آئودیمرسدس بنز

موشک‌های زمین به زمین! جدال مرسدس E63 S و آئودی RS7 پرفورمنس

این روزها سدان‌های عملکردی به قلمروی سوپرکارها گام نهاده‌اند. یکی از جدیدترین خودروهای این بخش، مرسدس-آام‌گ E63 S با پیشرانهٔ V8 توئین توربو است که قدرتی هم‌اندازهٔ لامبورگینی اوراکان دارد. برای استفاده از تمامی این نیروی عظیم، E63 S جدید به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز شده است که هرچند برای بسیاری از طرفداران، حرکت بحث‌برانگیزی محسوب می‌شود اما با به حداکثر رساندن شتاب و امنیت، به راننده امکان دسترسی به قدرت بیشتری را می‌دهد. نتیجهٔ این اقدام این است که حالا E63 S به یکی از بهترین سدان‌های عملکرد بالای چهارچرخ محرک بازار تبدیل شده است. از سوی دیگر، آئودی RS7 پرفورمنس نیز با پیشرانهٔ V8 با بیش از ۶۰۰ اسب بخار قدرت و سیستم چهارچرخ محرک قرار گرفته است که راحتی، فضا و تکنولوژی کافی برای سفرهای لذت‌بخش را فراهم می‌کند؛ اما کدام‌یک از این دو سوپرسدان آلمانی در نبرد خودروهای خانوادگی فوق‌سریع پیروز خواهد شد؟

شروع نبرد

مرسدس-آام‌گ E63 S

بخش تیونینگ داخلی مرسدس بنز یعنی آام‌گ همواره با ارائهٔ سطحی باورنکردنی از قدرت در خودروها شناخته می‌شود اما جدیدترین سدان این بخش یعنی E63، مرزهای AMG را جابجا کرده است. حال در این رقابت ما نسخهٔ گران‌تر E63 S را مورد آزمایش قرار داده‌ایم که ۸۸,۴۹۰ پوند قیمت دارد. جاده جایی است که این خودرو واقعاً اقتدار خود را نشان می‌دهد. نیروگاه V8 توئین توربوی ۶۱۰ اسب بخاری آن بسیار وحشی است که به لطف لانچ کنترل و سامانهٔ چهارچرخ محرک، E63 S را ظرف تنها ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رساند که برای یک سدان تقریباً دو تنی مناسب است.

علاوه بر این، با ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور که ۱۰۰ نیوتن متر بیشتر از گشتاور آئودی است و از دور ۲۵۰۰ rpm در اختیار راننده قرار می‌گیرد، عملکرد E63 در دنده‌های بالایی نیز فوق‌العاده است به‌گونه‌ای که در دندهٔ هشتم، ۳.۱ ثانیه سریع‌تر از آئودی از سرعت ۸۰ کیلومتر به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت رسید. عملکرد گیربکس ۹ سرعتهٔ دوکلاچهٔ E63 در دنده‌های دیگر هم دقیق بوده و همراه سریع‌تر از RS7 عمل می‌کند. این گیربکس در حالت دستی نیز پاسخگویی خوبی دارد و نسبت به آئودی با تأخیر و تردید کمتری دنده‌ها را تعویض می‌کند. از سوی دیگر، با استفاده از پکیج هزار پوندی عملکرد اگزوز، E63 صدای بیشتری نسبت به RS7 دارد.

اما مرسدس در جاده خودروی خشنی است و حتی هنگام انتخاب نرم‌ترین حالت از بین سه حالت مختلف تعلیق، همچنان خشکی خودرو احساس می‌شود. همچنین هرچند تعلیق بادی این سدان اسپرت توسط AMG به‌منظور کنترل بهتر بدنه تنظیم شده است اما رینگ‌های بزرگ ۲۰ اینچی آن، دست‌اندازهای جاده را به کابین منتقل می‌کنند. ولی هرچند RS7 نرم‌تر و راحت‌تر است اما به همین دلیل در پیچ‌ها توانایی E63 را ندارد. همچنین فرمان E63 نیز سبک‌تر بوده و جزئیات بیشتری را از چرخ‌های جلو ارائه می‌کند؛ اما ویژگی برجستهٔ این سدان اشتوتگارتی برخورداری از حالتی بنام حالت درگ است که E63 را به ماشینی دیفرانسیل عقب تبدیل می‌کند که این یعنی در این حالت می‌توان از رفتارهای سنتی AMG لذت برد.

آئودی RS7 پرفورمنس

آئودی در نیمهٔ عمر مدل RS7، نسخهٔ قدرتمندتری از آن‌را با نام پرفورمنس ارائه نمود که قیمت آن به ۹۴,۱۸۵ پوند رسیده است. در این نسخه، قدرت خودرو به ۶۰۵ اسب بخار افزایش پیدا کرده که این یعنی RS7 در روی کاغذ می‌تواند با E63 رقابت کند اما آیا افزایش قدرت برای مبارزه با سوپرسدان AMG در جاده و مغلوب کردن آن کافی است؟ با ۱۰۰ نیوتن متر گشتاور کمتر، نبود حالت استارت مسابقه‌ای و گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک معمولی، RS7 ظرف ۳.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کرد که هرچند هنوز هم سریع است اما در پس E63 S قرار می‌گیرد.

عملکرد ضعیف‌تر گیربکس RS7 خود را در دنده‌های بالاتر هم نشان داد به‌گونه‌ای که آئودی در رسیدن از سرعت ۵۰ کیلومتر به ۱۱۰ کیلومتر در ساعت، ۱.۹ ثانیه کُندتر از E63 عمل کرد. بااین‌حال گیربکس RS7 در حالت اتوماتیک کاملاً روان عمل می‌کند درحالی‌که تنظیم شاسی خودرو نیز نرم‌تر است و حتی با وجود رینگ‌های بزرگ ۲۱ اینچی، عبور با RS7 از روی دست‌اندازها مانند E63 ناراحت احساس نمی‌شود. البته این سدان اینگولشتاتی در حالت کروز خودروی فوق‌العاده روان و نرمی نیست اما بااین‌حال هنوز هم در مسیرهای طولانی از E63 S راحت‌تر است.

اما عملکرد فرمان RS7 به‌ خوبی E63 نیست و گویی برای اجرای دستورات راننده از خود مقاومت نشان می‌دهد. همچنین هرچند کشش زیادی در این خودرو وجود دارد اما شاسی RS7 در مقایسه با سدان چابک AMG، سنگین و بی‌حال احساس می‌شود. تعلیق ماشین نیز حتی در سفت‌ترین حالت، کنترل مناسبی از بدنه به عمل نمی‌آورد و همانند E63 قابل تنظیم نیست. این موضوع در هنگام شتاب گیری یا ترمز گیری سنگین، شدیدتر شده و به همین دلیل RS7 کنترل و آرامش E63 را ندارد. البته آئودی RS7 هنوز هم خودرویی سرگرم‌کننده و سریع است اما چون به پایان عمر خود رسیده، در برابر E63 خودرویی سالخورده به نظر می‌رسد که این موضوع سرعت پیشرفت AMG را نشان می‌دهد.

نتیجه

مقام اول: مرسدس-آام‌گ E63 S

مرسدس E63 S سوپرسدان خیره‌کننده‌ای است. تجهیز این خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک چندان شخصیت E63 را خدشه‌دار نکرده درحالی‌که حالت دریفت حال و هوای سنتی AMG را به آن اضافه نموده است. همچنین حالا با وجود این سیستم، E63 در اکثر مواقع به خودروی مؤثر و کارایی تبدیل شده که سرعت فوق‌العاده بالا را با قابلیت استفاده ترکیب کرده است. البته E63 S خودروی گران‌قیمتی است و هزینه‌های نگهداری آن‌هم پایین نخواهد بود اما درحالی‌که از تکنولوژی‌های فوق‌العاده برجسته‌ای برخوردار است، از RS7 قیمت کمتری دارد.

مقام دوم: آئودی RS7 پرفورمنس

هرگز قابل‌انکار نیست که آئودی RS7 هم‌اکنون حداقل یک نسل قدیمی‌تر از مرسدس احساس می‌شود. این خودرو نه سرعت E63 را دارد و نه مثل آن سرگرم‌کننده است درحالی‌که از لحاظ کارایی و تکنولوژی‌های پیشرو نیز به رقیب اشتوتگارتی نمی‌رسد. البته RS7 هنوز هم به لطف کیفیت، راحتی و سرعت چهارفصل، شایستگی‌های خود را دارد اما قیمت بالا و هزینه‌های نگهداری چشمگیر، آن‌را در پس مرسدس E63 S قرار می‌دهد.

 

مقایسه مشخصات فنی

مرسدس-آام‌گ E63 S

آئودی RS7 پرفورمنس

قیمت پایه ۸۸,۴۹۰ پوند ۹۴,۱۸۵ پوند
قیمت تست‌شده ۱۰۱,۳۲۰ پوند ۱۱۵,۳۶۰ پوند
پیشرانه ۴ لیتری V8 توئین توربو ۴ لیتری V8 توئین توربو
قدت ۶۱۰ اسب بخار ۶۰۵ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر ۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۹ سرعته دوکلاچه ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
طول ۴.۹۹ متر ۵.۰۱ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۹۴ متر ۲.۹۱ متر
وزن ۱۹۹۵ کیلوگرم ۱۹۳۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۵۴۰ لیتر ۵۳۵ لیتر
ظرفیت باک ۶۶ لیتر ۷۵ لیتر
شتاب صفر تا ۹۶ ۳.۳ ثانیه ۳.۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
ترمز از ۹۶ کیلومتر ۳۳.۲ متر ۳۲.۲ متر
مصرف سوخت اعلامی ۹.۱ لیتر (ترکیبی) ۹.۵ لیتر (ترکیبی)
مصرف سوخت آزمون ۱۳.۶ لیتر ۱۵.۳ لیتر

 

منبع: AutoExpress

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Amirferrari

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (352 ديدگاه)

    باید منتظر موند تا نسل جدید rs7 معرفی بشه… نسل جدید E63s و m5 خودروهای بروزی هستن بی انصافیه با نسل قدیم rs7 مقایسه بشن… قطعا نسل جدید rs7 قدرت و شتاب خیره کننده ای داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Yaser1986

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (76 ديدگاه)

      والا من نفهمیدم اسب بخار E63S چنده
      خود کمپانی روز معرفیش گفت ۶۰۳ یا ۶۰۴ اسب بخار بعد یه جاهایی میگن ۶۱۲ الانم اینجا میگه ۶۱۰
      انگار شیر آب هستش هرکی هرچقد دوست داره باز میکنه اینجا هم هر کی هرچقد دوست داره واسش اسب بخار اعلام میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Bilbo

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (516 ديدگاه)

    درسته این مدل آئودی دیگه داره بازنشسته میشه اما چرا 6 هزار پوند تو مدل پایه گرون تره؟ 🤔🤔

    واقعا تو این مقایسه هیچ برتری خاصی نمیتونم برای آئودی قائل بشم، طراحی بیرونی، کابین، قدرت و شتاب، قیمت… همه چیز برتری با مرسدس هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی دهقان

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (67 ديدگاه)

    این آئودیه توی تصاویر اصلا رنگش قشنگ نیست و بهش نمیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Dante

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (99 ديدگاه)

    این آئودی چقد خوشگله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Kamran

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (919 ديدگاه)

    این دو خودرو اصلا در یک کلاس نیستند !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    M5وE۶۳بهترین دراین کلاس هستن.البته پورشه پانامراتوربوsهم چیزی ازشون کم نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مهدی

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    M5وE۶۳بهترین دراین کلاس هستن.البته پورشه پانامراتوربوsهم چیزی ازشون کم نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ایمان

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    پادشاه بی چون چرای سدانها M5 کامپتیشن و دیگر هیچ .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. امیر

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2956 ديدگاه)

    بدون تامل
    قطعا بنز
    هیچ دلیلی برای انتخاب rs7نیس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهدی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    بی ام فایو صفا نداره کامپتیشن جدید که کلا سوپر اسپرت ها رو هم از لحاظ پرفورمنس و شتاب قورت میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مهدی

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    به نظرم مرسدس زیادی به پرستیژ و سنگین بودن (از لحاظ شخصیتی نه وزن) ماشین اهمیت داده تا جایی بدون ایجاد خط و خطوط خاص و جذابی در بدنه ماشین به سمت و سوی سادگی منفی سوق داده که باعث شده رقباش یه خورده ازش جلو بزنن
    این اختلافو در عکس های زیر خیلی بهتر متوجه میشید
    در برابر سخت ترین رقیبش به بغل ماشین هابیشتر توجه کنید:
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2018/06/2018-BMW-M5-vs-2018-Mercedes-AMG-E63-S.jpeg
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2018/06/new-bmw-m5-vs-mercedes-amg-e63-s.jpg
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2018/06/bmw-m5-vs-mercedes-amg-e63-s.jpg
    و الباقی عکس ها که خوتون میتونید مقایسه کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (14 ديدگاه)

      بنز بی نهایت بهتره نه ده برابر و صد برابر،بی نهایت بهتره از هر نظر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. پژمان

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (15 ديدگاه)

    مقایسه جالبی نیست بنز از همه نظر یه سر و گردن بالاتره راحتی و نرمی بهتری داره وقتی داخل ماشین میشی طراحیش حس پیشرفت رو می‌ده در صورتی که آئودی حس ماشین ده پونزده سال پیش رو داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. مسعود

    ۷ تیر ۱۳۹۷
    سوابق: (221 ديدگاه)

    جونم مرسدس
    ولی عجب رنگی داره آئودی. خیلی متفاوت و جالبه
    کسی میدونه اسم این رنگ چیه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا