آستون مارتینپورشه

تقابل سنت و مدرنیته، آستون‌مارتین ونتیج در برابر پورشه 911 GTS

آستون‌مارتین در حال وارد شدن به دورهٔ جدیدی است و محصولاتی مانند ونتیج جدید، این برند بریتانیایی را به یکی از جلوداران بخش خودروهای اسپرت تبدیل کرده‌اند. هرچند در نسل جدید ونتیج از پیشرانهٔ ساخت AMG استفاده شده اما دانش مهندسی آستون در بخش شاسی از نقاط مثبت این ماشین است؛ اما برای اینکه ونتیج تازه‌وارد بتواند قاطعانه در صدر بخش خودروهای اسپرت قرار گیرد، باید خودرویی که بیش از نیم‌قرن است بر این بخش بازار سلطه دارد، یعنی پورشه ۹۱۱ را مغلوب کند که به‌طور خاص در این جدال از نوع GTS است؛ اما آیا این اسپرت نورسیدهٔ بریتانیایی می‌تواند در این نبرد پیروز شود؟

شروع نبرد

آستون‌مارتین ونتیج

هر خودروی اسپرتی در وهلهٔ اول باید حس خوبی به انسان منتقل کند و این دقیقاً همان چیزی است که در ونتیج جدید وجود دارد. درهای کشیدهٔ خودرو را که باز می‌کنیم، روی صندلی‌های با پشتی کوتاه اما حمایت‌کننده نشسته و با فشردن دکمهٔ استارت قرمزرنگ، به سمفونی زیبای پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی مرسدس-آام‌گ گوش می‌دهیم. این موتور که ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد، هرچند توسط AMG ساخته شده اما آستون‌مارتین در ونتیج، آن‌را برای شخصیت موردنظر خود تنظیم کرده است. یکی از این تغییرات، جایگزینی گیربکس دوکلاچهٔ AMG با یک نمونهٔ هشت سرعتهٔ معمولی است که به عقیدهٔ ما در سرعت‌های پایین عملکرد بهتری دارد.

اما آستون از حالت E-Diff آام‌گ استفاده کرده که تأثیری عالی داشته است زیرا این جزئی کلیدی در تعادل خوشایند خودرو است. به این موضوع همچنین ساختار تمام آلومینیومی خودرو و توزیع وزن ۵۰-۵۰ آن نیز کمک می‌کند درحالی‌که عملکرد فرمان هم عالی است. با وجود گشتاور بالا و اتصال عالی خودرو از طریق فرمان و پدال گاز، ونتیج وحشیانه عمل کرده و تعادل ذاتی خود را کنار گذاشته است. در آزمایش ما، ونتیج ظرف ۴.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسید اما حتی E-Diff هم با کارایی عالی، کمبود کشش خودرو را جبران نمی‌کند درحالی‌که تعویض دنده‌ها نیز به‌کندی صورت می‌گیرد.

این موضوع در شتاب از سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت تا ۱۱۰ کیلومتر هم خود را نشان داد به‌گونه‌ای هنگام تعویض دنده‌ها، تأخیر احساس می‌شد اما بااین‌حال با ثبت زمان ۳.۲ ثانیه‌ای در این آزمایش، هنوز هم خودروی سریعی محسوب می‌شود؛ اما کیفیت تعویض دنده در آستون‌مارتین بیشتر قابل‌توجه است چراکه این عمل به دقت پورشه صورت نمی‌گیرد. حتی در حالت تعویض دندهٔ دستی در برخی مواقع برای سنگین کردن دنده‌ها باید کمی صبر کرد اما گیربکس در حالت اتوماتیک روان و مناسب عمل می‌کند. البته مشکلات ذکر شده برای گیربکس ونتیج بسیار جزئی هستند اما اعتبار نام آستون‌مارتین موجب شده که بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

تعلیق ونتیج در سه حالت مختلف قابل تنظیم است که در جاده آن‌را در نرم‌ترین حالت قرار دادیم. در این حالت، تعلیق کمی بیش‌ازحد نرم می‌شود و خوی اسپرت ماشین را کمرنگ می‌کند. همچنین حرکت تعلیق زیاد است اما دست‌اندازها را خنثی کرده و برآمدگی‌های خشن را به‌خوبی جذب می‌کند. بااین‌حال با افزایش سرعت، حرکت عمودی زیاد تعلیق به یک مشکل تبدیل می‌شود. به همین دلیل، هنگام افزایش سرعت در جاده‌های معمولی بریتانیا، کنترل بدنهٔ ونتیج کم شد درحالی‌که ۹۱۱ هیچ مشکلی در این زمینه نداشت. حتی در حالت اسپرت پلاس نیز همچنان این نقیصه احساس می‌شود.

پورشه ۹۱۱ GTS

۹۱۱ معیاری است که هر خودروی اسپرتی باید با آن سنجیده شود زیرا هرچند این اسپرت افسانه‌ای آلمانی در طول سال‌های اخیر تغییرات زیادی همچون استفاده از پیشرانه‌های آب‌خنک، فرمان الکتریکی و توربوشارژرها را تجربه کرده است اما این ساختهٔ نمادین پورشه همچنان به‌عنوان معیار کلاس اسپرت باقیمانده است. این موضوع اول‌ازهمه به خاطر عملکرد ۹۱۱ است. نمونهٔ مورد آزمایش ما که از نوع GTS 4 PDK است، در ۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسید که ۱.۲ ثانیه سریع‌تر از آستون‌مارتین بود. هرچند بخشی از این شتاب بالا به خاطر استفاده از سامانهٔ چهارچرخ محرک و درنتیجه کشش بیشتر است اما لانچ کنترل عالی ۹۱۱ و گیربکس PDK آن‌که برخلاف گیربکس ونتیج که کمی در تعویض دنده‌ها تعلل می‌کند، سرعت خیره‌کننده‌ای دارد هم در این موضوع تأثیر قابل‌توجهی دارد.

از سوی دیگر اما پیشرانهٔ GTS در حد نام بزرگ ۹۱۱ نیست ولی کمک‌فنرهای آن عالی عمل می‌کنند که این یعنی GTS همیشه حتی در جاده‌های خراب و پردست‌انداز نیز آرام احساس می‌شود. سطح چسبندگی این ماشین نیز شجاعت راننده را به چالش می‌کشد درحالی‌که بازخورد فرمان اعتمادبه‌نفس کاملی برای انجام این کار می‌دهد. علاوه بر این، ثبات و تعادل ۹۱۱ GTS نیز برتر از آستون است و حتی حالت اسپرت و سفت‌تر تعلیق هنوز هم در جاده‌های معمولی قابل‌استفاده است.

۹۱۱ همچنین سواری مناسبی هم دارد که هرچند کاملاً راحت نیست و حرکت زیاد تعلیق در آن احساس می‌شود اما در مقایسه با ونتیج هنوز هم عملکرد بهتری را ارائه می‌کند. رینگ‌های ۲۰ اینچی ۹۱۱ اما کمی از ناهمواری‌های جاده را به کابین منتقل می‌کند که البته این مشکل در ونتیج هم وجود دارد. از سوی دیگر، هرچند ۹۱۱ GTS از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر تخت توربوشارژی استفاده می‌کند که هنوز هم صدایی دوست‌داشتنی دارد اما با سفارش سیستم اگزوز اسپرت، می‌توان از صدای پیشرانهٔ خودرو بیشتر لذت برد.

هرچند ۹۱۱ GTS با ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور، توان کمتری نسبت به ونتیج دارد اما همانند رقیب بریتانیایی، پاسخ‌گویی بسیار سریعی دارد درحالی‌که انعطاف‌پذیری فوق‌العاده‌ای را هم ارائه می‌کند. همچنین پورشه با وجود داشتن یک دنده کمتر، در دنده‌های پایین‌تر و در سرعت‌های ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت، تقریباً با ونتیج برابری می‌کند اما به دلیل کمبود گشتاور، بین سرعت‌های ۸۰ تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت از آستون عقب می‌افتد ولی بااین‌حال هنوز هم کُند احساس نمی‌شود.

نتیجه

مقام اول: پورشه ۹۱۱ GTS

توانایی‌های ۹۱۱ GTS خیره‌کننده است. این ماشین، سرعت خودروهای سوپراسپرت را با قیمت خودروهای اسپرت ارائه می‌کند درحالی‌که تعادل و ثبات فوق‌العاده‌ای هم دارد. در پایان وقتی به این موارد، مصرف سوخت شگفت‌انگیز، کارایی مناسب و تکنولوژی‌های بالا با قیمتی پایین هم اضافه می‌شود، پورشه ۹۱۱ GTS را در جایگاه نخست این رقابت قرار می‌دهد.

مقام دوم آستون‌مارتین ونتیج

هرچند نسل جدید آستون‌مارتین ونتیج خودروی خیره‌کننده‌ای است اما هنوز هم نمی‌تواند پورشه ۹۱۱ را مغلوب کند. البته این خودرو تعادل خوبی دارد و آستون‌مارتین پیشرانهٔ قرضی آن‌را با توجه به اهداف خود تنظیم کرده که تأثیری عالی داشته است اما ۹۱۱ احساس باکیفیت‌تری دارد، هزینه‌های نگهداری آن پایین‌تر است و نهایتاً تجربهٔ رانندگی باارزش‌تری را ارائه می‌کند.

 

مشخصات فنی

 

آستون‌مارتین ونتیج

پورشه ۹۱۱ GTS

پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو ۳ لیتری H6 توئین توربو
قدرت ۵۱۰ اسب بخار ۴۵۰ اسب بخار
گشتاور ۶۸۵ نیوتن متر ۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۴.۲ ثانیه ۳.۰ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر/ساعت ۳۰۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۷.۸ لیتر ۱۰.۶ لیتر
تولید آلایندگی ۲۳۰ گرم/کیلومتر ۱۹۲ گرم/کیلومتر

 

 

منبع: AutoExpress

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    یک بار دیگه هم گفتم ونتیج موتورش واقعا ضعیفه درسته رو کاغذ 510 اسب بخارداره و کافی به نظر میرسه اما شاید باورتون نشه درگ ریس از m4 هم شکست میخوره
    شتاب 4.2 واسه یه سوپرکار 150 هزار تایی واقعا شرم اوره
    الاینده بودن و مصرف سوختشم که هیچی نگم بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. .

      ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (14 ديدگاه)

      مشکل دقیقا اینه که مردم هدف از ساخت ماشینا رو با هم اشتباه میگیرن این ها سوپرکار نیستن استون گرند تورره و پورشه خودروی اسپورت مقایسشون غلط نیست ولی این که بگیم شتابش فلانه مصرفش فلانه در واقع داری نکته ی خودرو رو از دست میدی نکته ی استون قیافه و صدا و استایله نه فقط سرعت نکته ی پورشه هم خودروی اسپرتیه که میشه هرروز روندش و ازش لذت برد و همزمان سواریش خشک نباشه و راحت هم باشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (2371 ديدگاه)

        کاملا منظورتو درک میکنم اما واقعا سرعت هم مهمه حالا شاید کمتر اما واقعا هرکس بشنوه یه ماشین دو در 510 اسب بخای که قدرتشو از یه موتور چهار لیتری توئین توربوی وی هشت ساخت ای ام جی میگیره بد بین ترین ها انتظار شتاب 3.5 ثانیه ای دارن
        بعد گرند تور که سهله مصرف سوخت کم کم داره تو ماسل کار ها هم به مسئله مهمی تبدیل میشه و جهان تکنولوژی علیه موتور های بنزینی حتی با مصرف پائین هم
        میجنگه
        پس مهم نیست از چه کلاس و سگمنتیه مهم اینه که مصرف سوختش بالاس

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. emad1990

        ۱۶ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (999 ديدگاه)

        پورشه و این مدل ۹۱۱ش ماشینی ه که خیلی از اسپرت ها و سوپر اسپورت ها رو شرمنده خودش کرده
        من خودم طرفدار پروپاقرص مرسدس و علی الخصوص s class ش هستم ولی معتقدم نه بنز نه ب ام و و نه آئودی ماشینی در حد۹۱۱ندارن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. تیاگو

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (99 ديدگاه)

    در کل دلیه هر کی هر کدوم دوست داره برمی داره
    ولی آستون یکم خاص تره و چهرهش مثل پورشه تکراری نیست
    انتخاب من پورشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. KING918

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    911 معیاری است که هر خودروی اسپرتی باید با آن سنجیده شود ..
    , همین یه جمله یه کتاب حرفه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایمان

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    پورشه فقط باید با فراری مقایسه بشه والسلام .
    هرچی از یک ماشین بخواهید شک نکنید فقط پورشه میتونه انتظار شما رو برآورده کنه ….
    ? زنده باد فراری ? زنده باد پورشه ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. فتنه گوساله سامری

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    قطعا پورشه ۹۱۱.پورشه ۹۱۱فقط یک خودروی معمولی نیست.تبدیل به یه افسانه زنده شده.معیارکلاس خودش.اوج کیفیت.اوج هنر درطراحی.اوج پرفومنس درپیست.واوج لدت رانندگی،همه وهمه فقط دروجود ۹۱۱پیدامیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. فتنه گوساله سامری

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    حتی ازنظر طراحی هم ازدید من خیلی طراحی زیباتری داره.خیره کننده است طراحی پورشه۹۱۱.ودرنسل اینده چه طراحی وچه در مهندسی غوغا بپا خواهد کرد.طراحی۹۱۱ طوری هستش که باگدشت سالها هیچوقت تکراری نخواهد شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Amir Amini

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    ونتایج زیباتره و دوستداشتنی تر ولی باید منتظر موتور 12 سیلندرش باشیم تا نشون بده استون مارتین یعنی چی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. LAMBORGHINI

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    ۹۱۱ واقعاً بهترین ماشین اسپورت تاریخه !
    بیشتر از ۶۰ ساله که ماشین بازا از دیدنش لذت می‌برند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. shirko

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    طراحی استون یه سر و گردن از ۹۱۱ سرتره ، ولی از لحاظ رانندگی وهیجان پورش در جایگاه بالاتریه ، موتور استون چیزی در چنته نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Ali Keyhani

    ۱۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    پورشه رو بیشتر دوست دارم،ولی اگه بخوام یکیو واسه خودم انتخاب کنم آستون رو انتخاب میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مهدی

    ۱ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    پورشه ۹۱۱ حتی ازنظرظاهرجذاب تره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا