آئودی

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید آئودی A1

آئودی A1 همیشه یکی از ستاره‌های پرفروغ دنیای سوپرمینی های لوکس بوده و همراه با مینی بریتانیا یک پله بالاتر از خودروهایی همچون DS 3 و فورد فیستا Vignale قرار گرفته است.


در واقع از سال ۲۰۱۱ تاکنون شاهد فروش ۸۰۰ هزار دستگاه از این خودرو بوده‌ایم و حالا نیز نسل جدید A1 تلاش دارد رقیب پرسابقه و بریتانیایی خود را کنار بزند.


کاملاً جدید برای آئودی واقعاً کاملاً جدید معنی می‌دهد! نسل پیشین A1 از بخش‌های فنی فولکس‌واگن پولو استفاده کرده بود اما دومین نسل دارای جدیدترین پلتفرم همان خودرو است.


طراحان ادعا می‌کنند نسل جدید این خودرو از موتور اسپورت الهام گرفته و برخی شاخصه‌های طراحی آن برگرفته از خودروهای افسانه‌ای اسپورت کواترو هستند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به اورهنگ های کوتاه، قوس‌های چرخ ویژه، ستون‌های C زاویه‌دار و قدرتمند و فواصل هوشمندانه‌ی بین کاپوت اشاره کرد.


اما آن چیزی که واقعاً اهمیت دارد این است که A1 جدید کم ارتفاع‌تر، طویل‌تر و پهن‌تر از نسل پیشین است. فعلاً این خودرو با طراحی ۵ درب عرضه می‌شود. کابین نیز فرسنگ‌ها با نسل پیشین فاصله دارد. همانند مدل‌های A6 و A8 جدید، سطوح افقی زیادی در کابین وجود دارند که باعث می‌شوند این بخش پهن‌تر و جادارتر از آنچه هست به چشم آید. داشبورد نیز از موتور اسپورت الهام گرفته و به سمت راننده متمایل شده است.


یک صفحه‌نمایش بزرگ ۸.۸ اینچی به‌صورت استاندارد در داشبورد وجود داشته اما می‌توان به‌صورت سفارشی نسخه ۱۰.۱ اینچی را انتخاب کرد. همچنین دکمه‌های فیزیکی برای سیستم تهویه مطبوع وجود داشته که وضعیت راحت‌تری برای کاربر فراهم می‌آورند. روش‌های زیادی برای شخصی‌سازی مواردی همچون تریم اطراف ورودی‌های هوا، اهرم تعویض دنده و دستگیره درب‌ها وجود داشته و حس جالبی را به کابین تزریق می‌کنند.


البته همه‌ی این موارد به‌صورت آپشن در دسترس بوده و اگر شما تصمیم بگیرید به موارد پایه وفادار باقی بمانید تنها با پلاستیک‌های ارزان‌قیمت طرف خواهید شد. سطح خراش پذیر نیز روی درب‌ها را پوشانده و تنها لایه‌ی کوچکی از پلاستیک نرم در بالای داشبورد به چشم می‌خورد.


حداقل لیست تجهیزات موجود در خودرو مناسب و رضایت‌بخش است. مدل پایه‌ی SE از چراغ‌های جلو و عقب LED، رینگ‌های ۱۵ اینچی و کیت تجهیزات ایمنی همچون تشخیص عابران پیاده و دوچرخه‌سواران، محدود کننده سرعت و هشدار خروج از مسیر سود می‌برد.


مدل حاضر در تست از نوع اسپورت بوده و علاوه بر تجهیزات قبلی از رینگ‌ها و صندلی‌های اسپورت برخوردار است. در تریم S Line هم بدنه‌ای با شاخصه‌های اسپورت تر و سیستم تعلیق سفت‌تر به چشم می‌خورد. در بالاترین سطح نسخه‌ی S Line استایل ادیشن قرار دارد که از تریم برنزی برای رینگ‌ها و لوگوی آئودی بهره برده و مدل سفارشی S Line کنتراست ادیشن هم دارای رنگ متالیک و تریم مشکی رینگ‌ها و نشان‌های تیره می‌باشد.

دامپرهای قابل تنظیم و کالیپرهای ترمز قرمز نیز در نسخه‌ی S Line کامپتیشن وجود دارند اما خب این‌ها برای قوی‌ترین پیشرانه رزرو شده‌اند. صحبت از قلب‌های تپنده شد و باید گفت A1 جدید در ابتدا تنها با نسخه‌ی ۳۰ TSFI عرضه می‌شود و دارای گیربکس‌های دستی و اتوماتیک می‌باشد. مدل یاد شده جدید بوده و از پیشرانه ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی ۱۱۴ اسبی برخوردار است.


در ماه فوریه مدل ۲۵ TFSI ارائه می‌شود که در دل آن پیشرانه ۱ لیتری توربوی ۹۴ اسبی وجود دارد. همچنین مدل ۳۵ TFSI نیز با پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری توربوی مجهز به سیستم غیرفعال سازی سیلندرها عرضه خواهد شد. در ماه مارس نیز مدل ۱.۵ لیتری توربو با گیربکس اتوماتیک در دسترس خواهد بود. حداقل برای الآن هم پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۱۹۷ اسبی در دل نسخه‌ی ۴۰ TFSI خواهد تپید و اسپورت ترین مدل A1 خواهد بود. هرچه به پایان سال آینده نزدیک شویم نسخه‌ی اتوماتیک مدل ۱ لیتری ظاهر خواهد شد و پیشرانه دیزلی هم در دسترس نخواهد بود. انتظار می‌رود مدل داغ‌تر S1 هم عرضه شود.


مدل ۳۰ TFSI را نمی‌توان سریع دانست. شتاب این خودرو ۹.۵ ثانیه بوده که خیلی بد نیست اما کندتر از واقعیت حس می‌شود. به لطف قوانین آلایندگی جدید و نیاز به مصرف سوخت کمتر، نسبت‌های گیربکس این خودرو کاملاً طولانی در نظر گرفته شده است.


گیربکس نیز خاص محصولات فولکس‌واگن است. این گیربکس کمی کند و نرم‌تر حس می‌شود اما سایر موارد همچون فرمان توازن وزنی خوبی دارند. کنترل تکان‌های بدنه نیز خوب بوده بنابراین ورود به پیچ‌ها با A1 عملی لذت‌بخش خواهد بود. آرامش خودرو در بزرگراه‌ها عالی بوده و تقریباً صدایی از پیشرانه به گوش نمی‌رسد. سواری خودرو با رینگ‌های ۱۷ اینچی هم فوق‌العاده است.


ما همچنین مدل مجهز به پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو را تست کردیم. این پیشرانه فوق‌العاده نرم بوده و ۳۴ اسب بخار قدرت و ۵۰ نیوتون متر گشتاور اضافه‌ی آن باعث شده قلبی مشتاق و تیز را شاهد باشیم.


اما پیشرانه‌ای که چندان جلب نظر نمی‌کند نسخه‌ی ۲ لیتری ۱۹۷ اسبی است که در زمان شتاب گیری سست نشان داده و از گیربکس ۶ سرعته قدیمی آئودی استفاده می‌کند که نسبت‌های مناسبی ندارد. سیستم تعلیق سفت‌تر هم باعث شده خودرو در دست اندازها ناراحت باشد. در کابین هم صدای پیشرانه به گوش می‌رسد.


آئودی A1 قطعاً در نسخه‌های پایه‌تر عملکرد بهتری دارد اما اگرچه مدل‌های مجهزتر دارای تجهیزات و کابین خوبی هستند اما باید این حقیقت را پذیرفت که مینی سواری هیجان‌انگیزتر و لذت‌بخش‌تری دارد. همچنین ۷۵ درصد از قطعات فنی آئودی A1 با فولکس پولو مشترک بوده است.


نسل جدید آئودی A1 خودرویی جادارتر بوده و سواری هیجان‌انگیزتری دارد مخصوصاً اگر مدل اسپورت آن را نادیده بگیرید! مشکل این است که مینی هنوز هم رانندگی درگیر کننده تری داشته و از طرف دیگر هم فولکس‌واگن پولو که وجه اشتراک زیادی با A1 دارد از این خودرو کاملاً ارزان‌تر می‌باشد.

مشخصات آئودی A1 Sportback 30 TFSI Sport

  • قیمت: ۲۰۰۱۰ پوند
  • پیشرانه: ۳ سیلندر ۱ لیتری توربوی بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۱۴ اسب بخار/۲۰۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۹.۵ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۰۲ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۴.۹ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. F22 RAPTOR

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    جذاب ترین ماشین تو سگمنت ساب کامپکت هست این ماشین

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مزدا

      ۲۳ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (2033 ديدگاه)

      یه هاچ بک زیبا و دوست داشتنی

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. kian70

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    جای 206 باید اینو سوار میشدیما نه؟

    موافقم 3
    مخالفم 0
  3. رامتین

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3046 ديدگاه)

    به نوعی نسخه خاص فولکس پولو هست..

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۲۴ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      پولو با همین امکانات قیمتش ۷۵۰۰ یورو ارزونتره. آئودی استایل و داشبورد بهتری داره ولی انصافا الکی گرونتره. انتخاب من سئات ایبیزاست که با همین پلتفرم و امکانات و طراحی قابل قبول نزدیک ۵۰ درصد ارزونتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ahmad

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (566 ديدگاه)

    همیشه محصولات ائودی رو دوست داشتم .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. net

    ۲۳ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (3136 ديدگاه)

    طراحی داخلی یکپارچه مشکی قشنگی داره و اگر صندلی یکپارچه چرم مشکی بود و از پارچه استفاده نشده بود خیلی قشنگتر میشد =مصرف سوخت خیلی کمی داره=طراحی بیرونی قشنگی هم داره و رینگ به رنگ خاکستری تیتانیوم با شاخه های زیاد زیبایی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. emad1990

    ۲۴ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (999 ديدگاه)

    به نوعی خود پولو هست با لباس و مارک اعودی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا