بی ام و

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید ب‌ام‌و سری 1

به سال ۲۰۰۳ بازگردیم یعنی زمانی که ب‌ام‌و برای اولین بار سری ۱ جدید را وارد بازار خودروهای خانوادگی لوکس کرده و با افتخار ادعا نمود این خودرو بهترین هاچبک دیفرانسیل عقب دنیاست؛ اما اگرچه سری ۱ سواری خوبی داشت اما از نظر فضای داخلی و کابین این‌گونه نبود و قطعاً از این نظر نمی‌توانست با هاچبک های دیفرانسیل جلوی آن زمان رقابت کند.


اما ب‌ام‌و نسل دوم سری ۱ را که ظاهر بهتری در مقایسه با نسل اول داشت روانه‌ی بازار نمود و حتی سواری آن نیز بهتر از قبل بود و از نظر فضای کابین و بار نیز بهبود یافته بود. این خودرو هنوز هم از معماری دیفرانسیل عقب استفاده می‌کرد و از نظر فضا بازهم پشت سر رقبای دیفرانسیل جلو قرار می‌گرفت زیرا خودروهای دیفرانسیل عقب از نظر فضاسازی کابین به‌صورت اجتناب‌ناپذیری فضای کمتری دارند.


حالا وارد سومین نسل سری ۱ می‌شویم که شوکی اساسی به طرفداران وارد کرده و دیگر دیفرانسیل عقب نیست. این خودرو هم‌اکنون نیروی پیشرانه‌هایی را که عرضی نصب می‌شوند به چرخ های جلو منتقل می کند.


طرفداران سرسخت ب‌ام‌و ادعا می‌کنند سری ۱ جدید اگر دیفرانسیل جلو باشد نخواهد توانست یک باواریایی اصیل باشد اما مهندسان ب‌ام‌و بر اصالت این خودرو تأکید دارند. ما برای اولین توانسته‌ایم مدل ۱۱۸d جدیدی را برانیم که احتمالاً پس از عرضه در اواخر سال جاری میلادی طرفداران زیادی خواهد داشت.


کوتاه باید گفت تا زمانی که کسی به شما نگفته باشد احتمالاً هرگز نخواهید دانست که ۱۱۸d جدید خودرویی دیفرانسیل جلو است و این دقیقاً همان چیزی است که مهندسان ب‌ام‌و به دنبالش بوده‌اند. این خودرو از این نظر کاملاً عادی به نظر می‌رسد و از پشت فرمان نیز همین حس را دارد. این خودرو بسیار پایدار و آرام بوده و همان‌گونه که گفتیم بسیار شبیه یک ب‌ام‌و واقعی است. قطعاً محصول جدید ب‌ام‌و پاسخی محکم به طرفداران خودروهای دیفرانسیل عقب محسوب می‌شود.


زمانی که این جنبه را پشت سر بگذارید می‌توانید از خود خودرو لذت ببرید. فضای بار نسل جدید سری ۱ در مقایسه با نسل پیشین ۲۰ لیتر افزایش یافته و فضای پا و شانه نیز کاملاً بهبود یافته است. در کل کابین این خودرو بسیار رضایت‌بخش‌تر بوده و از سیستم‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی سود می‌برد. طراحی بدنه نیز جذابیت‌های خاص خودش را دارد.


تمامی مدل های سری ۱ از جلوپنجره‌ی کلیوی شکل خاص این برند و چراغ‌های عقب الهام گرفته از سری ۳ سود می‌برند. این خودرو ۵ میلی‌متر کوتاه‌تر، ۳۴ میلی‌متر پهن‌تر و ۱۳ میلی‌متر قدبلندتر از نسل پیشین است. در کل جذابیت بصری این خودرو بیشتر شده است.


تمامی پیشرانه‌های سری ۱ جدید بوده اما ما اینجا روی مدل ۱۱۸d تمرکز داریم که بهای پایه‌ی ۲۶۶۴۰ پوندی دارد. پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۲ لیتری توربودیزل این نسخه که از توربویی با ژئومتری متغیر و حالت چندمرحله‌ای سود می‌برد قدرت ۱۴۸ اسبی و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری دارد. گشتاور این خودرو بسیار بیشتر از قدرت آن بوده و دقیقاً احساسش را در جاده نشان می‌دهد.


دو گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۸ سرعته استپ ترونیک نیز قابل انتخاب است که خودروی حاضر در تست از نوع اتوماتیک می‌باشد. این گیربکس ساخت ZF در طیف وسیعی از محصولات این خودروساز بکار رفته است.


این گیربکس تعویض‌های بسیار نرم و سریعی داشته و اگرچه ما هنوز نسخه دستی را بررسی نکرده‌ایم اما اگر شما پول اضافی داشته باشید احتمالاً گیربکس اتوماتیک را انتخاب خواهید کرد.


با توجه به اینکه وزن سری ۱ جدید ۱۵ کیلوگرم کمتر از نسل پیشین بوده بنابراین پرفورمنس خوبی را شاهد هستیم. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت این خودرو در ۸.۴ ثانیه ثبت می‌شود. ب‌ام‌و ادعا می کند این خودرو در هر صد کیلومتر تنها ۴.۷ لیتر سوخت مصرف می کند و آلایندگی دی‌اکسید کربن آن نیز تنها ۱۰۰ گرم در هر کیلومتر است. برای یک خودروی درون‌سوز، این آمار و ارقام بسیار خوب هستند.


اما آن چیزی که اعداد از گفتنش عاجز هستند احساس مدل ۱۱۸d در جاده است. هیچ نشانه‌ای از دیفرانسیل جلو بودن این خودرو در فرمان پذیری، سواری یا توقف‌ها به چشم نمی‌خورد. در اکثر اوقات این خودرو حسی شبیه سری ۳ داشته و در حقیقت خودروی بسیار پایدار و مطمئنی است.


این خودرو از بیرون ظاهری هوشمندانه، اسپورت و گران‌تر از قیمت خود داشته و رینگ‌های ۱۸ اینچی M نیز بر زیبایی آن می‌افزایند.


افرادی که بودجه‌ی محدودتری دارند می‌توانند مدل SE را انتخاب کنند که برای مبلغ پرداختی تجهیزات نسبتاً مناسبی داشته و از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به چراغ‌های جلوی LED، رینگ‌های آلیاژی و حالت‌های مختلف رانندگی اشاره کرد.


قطعاً کابین این خودرو بهتر از قبل بوده است. داشبورد جدید این خودرو به سمت راننده متمایل شده و ظاهر و حس کلی آن ترکیبی از اسپورت بودن و لوکس بودن است. صندلی‌ها نیز مخصوصاً با پوشش M اسپورت عالی هستند.


مدل های اسپورت از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه‌ای و صندلی‌های جلوی گرم شونده سود می‌برند اما حتی در مدل های SE نیز صفحه‌نمایش ۸.۸ اینچی و کنترلر iDrive دیده می‌شود.


اما برسیم به نقطه‌ضعف سری ۱ جدید! اگرچه فضای داخلی این خودرو رشد کرده اما ب‌ام‌و هنوز هم فضای سر کم در عقب را برطرف نکرده است. اگر قدبلند باشید در سفرها لذت چندانی نخواهید برد. فولکس‌واگن گلف از این نظر خودروی جادارتری است.

اما خب در اکثر موارد سری ۱ خودرویی با سواری خوب، قیمت مناسب، تجهیزات زیاد، مصرف سوخت بسیار خوب و… می‌باشد و به سختی می‌توان ایرادی از آن گرفت.

ب‌ام‌و سری ۱ جدید پرفورمنسی قوی، مصرف سوخت برجسته و آلایندگی کم را ارائه می کند. استفاده از سیستم دیفرانسیل جلو باعث بهبود سواری شده و خودرو همانند برادر بزرگ‌تر و دیفرانسیل عقب خود یعنی سری ۱ رفتار می کند. همچنین این خودرو جادارتر و مجهزتر بوده و از نظر ما به سختی می‌توانیم چنین خودرویی را شکست داد.

مشخصات ب‌ام‌و ۱۱۸d اسپورت

  • قیمت: ۲۹۲۴۰ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری دیزلی
  • قدرت/گشتاور: ۱۴۸ اسب بخار/۳۵۰ نیوتون متر
  • گیربکس: ۸ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۴ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۱۶ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. Ferrari Fxx K Evo

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    کابین‌های بی‌ ام‌و، روز به روز دارن بروزتر و مدرن‌‌تر میشن
    تنها ایرادی که درشون میبینم فرمانهایشان ، هست که زیاد قشنگ و مدرن نیستدن ، و همخوانی زیادی با کابین ندارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      منم متنفرم از این فرمان.نمیدونم چرا اینو تغیر نمیدن. اصلا در کابین هیچ مدلی از BMW خوب نیست!!!
      اما عوضش فرمان M خیلی خیلی خیلی هیجان انگیز وجذابه!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مانی

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      مخصوصا وقتی‌ بذاری کنار فرمون A45AMG

      موافقم 0
      مخالفم 0
    1. علی آقا

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (572 ديدگاه)

      گوگل هست. شما زحمت نکش.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Ferrari Fxx K Evo

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (919 ديدگاه)

    برای سری ۱ هم میشه دسته دنده کریستالی سفارش داد ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. MAHDI

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    از بررسی که اتواکسپرس از سری1 پایه انجام داده ونظرشون در مورد این ماشین مشخصه که BMW در این مدل هم خوب کار کرده ویه هاچبک دوست داشتنی خواهد بود.
    منم چندتاعکس از مدل های مختلف سری1 جدید فرستادم که امیدوارم پدال زودتر تاییدکنه!!!
    مدل سری2 گرن کوپه هم مدل چهار در همین سری1 هستش. اگه سری1 عملکرد خوبی داره پس مدل گرن کوپه سری2 هم ماشین خوبی خواهد بود. البته نباید انتظارM2 رو ازش داشت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Khosrow

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    خیلی زیباست / فقط اینکه خط شانه پایین درب ها که در امتداد رفته بالای گلگیر عقب کپی پیست مرسدس A کلاس 2012 هست ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. fr

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (50 ديدگاه)

    پدال جان تا اونجا که من گشتم این گیربکس جدید zf نیست مثل نسل پیش و ایسین هست چون این سری 1 جدید پلتفرمش با مینی ها یکی هست و اون ها هم ایسین هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ali

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به نظر من دنا پلاس توربوی ما از این بی ام و آشغالا بهتر هست.
    موتور ۱۵۰ اسبی که ۲ اسب بیشتره.
    فرمان زیبا تر
    داشبورد لوکس تر
    صندوق بزرگتر و جای بیشتر
    با احترام مدیر عامل ایران خودرو?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Alireza

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (754 ديدگاه)

    یکی از ایرادلی بی ام و این طرح پشت آمپر شبیه محصولات چریه تازه میخوام بگم چری جذابتره این چه طرحیه آخه در خصوص این سری یک جدید هم باید بگم از نظر من عقبش قشنگه جلو پنجرش ژیادی بزرگه کلا تو طراحیای بی ام و فعلا سری ۲ از همه بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا