آئودی

تجربه رانندگی با آئودی Q3 اسپورت‌بک 2019

آئودی Q3 یکی از اولین شاسی بلندهای کوچک و لوکس بازار بوده که به منظور ارائه‌ی جذابیت‌های برادران بزرگ‌تر Q5 و Q7 در ابعادی کوچک‌تر طراحی شده است؛ اما درحالی‌که آئودی تجربه‌ی زیادی در بحث تولید شاسی بلندهای سنتی داشته اما ارائه‌ی محصولاتی قدبلند با خط سقف خمیده کمی بیشتر طول کشیده است.


خب آئودی به این عبارت که “دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است” اعتقاد داشته و اخیراً مدل Q3 اسپورت بک را عرضه کرده است. ارباب حلقه‌ها امیدوار است با این خودرو برخی از خریداران ب ام و X2 را به خود جذب کند. اگرچه X2 طراحی متفاوتی در مقایسه با X1 که زیرساختش است دارد اما آئودی Q3 اسپورت بک وفاداری زیادی به نسخه‌ی استاندارد Q3 نشان می‌دهد. در واقع این دو خودرو از نمای جلو کاملاً شبیه یکدیگر هستند.


در پروفایل جانبی اما تغییراتی رخ داده است. خط سقف خیلی زودتر از Q3 استاندارد به پایین خم می‌شود و نتیجه‌ی این امر وجود تغییرات در بخش عقب و اسپویلر است. خط شانه نیز درست از بالای دستگیره درب‌ها به پایین رفته تا ظاهر بالغ‌تری ایجاد شود.


جدای از شیشه‌ی عقب کوچک‌تر، بخش انتهایی این خودرو نسبت به نسخه‌ی استاندارد تفاوت‌هایی داشته و این تفاوت در درب پشتی و سپر با دیفیوزری بزرگ نمایان است. ظاهر کلی خودرو به اندازه‌ی دیگر شاسی بلندهای کوپه زمخت و بدترکیب نیست اما بی‌شک به اندازه‌ی X2 متمایز نشان نمی‌دهد.


خبر خوب اینکه ظاهر خمیده‌تر این خودرو تأثیر زیادی روی محفظه بار و کابین نداشته است. اگرچه ارتفاع این خودرو ۲۹ میلی‌متر کمتر از Q3 است اما ۱۶ میلی‌متر طویل‌تر بوده و این کار کمی روی کف محفظه بار هم تأثیر مثبت گذاشته است؛ بنابراین با اینکه شکل محفظه بار این دو برادر کمی متفاوت است اما هر دو ظرفیت ۵۳۰ لیتری دارند. اگر صندلی‌ها را بخوابانید ظرفیت بار کلی Q3 اسپورت بک به ۱۴۰۰ لیتر می‌رسد که کمتر از ظرفیت ۱۵۲۵ لیتری مدل استاندارد است اما احتمالاً این موضوع برای خریداران خیلی مهم نخواهد بود.


فاصله‌ی بین پایه‌ی صندلی عقب و سقف ۲۵ میلی‌متر کمتر از Q3 استاندارد است اما صندلی‌های Q3 اسپورت بک تنظیمات بیشتری داشته و این موضوع راحتی خوبی را برای افراد قدبلند به ارمغان می‌آورد. فضای پای این خودرو هم مثل مدل استاندارد فراتر از حد متوسط کلاس بوده و صندلی عقب را می‌توان به جلو و عقب حرکت داد که این امر هم باعث تنظیم ۱۳۰ میلی‌متری صندلی می‌شود.


اما بخش جلوی کابین هر دو خودرو مشابه هم است به این ترتیب شاهد داشبوردی با طراحی هوشمندانه و سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه‌نمایشی روشن و روان خواهید بود. البته برخی قطعات عجیب و ارزان‌قیمت وجود دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به پانل پلاستیکی پهن و ارزانی اشاره کرد که درست دربردارنده‌ی دکمه استارت و کنترل صداست.


Q3 اسپورت بک در جاده درست مشابه نسخه‌ی استاندارد حس می‌شود؛ به عبارت دیگر این خودرو هندلینگ مناسبی داشته و مدل‌های دیفرانسیل جلو به‌طور قابل‌توجهی چابک‌تر از مدل‌های مجهز به سیستم کواترو هستند. فرمان هم سبک بوده ولی فاقد بازخورد است و از این نظر ب ام و X2 هیجان بیشتری دارد.


البته Q3 اسپورت بک علیرغم استفاده از سیستم تعلیق اسپورت به‌صورت استاندارد خودروی راحت‌تری است. این خودرو در صورت استفاده از رینگ‌های بزرگ ۲۰ اینچی کمی سفت حس می‌شود اما دامپرهای تطبیقی کار خود را به خوبی انجام می‌دهند. این دامپرها به‌صورت استاندارد در نسخه‌های پرچم‌دار ورسپرانگ بکار رفته‌اند و در حالت کامفورت به خوبی دست اندازها را جذب می‌کنند.

شاسی‌بلند کوپه‌ی آئودی با یک پیشرانه‌ی بنزینی و دو نسخه‌ی دیزلی عرضه شده است. تنها پیشرانه‌ی بنزینی در دل نسخه‌ی ۴۵ TFSI قرار گرفته و از نوع ۲ لیتری توربو با قدرت ۲۲۷ اسب بخار می‌باشد. دو پیشرانه‌ی دیزلی نیز حجم ۲ لیتری داشته و قدرت ۱۴۸ و ۱۸۷ اسب بخاری دارند.


ما دو مدل بنزینی ۴۵ و دیزلی ۴۰ را تست کردیم که هر دو پرفورمنس نرم و خطی داشته و با وضعیت مناسبی شتاب می‌گیرند. هر دو پیشرانه با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه همکاری می‌کنند. البته زمانی که خواهان قدرت بیشتری باشید تأخیری را شاهد خواهید بود اما در رانندگی عادی این موضوع خیلی به چشم نمی‌آید.


پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری بنزینی با سیستم هیبریدی ملایم ۴۸ ولتی همکاری کرده و باعث می‌شود مصرف سوخت خودرو کاهش یابد. این سیستم باعث درگیر شدن سریع‌تر سیستم استارت/استاپ هم می‌شود.

تست آئودی Q3 اسپورت بک خیلی زیاد نبود که بتوان با آن درباره‌ی مصرف سوخت این خودرو نتیجه‌گیری کرد اما سیستم یاد شده عملکرد نرمی داشته است. آئودی پیش‌بینی می‌کند این پیشرانه بالاترین محبوبیت را در بین سایر پیشرانه‌ها خواهد داشت.


آئودی Q3 اسپورت بک سواری کاملاً مشابهی با نسخه‌ی استاندارد داشته و بی‌شک خوش‌چهره‌تر است و البته از نظر فضای کابین و بار هم تفاوت زیادی ندارد. پس به این ترتیب خرید اسپورت بک منطقی است نه؟


خب بله تقریباً. به خاطر اینکه این خودرو از جهات زیادی شبیه نسخه‌ی عادی Q3 است باید حدود ۳ هزار پوند بیشتر هزینه کنید که این موضوع باعث می‌شود برخی افراد سر دوراهی قرار گیرند.

از برخی جهات به‌سختی می‌توان قیمت بیشتر Q3 اسپورت بک نسبت به نسخه‌ی استاندارد این شاسی‌بلند را توجیه کرد اما استایل زیباتر که تأثیری روی فضای داخلی نداشته باعث می‌شود این خودرو یکی از متقاعدکننده‌ترین شاسی بلندهای کوپه‌ی بازار باشد؛ اما جای شرمساری این است که همانند نسخه‌ی استاندارد، گیربکس اتوماتیک این خودرو باعث خراب کردن تجربه‌ی سواری می‌شود.

مشخصات آئودی Q3 اسپورت بک ۴۰ TDI کواترو S ترونیک ورسپرانگ

  • قیمت: ۴۷۶۴۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل
  • قدرت/گشتاور: ۱۸۷ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۱۶ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۵.۶ لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. MAHDI

    ۴ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    آئودی واقعا کارش درسته!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Farzad

    ۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (163 ديدگاه)

    آئودی : ارباب حلقه ها

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا