بی ام وطراحی

آینده پیشِ روی کریس بنگل، طراح جنجالی ب‌ام‌و

اگر طرفدار خودروساز معروف باواریایی باشید پس به خوبی کریس بنگل را می‌شناسید. همچنین شاید عبارت “Bangle Butt” به گوشتان خورده باشد. اگر این‌گونه نیست باید بگوییم که بنگل سالیان سال طراح ارشد ب‌ام‌و بود و طراحی خودروهایی چون سری ۷ E65 و سری ۵ E60 کار او بوده است. به خاطر اینکه نمای عقبی این خودروها عجیب و مربعی بود با این نام مشهور گشت. اجازه دهید بگوییم که طراحی‌های کریس بنگل خیلی عاشق سینه‌چاکی پیدا نکردند.

chris bangle
chris bangle
در حقیقت، بنگل در نزد برخی از طرفداران ب‌ام‌و به خاطر دور شدن از ریشه‌های طراحی این برند کاملاً منفور بود. هرچند، این موضوع ضرورتاً تقصیر بنگل نبود. ب‌ام‌و او را استخدام کرد تا تکانی به اوضاع بدهد و این دقیقاً همان کاری بود که بنگل انجام داد. از شانس بد بنگل، این موضوع به خوبی توسط طرفداران ب‌ام‌و درک نشد. در نهایت بنگل ب‌ام‌و را ترک کرد.

bmw-m5-e60
هم‌اکنون او به شغل خود مشغول است و شرکت طراحی خود را دارد و روی پروژه‌های گوناگونی کار می‌کند. Chris Bangle & Associates در شهر کوچک Clavesana ایتالیا واقع شده و او با همسرش کاترین کار می‌کند. جدا از بنگل و خانمش، تنها دو کارمند تمام‌وقت در این شرکت کار می‌کنند. دیگر افرادی که برای بنگل کار می‌کنند بسیار آزاد هستند و او تعدادی از طراحان را برای کمک در پروژه‌های متنوع به استخدام پاره‌وقت درمی‌آورد.
بنگل می‌گوید:

من می‌خواهم کمپانی طراحی‌ای را به خاطر یک دلیل خاص تأسیس کنم و آن این است که می‌خواهم همه از مشتریان گرفته تا مهندسان، بازاریاب‌ها و مصرف‌کنندگان نهایی را گرد هم بیاورم. مشتریانی که ما هم‌اکنون داریم هنوز هم مشتری طراحی کلاسیک هستند. اما افرادی هم هستند که چیزی بیش از یک طراحی تولیدی می‌خواهند، آن‌ها کمپانی خودشان را می‌خواهند تا طراحی کاملی را داشته باشند.

درحالی‌که بنگل حرفه‌ی خود را برای اولین بار در صنعت خودرو و با طراحی برای فیات آغاز کرده اما این روزها او به ندرت طراحی خودرو انجام می‌دهد. کارهای بنگل گسترده بوده و از خانه‌های پرستاری گرفته تا بطری‌های نوشیدنی‌ها را شامل می‌شود. هرچند او در حال حاضر در حال کار روی یک خودروی الکتریکی آینده است. در حقیقت تقریباً تمام تیم طراحان آزاد او در حال کار روی این خودرو هستند. طبق گفته‌های بنگل پس از مدت‌های زیاد این اولین خودرویی است که از کار کردن رویش هیجان زده شده است.

bmw-zhp-e46-07-750x560
حرفی درباره‌ی اینکه این خودرو به کدام کمپانی تعلق دارد زده نشده اما مشخص شده خودرویی الکتریکی است. بنگل می‌گوید که در حال حاضر درگیر هیچ پروژه‌ی خودروی خودرانی نیست. البته معنی سخن این نیست که او هیچ حسی به این نوع خودروها ندارد.
بنگل به‌طور بسیار جدی احساس می‌کند که خودروها کالاهایی عاطفی هستند و طراحی آن‌ها نیز باید عاطفی باشد. اگر شما این موضوع را در هنگام حضور بنگل در ب‌ام‌و متوجه نشده‌اید باید گفت که به خودروهای او به اندازه‌ی کافی دقت نکرده‌اید. خواه طرفدار طراحی‌های او باشید یا نه، تردیدی وجود ندارد که بنگل با طراحی‌هایش برجسته و خلاق شد. او همچنین احساس می‌کند که مردم در حال حاضر آماده‌ی پذیرش طراحی خودروهای خودران همانند خودروی خودران گوگل نیستند. بنگل می‌گوید که این خودروها به اندازه‌ی کافی عاطفی نیستند:

مردم حق دارند که انتقاد کنند. ایده‌ی استفاده از اشیا در زندگی شخصی و اضافه کردن شخصیت و کاراکتر بدون دخیل کردن دست‌ها و چشم‌ها. این همان چیزی است که طراحان خودرو باید به عنوان یک مهارت ترویج دهند.

او یک تفکر دارد. خودروها صرف نظر از اینکه ما آن‌ها را برانیم یا نه کالاهایی عاطفی هستند. ما خودروها را بیشتر به خاطر طراحی‌هایی که دارند می‌خریم. اگر خودروها از این نظر جالب نباشند همه‌ی ما صرفاً در یک مستطیل چهارچرخ رانندگی می‌کنیم؛ و اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم که اکثر طراحی‌های خودروهای خودران از چنین مستطیل‌هایی دور نیستند.

BMW-7-Series-E65-2002-Photo-16-750x562
به نظر می‌رسد که در این لحظه کریس بنگل بسیار خوب عمل می‌کند. او در حال حاضر برای برخی از مشتریان رده‌بالا مثل آدیداس و سامسونگ طراحی می‌کند. به نظر می‌رسد که کریس و کاترین شاد هستند و خیلی خوب کار می‌کنند و این خبر خوبی است. درحالی‌که دوران کاری او در ب‌ام‌و بحث‌برانگیز بود اما بسیاری از طراحان او را ترک نکرده‌اند. شاید بسیاری از طراحی‌های او خیلی خوب نبوده‌اند (سری ۵ E60) اما او یکی از زیباترین سدان های تاریخ ب‌ام‌و یعنی سری ۳ E46 را طراحی کرده است.
ما بسیار خوشحالیم از اینکه می‌بینیم کریس بنگل در فصل دوم کار و زندگی خود خوب عمل می‌کند. امیدواریم که این بار او دوران حرفه‌ای جنجالی‌ای نداشته باشد.

chris-bangle
منبع: bmwblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. Elon Musk

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    E46 یک افسانست. خیلی دوستش داشتم و دارم. هنوز هم چشم ها رو برمیگردونه. هم زیبا بود هم ساده هم با وقار. در تاریخ صنعت خودروسازی اینجور ماشین هایی خیلی کمن. تعدادشون شاید به 20 تا نرسه.
    به شخصه e60 رو هم خودروی زشت یا بی اصالتی نمیدونم. اتفاقا از خودروهای زیبای BMW بود.
    ولی e65 میتونست زیباتر باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. king 918

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ماشین کالای عاطفی
    عجب دیدگاه جالبی خوشم اومد ………
    راستی نوشتین طرف نظر به جای صرف نظر خواستین اصلاح کنین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. uss zumwalt DDG-1000

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    باسپاس فراوان از شاهین عزیز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. REVENTоN ?

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (282 ديدگاه)

    :|
    نویسنده این مقاله رو باید 10 سال تبعیدش کنن داعش
    اخه لانتوری E 60 زشت بود؟
    سال 2004 ماشینی طراحی کرده که هنوز هنوزه خیلی طراحی به روزی داره
    یه جور کانسپت بود?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. REVENTоN ?

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (282 ديدگاه)

    شاید اگر الان بنگل بود ماشینای بی ام و اینقد طراحی یکسانی نداشتن
    واقعا اینجور طراحی رو باید مجسمشو ساخت
    کسی که بتونه با حفظ اصالت بیشترین تعغیراتو ایجاد کنه تو طراحی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mehrbod

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    آقای بنگل کار با ارزشی که برای BMW کرد این بود که برای خودروهای این کارخانه ، چشمانی واقعی طراحی کرد و این گونه فرم هایی زنده در این خودرو خلق کرد .
    طرح های کنونی کارخانه ، میراث دار E463 هستند ولی به اندازه آن به چشمانمان خیره نمی شوند و آن کشش را ندارند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. O /\/\ I D

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (414 ديدگاه)

    من خودم وقتی سری 5 نسل قبل رو میبینم بیشترلذت میبرم از دیدنش تا سری 5 جدید
    یا ایکس6 نسل قبل !
    بدنه ی الاستیکی کانسپت گینا رو در نظر بگیرین که ویژن 100 ادامه دهنده ی اون بود .
    کرس بنگل دیگه به ندرت تکرار میشه و شاید دیگه افرادی مثل اون رو نبینیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Ali.usa

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (335 ديدگاه)

    بی ام وبیلیو .
    دیگه وقت عوض کردن طرحش سال های سال داره یه طرح رو دنبال میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Sir William Wallace

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    ی حسی بهم میگه گریس دوباره برمیگرده و اشتباه خودشو جبران میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. محمد ب

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (212 ديدگاه)

    ماشینهای BMW الان همه در داخل و خارج خیلی به هم شبیه هستند زمان ایشون با هم تفاوت داشتندمن از طرفداران ایشون هستم واقعا روحی جدید رو در BMW دمیدند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. پارسا

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    واقعا طراحی e60 و e65 هنوز گیرایی داره با توجه با این new face های جدید بی ام و هنوز زیبایی این دو مدل را ندارن و به نظر من بنگل اگر در بی ام و هنوز مشغول کار بود ما الان سدان و شاسی بلند های خیلی زیباتری از بی ام و میدیدیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. احمدرضا خواجه زاده

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    به نظر منم الان اگر آقای کریس بنگل بود الان ب ام و وضعیت بهتری داشت مدلای جدید خیلی جالب نیستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. ali a.j.g

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (635 ديدگاه)

    شاهین جان دستت طلا دستت درد نکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سعید

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (496 ديدگاه)

    برای درک ارزش کارش بخصوص توی E60 که واقعا تکرارنشدنیه باید با طراحی های اونروز مقایسه اش کنید یادمه وقتی اومد مث یه موجود از کره دیگه بنظر میرسید، فک میکنم هر زمان بتونم یه تمیز و کم کارکردش رو خواهم خرید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. mohsen

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    E60 بد بود؟ هنوزم تو خیابون میبینمش کف میکنم
    2015 2016 های کره و ژاپن انقدر با احساساتم بازی نمیکنن که این لامصب بازی میکنه
    اولین بار که 535 2007 رو روندم فهمیدم چرا خاصه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AMB

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      دمت گرم،،،
      واقعاً حرف دلمو گفتی…
      طراحی E60 هنوزم ک هنوزه منو به وجد میاده..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. ali

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (775 ديدگاه)

    من از طراحی سری 5 دو نسل قبل یا همون e60 رو خیلی دوست داشتم. حتی الانم که تو خیابون میبینمش حال میکنم با طراحیش یه سادگی و وقار خاصی داره. اسپرتم هست. اگه عمری باقی موند و پولی به اون اندازه داشتم داشتم ! . اینده یه نمونه سالمشو میگیرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      دمت گرم،،،
      واقعاً حرف دلمو گفتی…
      طراحی E60 هنوزم ک هنوزه منو به وجد میاده..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. احمد باقری

    ۱ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    کارای خوبی انجام داد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. omid

    ۴ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (166 ديدگاه)

    توی این مطلب همه اش سعی شده بگه بنگل خیلی موفق نبوده و تعداد زیادی از کارهاش بحث برانگیز بوده. درصورتی که به همون اندازه ویا بیشتر طرفدار هم داشته و واقعا طراحی بی ام و رو در زمان خودش متحول کرد و به جلو برد. سری E60 و سری 7 از بهترین کارهاش بودن. X6 نسل اول هم که یه شاهکار و اولین ماشین توی کلاس خودش بود آخرین کار کریس بنگل توی بی ام و است. بعد از اون که آدریان هوی دونگ مدیر طراحیه، نه اینکه طرح هاش بد باشه ولی بهترین هاش فقط i8 و M4 بوده به نظرم.
    امیدوارم بازهم خودروهایی با طراحی کریس بنگل ببینیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. امیرحسین

    ۲۷ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کریس بنگل مسیول طراحی اتاق های E81/E82/E87/E88/E90/E91/E92/E93/E60/E61/E63/E64/E65/E66, E53 هم بود و اگر میخوای معنی واقعی تاثیری که در طراحی خودرو گذاشت رو درک کنید یک نگاهی به فرم پله ای صندوق عقب e67 بندازید،شبیه اس کلاس w221 و آزرا و ….. نیست؟!
    کاری که کریس بنگل با بی ام و کرد یک خونه تکانی واقعی بود!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. حسین

    ۱۱ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    نویسنده فک کنم با کریس بنگل پدر کشتگی داره.هر عشق بی ام و ایی ک میبینی و وجود داره با تمام وجود طرح های زمان کریس رو میپسنده.واقعا نمیدونم چی بگم ب خاطر نقد ضعیفت.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا