بی ام و

بررسی ب‌ام‌و X1 مدل ۲۰۱۶

پس از نیم‌ قرن تکیه بر یک جایگاه مناسب در کیفیت رانندگی و با بهره‌گیری از موتور‌های قدرتمند چهار و شش سیلندر در یک طرح دیفرانسیل عقب و با توزیع وزنی نزدیک به ۵۰:۵۰ برای محورها، اینک ب‌‌ام‌و در جهتی کاملاً مخالف قدم گذاشته است. مدل X1 با جلوپنجره قلوه‌ای‌شکل، اولین نمونه از خودروهای دیفرانسیل جلوی ب‌ام‌و است که رهسپار آن سوی آب‌های آتلانتیک می‌شود.

2016 BMW X1 xDrive28i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive28i
یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که خریداران امریکایی به کراس‌اورها، یعنی وسایل‌ نقلیه‌ جعبه‌ای متشکل از قطعات خودروهای معمولی، علاقه زیادی پیدا کرده‌اند. در سال ۲۰۱۵، بیش از ۴ میلیون کراس‌اور در بازار امریکا به فروش رفت و انتظار می‌رود که آمار فروش این نوع خودرو در سال جاری میلادی از آمار سدان‌های کامپکت و متوسط نیز فراتر رود. بر این اساس، ب‌ام‌و نیز به اشتیاق مشتریان برای کراس‌اورها واکنش نشان داده است.

2016 BMW X1 xDrive28i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive28i
مدل جدید X1 که از پلتفرم دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند، صاحب برخی مزیت‌ها شده و در این میان، به‌ناچار، برخی موارد را نیز فدا کرده است. با این حال، ب‌ام‌و به شکلی زیرکانه آن را برای رقابت تنگاتنگ در کلاس کراس‌های پرمیوم کامپکت و حرکت شانه‌به‌شانه با مدل‌هایی مانند آئودی Q3، لکسس NX و مرسدس‌بنز GLA تدارک دیده است.

2016 BMW X1 xDrive28i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive28i
2016 BMW X1 xDrive28i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive28i
به لطف افزایش ارتفاع صندلی جلو به اندازه ۳۰ میلی‌متر، ورود به داخل کابین X1 راحت‌تر از قبل شده است. در همین حال، کابین این خودرو با استفاده از دو طیف رنگ چرم دوخت فرانسوی، پنل‌های چوب بلوط تیره، کروم مات و الگوهای پیانو-بلک، به زیبایی پرداخته شده است. همچنین مجموعه‌ای از دکمه‌های کلیدهای هوشمند، امکان تنظیم سیستم کنترل هوا، تماس تلفنی و یا استفاده از سیستم راهبری را به‌سادگی فراهم می‌کنند. یک نمایشگر ۶/۵ اینچی در بالای داشبورد، یک تصویر واضح از قابلیت‌های X1 در اختیار قرار می‌دهد و البته، امکان استفاده از یک نمایشگر ۸/۸ اینچی نیز وجود دارد. یک سانروف دو تکه که بخشی از پکیج «پرمیوم» به ارزش ۳۲۵۰ دلار محسوب می‌شود، فضای داخلی کابین X1 را روشن می‌کند (هزینه این سانروف به‌تنهایی ۱۳۵۰ دلار است). در همین حال، یکی از ایراداتی که می‌توان به این کابین گرفت، این است که صندلی‌های جلو با اینکه راحتی و دوخت مناسبی دارند، ولی اندکی جمع‌و‌جور و باریک هستند.

2016 BMW X1 xDrive28i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive28i
عقب کابین، راحت‌تر و دلنشین‌تر از قبل شده است. مسافران صندلی‌های عقب در مدل جدید در ارتفاعی بالاتر می‌نشینند و به لطف خط کمربندی مناسب در بدنه X1، نمای بهتری از پیرامون خود در اختیار خواهند داشت. استفاده از یک پیشرانه جمع‌وجورتر نیز باعث شده تا فضای پاهای صندلی‌های عقب به اندازه ۳۸ میلی‌متر در تریم استاندارد اضافه شود. اگر هم آپشن صندلی‌های «کشویی و خم‌شونده» به ارزش ۳۰۰ دلار انتخاب شود، فضای پاها به اندازه ۶۶ میلی‌متر افزایش خواهد یافت.

2016 BMW X1 xDrive28i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive28i
2016 BMW X1 xDrive28i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive28i
در پشت صندلی‌ها، فضایی معادل ۷۶۴/۵ لیتر برای حمل وسایل درنظر گرفته شده و در عین حال، یک فضای ۱۱۳ لیتری اضافی در زیر پنل کف نیز وجود دارد. هاچ عقب به صورت خودکار می‌تواند با حرکت پا در زیر سپر باز شود. در حالی که ب‌ام‌و هیچ‌گونه آپشن یدک‌کشی برای این خودرو ارائه نکرده، ولی تمام X1 ها حداقل برای حمل تریلرها آماده هستند.

بهترین خبر در مورد دینامیک رانندگی X1 این است که کمترین نشانه‌ای از حضور یک سیستم دیفرانسیل جلو حس می‌شود. سیستم فرمان، سریع است و واکنش مناسبی دارد، ولی در عین حال، نمی‌تواند یک بازخورد واقعی از سطح جاده در اختیار قرار دهد. سیستم تعلیق M اسپورت که به صورت استاندارد در این مدل مورد استفاده قرار می‌گیرد، حتی در نرم‌ترین حالت، شرایط سفت و سختی دارد و شما هر گونه ناهمواری سطح جاده که حتی به چشم هم نمی‌بینید، احساس خواهید کرد.

در مقابل این شرایط سخت سواری، نوعی از چابکی در X1 وجود دارد که کمتر در یک «کراس‌اور» یافت می‌شود. در همین حال، تایرهای استاندارد پیرلی سینچوراتو P تمام‌فصل با ابعاد ۲۲۵/۵۰R-18 چسبندگی چندان مناسبی ندارند و ضمن اینکه یک سری بدفرمانی عجیب و غریبی در شرایط آستانه چسبندگی دیده می‌شود. این تایر‌ها همچنین می‌توانند یکی از عوامل مسافت توقف ۵۴/۸۶ متری از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت باشند. این در حالی است که با صرف هزینه‌ای برابر ۶۰۰ دلار، می‌توان از تایرهای چسبنده‌تر ۱۹ اینچی استفاده کرد.

2016 BMW X1 xDrive28i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive28i
ب‌ام‌و سال‌ها یکی از سرآمدهای موتورهای نرم چهار سیلندر بوده و اکنون نیز موتور جدید توربوشارژر ۲ لیتری در X1، استانداردهای برجسته این برند را جان دوباره‌ای بخشیده است. این موتور با گیربکس جدید ۸ سرعته اتوماتیک Aisin نیز همراه است تا قدرت خود را با آرامش و متانت در دسترس قرار دهد. در حالی که آمار سازمان حفاظت محیط زیست امریکا در رابطه مصرف سوخت نسبته مدل قبلی دیفرانسیل عقب تفاوتی نکرده است، در تست مصرف سوختی معادل ۹/۴۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از X1 جدید مشاهده شده که ۰/۴ لیتر کمتر از میزان ثبت‌شده برای مدل ۲۰۱۳ است.

2016 BMW X1 xDrive28i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive28i
امّا پیک قدرت از ۲۴۱ به ۲۲۸ اسب‌بخار کاهش یافته و در نتیجه، موجب شتاب کُندتر در رسیدن به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت و طی مسیر یک‌چهارم مایل شده است. این خودرو در ۶/۴ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۱/۳ کیلومتر بر ساعت از انتهای مسیر یک‌چهارم مایل عبور می‌کند. این در حالی است که وزن کلی آن به اندازه ۴۰ کیلوگرم سبک‌تر از مدل قبلی X1 شده است. همچنین به دلیل اصرار گیربکس اتوماتیک در شیفت دنده در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه که حتی در حالت شیفت دستی نیز اعمال می‌شود، خط قرمز ۷۱۰۰ دور بر دقیقه حالت نمایشی پیدا کرده است. در حالی که شیفتر کنسول شرایط مناسبی دارد، ولی آنهایی که به دنبال پدل‌شیفتر هستند، می‌توانند با اضافه کردن پکیج ۲۴۵۰ دلاری M اسپورت از آنها بهره‌مند شوند. ضمن اینکه باید به این موضوع اشاره کرد که در اینجا خبری از گیربکس دستی نخواهد بود.

2016 BMW X1 xDrive28i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive28i
مهاجرت ب‌ام‌و به پلتفرم دیفرانسیل جلو، احساسات ضدّ و نقیضی به وجود آورده است. حتی با دانستن اینکه X1 جدید مطمئناً‌ یکی از رقبای جدی در بین کراس‌اورهای لوکس خواهد بود، نمی‌تواند آن را به عنوان ستاره‌ای درخشان در آسمان محصولات ب‌ام‌و تصوّر کرد.

2016 BMW X1 xDrive28i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive28i
گروه ب‌ام‌و از سال ۲۰۰۱ مینی‌کوپرهای دیفرانسیل جلو را مهندسی کرده و اکنون نیز این تجربه را برای X1 به کار برده است. پلتفرم جدید UKL2 که با مینی کوپر کلابمن و ب‌ام‌و سری ۲ اکتیو تورر مشترک است، یک طراحی عرضی کلاسیک برای پیشرانه دارد و قرار است که در زیر پوسته بسیاری از مدل‌های آینده ب‌ام‌و و مینی مورد استفاده قرار گیرد. قرار دادن موتور به صورت عرضی، نه‌تنها موجب صرفه‌جویی در فضا می‌شود، بلکه موجب کاهش افت ناشی از اصطکاک، هر چند به صورت محدود و در حدّ چند درصد می‌گردد؛ چرا که در این حالت، میل‌لنگ و آکسل جلو، در محورهای موازی به گردش در می‌آیند. در حالی که X1 به صورت استاندارد از یک سیستم دیفرانسیل با حالت انتخابی چهار چرخ متحرک در این پلتفرم استفاده می‌کند، احتمالاً یک نسخه دیفرانسیل جلو نیز با قیمت کمتر ارائه خواهد شد.

2016 BMW X1 xDrive28i
۲۰۱۶ BMW X1 xDrive28i
مشخصات BMW X1 xDrive28i مدل ۲۰۱۶:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل، ۵ سرنشین، ۴ در هاچ‌بک.
  • قیمت مدل تست: ۴۵۹۲۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۵۷۹۵ دلار).
  • نوع موتور: DOHC چهار سیلندر در یک ردیف با ۱۶ سوپاپ، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
  • گنجایش: ۱۹۹۸ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۲۸ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتن‌متر در ۱۲۵۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.
ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۶۷ متر.
  • طول ماشین: ۴/۴۵۵ متر.
  • عرض: ۱/۸۲۱ متر.
  • ارتفاع: ۱/۵۸۸ متر.
  • وزن کلی: ۱۶۹۵ کیلوگرم.
تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۴ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۹ ثانیه.
  • صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۲۷/۶ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۲ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۱/۲۸ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۲۰۷/۶ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۴/۸۶۴ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: ۸۷g.
مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۹/۴۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. 창세기

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (402 ديدگاه)

    این به درد من نمیخوره M5 و M6 رو عشقه
    با توان 700 اسب چه صدایی میدن باقلوان باقلوا، ینی یک روزم به پایان زندگیم مونده باشه باید یکشینو بگیرم
    http://8pic.ir/images/aywwvd1to966uqz9u2sq.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. edris

      ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (108 ديدگاه)

      دوست عزیز هدف از ساخت این ماشین تولید یه استوره نیست و برای مصارف روزمره استفاده میشه
      این ماشینایی که شما فرمودین اگه 6 ماه روزانه ازش استفاده کنی هزینه هاش دیوونت میکنه. چه مصرف سوخت چه استهلاک چه…
      لطفا مقایسشون نکن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. 창세기

        ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
        سوابق: (402 ديدگاه)

        شما این ماشین چند سال زیر پات بود فهمیدی استهلاکش بالاس.. استهلاکشم بالا باشه اصلا برام مهم نیست من عاشق طراحیشم، از پانامرا . cls و rs7 خیلی بهتره بنظرم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. edris

          ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
          سوابق: (108 ديدگاه)

          رفیق! چند سالته؟
          والا عقل سلیم حکم میکنه ماشینی با این اسب بخار هزینه ها و استهلاکش بالاست و نمیشه روزمره ازش استفاده کرد و این یعنی نمیشه با ماشین تولید انبوه و عادی مقایسش کرد! دیگه شما نمیدونم عقلت چی حکم میکنه
          بالاخره همه مثه شما نیستن سوار m5 m6 شده باشن بدونن رانندگی باش چطوره!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. حسين

          ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
          سوابق: (1364 ديدگاه)

          edris جان یکم داری تند میری. درسته که استهلاک M5 بالاس، اما یه سدان خانوادگیه. ماشینیه که برای استفاده روزمره هم مناسبه. هم از نظر راحتی و هم از هر لحاظ دیگه ای. مثل (مثلا) 911 نیست که بگیم برای استفاده روزمره ممکنه خسته کننده باشه یا مناسب نباشه. یک سدان تولید انبوه خانوادگی اسپرته با کلی امکانات رفاهی که برای استفاده روزمره مناسبش میکنه. خب هر ماشین لوکس و اسپرتی هزینه های خودشو داره و کسی باید بخردش که از پس هزینه هاش برمیاد. (نه اینکه مثل بعضی از دوستان ماشینو بخرن بعد تو هزینش بمونن و بیان شروع کنن به گلایه و بدگویی.)

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. mds

          ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
          سوابق: (219 ديدگاه)

          انصافا حالت خوبه! یکی از رفقام 2 سال پیش یه پانامرا منطقه ازاد گرفت تا امروز فقط یبار لنت عوض کرد همین، یه ماشین تو این کلاس اگه بش فشار نیاری و مسافت زیادی باش نری تا 3.2 سال اول هیچ دردسری نداره.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. edris

          ۱۴ اسفند ۱۳۹۴
          سوابق: (108 ديدگاه)

          حسین عزیز
          راستش هدفم این بود بگم اون ماشین نباید با x1 مقایسه بشه. مثل اینه بنز s500 که یه استورست رو با کمری که یه ماشین واسه استفاده شهری و عادیه مقایسه کنم. اصلا هدف از ساخت m5 و x6 متفاوته.
          جناب mds
          حرفت اصلا منطقی نیس! پورش بعد از 2 سال فقط یه لنت عوض کرده؟؟؟ ینی حتی روغنشو تو این 2 سال عوض نکرده؟؟ جک میگی؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. بهنام طیبی

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    مشخصات فنی خیلی خوبی داره.هم شتاب هم مصرف سوخت مناسب داره
    بلاخره هرچی باشه خودروساز المانی دیگه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی -کیوج

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (173 ديدگاه)

    واقعا طراحیش از نسل قبلی خیلی بهتر شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امیر

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (392 ديدگاه)

    اگر طراحی قبلیش از 100 خدودا 30 بود الان 90 شده فوق العاده زیباترشده دمشون گرم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احسان(احسان سابق)

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    خوراک جوون هاست.البته بلا نسبت جوون های ایران!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ali ayat

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    ایکس یک هر سال بروز میشه خیلی شرکت رو بهترین شدنش تعصب داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. king 918

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    بی ام و باید دیگه یه تحولی به داشبردش بده همه شبیه همن و مخصوصا کیلومتر شمارش دیگه خیلی خیلی خیلی سادس برای این دوره بابا سمند هم الان یه مانیتور کوچیک بین کیلومتر شمارش هست
    دوستان جبهه نگیرن یه مقایسه بین کابین های بی ام و انجام بدین خودتون متوجه میشین

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohsen

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1063 ديدگاه)

      یه جور اصالت براش هست و از قدیم این مدلی بوده کیلومتر شماراش و از عکس شاید نرمال و بی روح باشه ولی از پشت فرمون اصلا اینطوری نیست مخصوصا وقتی دور موتورش به فشار گاز زود حساس میشه و میره بالا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حسين

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (1364 ديدگاه)

      درود. دوست عزیز دیگه نمایشگر بین کیلومتر شمارو داره. زیادی نزن تو سرش بیچاره رو. یه چیز دیگه هم اینکه تو عکس نمیشه در مورد ماشین قضاوت کرد. همین ماشینو من تو نمایشگاه دیدم، کنسولش خیلی قشنگ بود. سادس اما قشنگه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. رامتین

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    اشتباهی که در مقاله نوشته شده اینه که در واقع قدرت خودرو کم نشده! درسته مدل قبلی 240 اسب بود ه و مدل فعبی 228 اما نکته اینه که مدل قبلی X1-28 بوده و این مدل X1-25 یعنی کد این خودرو 25 است نه 28. مدل 28 این خودرو هم با توان 255 سال بعد میاد. یعنی افزایش 15 اسبی نسبت به مدل قبل.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. moein

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    با رینگاش خیلی حال کردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. sina

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (307 ديدگاه)

    من تو کراس کامپکتا بین bmw , benz . audi ,nx من لکسوس و انتخاب میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. سیاوش

    ۱۲ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (185 ديدگاه)

    باسلام
    ممنون از مطلبتون اما چنتا ایراد عددی داشت
    ۱-ارتفاعش ۱.۶۱ هست
    ۲-قدرت موتور ۲.۵ ۲۳۱ اسب بخار
    ۳-وزنش ۱۶۱۵ کیلوگرم
    این اعداد تو سایت ب ام و هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. احمد باقری

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    طراحی جونداری پیدا کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. mohsen

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1063 ديدگاه)

    بین رقیباش فکر نکنم به جز بنز بقیه خیلی واسش شاخ بشن!!
    الانم تو خیابون میبینم چه قدیمی چه جدید جذاب هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. حميد

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    استهلاک مستهلاک رو بیخیال بی ام دبلیو رو بچسب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. کیانوش

    ۱۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (289 ديدگاه)

    ولی من با دیفرانسیل عقب بیشتر حال میکنم نظر شخصیمه چون هندلینگ واسم تو اولویته حتی بیشتر از شتاب و سرعت نهایی …
    دیفرانسیل جلو یه جوریه بیشترین ضررش هم بالا بردن استحلاک جلوبندیه ماشینه تو استفاده ی روزمره مخصوصا با جاده های ما!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. عارف

    ۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوستان یه سوال فنی
    هزینه استحلاک و هزینه های ماهانه X1 چقدره ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. سعید

    ۹ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان یه سوال دارم ایا مدل ۲۰۱۶ ارتفاش از مدل ۲۰۱۵ بلندتر شده ؟؟وکلا چه تغییر ظاهری داشته??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Aref

    ۳۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان، خسته نباشین بنظرتون بین x1 2016 و رنجروور ایووک ۲۰۱۵ کدومش بهتره ک بگیرم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا