آئودی

بررسی تخصصی آئودی RS5 اسپورت‌بک جدید

زمان زیادی از عرضه‌ی آئودی RS5 اسپورت بک گذشته اما ما هم‌اکنون فرصت تست آن را پیدا کرده‌ایم. اگرچه مدل کوپه از اواسط سال ۲۰۱۷ در حال فروش بوده اما جایگزین ۵ درب آن تا پیش از تأییدیه‌ی استانداردهای آلایندگی جدید WLTP وارد میدان نشده بود.


اما حالا این خودرو به مصاف رقبایی همچون آلفارومئو جیولیا کوادروفولیو، مرسدس-ای ام جی C63S و ب ام و M3 می‌رود. تنها ۲۵۰ دستگاه از مدل اسپورت بک و ۲۵۰ دستگاه از مدل کوپه برای بازار بریتانیا در سال جاری تهیه شده و پس از آن نیز شاهد معرفی نسخه‌های به‌روز شده در سال ۲۰۲۰ خواهیم بود؛ اما با وجود چنین رقبای بااستعدادی، چرا باید آئودی را انتخاب کرد؟


زیر پوست این خودرو همان RS5 کوپه است. به این ترتیب شاهد پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربو با قدرت ۴۴۴ اسب بخاری و گشتاور ۶۰۰ نیوتون متری هستیم. تمامی مدل‌های بازار بریتانیا از نوع اسپورت ادیشن هستند که علاوه بر برخی ویژگی‌های ظاهری متمایز و حداکثر سرعت بالاتر از سیستم اگزوز با صدای اسپورت تر سود می‌برند.


اما آنچه که باعث می‌شود RS5 نسبت به رقبا خودرویی منحصربه‌فرد باشد سیستم چهار چرخ محرک است. البته باید منتظر ماند و دید نسل جدید ب ام و M3 چه ویژگی‌هایی خواهد داشت. سیستم کواتروی آئودی در اکثر شرایط ۴۰ درصد گشتاور را به جلو و ۶۰ درصد را به عقب می‌فرستد و به همین خاطر هیچ‌یک از رقبا از نظر کشش به پای RS5 نمی‌رسند.


علیرغم اینکه قدرت آئودی نسبت به آلفارومئو ۵۹ اسب بخار بیشتر است اما شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۳.۹ ثانیه‌ای آن با رقیب ایتالیایی برابر است. البته در دنیای واقعی اوضاع دیگری برقرار است. در جایی که آلفارومئو یا مرسدس باید به آرامی و متانت از پیچ‌ها عبور کنند و سعی در حفظ کنترل خود داشته باشند، RS5 می‌تواند همان پیچ‌ها را به خشونت بسیار به آتش بکشد. این موضوع به همراه چسبندگی زیاد باعث شده‌اند سرعت این خودرو در پیچ‌ها بسیار زیاد باشد. اگرچه مسیر تست ما در آلمان بسیار نرم بود اما برخی دست‌اندازها در میانه‌ی پیچ‌ها باعث می‌شد بر پایداری احساس‌برانگیز این خودرو مهر تائید بزنیم. ترمزها نیز حس قوی و مثبتی را منتقل می‌کنند.


از اگزوز اسپورت خودرو هم استقبال می‌شود. اگرچه RS5 نمی‌تواند غرش فوق‌العاده‌ی پیشرانه‌ی ۸ سیلندر C63S را داشته باشد اما با فشار دکمه‌ی اگزوز در کنسول مرکزی شاهد سر و صدای بیشتری خواهید بود.

شاسی خودرو تنظیمات کمی داشته و علیرغم اینکه سیستم کواترو می‌تواند تا ۸۵ درصد گشتاور را به چرخ های عقب منتقل کند اما این سیستم به ندرت احساس غیرعادی را منتقل می‌کند.

البته فرمان خودرو دقیق بوده و بازخورد کمی دارد. این خودرو گاهی اوقات سواری آسانی داشته ولی در کل هیجان مناسبی دارد.


البته ایزوله بودن بین راننده و جاده باعث می‌شود RS5 اسپورت بک یک کروز استثنایی باشد. دست‌اندازها بهتر از M3 یا C63S جذب می‌شوند و جدای از کمی صدای جاده کابین در سرعت‌های بالا آرام باقی می‌ماند. مصرف سوخت این خودرو نیز کاملاً مناسب است.

خود کابین هوشمندتر از هر زمان دیگری بوده و کیفیت ساخت آن نیز مثال‌زدنی است. سیستم اطلاعات سرگرمی البته کمی قدیمی شده البته کاکپیت دیجیتال آئودی اوضاع را بهتر کرده است. این سیستم هنوز هم یکی از زیباترین و خلاقانه‌ترین پشت آمپرهای بازار محسوب می‌شود.


اگر شما ۴ سرنشین را حمل می‌کنید خرید مدل اسپورت بک نسبت به کوپه موجه‌تر است. فاصله‌ی ۶۰ میلی‌متری بیشتر بین اکسل‌های جلو و عقب باعث شده فضای پای عقب بیشتری وجود داشته باشد که این امر به همراه پوشش چرم و آلکانترای کابین فضای بسیار لذت بخشی را ایجاد می‌کند.

درب صندوق مدل اسپورت بک نیز دایره‌ی باز شدن بیشتری داشته و کاربردی‌تر از مدل کوپه است. قیمت این خودرو با مدل کوپه برابر بوده و برای خرید آن‌ها باید ۶۸۹۸۵ پوند پرداخت کنید. این خودرو ۵ هزار پوند گران‌تر از آلفارومئو جیولیا کوادروفولیو بوده و حدود ۱۰ هزار پوند نیز گران‌تر از ب ام و M3 می‌باشد. البته مرسدس-ای ام جی C63S با قیمت ۷۳۲۵۸ پوندی گران‌تر از همه می‌باشد.


به عنوان یک ابزار برای مسافرت‌های طولانی، آئودی RS5 اسپورت بک خودرویی عالی است. پرفورمنس قابل‌توجه، چسبندگی بسیار زیاد، رفاه بالای کابین، فضای بار و داخلی جادار و… از جمله ویژگی‌های این خودرو هستند؛ اما این خودرو در مقایسه با برخی رقبا رک و تند بوده و فاقد شخصیت خاص برخی خودروهاست. برای مثال آلفارومئو خودروی جذاب‌تری بوده و مرسدس نیز حس خاصی دارد. اگر به دنبال یک خودروی همه‌کاره‌ی سریع هستید قطعاً چشمتان به دنبال آئودی RS5 اسپورت بک باشد.

مشخصات آئودی RS5 اسپورت بک اسپورت ادیشن

  • قیمت: ۶۸۹۸۵ پوند
  • پیشرانه: ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۴۴۴ اسب بخار/۶۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۸۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (222 ديدگاه)

    آئودی و دیگر هیچ…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. M

      ۲۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      ارباب حلقه ها عالیه ولی این کلاس دقیقا مه کلاس سدانای لوکسه همه عالین امل بیمر یه چی دیگس !
      اینجاهام همونطور که گفتم هم C کلاس مرسدس همRs5 آئودی عالین حتی جولیای آلفارمئو با پیشرانه بینظیر فراری هم عالیه ولی M3 سنگ مهک این کلاسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. MAHDI

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    مجله AUTO BILD با خودروهای این کلاس در پیست زمان گیری کرده یعنی ب ام وM3CS و آئودیRS5 و مرسدس C63S که نتایج جالبی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۳ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      مجله AUTO BILD sport car در پیست زاکسنرینگ این نتایج رو برای خودروهای این کلاس در پیست ثبت کرد وحتی(((آئودی ABT RS5_R کوپه تیونینگ شده با قدرت 530 اسب بخار روهم برای زمان گیری به این پیست آورده جدای ازRS5 معمولی)))

      ب ام و M4CS ثبت زمان_ 1:34.63
      آئودی ABT RS5_R ثبت زمان_ 1:34.84
      ب ام و M3CS ثبت زمان _ 1:35.10
      مرسدس C63S ثبت زمان_ 1:36.95
      آئودی RS5 ثبت زمان _ 1:38.40

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Abbas

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    ((اما با وجود چنین رقبای بااستعدادی، چرا باید آئودی را انتخاب کرد؟))
    مگه انتخاب ارباب حلقه ها دلیلم میخواد؟/:

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۴ تیر ۱۳۹۸
      سوابق: (222 ديدگاه)

      چون آئودی هنوز جای پیشرفت داره ولی رقباش بیمر بنز پیشرفتشون کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. بهراد

    ۲۳ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (753 ديدگاه)

    به به
    سبز بهش میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Ford taurus

    ۲۴ تیر ۱۳۹۸
    سوابق: (329 ديدگاه)

    تمام تمام ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. majid

    ۳ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (6 ديدگاه)

    علاوه بر قیمت . از نظر کیفیت ساخت و اپشن و اینجور چیزا شماها rs5.s6.a7 کدوم انتخاب میکنین . میدونم ک از لحاظ موتور فرق دارن ولی کدوم بهتره؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا