بنتلیرولز رویس

رویارویی اس‌یووی‌های فوق لوکس، بنتلی بنتایگا و رولزرویس کولینان

در گذشته اگر خواهان یک اس‌یووی لوکس بودید باید سراغ خودروهایی مثل رنجروور یا کادیلاک اسکالید می‌رفتید اما چند سال پیش بنتلی با معرفی مدل بنتایگا سطح فوق لوکس را هم به بخش اس‌یووی‌ها اضافه کرد. حال اما دوران یکه‌تازی بنتایگا به پایان رسیده و این خودرو تنها اس‌یووی فوق لوکس بازار نیست چراکه به‌تازگی رولزرویس نیز نخستین اس‌یووی تاریخ خود را با نام کولینان معرفی کرده است. در نگاه اول ممکن است بنتایگا و کولینان همانند رقبای مشابهی به نظر برسند اما درواقع این دو اس‌یووی فوق لوکس بریتانیایی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و همین تفاوت‌ها است که موجب می‌شود برخی بنتاتیگا را انتخاب کنند و برخی به سراغ کولینان بروند. حال در این مطلب قصد داریم این دو بلندقامت مجلل را باهم مقایسه کنیم.

طراحی خارجی

در بخش طراحی بیرونی، هردوی این اس‌یووی‌ها تا حد زیادی به برادران سدان خود شبیه هستند به‌گونه‌ای که کولینان در نمای جلویی نمایی کاملاً مشابه نسل جدید سدان پرچم‌دار رولزرویس یعنی فانتوم را ارائه کرده است. از سوی دیگر بنتایگا اما بیشتر از آنکه به سدان پرچم‌دار بنتلی یعنی مولسان شبیه باشد، به سدان فلاینگ اسپار شباهت دارد. در نمای جانبی هم کولینان با طول بیشتر و همین‌طور شیوهٔ منحصربه‌فرد باز شدن درهایش خود را از دیگر اس‌یووی‌های لوکس متمایز کرده درحالی‌که در بنتایگا شاهد نمایی سنتی هستیم؛ و نهایتاً در بخش عقبی نیز هردو ماشین کاملاً زبان طراحی سازندهٔ خود را به نمایش گذاشته‌اند. درکل کولینان با استایلی جعبه‌ای شکل، خودرویی متمایز به نظر می‌رسد درحالی‌که بنتایگا از استایل معمول و سنتی یک اس‌یووی استفاده کرده است.

طراحی داخلی

همانند دیگر محصولات رولزرویس و بنتلی، آنچه که بیشترین اهمیت را دارد داخل و کابین خودرو است. در این قسمت، کولینان لزوماً از زیباترین یا مدرن‌ترین داشبورد برخوردار نیست و مطمئناً راننده در پشت فرمان آن هیچ ویژگی اسپرتی را احساس نخواهد کرد اما آنچه در کابین این ماشین جلب‌توجه می‌کند ظرافت و سطح لاکچری فوق‌العادۀ آن است؛ اما از طرف دیگر داشبورد بنتایگا اسپرت‌تر و محافظه‌کارانه‌تر است. البته درعین‌حال کابین خودرو کاملاً لوکس است که به‌راحتی بالاتر از هر آئودی یا مرسدس بنزی قرار می‌گیرد به‌ویژه اگر از برنامهٔ سفارشی‌سازی Mulline بنتلی عبور کند. در این برنامه امکان سفارش ۹۰ رنگ بیرونی، ۱۵ تریم داخلی، ۱۵ کف‌پوش مختلف و ۷ تودوزی دست‌دوز گوناگون وجود دارد.

در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی هم درحالی‌که بنتلی سانروف پانورامای کامل، نمایشگر هشت اینچی، تبلت‌های ۱۰.۲ اینچی قابل جابجایی و سیستم صوتی ۱۹۵۰ واتی خود را به رخ می‌کشد، کولینان هم سیستم دید پانوراما با چهار دوربین، سیستم دید در شب و نمایشگر سربالای وضوح‌بالای خود را رو می‌کند. همچنین یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد کولینان وجود پارتیشنی در آن است که کابین را از قسمت بار جدا می‌کند اما در طرف مقابل برای بنتایگا امکان سفارش ردیف سوم صندلی‌ها هم وجود دارد درحالی‌که کولینان صرفاً با دو ردیف صندلی و با ظرفیت حمل نهایتاً پنج سرنشین ارائه می‌شود.

ابعاد

در بخش ابعاد، کولینان خودروی کاملاً بزرگ‌تری است به‌نحوی‌که با ۵.۳۴ متر طول دقیقاً ۲۰ سانتیمتر از بنتایگای ۵.۱۴ متری کشیده‌تر است. این ویژگی در فاصلهٔ محوری دو خودرو هم به چشم می‌خورد و کولینان با فاصلهٔ محوری ۳.۳۰ متری در برابر بنتایگا با فاصلهٔ محوری ۳ متری قرار می‌گیرد. همچنین اس‌یووی رولزرویس ۲.۱۶ متر عرض و ۱.۸۳ متر ارتفاع دارد که از عرض ۲ متری و ارتفاع ۱.۷۴ متری ساختهٔ بنتلی بیشتر است؛ اما ابعاد بزرگ‌تر در وزن کولینان هم تأثیر زیادی داشته به‌گونه‌ای که وزن آن به عدد فوق‌العادهٔ ۲۶۶۰ کیلوگرم رسیده است درحالی‌که بنتایگا دقیقاً ۲۲۰ کیلوگرم سبک‌تر بوده و ۲۴۴۰ کیلوگرم وزن دارد. البته از سوی دیگر کولینان به دلیل ابعاد بزرگ‌تر، صندوق بار بزرگ‌تری برابر با ۵۶۰ لیتر دارد درحالی‌که این عدد در بنتایگا برابر با ۴۸۵ لیتر است.

پیشرانه

بنتایگا در ابتدا با یک پیشرانهٔ دوازده سیلندر بنزینی معرفی شد اما بعداً به‌مرور بنتلی موتورهای دیگری شامل هشت سیلندر دیزلی، هشت سیلندر بنزینی و یک نمونهٔ هیبریدی را هم برای آن ارائه نمود. برای این مقایسه ولی به جهت هماهنگی کامل با کولینان، همان پیشرانهٔ دوازده سیلندر اولیهٔ بنتایگا انتخاب شده است؛ بنابراین بنتایگا خودروی قوی‌تری است چراکه پیشرانهٔ ۶ لیتری W12 توئین توربوی آن ۶۰۰ اسب بخار قدرت و ۹۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند درحالی‌که پیشرانهٔ ۶.۷۵ لیتری V12 توئین توربوی کولینان علیرغم حجم بیشتر، خروجی پایین‌تری برابر با ۵۷۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

در هردو خودرو قدرت پیشرانه به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند اما درحالی‌که حداکثر سرعت کولینان به‌صورت الکترونیکی روی ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است، بنتایگا می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. از طرف دیگر اما کولینان مصرف سوخت کمتری نسبت به رقیب هم‌وطنش دارد به‌گونه‌ای که در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی ۱۲.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند درحالی‌که بنتایگا برای پیمودن همین مسافت به ۱۵.۷ لیتر بنزین احتیاج دارد. البته در چین خودروهایی مصرف سوخت اهمیت زیادی ندارد ولی بااین‌وجود اختلافی بیش از سه لیتر در هر صد کیلومتر قابل‌چشم‌پوشی نیست.

سخن پایانی

از زمان معرفی رولزرویس کولینان، همواره این خودرو با بنتلی بنتایگا مقایسه شده است زیرا فعلاً تا پیش از معرفی اس‌یووی مرسدس-مایباخ، تنها رقیب مستقیم کولینان همین بنتایگا خواهد بود؛ اما مشکل اینجا است که شباهت زیادی بین این دو اس‌یووی لوکس وجود ندارد. البته مطمئناً هردوی این خودروها بسیار لوکس هستند، توانایی‌های آفرود مناسبی دارند، بسیار کاربردی هستند و فاصلهٔ زیادی هم از سطح زمین دارند اما با وجود همهٔ این‌ها، مقایسهٔ بنتایگا با کولینان مثل مقایسهٔ یک اس‌یووی میان سایز با یک نمونهٔ فول سایز است؛ اما مهم‌ترین تفاوت میان این دو ماشین در بخش قیمت نمایان می‌شود زیرا بنتایگا نه‌تنها قوی‌تر بوده و ظرفیت حمل هفت نفر را هم دارد، بلکه حداقل در بخش خود بسیار ارزان‌تر است. قیمت رولزرویس کولینان در ایالات‌متحده از ۳۲۵ هزار دلار آغاز می‌شود درحالی‌که خریداران با پرداخت تنها ۱۹۵ هزار دلار می‌توانند مالک یک بنتلی بنتایگا شوند؛ بنابراین این سؤال پیش می‌آید که آیا نام و نشان رولزرویس به‌تنهایی ارزش پرداخت ۱۳۰ هزار دلار بیشتر را دارد؟ و سؤال دوم اینکه با توجه به تمامی نکته‌ها و مواردی که در این مطلب بیان شد، به نظر شما کدام‌یک از این دو اس‌یووی فوق لوکس انتخاب بهتری خواهند بود؟

 

مقایسهٔ مشخصات فنی

 

رولزرویس کولینان

بنتلی بنتایگا

پیشرانه ۶.۷ لیتری V12 ۶.۰ لیتری W12
تنفس توئین توربو توئین توربو
قدرت ۵۷۰ اسب بخار ۶۰۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر ۹۰۰ نیوتن متر
مصرف سوخت ۱۲.۵ لیتر (ترکیبی) ۱۵.۷ لیتر (ترکیبی)
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت ۳۰۰ کیلومتر/ساعت
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
طول ۵.۳۴ متر ۵.۱۴ متر
عرض ۲.۱۶ متر ۲.۰۰ متر
ارتفاع ۱.۸۳ متر ۱.۷۴ متر
فاصلهٔ محوری ۳.۲۹ متر ۲.۹۹ متر
وزن ۲۶۶۰ کیلوگرم ۲۴۴۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۵۶۰ لیتر ۴۸۵ لیتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۷ نفر
قیمت ۳۲۵ هزار دلار ۱۹۵ هزار دلار

 

 

منبع: CarScoops & Motor1

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. حمید

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    به نظر من که زشتند ولی خوب به هر حال لاکچری هستند
    مبارک اونایی که میخرند

    موافقم 7
    مخالفم 13
    1. محمد

      ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      یه خودروهایی اونقدری بی‌کیفیت هستن که حتی روشون نمیشه شتاب ۰-۱۰۰ رو منتشر کنن
      یه خودروهایی هم اونقدری لوکس و باکیفیت هستن که حتی اگه شتاب ۰-۱۰۰ رو توی بررسی‌های تخصصی اعلام نکنن و حتی قبل رونمایی پیش فروش کنن، چشم بسته، تعداد قابل توجهی مشتاق و مشتری دارن

      اینجاست که شاعر میفرماید:
      میان ماه من تا ماه گردون ….. تفاوت از زمین تا آسمان است

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. mmm

        ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (712 ديدگاه)

        با تمام اون وقار رولز رویس این یکی شبیه خاور شده

        موافقم 4
        مخالفم 7
      2. Reza.M

        ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (309 ديدگاه)

        این دوتا مث مسی و رونالدو میمونن…بنتلی (رونالدو) لوکس ترینه…ولی برای رولز رویس(مسی) هنوز کلمه ای ابداع نشده…

        موافقم 1
        مخالفم 7
        1. Ali

          ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
          سوابق: (1 ديدگاه)

          چه ربطی داره الان ؟!

          موافقم 7
          مخالفم 0
  2. فتنه گوساله سامری

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    کولیان یه اشراف زاده است.انگار ازسیاره دیگه ای اومده.فقط کافیه به محفظه بارش نگاه کرد تامتوجه شد این خودروتاچه حدلوکس وباوقاره.هرچند بنتلی هم بافاصله زیادی ازSUVهای دیگه لوکس تره

    موافقم 6
    مخالفم 0
  3. فتنه گوساله سامری

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    تواین عکسها مدل لوکس ترکولیان نیست.این عکس مدل سادشه.مدل لوکس ترش صندلی های خیلی باشکوه تری داره

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (10179 ديدگاه)

    رنجروور را به هر دو این دو گلشیفته نازنین ترجیح میدم .
    ولی اگه بنا به انخاب بین این دو باشه با این که از بنتلی انتقاد کرده بودم بخاطر ظاهرش ولی نسبت به کولینان بنظر من بهتره .
    نه اینکه رولزرویس بد باشه که حتی در کلاس خودش بهترینه ولی با ظاهرش حال نمیکنم و به دل من نَنِشسته.
    رنجروور هم کلاس اینها نیست نسبت به این دو لوکس تمام عیار ولی بنظر من همه چیز تمامه نسبت به مبلغ پرداختی .
    ولی هرکسی هم نمیتونه کولینان سوار بشه و هرکی هم سوار بشه یعنی دیگه آخر ثروته.
    اما باید منظر مایباخ بود

    موافقم 4
    مخالفم 1
  5. امیر

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (392 ديدگاه)

    Urusچیز دیگریست زیباترین شاسی بلند تاریخ چه ابهتی این دوتا هم خیلی خفنن وعالی ولی اون چیز دیگریست

    موافقم 2
    مخالفم 1
  6. Kasra

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (84 ديدگاه)

    بنتایگا واسه کسی خوبه که خودش میخواد از رانندگی هیجان انگیز با یه خودروی شاسی بلند فوق لوکس لذت ببره در حالی که کولینان واسه کسی ساخته شده که میخواد صندلی عقب بشینه و در آرامش کامل از جایی با جای دیگه بره.

    کلا بنتلی ها کوچک تر و اسپرت تر از رولزرویس ها هستن، حتی مولسان رو اگه کنار فانتوم بزارید متوجه میشید چقد از فانتوم کوچک تر و کم ابهت تره. (باید از نزدیک این دوتا رو کنار هم ببینید که بدونید چی میگم)

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. SAEED

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (279 ديدگاه)

    تو این کلاس برخلاف 95 درصد کلاس های دیگه به نظرم خریداران اطلاعات فنیو اولویت دوم قرار میدن و بیشتر همون برند و لاکچری بودن شاخص انتخاب خودرو هستش
    ولی بعد اون همه تعریف قبل معرفی کولینان انتظار داشتم خیلی راحت از پس بنتایگا بر بیاد ولی با چیزی که الان میبینم عبور از بنتایگا اونقدرام برای کولینان راحت نیست ولی به این حدسم نباید زیاد اتکا کنم چون کولینان تازه معرفی شده به قول یکی از دوستان ممکنه نسخه پایش باشه و نسخه های دیگش به مرور معرفی بشه
    SUV مایباخ هم که معرفی بشه رقابت تو این کلاس نوظهور خیلی هیجان انگیز میشه
    مرسی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. Mercede kaviani

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    و تشکر بی کران از مطلب بسیار عالی شما در مورد رولزرویس کولینان .
    بدون شک رولزرویس کولینان مخصوصا استایل جعبه ای شکل ان که بنطر من زیبتنرین استایل برای اتوموبیل های لاکچری وسوپر لاکچری هست که حتی تویوتا هم از این استایل در مدل سنتری
    که مورد استفاد امپراتور است استفاده کرده است
    با پوزش برای طولانی شدن کامنت
    باتشکر مجدد دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. Saman

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (177 ديدگاه)

    100% بنتایگا طراحی داخلی و خارجی بنتلی فوق العاده هست. طراحی رولز بی روح و فاقد نشاط و شبیه خودروهای ترسناک سیاسی هست :D

    موافقم 2
    مخالفم 2
  10. Morteza

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (123 ديدگاه)

    نمای جلو رولز رویس توی کولینان چون از زمین ارتفاع گرفته شبیه کشنده های قدیمی ماک شده ??
    نمای پشتش خوبه ولی جلوش جالب نیست اصلا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. مهران

    ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (299 ديدگاه)

    قطعا انتخاب من اینجا کولینان خواهد بود

    موافقم 1
    مخالفم 1
  12. net

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (3133 ديدگاه)

    مشکل ماشینای انگلیسی اینه که دوست دارن سلطنتی و خاص باشن و سنتی عمل کنن و با علم روز دنیا پیش نمیرن

    موافقم 0
    مخالفم 2
  13. یاس ی

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    بخشید ولی کدوم ماشین انگلیسی از علم روز دنیا دوووره ؟؟؟؟ منظور شما از علم روز چیه ؟؟؟؟
    احتمالا گرنجور و سانتافه اسپورت به روزترین ماشینهای دنیا هستند از نظر شما، درسته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. مهزیار

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (442 ديدگاه)

    یه نظر سنجی میذاشتی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. حمیدرضا

    ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    انتخاب بین این دو خیلی سخته ولی قطعا رولزرویس خیلی کلاس بالاتر هست
    کلا اعتبار این برندها رو نباید با سایر برندها حتی مقایسه کرد

    موافقم 0
    مخالفم 2
  16. مهدی

    ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    با اختلاف قیتشون تقریبا میشه یه ار هشت از ارباب حلقه ها خرید بعد میگین رقیبن ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. مسعود

    ۷ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (52 ديدگاه)

    دیشب اینا رو آورده بودن از نزدیک دیدیم ولی حیف تا رفتم طرفش سوار شم از خواب بیدارم شدم??
    خدا لعنت کنه باعث و بانی این اتفاقات رو به هیچی بجز پراید و ۴۰۵ نمیتونیم فکر کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا