سایر خودروهای آسیایی

خداحافظی با ارزان‌ترین خودروی دنیا

۱۰ سال پیش یعنی در سال ۲۰۰۸ شرکت هندی تاتا خودرویی بنام نانو را معرفی کرد که ارزان‌ترین خودروی دنیا لقب گرفت. این خودرو تنها دو هزار دلار قیمت داشت که یک شگفتی در زمینهٔ مهندسی و کاهش هزینه‌ها محسوب می‌شد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شد نانو در کشورهایی مثل خود هند که عمدهٔ جامعه از اقشار ضعیف و کم‌درآمد هستند بتواند به فروش فوق‌العاده‌ای دست پیدا کند. نانو خودرو مردم نامیده شد و برخی انتظار داشتند بتواند همانند فولکس‌واگن بیتل انقلابی در صنعت خودروسازی ایجاد کند؛ اما این اتفاق هیچ‌گاه روی نداد و نانو نتوانست به فروشی در حد انتظارات دست پیدا کند.

Tata Nano 2008

حال روزنامهٔ اکونومیک تایمز هند گزارش داده است که ظاهراً تاتا موتورز به تولید نانو پایان داده است چراکه این شرکت در ماه ژوئن تنها یک دستگاه نانو تولید کرده درحالی‌که سال گذشته در همین ماه تعداد ۲۷۵ دستگاه از این خودرو تولید شده بود. در همین رابطه تاتا گفته است که تولید نانو با شکل فعلی نمی‌تواند تا سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد نانو پس از یک دهه به آخر خط رسیده و پروندهٔ تولید ارزان‌ترین خودروی دنیا به‌طور کامل بسته شده باشد.

Tata Nano 2008

نانو یک خودرو چهاردر بسیار ساده بود که از یک پیشرانهٔ کوچک دو سیلندر ۰.۶ لیتری با ۳۷ اسب بخار قدرت و ۵۱ نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کرد. این موتور در عقب خودرو نصب شده بود. در سال ۲۰۱۵ نیز تاتا اقدام به ارتقاء و به‌روزرسانی نانو کرده و نسخهٔ جدید آن‌را با نام GenX به بازار عرضه کرد. ارتقاءهای انجام گرفته در این مدل شامل تجهیز به ویژگی‌هایی مانند بلوتوث و پورت USB به همراه باک سوخت بزرگ‌تر، نیروی کمکی فرمان و ارائهٔ گیربکس AMT سفارشی می‌شد. طی این به‌روزرسانی به لطف بهبود شاسی خودرو، ایمنی نانو هم بهتر از قبل شد.

Tata Nano GenX 2015

این تغییرات قیمت نانو را به ۳۵۰۰ دلار افزایش داد اما هنوز هم به‌اندازهٔ کافی ارزان بود که عمدهٔ اقشار ضعیف جامعه توانایی خرید آن‌را داشته باشند. همچنین هرچند این تغییرات برای خودروی فوق‌العاده ساده‌ای مثل نانو پیشرفت قابل‌توجهی محسوب می‌شد اما بازهم کمکی به نجات آن از باتلاق کاهش فروش نکرد. حتی میزان صادرات نانو به کشورهای دیگر هم سال‌به‌سال کاهش پیدا کرد به‌گونه‌ای که در ماه ژوئن ۲۰۱۷ تنها ۲۵ دستگاه از آن صادر شد و این تعداد در ژوئن امسال به صفر رسید. همچنین نانو در حالی همواره کاهش فروش را تجربه می‌کرد که بازار خودروی هند با رشد مواجه بوده است به‌گونه‌ای که مثلاً فروش خودروهای سواری در ژوئن امسال در هند ۳۸ درصد افزایش داشته است.

Tata Nano GenX 2015

با همهٔ این موارد، هندی‌ها هیچ‌گاه به ارزان‌ترین خودروی دنیا روی خوش نشان ندادند زیرا نانو همواره از ایمنی ضعیف رنج می‌بُرد. این نشان می‌دهد که حتی برای اقشار کم‌درآمد هندی نیز ایمنی موضوع بسیار مهمی در خرید خودرو محسوب می‌شود. بنابراین پروژهٔ تاتا نانو برای هر خودروسازی که می‌خواهد در بازار هند موفق شود به یک درس تبدیل شده است. نانو نشان داد صِرف کاهش هزینه‌ها و پایین آوردن قیمت به هر طریق ممکن مثل قربانی کردن ایمنی، ارزشی ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۲ دیدگاه‌ها

  1. سعید(تهران)

    ۲۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (496 ديدگاه)

    مشکل اصلی چرخهای کاریکاتور گونه اس که برای کشوری که زیر ساخت درستی از نظر جاده و خیابون نداره یه کابوس محسوب میشه…

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. Cristiano Rolambo

      ۲۴ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      مزخرف ترین ماشینی که دیدم ، 90 درصد این مزخرف بودن هم به خاطر چرخای مسخرشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. مزدا

      ۲۵ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (2034 ديدگاه)

      انگار چرخهای فروغون روش انداختن??کابینش که خوبه ولی ظارهرش اصلا خوب نیس.قدرتش هم که در حد لاک پشت هست!!به نظرم با تغییر ظاهری و افزایش قدرت میتونست زنده بمونه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    یادم میاد زمان رونماییش تو مجله های خودرویی ایران تا مدتها مطلب میزاشتند و تو بوقو کَرنا ، گوش فلک را کَر کرده بودن که انگار استون مارتین رونمایی کردن و مُدام صحبت از قیمت میکردن اما خداروشکر این مایه ننگ خودروسازی از روی صفحه روزگار داره مَحو میشه و دیگه رسماً پراید بزرگوار با قیمت زیر ۳هزار دلار (( دلار روز را ۸۰۰۰ در نظر میگیریم)) رکورد گینس رو میزنه و حالا مردم ما میتونن سرشون را بالا بگیرین و بگن ما ارزانترین رومیسازیم (( به قسمت مثبت قضیه فکر بکنید ، زندگی راحتر میگذره )) .
    بله پراید
    فکر نمیکردم یه روزی اینقدر به پراید ببالم .
    یعنی همون هندی که میگن بیش از ۵۰٪ مردمشون هنوز از توالت محروم هستن ولی از ایمنی خودرو نمیگذرند و دوستی داشتیم که در هند تحصیل میکرد و یادم هست که میگفت بخاطر قیمت سوخت و سطح پائین درآمد مردم ، بیشتر موتور سوار میشند و سال ۱۳۸۷ این آشنامون یه یاماها R1 را خریده بود ۳ هزار دلار (( دلار ۸۵۰ تومن بود )) و میگفت خود هندیها قدرت خریدشون در حَد پالس و تولیدات خودشون بود اما این ارزش پول ما بود که اون زمان قدرت خرید و تحصیل در خارج از ایران رو به ایرانی میداد ، اما حالا….
    پراید مبارکت باشه رکور گینس و ایشالاه هروز به لطف ما مردم سربلندتر از دیروز و هروز باشی .
    باشد تا رستگار شوی .

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. aston martin

      ۲۴ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      تازه نانو از پراید بهتره امکاناتشم بیشتره دنده اتوماته پلاستیکشم روشنه تو پراید دلت میگیره تو این دلت باز میشه

      موافقم 2
      مخالفم 1
  3. سام

    ۲۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    اگر تاتا نانو در ایران تولید می شد احتمالا تولید آن متوقف نمی شد.احتمالا اول مردم این ماشین رو تا می تونستند مسخره می کردند و بعد برای خریدش یواشکی صف می کشیدن!…و بازار دلالی اش هم پر رونق بود!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. پراید حسود

      ۲۵ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (19 ديدگاه)

      احتمالا سایپا در حال رایزنی با تاتا است برای انتقال خط تولید این لگن به ایران و فروش با قیمت بالای 40 تومان با آپشن زه در

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. Sajjad

      ۲۵ تیر ۱۳۹۷
      سوابق: (1867 ديدگاه)

      براش پیج میزدن، سلطان نانو پلاس

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. مهدی

    ۲۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    واقعا تهوع اوره
    بعضیا چه انتظارایی دارن در حد قورباغه ظاهر شه؟؟؟ههههههه خنده داره والا
    هییییییی ولی جانشینش از خودش اشغالتره
    پرایدو میگم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. Centenario

    ۲۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (101 ديدگاه)

    با این حال داخلش از پراید قشنگتره…|: |:

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. حمیدرضا

    ۲۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    به این دلیل در هند موفق نبود چون اوایل چند مورد آتش سوزی داشت و سیستم برقیش اشکال زیادی داشت علاوه بر اون اندازه کوچکی داشت که خوب فضای داخلی رو خیلی قربانی کرده بود فکر نکنم مردم هند خیلی به ایمنی اهمیت بدن چون اونا بیشتر موتور سیکلت سوار میشدن وقتی این ماشین تولید شد
    امروز خود تاتا موتور ماشین های ارزون و خوشگلی طراحی میکنه بعدشم با ورود رنو کوئید و داتسون گو و حتی ردی گو به بازار هند کار برای نانو خیلی سخت بود
    اونجا انحصاری در کار نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. me84

    ۲۴ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    با حمیدرضا موافقم. علت موفق نبودن این ماشین اهمیت مردم به ایمنی نیست. بخش زیادی از تاکسیهای هند هنوز هم توک توک سه چرخه است. درصد بالایی خود مردم هند هم بخاطر ضعف مالی موتور سوار میشن.
    بنظر من علت عدم موفقیت این ماشین در هند این بوده که تاتا نتونست اونطور که باید تصویر خوبی از هدفی که از تولید این ماشین داشته رو در ذهن خریدار ایجاد کنه. اوایل که تازه داشت تولید میشد رسما اعلام کردن که: ما می خواهیم مردمی که موتور سوار میشن رو ماشین سوار کنیم. اصلا هم هدفشون تولید ماشینی نبود که ایمنی و امکانات ماشینای دیگه رو داشته باشه. صرفا میخواستن وسیله ای بسازن که مردم بجای موتور سیکلت ازش استفاده کنن و ایمنی اون هم از موتور سیکلت بیشتر باشه. نانو 10 سال پیش تا حدودی این موارد رو داشت اما مشکل از جایی شروع شد که رسانه ها و نشریات همواره اونو با ماشینهای دیگه مقایسه کردن و تو ذهن مردم هم نتایج این مقایسه ها نقش بست. در صورتی که هدف تاتا وسیله ای جایگزین موتور سیکلت بود که بتونه دو بزرگسال و سه تا بچه رو حمل کنه با هزینه های مشابه موتور سیکلت. اگه با این دیدگاه این محصول خریداری میشد، خیلی هم پروژه موفقیتآمیزی بود اما همه مردم با دید یه ماشین خرید کردم و خب معلومه که نا امید میکنه.
    فولکس بیتل اگه موفق شد بخاطر این بود که از اول قرار بود که یه ماشین باشه که بتونه یه خانواده رو با هزینه های پایین جابجا کنه و چون قشر خیلی زیادی از مردم تونستن بخرنش و ویژگیهای خوبی هم داشت، تونست موفق بشه. اما نانو فلسفه تولیدش چیز دیگه ای بود ولی هیچ وقت این فلسفه رو نتونست تو ذهن خریداران جا بندازه.

    موافقم 2
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا