آئودی

ملاقات با کوچکترین کراس‌اوور آئودی: Q2

آئودی سرانجام از کوچک‌ترین عضو خانوادهٔ کراس‌اوورهای خود بانام Q2 در نمایشگاه ژنو امسال پرده‌برداری کرده. آئودی باعرضهٔ کراس‌اوور کوچک Q2، کلاسی جدید از کراس‌اوورهای لوکس را پایه‌گذاری کرده است. آئودی در این خودرو از طراحی جدیدی سود برده است به‌طوری‌که جلوپنجره چندضلعی جدید آن برای اولین بار است که با چنین فرمی در محصولات آئودی مشاهده می‌شود و ستون C غیر همرنگ آن تا حدودی شبیه به نسل اول مدل R8 است. Q2 با شش پیشرانه، دو گیربکس و تجهیزات ایمنی و کمک‌رانندهٔ فراوانی قابل سفارش است که طیف گسترده‌ای از انتخاب‌ها را پیش روی خریداران قرار می‌دهد.

Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
این خودرو با طول ۴.۱۹، عرض ۱.۷۹، ارتفاع ۱.۵۱ و فاصلهٔ بین دو محور ۲.۶۰ متر، کراس‌اوور نسبتاً کوچکی محسوب می‌شود درحالی‌که وزنی برابر با فقط ۱۲۰۰ کیلوگرم دارد. قوی‌ترین پیشرانهٔ بنزینی آن ۲ لیتری ۴ سیلندر TFSI بوده که ۱۹۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. هرچند بسیاری معتقدند این قدرت برای یک کراس‌اوور لوکس کم است اما آئودی ادعا می‌کند چنین قدرتی کاملاً کافی است زیرا Q2 برای ارائهٔ بهترین نسبت قدرت به وزن مهندسی‌شده است. Q2 برای طرفداران موتورهای دیزل هم گزینه‌هایی دارد که قوی‌ترین آن‌ها ۲ لیتری ۴ سیلندر توربودیزل است که با دو سطح قدرت ارائه می‌گردد.

Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
به‌وضوح Q2 مسیر جدیدی را در بخش کراس‌اوورهای کوچک پیش روی آئودی قرار داده است و به نظر می‌رسد با وزن کم، کابینی مملو از تکنولوژی و طیف گسترده‌ای از قوای محرکه موجب پیشتازی آئودی در این کلاس گردد.

Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
بیرون
آئودی Q2 دارای طراحی جالبی است و استفاده از جلوپنجرهٔ جدید و همین‌طور طراحی عضلانی موجب شده بزرگ‌تر ازآنچه هست به نظر برسد. سقف با شیبی ملایم به ستون C می‌رسد که چهره‌ای اسپرت به آن بخشیده است. جالب‌ترین ویژگی طراحی که در قسمت جانبی به چشم می‌آید، خطِ کشیده شده در این قسمت است. این خط از چراغ جلو شروع‌شده و در زیرِ ستون A به دو خط تبدیل می‌شود. دو خطِ موازی ادامه یافته و قبل از دستگیرهٔ درِ عقب مجدداً در هم ادغام‌شده و به یک خط تبدیل می‌شوند. فضای مسطحی که بین دو خط موازی ایجادشده واقعاٌ جالب است. ستون C نا همرنگ با بدنهٔ خودرو نیز از دیگر ویژگی‌های طراحی این کراس‌اوور کوچک است. به گفتهٔ آئودی رنگ این قطعه به سفارش خریدار خواهد بود هرچند که انتخاب‌های محدودی وجود دارد. بااین‌حال Q2 با ۱۰ رنگ بدنه عرضه می‌گردد.

Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
در قسمت عقب چراغ‌های LED بزرگ و دیفیوزر نقره‌ای‌رنگ به چشم می‌آیند. شیشهٔ عقب تا حدودی کوچک است و باوجود ستون C پهن احتمالاً موجب کاهش دید عقب خواهد شد. البته وجود دوربین دید عقب به‌صورت استاندارد تا حد زیادی این مشکل را رفع می‌کند. به‌کارگیری رینگ‌های ۱۹ یا ۲۰ اینچی نیز به جذابیت ظاهری Q2 کمک بسزایی کرده است.

Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
درون
داخل Q2 نمایانگر یک آئودی مدرن است. ۴ دریچهٔ گرد تهویه مطبوع و صفحه‌نمایش سرگرمی کاملاً به چشم می‌آیند. یک خط کروم مانند نیز قسمت بالایی و پایینی داشبورد را از یکدیگر جدا می‌کند. در کنسول پایینی جایی برای قرار دادن دو لیوان وجود دارد و دکمهٔ استارت و کنترلرهای دوار دیگر نیز در این قسمت نصب شده‌اند. نمایشگر ۱۲.۳ اینچی که مشابه آن در مدل‌های TT و R8 هم وجود دارد کاربردهای فراوانی چون سرگرمی، نمایش اطلاعات مهم، نقشه و… دارد. قسمتی از رو دری‌ها و قسمت پایینی داشبورد به رنگ آبی تیره رنگ‌آمیزی شده‌اند که موجب شده کابین کمتر تنگ و تاریک به نظر برسد. برای علاقه‌مندان به موسیقی نیز یک سیستم صوتی سفارشی با ۷۰۵ وات قدرت به همراه ۱۴ بلندگو وجود دارد. نورپردازی داخل هم به عهدهٔ LED های سفیدرنگی گذاشته‌شده است.

Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
موتور و گیربکس
Q2 هیچ کمبودی درزمینهٔ قوای محرکه ندارد چراکه سه پیشرانهٔ بنزینی به همراه دو پیشرانهٔ دیزل که یکی از آن‌ها با دو سطح قدرت ارائه می‌شود، در لیست سفارشات قرار دارند. هرچند احتمالاً آئودی بعداً اعلام خواهد کرد که چه موتورهایی در چه بازارهایی عرضه می‌شوند.

Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
کوچک‌ترین موتور، نمونه‌ای ۱ لیتریِ TFSI سه سیلندر بنزینی است. آئودی می‌گوید این موتور بهترین انتخاب جهت صرفه‌جویی در مصرف بنزین محسوب می‌شود. موتورهای بنزینی دیگر شامل نمونه‌های ۱.۴ لیتری و ۲ لیتری چهار سیلندر می‌شود. موتورهای دیزل نیز از یک مدل ۱.۶ لیتری TDI آغاز می‌گردد. پیشرانهٔ آشنای ۲ لیتری TDI هم برای Q2 با دو سطح قدرت ۱۵۰ و ۱۹۰ اسب بخار قابل سفارش است.

لیست موتورهای قابل سفارش Q2 بدین شرح است:

موتورهای بنزینی TFSI

حجم موتور تعداد سیلندر قدرت
۱ لیتر ۳ عدد ۱۱۶ اسب بخار
۱.۴ لیتر ۴ عدد ۱۵۰ اسب بخار
۲ لیتر ۴ عدد ۱۹۰ اسب بخار

موتورهای دیزل TDI

حجم موتور تعداد سیلندر قدرت
۱.۶ لیتر ۴ عدد ۱۱۶ اسب بخار
۲ لیتر ۴ عدد ۱۵۰ اسب بخار
۲ لیتر ۴ عدد ۱۹۰ اسب بخار

آئودی گیربکس دوکلاچهٔ جدیدی برای اتصال به موتورهای ۲ لیتری TFSI و ۲ لیتری TDI فراهم کرده است که البته جزئیات آن هنوز مشخص نیست. دو گیربکس دیگر ۶ سرعته دستی و ۷ سرعته اتوماتیک S-Tronic دوکلاچه هم برای Q2 ارائه می‌شود. در این کراس‌اوور ۴ حالت رانندگی برای شرایط مختلف وجود دارد. این حالات عبارت‌اند از: خودکار، راحت، پویا و اقتصادی. هر حالت تغییراتی را در قدرت موتور، عملکرد فرمان و تنظیمات مجموعهٔ تعلیق اعمال می‌کند. به گفتهٔ آئودی، Q2 با ۲۰ سانتیمتر ارتفاع از سطح زمین قادر به انجام آفرودهای سبک هم می‌باشد.

Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
ایمنی
Q2 با تجهیز به سیستم‌های ایمنی فعال و غیرفعال فراوان، سطح ایمنی بالایی را ارائه می‌کند. سامانهٔ «Pre Sense» آئودی خطرات روبرو را حس کرده و به راننده هشدار می‌دهد. این سیستم در صورت نیاز به‌طور خودکار ترمز می‌کند و می‌تواند خودرو را در سرعت‌های پایین به توقف کامل برساند. در ترافیک‌های سنگین نیز می‌توان از کروز کنترل هوشمند آن استفاده کرد. این سیستم تا سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت می‌تواند با استفاده از دوربین و سنسورهای جلو کنترل خودرو را به دست گیرد.

Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
سامانهٔ حفظ حرکت بین خطوط آئودی با استفاده از رادار و دوربین، خط‌های جاده را رصد کرده و به حفظ حرکت خودرو میان خطوط کمک می‌کند. همچنین این سیستم علائم راهنمایی و رانندگی را هم شناخته و اعلاناتی چون سرعت مجاز، پارک ممنوع و سایر علائم اطلاعاتی راهنمایی و رانندگی را در مانیتور جلو بنمایش درمی‌آورد. سیستم کمک پارک هم به‌طور استاندارد در Q2 تعبیه‌شده است. البته این خودرو به تجهیزات ایمنی غیرفعال کاملی چون ایربگ و کمربند ایمنی هم مجهز شده است.

Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
قیمت
Q2 ارزان‌ترین کراس‌اوور آئودی خواهد بود و این یعنی قیمتی کمتر از مدل کنونی Q3 که ۲۹.۶۰۰ یورو (۳۳.۲۲۵ دلار) قیمت دارد خواهد داشت. متأسفانه آئودی هیچ اشاره‌ای به زمان عرضهٔ این خودرو در ایالات‌متحده نکرده است. قیمت رسمی Q2 درزمانی نزدیک به آغاز فروش آن در پاییز امسال اعلام خواهد شد.

Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
رقبا
آئودی فعلاً در کلاس کراس‌اوورهای لوکس کوچک بی‌رقیب است چراکه مرسدس بنز و ب‌ام‌و نماینده‌ای در این کلاس ندارند و کوچک‌ترین کراس‌اوورهای آن‌ها یعنی GLA و X1 در کلاسی بالاتر قرار داشته و با مدل Q3 رقابت می‌کنند؛ اما ب‌ام‌و در حال کار برای عرضهٔ کراس‌اوور جمع‌وجور جدیدی بانام X2 است. این خودرو بر روی پلت‌فرم UKL1 که در مینی کوپر جدید و X1 مورداستفاده قرارگرفته است ساخته می‌شود و در دو نمونهٔ دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ متحرک عرضه خواهد شد. موتورهای آن نیز شامل طیف گسترده‌ای از سه سیلندر ۱.۵ لیتری بنزینی تا چهار سیلندر ۲ لیتری دیزل خواهد بود.

نتیجه‌گیری
آئودی بدون شک با Q2 موجی بزرگ در کلاس کراس‌اوورهای کوچک لوکس ایجاد خواهد کرد. طراحی متفاوت، وزن سبک، سیستم‌های ایمنی فراوان و گزینه‌های موتور متعدد قطعاً خریداران را به‌سوی آن جذب خواهد کرد. هرچند آئودی هیچ اشاره‌ای به ساخت نسخهٔ RSQ2 نکرده است ولی ما مشتاقانه خواهان عرضهٔ آن در آینده هستیم. فقط تصور کنید وجود ۲۵۰ تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت را در یک کراس‌اوور کوچک ۱۲۰۰ کیلوگرمی به همراه سیستم AWD. این چیزی مشابه هاچ‌بک‌های داغ خواهد بود. درحالی‌که فورد فوکوس ST به‌عنوان یک هاچ‌بک داغ ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد؛ اما از این‌که بگذریم Q2 مسلماً موفقیت بزرگی را خصوصاً در اروپا برای آئودی به همراه خواهد داشت.

Audi Q2 2017
Audi Q2 2017
نقاط مثبت
وزن کم ۱۲۰۰ کیلوگرمی، استایل و طراحی جدید، ابعاد کوچک برای رانندگی در شهر و عرضه با طیف گستردی از موتورها

نقاط ضعف
به‌احتمال‌زیاد در ایالات‌متحده عرضه نخواهد شد و بیشتر شبیه هاچ‌بک‌ها است تا کراس‌اوورها

مشخصات فنی نسخهٔ پایه

ترکیب موتور جلو، چهارچرخ متحرک
پیشرانه ۱ لیتری سه سیلندر
قدرت ۱۱۶ اسب بخار
گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر
گیربکس ۶ سرعته دستی
شتاب صفرتا ۹۶ ۸.۵ ثانیه (تقریبی)
حداکثر سرعت ۲۲۰ کیلومتر در ساعت (تقریبی)
قیمت ۲۹ هزار دلار (تقریبی)
Audi Q2 2017
Audi Q2 2017

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. AHMADREZA

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    عاشقشم عاشق بین سه لوکس ساز آلمانی بنز و آوودی خیلی دارن خوب طراحی میکنن ب ام و هم همچنان همون طراحی ها وقتی میبینیش اصلا حس ماشین ارزون رو بهت نمیده لامصب کیفیت میباره ازش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (22 ديدگاه)

      خیلی با مزه در اومده. خوشم میاد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رامتین

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (3046 ديدگاه)

    بسیار عالی. از نظر ابعاد در مایه های ساندرو است (فقط چند سانت طولش بیشتره). بنابراین بهتره بگیم Q2 یک هاچبک است، Q3 کراس اور ، Q5 یک SUVسایز متوسط و Q7 یک SUVکامل.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احسان

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    ماشین جمو جور و بامزه ای هست، بنظرم.خیلی خوبه اما به کراس. اوورتاز ه ایرانخودرو. دنگو فنگ نمیرسه!!!!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیر

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (392 ديدگاه)

    جلو وعقبش اصلا به دل من ننشست به هرحال زیبایی وجذابیت تاحدی شخصیه ولی کلا ایکس وان وجی ال ای خیلی خوشگلترن اینفینیتی کیو سی هم ازاین زیباتره انتظار ابهت وعضلانیتروجذابتری داشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. كوروش

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    بابا بد مصبا این ۵ و ۶ هزارتا بیشتر سوناتاست خب اینو وارد کنید واس ما فقط بلدند چینی ٢٢٠ میلیونی بیارند
    جدا امروز یک چینی دیدیم داشت خر کیف می شد ایستاده بود توی پارکینگ بین ٩ تا چینی داشت عکس می انداخت من خودم هم چینی مثلا انگلیسی سوار می شم ولی چه کنم
    یاد یک حرف از دوستمون محمد علی افتادم که
    سگ رینگ ماشین المانی می ارزه به نصف برندای دنیا واقعا باید سوار شید بعد راجبش صحبت کنید المانی ها شاهکارند شاهکار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سیاوش

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (163 ديدگاه)

    فوق العاده زیبا هیچ چیز زیاد و کم نداره
    البته نمای عقبش خیلی شبیه هاچ بکه بنزه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. بهنام طیبی

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    مشخصات فنی خیلی خوبی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. mora66

    ۲۹ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (6 ديدگاه)

    انصافاً خیلی خشگله..
    ولی ستون C قشنگ تر از ماله لکسوس C T200 h ندیدم تاحالا..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. me84

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    خیییییلی خوشم اومد
    در ضمن اینکه در آمریکا عرضه نمیشه شد نقطه ضعف؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Archi KHAN

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    با نمک و دوست داشتنی …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. علي دانشمند

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1033 ديدگاه)

    کاش مثل پورشه کاین یا ماکان سیستم تنظیم ارتفاع پیشرفته داشت که در صوردت لزوم ارتفاع خودرو بالاتر و پایتن تر از این میرفت تا در آفرود بیشتر حرف برای گفتن داشته باشه
    از طراحی داخلیش خوشم اومد انسافا داخلش خوشگله
    به نظر من خودروی شاسی بلند در هر سگمتنی که هست چه سایز کوچک و چه فول سایز باید قابلیت های آفرود قابل اتکایی داشته باشه، در غیر این صورت هاچبک یا سدان انتخاب معقول تری هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. احسان

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (112 ديدگاه)

    قیمتش میشه حدود. میلیون تومن.105. بعد بجای این خودرو که بیشتر امکانات ایمنی و رفاهی رو داره
    موتوره 116 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور داره. بعد ما با 105 میلیون باید رنو داستر که آپشن های کمی رو داره رو بخریم که موتورش در مقابل این ضعیفه. رنو داستر با موتور 2 لیتری 138 اسب تولید میکنه. با 195 نیوتن گشتاورو امکانات کمی رو هم داره. دیگه دارم دیونه میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ساسان

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (19 ديدگاه)

    ما هم دانگ فنگ داریم :) :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Danial

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (466 ديدگاه)

    چه خوبه این قیمتش هم خیلی خوبه… من که خوشم اومد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. احمد باقری

    ۳۰ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی باحال شده، هر چند طراحی داخل کابینش میتونست خیلی بهتر از اینا باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا