سایر خودروهای آسیایی

تاتا آوینیا کانسپت، ترکیبی هندی از مینی ون‌ها و هاچبک ها!

تاتا از کانسپت تمام الکتریکی آوینیا رونمایی کرد. این خودرو پیش‌نمایشی از یک محصول تولیدی در آینده است که تا سال ۲۰۲۵ عرضه خواهد شد. آوینیا که در زبان سانسکریت به معنی خلاقیت و نوآوری است نشان دهنده دید تاتا به حمل‌ونقل الکتریکی است. این خودرو بر پایه معماری Gen 3 تاتا شکل می‌گیرد.

کار را با طراحی ظاهری شروع می‌کنیم که هندی‌ها از آوینیا به عنوان ترکیب کننده عناصر طراحی شاسی بلندها، مینی ون‌ها و هاچبک های لوکس نام برده‌اند. البته کلیت خودرو بیشتر شبیه یک مینی ون پوزه‌کوتاه است. این خودرو کاپوتی بسیار کوتاه، شیشه جلو با زاویه زیاد، فاصله بین محوری قابل‌توجه، رینگ‌های بزرگ و اورهنگ های کوچک دارد. عناصر طراحی آینده‌نگرانه نیز احتمالاً پیش‌نمایشی از زبان طراحی آتی تاتا هستند. از دیگر ویژگی‌های بصری این کانسپت می‌توان به نوارهای LED جلو و عقب، جلوپنجره نورانی و بدنه دو رنگ اشاره کرد.

یک جفت درب خودکشی که تاتا از آن‌ها به عنوان درب‌های پروانه‌ای نام می‌برد باعث دسترسی به کابینی جادار با چهار صندلی می‌شوند. این بخش طراحی مینیمالیستی دارد و در آن از متریال لوکس و پایدار استفاده شده است. جدای از نمایشگرهای خاص جایگزین شده بجای آینه‌های جانبی خبری از صفحه‌نمایش در کابین آوینیا نیست زیرا طراحان تاتا به دنبال ایجاد کمترین حس حواس‌پرتی بوده‌اند. بجای این نمایشگرها می‌توان از دستورات صوتی، هوش مصنوعی و نوار صوتی روی داشبورد استفاده کرد.

هر صندلی دارای سیستم‌های صوتی و تهویه مطبوع شخصی سازی شده است و صندلی‌های جلو نیز می‌توانند برای ورود و خروج بهتر بچرخند. از دیگر ویژگی‌های این بخش می‌توان پخش کننده عطر در کنسول مرکزی، کنترل‌های لمسی و فیزیکی روی فرمان و… را نام برد. هنوز مشخصات قوای محرکه کانسپت تاتا منتشر نشده است اما می‌دانیم آوینیا بر اساس پلتفرم Gen 3 شکل گرفته است. این پلتفرم جدید مختص خودروهای الکتریکی است و در هند و برای پشتیبانی از نسل بعدی سیستم‌های ارتباطی و کمک‌راننده شکل گرفته است.

تاتا ادعا می‌کند باتری بکار رفته در این کانسپت حداقل شعاع حرکتی ۵۰۰ کیلومتری را به همراه زمان شارژ نیم ساعتی ارائه می‌کند. انتظار می‌رود این پلتفرم با سیستم چهار چرخ محرک نیز همراه شود زیرا تاتا می‌گوید آوینیا مناسب هر نوع مسیری است. در نهایت نیز باید به متریال سبک‌وزن و مستحکمی اشاره کرد که در ساختار این خودرو بکار رفته است. پلتفرم موردبحث در طیف وسیعی از خودروهای رقابتی تاتا بکار خواهند رفت. شایان ذکر است نسخه تولیدی کانسپت آوینیا تا سال ۲۰۲۵ در دسترس خواهد بود و تاتا تا آن زمان هشت خودروی الکتریکی جدید را نیز روانه بازار خواهد کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. AMANTE

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1855 ديدگاه)

    طرح دیلایت و چراغ عقب خیلی هوشمندانه لوگوی خود تاتا است.
    سبک کلی طراحی خیلی جالبه و بیشتر به فضای داخلی اهمیت داده شده تا فضای بار یا فضاهای کاربردی.
    دو خودروساز وطنی ساخت چین، در عمل نتونن چنین چیزی بسازن حداقل در دنیای مجازی یک همچین طرح هایی بدن که بدونیم میتونن چیزی زیبا و جالب طراحی کنن.

    موافقم 11
    مخالفم 0
  2. Jdm باز

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    طراحیش زیبا و خاص و جالبه وچراغ ها هم لوگوی تاتا رو تداعی میکنن
    کابین هم خوشگله
    من که خیلی خوشم اومد‌

    موافقم 10
    مخالفم 1
  3. meysam

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    هند خیلی عالی داره کار میکنه
    خیلی بهتر از چین
    بمرور خبرهای جالبی از هند خواهیم شنید
    جالبه که در دوران کرونا با اینکه آسیب خیلی زیادی دید ولی بالاترین رشد اقتصادی دنیا رو داشت حتی بالاتر از خود چین که این ویروس رو ساخت و آمادگی مقابله باهاش رو داشت

    موافقم 16
    مخالفم 8
    1. پویان

      ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
      سوابق: (752 ديدگاه)

      قبلن نوشتم علاوه بر چین هندی ها و ویتنامی ها هم به زودی با خودروهای برقی عالی میان دوستان تمسخر کردن.
      میثم اقا این که هندی ها خیلی بهتر از چینی ها عمل میکنن رو قبول ندارم حتی مثل چینی ها هم نیستن هنوز. مگر اینکه بخوای خودروساز درجه سه چینی رو به کل شرکتهای چینی تعمیم بدی.

      موافقم 2
      مخالفم 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا