بنتلی

مروری بر نسل های بنتلی کنتیننتال به مناسبت 70 سالگی

هفتاد سال پیش در چنین روزهایی، اولین بنتلی کنتیننتال معرفی شد. این خودرو، آغازگر تحولی مهم در کلاس خودروهای دودر اسپرت و لوکس در تاریخ صنعت وسایل نقلیه است.

تاریخچه بنتلی کنتیننتال

در سال‌های اخیر، کنتیننتال GT همواره یکی از پرفروش‌ترین و سودآورترین تولیدات بنتلی بوده است. این مدل با توانایی‌های فنی بسیار خوب و انبوهی از امکانات رفاهی، اصالت ۷۰ ساله دارد؛ ضمن اینکه در کلاس خود، بی‌رقیب محسوب می‌شود.

بنتلی 1953

در سال ۱۹۵۲، R تایپ (R-Type) معرفی شد تا خودرویی چهاردر با استاندارد جاده‌ (Road Type) و امکانات لوکس مورد انتظار از محصول ساخت بنتلی باشد. این مدل و نسل‌های بعد، براساس رولزرویس سیلور داون و سیلور کلاود تولید شدند.  سال ۱۹۵۲، بنتلی R قیمت ۷ هزار پوند داشت که معادل ۱۷۶ هزار دلار امروزی بود. چنین مبلغی در سال ۱۹۵۲، چهار برابر میانگین خرید خانه در انگلستان را شامل می‌شد.

حدود ۶ ماه بعد از معرفی آر –تایپ، نسخه‌ی دودر با پیشرانه‌ی قوی‌تر رونمایی شد. این خودرو آر –تایپ کنتیننتال نام گرفت و عنوان پرافتخار سریع‌ترین وسیله‌ی نقلیه جهان با استاندارد جاده‌ای را کسب کرد.

بنتلی کنتیننتال 1953

اولین کنتیننتال، با تجربه‌ی مهندسان انگلیسی که طی جنگ جهانی دوم درعلم آیرودینامیک به دست آورده بودند، ساخته شد. پیشرانه‌ی ۴۵۶۶ سی‌سی ۶ سیلندر خطی برای این خودرو، ۱۵۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد تا ۱۵ اسب بخار قوی‌تر از مدل چهاردر آر –تایپ باشد. وزن کمتر و گیربکس سریع‌تر، منجر به ثبت نهایت سرعت ۱۹۱ کیلومتر برساعت برای بنتلی کنتیننتال در سال ۱۹۵۴ شد.

از نسل اول R تایپ کنتیننتال، ۲۰۸ دستگاه ساخته شد. تعداد ۱۹۳ مورد از این مجموعه، از سری مولینر (HJ Mulliner) هستند. نسخه‌ی کلکسیونی و دست‌نخورده (فاقد بازسازی) از R تایپ کنتیننتال ساخت ۱۹۵۲ در سال ۲۰۱۵ به قیمت یک میلیون دلار فروخته شد.

بنتلی S Continental

نسل دوم بنتلی کنتیننتال، با نام کامل S Continental در سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۹  دستگاه تولید شد. این مدل، پیشرانه‌ی  ۴/۹  لیتری ۶ سیلندر خطی داشت. قدرت ۱۷۸ اسب بخار و میانگین مصرف سوخت ۱۷ لیتر در صد کیلومتر مهم‌ترین مشخصات فنی این خودرو هستند. بنتلی S کنتیننتال مجهز به گیربکس اتوماتیک سه سرعته بود و می‌توانست نهایت سرعت ۱۹۵ کیلومتر برساعت ارائه دهد.

بنتلی S2 Continental

سومین مدل از بنتلی  کنتیننتال با کد S2، برای نخستین بار مجهز به پیشرانه‌ی ۸ سیلندر شد. این نمونه بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۲ تولید داشت. موتور ۶/۲ لیتری برای کنتیننتال S2، قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌کرد. سرعت‌گیری صفر تا صدکیلومتر برساعت این مدل، ۱۳ ثانیه و نهایت سرعت ۱۸۰ کیلومتر برساعت بود. کنتیننتال S2، وزن خالص ۲ هزار کیلوگرم داشت و حدود ۱۲۰ کیلوگرم سنگین‌تر از نسل قبل بود.

بنتلی S3 Continental

کنتیننتال S3 هم مشابه نسل‌های قبل، نسخه‌ی دو در از بنتلی S بود. این خودرو از ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۵ به تعداد ۳۱۱ تولید شد؛ درحالی‌که نسخه‌ی اصلی با ساختار چهاردر، به تعداد ۱۲۸۶ دستگاه فروش داشت. از نظر فنی و عملکرد جاده‌ای، کنتیننتال S3 و S2 تقریبا مشابه بودند.

1985 بنتلی Continental

بعد از سری S3، تولید کنتیننتال به فراموشی سپرده شد. از سال ۱۹۶۵، سری T جای‌گزین سری S بنتلی بود اما برای مدل دودر، نام کنتیننتال وجود نداشت. سال ۱۹۷۱، هنگامی که رولزرویس کورنیش با ساختار دودر معرفی شد؛ برای نسخه‌ی جدیدی از بنتلی کنتیننتال مورد استفاده قرار گرفت. این خودرو و نسل بعدی آن (کورنیش II)، پیشرانه‌ی ۶/۷۵ لیتر با قدرت ۲۴۰ اسب بخار داشت و می‌توانست نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت ارائه دهد.

بنتلی کنتیننتال R مدل 1999

بعد از سال‌های اواسط دهه‌ی ۷۰ میلادی تا ۱۹۹۱، سرانجام مدل جدیدی از بنتلی کنتیننتال به نام Continental R رونمایی شد. این خودروی دودر، مخصوص بنتلی طراحی شده بود و صرفا، شاسی مشترک با رولزرویس SZ داشت. موتور ۸ سیلندر ۶/۷۵ لیتری توربوشارژ برای کنتیننتال R، قدرت ۳۲۵ اسب بخار و گشتاور ۶۱۰ نیوتن متر فراهم می‌کرد. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو، ۶/۶ ثانیه و نهایت سرعت ۲۳۳ کیلومتر برساعت بود. تولید کنتیننتال R به تعداد ۱۸۵۴ دستگاه تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت و یکی از محبوب‌ترین خودروهای اسپرت لوکس دنیا محسوب می‌شد.

بنتلی کنتیننتال GT مدل 2003

گروه فولکس واگن در سال ۱۹۸۸ مالکیت بنتلی را تصاحب کرد. سرمایه‌گذاری سهام‌دار قدرتمند آلمانی و تقویت تیم مهندسی بنتلی، منجر به رونمایی از نسل جدید بنتلی کنتیننتال با پسوند GT در سال ۲۰۰۳ شد. از این دوران به بعد، ساختار دو دیفرانسیل و پیشرانه‌های توئین توربوشارژ برای کنتیننتال GT داشت.

درک ون بریکل (Dirk van Braeckel) طراح مشهور بلژیکی، نمای بدنه‌ی کنتیننتال GT را متحول کرد. این خودرو با پیشرانه‌ی ۶ لیتر توئین توربوشارژ W12، قدرت ۵۶۰ اسب بخار و گشتاور ۶۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌کرد و می‌توانست در زمان ۴/۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد. کنتیننتال GT در سال ۲۰۰۳، تنهای خودروی لوکس دنیا محسوب می‌شد که توانایی رسیدن به سرعت ۳۱۸ کیلومتر برساعت داشت.

بنتلی کنتیننتال جی تی اسپید 2008

نسخه‌ی سوپراسپرتز (Supersports) از نسل اول کنتیننتال GT نیز سال ۲۰۰۹ رونمایی شد. این مدل ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن‌متر گشتاور داشت تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۷ ثانیه و نهایت سرعت ۳۳۰ کیلومتر برساعت فراهم کند.

بنتلی Continental GT 2015

نسل دوم کنتیننتال GT بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ به تولید رسید. این مدل هم توسط درک ون بریکل طراحی شد؛ اما پیشرانه‌ی V8 چهار لیتر ۵۰۰ اسب بخار با ۶۶۰ نیوتن‌متر گشتاور را برای نسخه‌ی پایه ارائه کرد. موتور ۶ لیتر W12 مشابه نسل اول تولید شد اما مخصوص مدل‌های سفارشی بود. به همین دلیل، عملکرد فنی نسل اول و دوم با پیشرانه‌های W12 مشابه بود؛ اما سیستم تعلیق و امکانات رفاهی بری خودروهای جدید، بهبود یافت. همچنین جعبه‌دنده‌ی بروزرسانی‌شده‌ی ۸ سرعته‌ی اتوماتیک تیپ ترونیک ZF از سال ۲۰۱۴ روی کنتیننتال GT نصب شد.

Continental GT بنتلی کنتیننتال جی تی 2022

از سال ۲۰۱۸ تا امروز، نسل سوم کنتیننتال GT تولید می‌شود. این مدل هم، دو نسخه‌ی V8 و W12 دارد که به ترتیب، ۵۵۰ و ۶۳۵ اسب بخار قدرت دارند. بنتلی کنتیننتال GT اسپید هم با موتور W12، قدرت ۶۶۰ اسب بخار و گشتاور ۹۰۰ نیوتن‌متر تولید می‌شود تا سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۷ ثانیه و نهایت سرعت ۳۳۵ کیلومتر برساعت ارائه کند.

Continental GT بنتلی کنتیننتال جی تی 2022 نمای داخلی

هم‌اکنون بنتلی کنتیننتال GT با آستانه قیمت ۲۰۵ هزار دلار در بازار جهانی فروخته می‌شود. ارزان‌ترین مدل با پیشرانه‌ی W12، قیمت ۲۲۵ هزار دلار دارد. بنتلی کنتیننتال GT اسپید کانورتیبل به عنوان نسخه‌ی مجهز به امکانات ویژه و قوی‌ترین پیشرانه، به قیمت ۳۰۷ هزار دلار فروخته می‌شود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. A.M.D

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (37 ديدگاه)

    جدید ترینش بهترینه

    موافقم 41
    مخالفم 3
    1. کافر مقدس

      ۷ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1635 ديدگاه)

      انگلیس دنیارو غارت کرده و فقط 45 تریلیون دلار از هند و 60 تریلیون دلار از آفریقا برده ولی ماشین هایی که میسازه انگشت شماره

      چیکار میکنه این همه پول رو ؟ با این غارتی که داشته و هنوزم داره میبره از آفریقا کل دنیا دستش میبود

      موافقم 36
      مخالفم 19
      1. GMA

        ۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1662 ديدگاه)

        کافر مقدس
        نظر های بسیار مرتبط شما مغز منو پوکونده:))

        موافقم 37
        مخالفم 8
        1. کافر مقدس

          ۸ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1635 ديدگاه)

          مغزت باید پوکونده تر بشه وقتی بدونی صنعت ش خیلی کوچیکه با این حجم از پول یک چهارم کره جنوبی که جایی رو غارت نکرده و40سال اخیر رشد داشته . یعنی انگلیس اندازه 40سال اخیر کره جنوبی هم در تاریخ ش رشد صنعتی نداشته !

          حتی سئوال کلارکسون هم هست . انگلیس این همه پول را چه کرده! از 200سال پیش تا همین الان در حال غارت آفریقا اللخصوص الجزایر هستن معادن زمرد و … دریغا اگر یک خط راه آهن برای مردم آفریقا کشیده باشن .بعد اینا به چین میگن استعمارگر! چینی که برای آفریقایی ها دوتا بیمارستان ساخته حداقل .ولی هر وقت یک انگلیسی میره الجزایر یک سخنرانی پر شووور برگزار میکنه و میره پی کارش

          موافقم 20
          مخالفم 26
        2. Humer

          ۸ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (299 ديدگاه)

          آقای اشتری چرا دیگه ویدئوی دوبله در سایت منتشر نمی کنید
          خیلی منتظر دوبله های شما هستیم

          موافقم 9
          مخالفم 1
        3. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۸ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (2328 ديدگاه)

          یک مدتی کسالت داشتم و حساسیت بهاری باعث شد، تارهای صوتی آسیب ببینن
          الان تا حد زیادی خوب شدم اما مشغله های کاری در پدال، فرصت کافی برای دوبله فیلم باقی نمی ‌گذارن
          هر کلیپ 6-7 دقیقه ای که ترجمه و دوبله و صداگذاری کردم، حدود یک روز یا حداقل 6 ساعت از من زمان می گیره

          موافقم 14
          مخالفم 2
        4. GMA

          ۸ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (1662 ديدگاه)

          کافر مقدس
          به هیچ وجه علاقه ای به این بحث ها در یه سایت خودرویی ندارم، ولی حالا که بحث «صنعت» را آوردی وسط بدون که آغازگر «انقلاب صنعتی» انگلستان هست؛محرک اصلی زندگی صنعتی و مدرن امروز همون دستگاه های صنعتی ساده ای هست که صدها سال پیش انگلیسی ها ساختن، این بحث رشد در صنعت در یک قرن گذشته هم یه این شکل هست: کشور های غربی از چهار قرن قبل، رشد عجیبی در صنعت داشتند و کل صنعت جهان دستشون بود،اما حالا دیگه سرعت رشدشون کند شده و فرصت خیلی خوبی برای کشور های عقب مونده شرق آسیا فراهم کرد تا با سرعت سرسام آوری رشد کنند و در بخش هایی از صنعت از غرب سبقت بگیرن
          درباره چپاول و غارت دیگر کشور ها هم که تخصص کشور هایی مثل انگلستان، فرانسه، روسیه و چین هست!

          موافقم 14
          مخالفم 6
      2. NAVID۰۰۹۸

        ۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (10203 ديدگاه)

        کافر مقدس

        به چه نکته‌ای اشاره کردی !
        این همه پول را خرج جمع‌آوری اطلاعات از نقطه نقطه‌ی جهان میکند تا هر کجا که دید برایش نون ندارد تفرقه درست کند تا لابه‌لای خون مردم جهان بتواند به هدفش ( چپاول ملت‌ها ) برسد !
        و این هدف‌های انگلیس زمانی کارساز نیست که مردم تمام جهان آگاه و دانا باشند !

        انگلیس حرامزاده را فقط یک نفر خوب میشناخت ( نبرد من از هیتلر ) و بارها در کتابش گفته که چه روباهان خطرناکی هستند که تنها راه مقابله با این روباهان نقشه‌ی متقابل هست که جلودارشان هست که روسیه و چین بد ترسی به جونشون انداخته با اینکه انگلیس حفظ ظاهر میکند !

        جو بایدن ، دیروز به نکته‌ی بسیار مهمی اشاره کرد که کسی زیاد به آن توجه نکرد ، گفت که این یک دهه ( ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ ) دهه‌ی سرنوشت‌ساز تا انتهای قرن هست و بیشترین توجهش هم به قدرت و ثروت چین بود که باید ببینیم چین به راه پیشرفت خودش ادامه میده یا در دام نقشه‌های انگلستان و آمریکا گرفتار میشه !
        روسیه هم که بی‌کله داره میتازونه !

        موافقم 21
        مخالفم 8
      3. ashkan

        ۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (5 ديدگاه)

        انگلیس صنعت نداره؟! :\\\\\\\\\\\\ عرضم به حضورتون که صنعت فقط خودروسازی نیست. انگلیس ششمین قدرت اقتصادی جهان از نظر تولید ناخالص ملی هست. دومین یا سومین قدرت هوافضای دنیاست. لندن سومین شهر پربازدید تو گردشگریه و تو سال 2019، 21.7 میلیون توریست رفتن لندن.
        و خیلی چیزای دیگه که الان حوصله درآوردن آمارشو ندارم.

        موافقم 21
        مخالفم 3
      4. ارش

        ۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1549 ديدگاه)

        نیازی به صنعت نداره یکی از بزرگترین مراکز مالی جهان لندنه الان به وسیله تجارت جهان رو میچاپه .

        موافقم 9
        مخالفم 0
      5. Mustang shelby gt 350

        ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (116 ديدگاه)

        عزیز اون خسارت جبران ناپذیر اقتصادی که بعد از جنگ جهانی دوم گریبان گیرش شد و بدهی وحشتناکی به آمریکا)( کافر مقدس) تا سالیان زیادی گریبان گیر بریتانیا بود

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. aminbikar

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (301 ديدگاه)

    خوبه که همون ظاهر کلاسیک رو حفظ کرده و بدرد کلاسیک فنا هم میخوره

    موافقم 19
    مخالفم 2
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (10203 ديدگاه)

    یه خودروی تمام مردانه به حساب میاد !

    اصلاً اگر جای بنتلی بودم ، برای خانوم‌ها ممنوعش میکردم تا بماند فقط برای جنس مذکر !

    همه‌چیز تمام برای هر خودرویی نمیشه به کار برد ، اما جداً که بنتلی همه چیزش تمام هست و خوش به سعادت هر کسی که توان خریدش را داره و بدبخت آن کسی که توانش را داره اما چیز دیگر میخرد !

    موافقم 21
    مخالفم 30
  4. Nima

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    من عاشق کروکشم هستم.
    فقط هوا خوب باشه
    صداى دل نشین w12
    اى جان.

    موافقم 12
    مخالفم 3
  5. R@m!n

    ۷ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    آقای اشتری خسته نباشید.

    موضوعی که بنظرم می تونه این مقاله رو هم به حاشیه ببره قدرت بازاریابی و برندسازی گروه فولکس واگن که تو این صنعت بی نظیره و بی همتا. اینکه چطور برندهای تقریبا مرده و کم فروش و کم سودی مثله بنتلی و لامبورگینی رو از خاکستر بلند کنی و به سوددهی بسیار عالی برسونی که همین موضوع شایسته تقدیر و تمجیده.

    مطمئنن اگر حمایت های مجموعه فولکس واگن نبود امروزه نه لامبورگینی بود نه بنتلی.

    موافقم 20
    مخالفم 3
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۸ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (2328 ديدگاه)

      بله موافقم با نظر شما
      به هر حال، وقتی شرکتی به ورشکستگی نزدیک بشه
      نیاز به سرمایه پیدا می کنه
      اواخر قرن بیستم، برندهای آلمانی مثل فولکس و بی ام و، طبیعتا از نظر مالی شرایط خوبی داشتن. در زمینه مدیریت برند، بازاریابی و طراحی هم عالی بودن. با تزریق مهندسی آلمانی به شرکت های اصیل انگلیسی، بهترین نتیجه حاصل شد

      موافقم 17
      مخالفم 4
      1. کافر مقدس

        ۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1635 ديدگاه)

        در سیستم های فنی بنتلی و جگوار و رولزرویس و استون مارتین رو Cosworth هم دستی دارد اللخصوص در موتور اسپرت

        انجین های سری L بنتلی و رولزرویس هنوزم تو انگلیس ساخته میشه حتی با اینکه نام bmw در گذشته و فولکس رو در حال حاضر یدک میکشه ولی همچنان بعد چندین سال و چندین نسل این انجین ها توسط بنتلی ساخته میشه
        https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce%E2%80%93Bentley_L-series_V8_engine

        موافقم 7
        مخالفم 1
        1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

          ۸ خرداد ۱۴۰۱
          سوابق: (2328 ديدگاه)

          سپاس از توجه شما
          البته فکر می کنم موتورهای w12 مهندسی فولکس هستند

          موافقم 8
          مخالفم 1
      2. فقط کاربرات هشت دهنه

        ۸ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (635 ديدگاه)

        آقای اشتری نمی خوام تهمت بزنم اما آیا فقط آلمان مهندسی داره؟ آیا برندی مثل ایران خودرو هم مهندسی داره؟

        موافقم 1
        مخالفم 1
  6. GMA

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1662 ديدگاه)

    نسل جدید با اختلاف بهترینه،به زیبایی هویت بنتلی را نشون میده

    موافقم 3
    مخالفم 2
  7. Ilia2008

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (163 ديدگاه)

    نسل اولش از نظرم خیلی زیباست
    لطفا مال لینکلن کانتینتال هم کار کنید

    موافقم 3
    مخالفم 2
  8. هاتف

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (99 ديدگاه)

    اولین بار که تو یه کنتیننتال ۲۰۰۶ نشستم معنی کیفیت کابین رو فهمیدم، اونم بعد ۱۲، ۱۳ سال که از عمر ماشین گذشته بود.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  9. یاس ی

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    یکی دوبار از نزدیک دیدمش. البته مدل 2008 یا 2009 بود. یعنی یک چیزی مافوق تصور بزرگ و با جذبه هستش. نفسم بند اومده بود از شکوهش. گذر موقت بود در زاهدان.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  10. مسعود

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (512 ديدگاه)

    مدل ۲۰۰۹ و همچنین نسل اولش از همه زیبا ترن 🤩🤩

    موافقم 3
    مخالفم 0
  11. TML BN

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    کانتیننتال R عجب چیزیه
    دقیق نمیدونم ولی فکر کنم زمان شاه حدود چند دستگاه سری T با همین رنگ سبز اشرافی وارد شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. TML BN

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1058 ديدگاه)

    کانتیننتال R عجب چیزیه
    دقیق نمیدونم ولی فکر کنم زمان شاه حدود چند دستگاه سری T با همین رنگ سبز اشرافی یا همون لجنی وارد شد

    موافقم 5
    مخالفم 0
  13. Jdm باز

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    نسل اول و اخر برای من از همه جذاب تر بودن 😍

    موافقم 2
    مخالفم 0
  14. فقط کاربرات هشت دهنه

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (635 ديدگاه)

    به به چقدر زیبا چقدر به به چقدر ترگل ورگل

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. فقط کاربرات هشت دهنه

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (635 ديدگاه)

    تما دیسلایک گیر کامنت من میاد اما از ماشین های آلمانی زمان خودش خیلی خوشگله من فقط نظر شخصی خودم رو گفتم لطفا رضوانی هرکولس رو معرفی کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. فقط کاربرات هشت دهنه

    ۸ خرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (635 ديدگاه)

    البته که ایران خودرو هم مهندسی داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجتبی

      ۹ خرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1159 ديدگاه)

      بله که داره. لگنی که بیست میلیون زیادشه بفروشی سیصد میلیون مهندسی نیست پس چیه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا