بی ام و

بازگشت تنها ب‌ام‌و M8 E31 دنیا به جاده، قاتلی که مخفی ماند

اکثر علاقه‌مندان، ب‌ام‌و M8 را با نسل کنونی می‌شناسند و احتمالاً خبر ندارند که در نسل قبلی سری ۸ با کد E31 نیز M8 ساخته شد. البته این خودرو در حد ساخت تنها یک نمونهٔ پروتوتایپ باقی ماند و هیچ‌گاه رنگ خط تولید را ندید. حال بخش کلاسیک ب‌ام‌و، این تنها M8 نسل E31 را بازسازی کرده و آن‌را دوباره به حالت کار درآورده و وعده داده است که هرگاه شرایط آب‌وهوایی اجازه بدهد، این خودروی منحصربه‌فرد را روی جاده خواهد برد. بزرگ‌ترین چالش در طول این بازسازی، تعویض باک سوخت مسابقه‌ای M8 بوده است زیرا این باک از لاستیک ساخته شده و به‌مرورزمان پوسیده است.

این M8 تک ساخت یک پروژهٔ مستقل و کوچک بود که با هدف ساخت یک قاتل واقعی سوپرکارها، توسط تعداد محدودی از مهندسان ب‌ام‌و M در اوایل دههٔ ۹۰ میلادی ساخته شد؛ اما با تکمیل اولین پروتوتایپ، مدیریت وقت ب‌ام‌و کل پروژه را به‌راحتی لغو کرد زیرا آن‌را برای تولید خیلی گران می‌دانست. پس‌ازاین، ب‌ام‌و هیچ‌گاه حتی تنها پروتوتایپ M8 را به جهانیان نشان نداد و به مدت بیست سال آن‌را از چشمان دنیا مخفی نگه داشت؛ اما سرانجام باواریایی‌ها در سال ۲۰۱۰ این M8 تک ساخت را فاش کرده و همهٔ علاقه‌مندان را شگفت‌زده کردند.

این خودرو فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسید و با گلگیرهای بیرون زده، سپرهای تهاجمی و دریچه‌های هوای جانبی، یادآور دورانی بود که خودروها مجبور نبودند با طراحی خود به بیننده پرخاش کنند؛ اما اصلی‌ترین ویژگی این قاتل مخوف آلمانی زیر کاپوت کشیدهٔ آن پنهان شده بود زیرا در اینجا یک نیروگاه ۶ لیتری V12 منحصربه‌فرد با دو میل‌سوپاپ قرار گرفته بود که قدرت آن عدد حیرت‌انگیز ۶۴۰ اسب بخار بود آن‌هم در سال ۱۹۹۰! در آن زمان چنین قدرتی اصلاً متداول نبود و برای مقایسه، قوی‌ترین سری ۸ آن دوران یعنی مدل ۸۵۰CSi تنها ۳۸۰ اسب بخار قدرت داشت.

مهندسان این پیشرانه را تا جای ممکن به عقب کشیده و در ارتفاع پایینی نصب کرده بودند تا به بهترین تعادل وزن ممکن دست پیدا کنند. به همین دلیل، در پیشرانه از سیستم روغن‌کاری کارتل خشک استفاده شده بود. نکتهٔ جالب اینکه به دلیل نبود فضای کافی در محفظهٔ موتور، مخزن روغن در صندوق‌عقب نصب شده بود و از طریق خطوطی که داخل سقف کشیده شده بود، روغن به پیشرانه منتقل می‌شد. یکی از مهندسان اصلی که روی پروتوتایپ M8 کار می‌کرد، دراین‌باره می‌گوید:

هر وقت روغن به جلو یا عقب منتقل می‌شد، می‌توانستید صدای حرکت آن در خطوط درون سقف را بشنوید

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. محمد رستمی نژاد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (733 ديدگاه)

    اووووووف
    عجب جیزی
    طراحی رو ببین
    حسی که به آدم می‌ده عالی هست
    نیازی به سپری شلوغ و چراغ هایی عجیب نیست
    گریل بزرگ نمیخواد مثل x7 و سری ۷ وm5‌و m3
    حس مهم تر از اِلِمان های طراحی است
    چون حس همیشه برتر است با کمترین خطا
    دیگه چی بگم که همه آشغال شدن
    به جز بعضی ها

    موافقم 43
    مخالفم 15
    1. ?A.H MOTORS?

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (494 ديدگاه)

      حس میکنم چند وقت پیش از همین نسخه تو ایران عکسش رو دیدم
      نه الان مطمئن شدم از این نسل M4 تو ایران هم هست?

      موافقم 4
      مخالفم 20
  2. محمد رستمی نژاد

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (733 ديدگاه)

    m5 نه منظورم m4 هست

    موافقم 8
    مخالفم 17
  3. RezaRs

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    من فک کردم قویترینش 850csi هههه اوه حیف

    موافقم 20
    مخالفم 0
  4. RezaRs

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    اوه اوه برا الانم قدرتش زیاده

    موافقم 25
    مخالفم 3
  5. RezaRs

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1613 ديدگاه)

    لامصب از مک لارن f1 هم قویتره

    موافقم 29
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2106 ديدگاه)

      جالبه خود اف وان هم ساخته و پرداخته موتور اسپرت بی ام و بود

      موافقم 18
      مخالفم 1
      1. RezaRs

        ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (1613 ديدگاه)

        حاجی انجن s70/2 با اوتپوت ۶۱۸ اسب رو بی ام وی ساخت

        موافقم 16
        مخالفم 0
  6. Sina10

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    چرا تولیدش نکردن؟؟؟
    اگه این تولید میشد ، بقیه سوپرکار سازا باید فقط رکورد زدن و موفقیتش رو از راه دور تماشا میکردن
    هیچ دلیل واضحی برای تولید نشدنش وجود نداره
    قیمت میگن گرونه؟ خب تولید محدودش میکردن
    واقعا مدیرای اوت زمان ب‌ام‌و خیلی خیلی نالایق بودن که این چنین هیولای سریعی رو تولید نکردن

    موافقم 32
    مخالفم 3
    1. مانی

      ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      میشد ماندگار‌ترین اثر BMW
      خاک تو سر اون مدیر

      موافقم 9
      مخالفم 0
  7. R@m!n

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2243 ديدگاه)

    همه چی به کنار سیستم روغن چقدر جالب بود. البته امکان مشکل ساز بودنشم بود. ولی ابتکار جالبی بود.

    موافقم 24
    مخالفم 0
  8. عاشق پدال

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (259 ديدگاه)

    یادش بخیر. قدیما پاستورشو داشتم.
    یکی این بود.
    یکی اون فراری زرده. چراغاش تو میرفت.
    تو محلمون طرف التماس میکرد بهشون بفروشم.

    موافقم 16
    مخالفم 1
  9. بهنام

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (492 ديدگاه)

    صد برابر از نسل جدید ام هشت زیباتره. اصلا نمیشه با هیچ کدوم از ساخته های فعلی بیمر مقایسش کرد. یه نکته ی خیلی خوبی که تو مقاله گفته شد اینه که اون زمان نیاز نبود که خودرو با طراحیش به بیننده پرخاش کنه. چه دوران خوبی بود همون زمانی که ما کم کم به ماشین علاقه مند شدیم و هر ماه به انتظار انتشار مجله ی ماشین به کیوسک محله مون سر میزدیم.

    موافقم 25
    مخالفم 1
  10. حمید

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (370 ديدگاه)

    اصالت یعنی این
    ایلان ماسک فکنم ۱۹۹۰ تو موز بوده هنوز ?

    موافقم 37
    مخالفم 14
    1. محمد

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (1488 ديدگاه)

      چه ربطی داشت؟

      موافقم 6
      مخالفم 5
  11. M3csl

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (46 ديدگاه)

    زیبای خفته

    موافقم 16
    مخالفم 1
  12. abdi_porsche fan

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (496 ديدگاه)

    قلبم درد گرفت. m8 الانم زیبا میدونم اما این دیگه خیلی خاصه

    موافقم 18
    مخالفم 1
  13. Farzad

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    عجیب تر از کار BMW خود این ماشینه ، عجب چیزیه انصافا ، طراحی نامبروان ، رخ ماشین حرف میزنه با آدم ، انجین که دیگه حجت رو تموم کرده و واقعا حیف که تولید نشد .

    موافقم 30
    مخالفم 0
    1. محمدهادی

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (2106 ديدگاه)

      احسسسنت

      موافقم 11
      مخالفم 0
  14. Mf1

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (477 ديدگاه)

    بنظرمن طراحی زیبای نداره طراحی جلو پنجره نسل جدید از این قشنگ‌تره
    ماشین های زیادی بودن که دهه ۹۰ طراحی زیبای داشتن ولی این bmw جز اونها نیست حداقل از لحاظ طراحی

    موافقم 5
    مخالفم 31
    1. محمد رستمی نژاد

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (733 ديدگاه)

      تو خیلی بد سلیقه هستی
      اگه کسی پ
      بهت نگفته تا حالا من بهت میگم
      خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی بد سلیقه

      موافقم 26
      مخالفم 7
  15. Bilbo

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (516 ديدگاه)

    کدوم طراحی امروزی قابلیت این رو داره که سی سال بعد چنین تمجیدی رو به خودش بگیره؟ من واقعا سراغ ندارم و واقعا هم نمیدونم رمز ماندگاری این شاهکار چیه?

    موافقم 13
    مخالفم 0
    1. Mf1

      ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (477 ديدگاه)

      بخاطر قدرت بالا همه شگفت زده کرده نه بخاطر طراحیش
      خودروهای زیبایی دهه ۹۰ وجود داشتن خیلی از زیبایی از این بهتر بودن
      تویوتا سوپرا
      هوندا ان اس ایکس
      یا پورشه های دهه ۹۰

      موافقم 4
      مخالفم 13
  16. محمدهادی

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2106 ديدگاه)

    وووواووووووو
    یه ام پاور ناب و ناشناس
    اما به شدت کافی
    پسر من تالا فکمیکردم خفن ترین کلاسیک سری ۸ بی ام و ۸۵۰ سی اس آی بوده
    هرچند همون 850 csi هم بشدت مخوف بود

    موافقم 10
    مخالفم 0
  17. Ahmedreza2002

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    (این خودرو فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسید و با گلگیرهای بیرون زده، سپرهای تهاجمی و دریچه‌های هوای جانبی، یادآور دورانی بود که خودروها مجبور نبودند با طراحی خود به بیننده پرخاش کنند)

    این جمله شاه بیت مقاله بود
    نه تنها بیمر که همه این روزا در گیر این مشکلن

    موافقم 12
    مخالفم 0
  18. Hamidreza

    ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2442 ديدگاه)

    از لحاظ طراحی در سطح بقیست … مزیت خاصی از نظر طراحی نداره … اما بشدت خاصه و همین خاص بودن زیباش کرده!
    آدم دوست داره یکی تو کلکسیونش داشته باشه … از اوناییه که دلبری میکنه!

    موافقم 3
    مخالفم 3
  19. مهدی

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1161 ديدگاه)

    قاتلی که مخفی ماند
    قاتلی که مخفی ماند
    چه جمله ی قشنگی
    هی روزگار

    موافقم 4
    مخالفم 0
  20. mahan

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2324 ديدگاه)

    ای جاان حضرت عشق!چه قدر زیباست این ماشین من سفید همچین چیزیو تو ترکیه دیدم

    موافقم 3
    مخالفم 0
  21. حسین دهمرد

    ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2417 ديدگاه)

    از سیستم روغنش خوشم نیومد زیادی پیچیده ش کردن بالاخره باید یه حرکت بهتری انجام میدادن. اگر تولید انبوه میکردن مطمئنا این مشکلو حل میکردن ولی کاپوتش اونقدرا کشیده به نظر نمیاد که v12 توش جا بشه البته تو عکس.
    نسخه ی کروکش چیز محشری از آب در میومد.حیف.

    موافقم 2
    مخالفم 0
  22. مهردادكمال

    ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1801 ديدگاه)

    یه زمانی بی ام و اینجور طراحی میکرد
    طرح هایی که هیچ وقت دل ادمو نمیزدن

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا