سایر خودروهای آمریکایی

بررسی ریویان R1T، آغازگر عصر پیکاپ‌های الکتریکی

آفرود به آسانی آب خوردن

درحالی‌که تسلا، فورد، جی‌ام‌سی و سایرین خودروهای پیکاپ تراک تمام الکتریکی خود را رونمایی کرده‌اند، این ریویان بود که زودتر از بقیه، محصول مدرن خود را با نام R1T به خط تولید آورد.

ریویان R1T یک خودروی فوق‌العاده است. ما با انتظارات زیادی سوار آن شدیم که اغلب این انتظارات و توقعات بیش از حد باعث سرخوردگی و ناامیدی می‌شوند اما در مورد ریویان این گونه نیست. این جدیدترین ماجراجوی دنیای خودروهای برقی و اولین پیکاپ تولید انبوه جهان در این کلاس است.

R1T سواری مشابه با یک سواری اسپرت دارد تا یک وانت غول‌پیکر نزدیک به ۳ تنی. با این وجود، می‌تواند به راحتی با چالش‌برانگیزترین شرایط آفرود نیز کنار بیاید. در جاده همانند یک سوپرمن می‌تازد و در حالت آفرود با کم کردن باد تایرها با حالت راک-کرال به یک سوپرتراک تبدیل می‌شود.

از آنجا که ما تاکنون تجربه‌ای با هیچ خودروی تراک برقی نداشتیم، بنابراین نمی‌توانیم آن را با رقبای آن که هنوز وارد بازار نشده‌اند مقایسه کنیم. بنابراین تنها تجربه خود از رانندگی خارج از جاده با انواع جیپ، F-150 رپتور و رم TRX را به کار می‌گیریم. آنچه بیشتر به چشم می‌آمد این بود که R1T سخت‌ترین چالش‌ها را به راحتی مدیریت می‌کرد.

حسگرهای پیشرانه چهار موتوره R1T در میلی‌ثانیه میزان مناسب نیرو برای هر چرخ را اندازه‌گیری و دقیقاً به میزان مورد نیاز توزیع می‌کنند. بنابراین می‌توان با آن بدون توقف از موانعی شگفت‌انگیز عبور کرد. فاصله کف خودرو از زمین ۸.۴ سانتی‌متر از جیپ گلادیاتور هم بیشتر است. در حالت خزیدن از میان صخره‌ها، فرودی آهسته و پیوسته فراهم می‌شود و نیازی نیست با کنترل پدال گاز یا حتی ترمز برای کنترل سرعت استفاده کنید. عملکرد این سیستم حتی از انواع خودروهای AWD نیز بهتر است. درواقع با استفاده از سیستم بازیابی انرژی ترمزها، صخره‌نوردی تنها با یک پدال انجام می‌شود و بسیار آسان است و درعین‌حال باعث شارژ باتری‌ها هم می‌شود.

مسیر ۴۵ کیلومتری کوه‌های کلرادو در منطقه Dillon برای این تست انتخاب شد. یکی از خودروهای تست در این مسیر توسط سنگ‌های تیز پنچر شد. در هنگام تعویض تایر از رنجر همراه گروه در مورد این خودرو پرسیدم. او پاسخ داد که حسی متفاوت دارد. این وسیله نقلیه‌ای با آفرود باورنکردنی است و او هم مایل است برای کار خود از آن استفاده کند. بعلاوه این خودرویی بسیار مناسب برای نیروهای حفاظت از جنگل است. اما درعین‌حال اظهار نگرانی کرد که R1T به آفرودرهای بی‌تجربه اجازه می‌دهد تا سخت‌ترین و دورترین مسیرها را طی کنند و این به معنی افزایش عبور و مرور و احتمالاً آسیب بیشتر به محیط‌های جنگلی بکر باشد.

طراحی تعلیق برای جذب ضربات به بهترین نحو انجام گرفته و در زیر بدنه هم حفاظ مخصوصی از جنس فولاد با مقاومت بالا، آلومینیوم آلیاژی و فیبر کربن تعبیه شده است. فاصله کف خودرو از زمین را می‌توان بین ۱۶.۵ تا ۳۶.۶ سانتی‌متر تغییر داد. این یعنی حتی از جیپ روبیکان هم ۸.۴ سانتی‌متر بالاتر قرار می‌گیرد. نداشتن سیستم اگزوز هم در کف خودرو، محدودیت‌ها را برای گیر کردن به موانع و سنگ‌ها و شاخه‌ها از بین برده است.

یک کمپرسور هوا نیز به شما این امکان را می‌دهد تا فشار باد تایرها را در خارج از جاده کم کنید و قبل از ورود به جاده هم سریعاً به مقدار استاندارد برسانید.

اگر کسی را با چشم‌بسته سوار ریویان R1T کنید و در جاده‌های پر پیچ‌وخم روستایی با سرعت حرکت کنید، هرگز نمی‌تواند حدس بزند که سوار یک وانت شده است. سیستم چهارگانه موتورها با دامپرهای تطبیقی و معماری پیچیده تعلیق، همگی باعث می‌شوند تا سواری بی‌نظیری برای این پیکاپ در کنار اطمینان و آرامش حاصل شود.

R1T به سریعی یک تسلا مدل اس پلاد نیست اما درواقع بسیار سریع است. من می‌دانستم که به دلیل قدرت بالاتر از ۸۰۰ اسب بخار و گشتاور بیشتر از ۱۲۳۱ نیوتن‌متر باید چه انتظاری از آن داشته باشم. اما اینکه این خودرو چگونه با سرعت زیاد در پیچ‌ها می‌چرخید، بیشترین تأثیر را بر من داشت. در جاده راننده می‌تواند بین حالت‌های رانندگی همه‌منظوره، اسپرت و حفاظت شده دست به انتخاب بزند. شما می‌توانید حالت مورد نظر خود را به‌صورت پیش‌فرض ذخیره کنید تا هر بار که خودرو را روشن می‌کنید نیازی به انتخاب دوباره نداشته باشید. موضوعی که در بسیاری از خودروها پیش‌بینی نشده است. در هرکدام از این حالت‌ها، تنظیماتی چون ارتفاع سواری، سختی و ترمزهای احیا شونده تغییر می‌کنند. مد Conserve یکی از کارآمدترین حالت‌ها درون شهر است که در این وضعیت دو موتور عقب از چرخه خارج شده و ماشین به حالت دیفرانسیل جلو در می‌آید.

سه سطح حداکثر، زیاد و متوسط هم برای ترمزهای احیا شونده وجود دارد که در حالت متوسط تنها انرژی اندکی از ترمزها بازیافت می‌شود و کمترین مداخله صورت می‌گیرد. برای اینکه کارایی بیش از این کاهش نیابد، وضعیت Low یا حتی خاموش کردن سیستم بازیافت انرژی در نظر گرفته نشده است. در هر سه حالت، ترمزها با قدرت عمل می‌کنند و می‌توان با یک پدال رانندگی کرد و بدون مداخله پدال ترمز، خودرو را متوقف نمود.

با این وجود درحالی‌که ما معتقدیم که ریویان R1T یک پیکاپ انقلابی است اما قطعاً کامل نیست و چیزهایی وجود دارد که ما دوست نداشته باشیم. گرچه ما با نسخه‌های پیش‌تولیدی رانندگی کردیم و برخی از این ایرادات در نسخه نهایی ممکن است رفع شوند. به‌عنوان مثال باوجود کارکرد خوب کروز کنترل تطبیقی، اما در زمان فعال‌سازی فرمان اتوماتیک، در برخی از پیچ‌ها نمی‌توانست بدون مداخله راننده عمل کند. سیستم نقشه هم همانند سوپر کروز جنرال موتورز به نقشه‌برداری با وضوح بالا وابسته بوده و در بخش‌هایی از بزرگراه نمی‌توانست فعال شود.

باوجود فضای بارگیری ۱۱ فوت مکعبی در جلوی کاپوت، شما باید محموله‌های خود را برای حمل کاملاً بالا ببرید درحالی‌که در فورد F-150 لایتنینگ، جلوپنجره هم همراه با کاپوت بالا رفته و بارگیری را کاملاً آسان‌تر می‌کند. اندروید اتو و اپل کارپلی هم در R1T در دسترس نیستند و چیزی هم درباره پشتیبانی از آن‌ها توسط ریویان اعلام نشده است. ویژگی چرخش چرخ‌های عقب و چرخش تانکی هم که در مدل‌های نمایشی وجود داشت، در این خودروها به کار نرفته و گفته شده که این سیستم هنوز به‌طور کامل آماده نیست.

طول فضای بار تنها ۱۳۷ سانتی‌متر است و مثلاً تویوتا تاکوما طول عرشه بار ۱۵۲ سانتی‌متری دارد. یک محفظه بار تونلی ۱۱.۶ فوت مکعبی هم برای وسایل خاص پیش‌بینی شده که خلاقانه است.

فضای داخلی هم با وجود اینکه جعبه دستکش ندارد اما در عوض محفظه‌های مختلفی در کنسول میانی و زیر صندلی‌های جلو و جیب درها قرار گرفته است. یک سینی هم بین راننده و سرنشین جلو در کف در نظر گرفته شده است.

در نهایت باید گفت که ریویان R1T یک خودروی برنده است. ما بیش از حد تحت تأثیر آن قرار گرفتیم. ما هنوز در شگفتیم که چگونه خودرویی با این توانایی‌های آفرودی را به‌آسانی رانده‌ایم. آیا این جادوگری است یا فقط مهندسی عالی؟

ریویان R1T نظرات بسیاری از مردم را تغییر خواهد داد. وقتی تسلا مدل S در سال ۲۰۱۲ عرضه شد، نظر بسیاری از افراد نسبت به خودروهای الکتریکی تغییر کرد. ثابت شد که یک سدان خانوادگی الکتریکی می‌تواند بسیار سریع باشد، بردی طولانی داشته باشد، سریع شارژ شود و مهم‌تر از همه، مطلوب و خوش‌آیند باشد. R1T هم همین کار را خواهد کرد. در آمریکا، پیکاپ تراک‌ها بسیار محبوب‌اند و سالانه میلیون‌ها دستگاه از آن‌ها به فروش می‌رسند. هنگامی‌که صاحبان این وانت‌ها، تجربه سواری با ریویان R1T را کسب کنند، ذهنیات آن‌ها تغییر نخواهد کرد بلکه منفجر خواهد شد.

مشخصات فنی ریویان R1T

  • پیشرانه: چهار موتور الکتریکی با آهنربای دائمی (دو عدد جلو و دو عدد عقب)
  • قدرت: هرکدام از موتورهای جلو ۲۰۸ اسب بخار و هرکدام از موتورهای عقب ۲۱۰ اسب بخار
  • قدرت ترکیبی: ۸۳۵ اسب بخار
  • گشتاور: ۱۲۳۱ نیوتن‌متر
  • ظرفیت یدک کشی: ۵ تن
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۳ ثانیه
  • برد: ۵۰۵ کیلومتر
  • زاویه حمله: ۳۴ درجه
  • زاویه خروج: ۲۹.۳ درجه
  • عمق شناوری: حداکثر ۹۰ سانتی‌متر
  • قیمت پایه: ۶۹ هزار دلار
  • قیمت نسخه تست شده: ۷۳ هزار دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای
منبع
insideevs

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. AMG GT R

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1082 ديدگاه)

    ریویان منو دیوونه کرده با این پیکاپ محشر

    موافقم 31
    مخالفم 1
    1. Sina7

      ۱۲ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (435 ديدگاه)

      کانال Jerry rig everything تو یوتیوب همین تجربه رانندگی رو گذاشته پیشنهاد میکنم ببینید خیلی پیکاپ جذابیه

      موافقم 5
      مخالفم 0
  2. مازیار

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2438 ديدگاه)

    عالیه
    بی حاشیه و بی سروصدا هدفش رو دنبال کرد و بهش رسید
    از طراحی خارجیش خیلی خوشم اومده بود هم پیکاپ و هم اس یو وی واگنش حالا هم که مشخص شد یه همه فن حریف واقعی هست

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. Audi rs e_tron gt

      ۱۰ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (757 ديدگاه)

      خیلی خوبه عاشقش شدم
      ولی فقط سایبرتراک
      بعد هامر ev و ریوایان r1t

      موافقم 7
      مخالفم 13
  3. پویا

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (445 ديدگاه)

    https://insideevs.com/news/537057/rivian-r1t-hells-gate-moab/
    این یه فیلم کوتاه از توانایی افرود و صدای جالب موتورش 😂😂😂

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. GT

      ۱۱ مهر ۱۴۰۰
      سوابق: (1662 ديدگاه)

      جاروبرقی خالص🤣🤣🤣

      موافقم 4
      مخالفم 8
  4. امیرحسین

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (300 ديدگاه)

    برای آینده این خودرو یه افسانه بدل خواهد شد
    عالی و خارق‌العاده س

    موافقم 5
    مخالفم 2
  5. Aboaldazl demon

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (519 ديدگاه)

    پیکاپ خوبی به نظر میاد

    موافقم 6
    مخالفم 0
  6. Karl Benz

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    به هر حال معایب برقی ها درست میشه با گذر زمان . بخاطر اینکه همه تمرکز ها به سوی برقی ها ختم میشه ‌

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. مهردادکمال

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1808 ديدگاه)

    مفته خدایی

    موافقم 7
    مخالفم 0
  8. R@m!n

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    این ماشین هیچ کدوم از نیازهای کسی که پیک آپ میخواد رو تامین نمی کنه و صرفا شکل یه پیکاپ درست شده.
    قیمتشم که فکر نمی کنم یه کشاورز آمریکایی یا هر کسی که به پیکاپ نیاز داشته باشه، حاضر باشه یا اصلا بتونه 70k پاش بریزه.
    این ماشین صرفا یه کالای تجملاتی هست و ورود جدی ماشینای الکتریکی به دنیای خشن آفرود و کاربردهای سنگین بسیار مبهمه. کسی یه پیکاپو برای شتاب نمیخره بلکه برای کسب و کارش میخره.

    موافقم 5
    مخالفم 11
  9. Mohammad

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (421 ديدگاه)

    دمش گرم انقد خوب بوده که ایرادی نتونستن ازش بگیرن غیر از یکی دوتا سیستم که قراره تو نسخه بعدی قرار بدن

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. Reza Waffen SS

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (5337 ديدگاه)

    هامر رو بهش ترجیح میدم

    موافقم 6
    مخالفم 4
  11. میثم

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (3526 ديدگاه)

    عالیه عالی
    و البته اینو هم درنظر بگیرید هیچکس حتی در آمریکا با یه ماشین ۷۰ هزار دلاری کار نمیکنه و فقط استفاده شخصی داره
    بنابراین به کار درصد نسبتا بالایی از مصرف کنندگان این کلاس که می خوان از ماشین کار بکشن نمیاد
    ولی سایبرتراک قیمت خوبی داره البته اگه ساخته بشه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  12. Reza Waffen SS

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (5337 ديدگاه)

    کاربردیه و عالی ولی با طراحیش حال نمیکنم

    موافقم 7
    مخالفم 3
  13. Sina10

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    بسیار ماشین خوبیه
    قیافه معمولی و جالبی داره
    کابینش هم نسبتا لوکسه
    افرودر توانمندیه البته نه مثل رقبای بنزینی با تجربه تر اما بازم عالیه
    سریعه و قدرت و سرعت همینو نشون میده
    البته این شتاب نباید این برداشت رو داشته باشه که ماشین اسپرته ، نه اصلا
    و حتی به نظرم واسه یه پیکاپ که اهداف پرفورمنسی نداره این شتاب غیرضروری و حتی ممکنه خطرناک باشه
    مثلا رم TRX سریعه چون هدفش این بوده
    ولی ریویان هدف متفاوتی داره تقریبا
    به نظرم از سایبرتراک خیلی خیلی بهتره ، مخصوصا قیافش
    همچنین قیمت عجیبی داره که واسه یه پیکاپ اصلا نمیصرفه
    هامر هم همین مشکل رو داره
    اره ریویان به این قیمت خیلی میارزه ولی اونایی که پیکاپ میخرن هرگز ۷۳ هزار تا پول واسه یه وانت نمیدن ، بجاش میرن و نصف همین پولو یه F-150 میخرن
    کسی که ریویان یا هر پیکاپ برقی دیگه میخره اصلا هدفش با هدف پیکاپ سوارا متفاوته ،اونی که ریویان رو میخره بیشتر از اینکه ماشینش تو مناطق ناهموار افرود باشه تو پیست درگه!! ولی بازم باارزشه ، بعد از تایکان و تسلا ۳ پرفورمنس این سومین برقیه که ازش خوشم اومده
    البته من خودم یه دونه برانکو رو بیشتر ترجیح میدم البته که رقیب هم نیستن..

    موافقم 3
    مخالفم 1
  14. net

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (3124 ديدگاه)

    اگر این وانت چراغ جلو و عقب زیبایی داشت و خط سفید افقی جلو کاپوت نداشت قشنگتر میشد. دو ستون سقف شیشه جلو که متضاد با رنگ ماشین مشکی هست جالب نیست و اگر خط نازک سفید اطراف شیشه دربها داشت قشنگتر میشد.اگر کنسول وسط به داشبورد چسبیده بود قشنگتر میشد. دو ال سی دی مستطیلی جلو فرمان و روی داشبورد قشنگه و پوشش رول شدنی پلاستیکی اتاق بار که محافظت میکنه از باد و باران خیلی خوبه

    موافقم 5
    مخالفم 5
  15. " Swedish Arrogant Tiger "

    ۱۰ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    نمی‌فهمم چرا یه پیکاپ باید شتاب 3 ثانیه ای داشته باشه شتابی که تا چند سال پیش برای سوپر اسپرت ها هم قفل بود!
    احتمالا بخاطر این که اصلا یه پیکاپ تراک واقعی برای کار و آفرود نیست و صرفا یه پیله تجملاتی و مد جدیده.

    موافقم 4
    مخالفم 4
  16. شاپور

    ۱۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (295 ديدگاه)

    اعداد و ارقام ( قدرت ، گشتاور ، یدک کشی ۵تنی ، برد مناسب و…) همه خوب اما اغلب کاربران پیکاپ وانتی ها با ۳۰هزاردلار و کمتر هم نیازشون براحتی برطرف میشه.

    موافقم 3
    مخالفم 3
  17. حیدر

    ۱۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (88 ديدگاه)

    واقعا ماشین یا تراک معرکه ای هست من اینو به جی ام سی هامر ترجیح میدم و واقعا قیمتش نسبت به همه چیش می ارزه و از اون محفظه بار تونلی هم خیلی خیلی خوشم اومد

    موافقم 0
    مخالفم 2
  18. حمید

    ۱۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (28 ديدگاه)

    تا تسلا بخواد سایبرتراک و تولید کنه
    حداقل ۷ مدل تراک دیگه رسیده به بازار 🤣

    موافقم 7
    مخالفم 1
  19. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

    ۱۱ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (4617 ديدگاه)

    ریویان هم اومد اما رودستر و سایبرتراک نیومدن! کشته مرده اوناییم که فقط طرفداری از این دلال رو بلدن جوری که انگار یه فرشته ست! پشت همه این آدما یه داستان کثیف وجود داره شک نکنید…

    موافقم 5
    مخالفم 1
  20. Off Road

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (28 ديدگاه)

    ریویان فوق العادس 👌

    موافقم 2
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا