسد …رپورتاژ اگهی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Achtung

    ۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (422 ديدگاه)

    پیشرفت کره جنوبی مدیون امکانات و تسهیلات گمرکی و سرمایه گذاریه که آمریکا در اختیارشون گذاشته سرمایه آمریکاییها هر جا بره اونجا آباد میشه چون برکت داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امید

    ۷ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (138 ديدگاه)

    فقط میشه گفت براووو…. احسنت! آرووم کم حاشیه پیشرفت کردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. شاهین پسر

    ۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1166 ديدگاه)

    قبلا گفتم بازم میگم کره ای ها نسبت به فرانسوی ها خیلی خوب رشد کردن و جاشونو گرفتن حتی بهتر از فرانسوی ها شدن توی صنحت خودرو.من یقین دارم کره ای هم تا 5 سال آینده به پای ژاپنی ها میرسن و هیچکس نمیتونه ازشون ایراد بگیره.من کوچیکترین ماشین خانواده کره ای هارو یعنی هیوندا النترا رو دیدم از هر لحاظ واقعا عالیه هیچ ایرادی نداره

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا