آئودی

معرفی نسخهٔ ویژه‌ای از آئودی A5 اسپرت‌بک دوگانه‌سوز

آئودی یکی از معدود خودروسازان رده‌بالای دنیا است که به تولید خودروهای دوگانه‌سوز یعنی خودروهایی با قابلیت کار با بنزین و گاز طبیعی فشرده (CNG) می‌پردازد. این شرکت نسخهٔ دوگانه‌سوز محصولات خود را G-Tron می‌نامد. پس از معرفی نسخهٔ G-Tron از مدل‌های A3 اسپرت‌بک و A4 استیشن، حالا نمونهٔ دوگانه‌سوز CNG از مدل جذاب A5 اسپرت‌بک هم ارائه شده است که عرضهٔ رسمی آن به بازار از همین تابستان آغاز خواهد شد. حال آئودی تصمیم گرفته با معرفی نسخهٔ ویژه‌ای از این خودرو در رویداد سالانهٔ Wörthersee GTI، عرضهٔ قریب‌الوقوع آن به بازار را یادآوری کند.

درحالی‌که شرکت مادر آئودی یعنی فولکس‌واگن یک گلف GTI هیبریدی کانسپت با ۴۱۰ اسب بخار قدرت را در این رویداد رونمایی کرده است، آئودی این A5 G-Tron را تنها با رنگ بیرونی دورنگ خاص و الگوی لانه‌زنبوری در نیمهٔ عقبی ارائه کرده است. تم آبی نیز در چراغ‌های جلو، کالیپرهای ترمز و نوشتهٔ G-Tron روی گلگیرهای جلو و بالای شیشهٔ عقب قابل‌توجه است. چراغ‌های عقب هم اصلاح شده‌اند و تکنولوژی بالاتری نسبت به نسخهٔ استاندارد دارند.

این A5 اسپرت‌بک دوگانه‌سوز، مجهز به یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر TFSI بنزینی-گازی است که ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نمونهٔ به نمایش درآمده در Wörthersee GTI دارای یک گیربکس اتوماتیک S Tronic است اما آئودی سومین محصول G-Tron خود را با یک گیربکس دستی هم عرضه خواهد کرد. در زیر ساختار عقبی خودرو، مخازن سوخت گاز آن تعبیه شده‌اند که قادر به ذخیره‌سازی ۱۹ کیلوگرم گاز CNG هستند. این مخازن ساختار بسیار پیچیده‌ای دارند به‌گونه‌ای که لایهٔ داخلی آن‌که در برابر نشت گاز نفوذناپذیر است، از پلی‌امید ماتریکس ساخته شده درحالی‌که لایهٔ دوم نیز از فیبر کربن و فایبرگلاس تقویت‌شده با پلیمر تشکیل شده است. یک لایهٔ سوم نیز از جنس فایبرگلاس تقویت‌شده با رزین‌های اپوکسی روی این مخزن‌ها قرار گرفته است؛ بنابراین مخازن گاز این خودرو کاملاً ایمن هستند.

هرچند آئودی A5 G-Tron اسپرت‌بک برای عملکرد بالا ساخته نشده است اما هنوز هم می‌تواند در زمان مناسب ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسید و به حداکثر سرعت قابل‌توجه ۲۲۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. ولی چیزی که بیشتر در مورد خودرویی که می‌تواند با گاز CNG کار کند اهمیت دارد، مصرف سوخت آن است. در این مورد، نمونهٔ مجهز به گیربکس S Tronic برای پیمودن هر صد کیلومتر به ۳.۸ کیلوگرم گاز نیاز دارد درحالی‌که در حالت بنزین سوز نیز ۵.۶ لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. بدین ترتیب A5 اسپرت‌بک دوگانه‌سوز می‌تواند تا ۵۰۰ کیلومتر را تنها با سوخت گاز طی کند.

همچنین هنگامی‌که ذخیرهٔ گاز به حدود ۶۰۰ گرم برسد، ماشین به‌طور خودکار روی حالت بنزین سوز رفته و بدین ترتیب ۴۵۰ کیلومتر دیگر به بُرد آن اضافه می‌شود. این بدان معنا است که A5 G-Tron اسپرت‌بک با مخازن گاز و بنزین پُر می‌تواند تا ۹۵۰ کیلومتر را بپیماید. بااین‌حال باید صبر کنیم تا ببینیم که آیا A5 G-Tron اسپرت‌بک می‌تواند در کنار طیف گستردهٔ پیشرانه‌ها و مدل‌های A5 به محبوبیت و فروش مناسبی دست پیدا کند یا نه.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. مجید

    ۶ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (681 ديدگاه)

    ای کاش یه همچین ماشینی تو کشورمون وجود داشت به جای لگن های دوگانه سوز فرقون سازان داخلی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. DEADPOOL

    ۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (164 ديدگاه)

    مضحکه☹☹☹

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد

    ۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (124 ديدگاه)

    این که چیزی نیست ،ما سمند EF7 داریم!
    cng باز بودیم وقتی cng مد نبود! (شوخی)
    واقعا audi شرکت فوق العاده ای هست، در تمام زمینه ها و کارها توسعه و نوآوری داره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. SRT VIPER

    ۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    این یکی واقعا به درد ما ایرونیا میخوره
    اون نمایندگی آودی کجاس؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. mojtabaaston

    ۷ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (232 ديدگاه)

    ما تا کی قراره فقط حسرت بخوریم و به حرف های چرت و پرت چند تا *** گوش بدیم . واردات اکثر ماشین هارو ممنوع کردن تا اختلاف طبقاتی زیاد نشه . اخه به جای اینکه کاری کنی فقیر وضعش بهتر بشه تا فاصله کمتر بشه اومدی کاری کردی فقیر ثابت بمونه فقط پولدار وضعش بدتر بشه. این دقیقا چه دیدگاه مسخره ای هست؟واردات رو ممنوع کردین که مثلا صنعت خودرو داخلی پیشرفت کنه؟الان توی 15 سال چه پیشرفتی کرده مثلا/ اگر دنبال پیشرفتین باید واردات ازاد بشه گمرک هم برداشته بشه تا ماشین ساز داخلی تلاش کنه برای رقابت با هم سطحهای خارجیش عقب نمونه نه اینکه ممنوع کنین . ***

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا