بی ام و

اولین تجربه رانندگی با ب‌ام‌و iX3 مدل 2020

ب‌ام‌و با تولید دو خودروی i3 و i8 به جهانیان نشان داد که آینده‌ی استراتژی الکتریکی این برند چگونه خواهد بود. با طراحی علمی تخیلی و تکنولوژی بسیار پیشرفته، این دو خودرو دیدی جذاب از محصولات آتی باواریا را ایجاد کردند. اخیرا نیز پرچمدار iX رونمایی شده که نمایشگر تفسیر ب‌ام‌و از یک شاسی‌بلند لوکس الکتریکی تکنولوژیک است.

ب‌ام‌و iX3

اما ب‌ام‌و iX3 جدید شاید آن چیزی نباشد که انتظارش را داشتیم. این خودرو کمی آشناتر به نظر می‌رسد اما همین موضوع دقیقاً منظور ب‌ام‌و را می‌رساند. در واقع این یک X3 است که الکتریکی شده و اهداف خاص خود را دنبال می‌کند.

ب‌ام‌و iX3

iX3 حدید بر پایه همان پلتفرم نسخه‌های درون‌سوز و پلاگین هیبریدی X3 بنا شده و حتی در همان کارخانه نیز تولید می‌شود. ب‌ام‌و با افتخار مدعی است X3 اولین محصولش است که با چهار نوع قوای محرکه متفاوت قابل انتخاب می‌شود. زیر کف iX3 باتری ۸۰ کیلووات ساعتی جا خوش کرده که به‌صورت ساندویچی بین چرخ ها قرار داشته و پیشرانه الکتریکی ۲۸۳ اسب بخاری و گیربکس تک سرعته را پشتیبانی می‌کند. ب‌ام‌و می‌گوید این کراس اوور پاک با یک‌بار شارژ مسافت ۴۵۸ کیلومتری را طی می‌کند و در عرض ۶.۸ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. با استفاده از شارژر سریع ۱۵۰ کیلوواتی نیز می‌توان ۸۰ درصد باتری را در ۳۴ دقیقه شارژ کرد.

ب‌ام‌و iX3

در روی کاغذ، ب‌ام‌و در مقابل رقبای کلیدی همچون مرسدس EQC و آئودی E-Tron در رده‌ای پایین‌تر قرار می‌گیرد اما وقتی بحث فضا، شعاع حرکتی و قیمت باشد هر سه خودرو رقابتی بسیار نزدیک خواهند داشت.

ب‌ام‌و iX3

با توجه به استراتژی ب‌ام‌و که یکی از محصولات کلیدی خود را به نمونه‌ای الکتریکی تبدیل کرده بنابراین جای تعجب زیادی وجود ندارد که حس سواری iX3 نسبتاً مرسوم و آشنا باشد.

ب‌ام‌و iX3

داخل کابین این خودرو تقریباً تفاوتی با برادر استاندارد وجود ندارد. همان طراحی اصلی کابین X3 در iX3 نیز بکار رفته و تنها برخی عناصر آبی‌رنگ در پشت آمپرها و کنسول مرکزی باعث تمایز آن می‌شود. اگر انتظار طراحی رادیکال‌تری را داشتید قطعاً ناامید خواهید شد.

ب‌ام‌و iX3

iX3 با ناله‌ی ضعیف پیشرانه الکتریکی از زمین کنده می‌شود. شاید همه‌ی وزن خودرو روی شاسی معطوف شده باشد اما هنوز هم با خودرویی سنگین‌وزن روبرو هستیم به گونه‌ای که وزن iX3 به ۲۱۸۵ کیلوگرم می‌رسد؛ بنابراین ب‌ام‌و از تنظیمات سفت سیستم تعلیق استفاده کرده است. این موضوع سریعاً با توجه به کیفیت سواری خودرو مشخص است و به‌طور قابل‌توجهی سفت تر از رقبای مشهور مرسدس و آئودی می‌باشد.

ب‌ام‌و iX3

این خودرو حتی در نرم‌ترین تنظیمات رانندگی نیز روی راحت خود را نشان نمی‌دهد. iX3 در هنگام عبور از دست‌اندازها سفتی خود را نشان داده و اگرچه خودرویی ناراحت نیست اما از یک شاسی‌بلند میان سایز خانوادگی انتظارات بیشتری داریم. حالت اسپورت نیز طبق انتظارات کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند و حتی باعث می‌شود iX3 تقریباً از روی دست‌اندازها بپرد.

ب‌ام‌و iX3

واضح است که ب‌ام‌و بخشی از آسایش و رفاه خودرو را به خاطر هیجان رانندگی قربانی کرده است. تنظیمات سفت تر سیستم تعلیق و شاسی به همراه مرکز ثقل پایین باعث شده‌اند این خودرو از نظر تکان های بدنه بسیار خوب عمل کند. فرمان نیز سبک و سریع بوده و باعث می‌شود تغییر جهت سریع کاری راحت باشد. در حالت اسپورت فرمان کمی سنگین‌تر می‌شود اما به‌هرحال باید با سواری سفت iX3 کنار بیایید.

ب‌ام‌و iX3

پشتیبان شاسی خودرو پرفورمنس قوی آن است. پیشرانه ۲۸۳ اسبی این خودرو در اکسل عقب قرار گرفته و شتاب ۶.۸ ثانیه‌ای آن به حد کافی سریع حس می‌شود اما خب مرسدس، آئودی و جگوار آی پیس بسیار سریع‌تر و قوی‌تر هستند. خود پیشرانه به‌طور قابل‌توجهی آرام است و تنها ناله‌ای ضعیف در زمان شتاب گیری به گوش می‌رسد. البته می‌توانید با انتخاب دو حالت بالانس شده و اسپورت صدای تولیدی را تقویت کنید.

ب‌ام‌و iX3

یکی از تکنولوژی‌های خوب iX3 سیستم احیای انرژی است که همانند اکثر خودروهای الکتریکی سه حالت کم، متوسط و زیاد وجود داشته و حتی می‌توانید تجربه رانندگی تک پدالی را نیز داشته باشید؛ اما ب‌ام‌و حالت تطبیقی را نیز در نظر گرفته که به‌صورت خودکار میزان احیای انرژی را بسته به سرعت خودرو تنظیم می‌کند.

ب‌ام‌و iX3

این سیستم در عمل بسیار شبیه کروز کنترل تطبیقی می‌باشد اما خب تنها به ترمز گرفتن منحصر می‌شود. وقتی پای خود را از روی پدال گاز بردارید iX3 فاصله با خودروی جلویی را محاسبه کرده و از سرعت خودرو می‌کاهد. این سیستم بسیار خوب عمل می‌کند و ما نیز هرگز آن را خاموش نکردیم.

ب‌ام‌و iX3

زمان شارژ باتری ب‌ام‌و نیز با رقبا قابل‌مقایسه است. iX3 را می‌توان با شارژر سریع ۱۵۰ کیلوواتی شارژ کرد که همان‌گونه که گفته شد ۸۰ درصد باتری در ۳۴ دقیقه شارژ خواهد شد. همچنین عملکردی هوشمندانه در سیستم ناوبری خودرو وجود دارد که به شما شعاع حرکتی در دسترس با میزان شارژ باقی مانده را نشان می‌دهد.

ب‌ام‌و iX3

دیگر تکنولوژی قابل‌توجه iX3 کلید دیجیتالی است که با گوشی‌های آیفون هماهنگ می‌شود. مالکان با استفاده از آن می‌توانند محدودیت‌هایی را روی خودروی خود همچون سرعت آن، قدرت تولیدی و… وضع کنند.

ب‌ام‌و iX3

هر بار تا حداکثر ۶ کلید دیجیتال را برای افراد خانواده و دوستان می‌توان تعریف کرد و اگر گوشی شما دزدیده شد می‌توانید به‌صورت مستقیم از خودرو این کلید را حذف کنید.

ب‌ام‌و iX3

این خودرو از نظر فضای کابین و بار مشابه نسخه استاندارد X3 است. فضای بار ۵۱۰ لیتری iX3 حدود ۴۰ لیتر کمتر از نسخه‌های درون‌سوز بوده اما در دنیای واقعی تفاوت قابل‌ذکری نیست. موضوع جالب اینکه فضای بار این خودرو ۶۰ لیتر بیشتر از نسخه پلاگین هیبریدی X3 است که دلیلش طراحی جدیدتر و جمع و جورتر پیشرانه الکتریکی و گیربکس iX3 می‌باشد.

ب‌ام‌و iX3

با توجه به i3 در سال ۲۰۱۳ خودرویی هوشمند و جذاب بود بنابراین به سختی می‌توان تحت‌الشعاع iX3 قرار نگرفت اما به‌عنوان یک خودروی الکتریکی که به دنبال جذب افرادی است که اولین تجربه مالکیت چنین محصولی را دارند، iX3 خودرویی موفق محسوب می‌شود. این خودرو جادار و آرام بوده و از کابینی خوش‌ساخت و مجهز سود می‌برد. تنها مشکل iX3 این است که حس و ظاهر خاصی ندارد و از آنجایی که ب‌ام‌و قبلاً با محصولات i خود کاملاً ما را تحت تأثیر قرار داده بنابراین حس معمولی بودن iX3 کمی ما را ناامید می‌کند.

مشخصات ب‌ام‌و iX3

  • قیمت: ۵۸۸۵۰ پوند
  • پیشرانه: تک واحد الکتریکی، باتری ۸۰ کیلووات ساعتی
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
  • قدرت/گشتاور: ۲۸۳ اسب بخار/۴۰۰ نیوتون متر
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۶.۸ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر در ساعت
  • شعاع حرکتی: ۴۵۸ کیلومتر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. \\\|♧|///_AMG_73///AFFALTERBACH///

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    با این پول میشه eqc خرید که واقعا بهتره…..

    موافقم 23
    مخالفم 25
    1. پارسا ای که عشق هیچ ماشینی نیست☹☹??

      ۲۵ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (238 ديدگاه)

      خوشگل ترین بی ام و ای که میشه گفت در همین حواشی معرفی شد

      موافقم 4
      مخالفم 0
  2. Ali_x76

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    با توجه به قیمت ۶۰ هزار پوندیش، و این‌که بهینه بودن خودروهای برقی بیشتر مربوط به مسیرهای داخل شهری و کم سرعته و در آزاد راه ها خیلی پاک تر از بنزینی ها نیست، و نیاز به مدت زمان زیاد برای شارژ شدن حین سفر، ترجیح میدم برای داخل شهر از یه برقی کوچک با برد کم استفاده کنم،و برای سفر و خارج شهر از یک بنزینی پر قدرت.
    مثلا ترکیب هوندا e یا رنو توئیزی+ کیا استینگر V6

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. 600000

      ۲۴ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (344 ديدگاه)

      خیلی ماشین دوست داشتنی با طراحی زیبای گریل…

      موافقم 9
      مخالفم 5
  3. Hadi

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    واقعاً خوبه ?…

    موافقم 18
    مخالفم 13
  4. ماکان

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (761 ديدگاه)

    سلام . بنده خیلی دوست دارم که انشاالله بعضی از خودرو های جدید و متفاوت دیگر هم که خودم و برخی افراد دیگر دوست داریم توسط بی ام و ساخته و تولید انبوه شوند .

    موافقم 9
    مخالفم 4
  5. MAHDI

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    یک لحظه نمیتونم فکر کنم که X3 با بهترین عملکرد و موتور بنزینی رو ول کنم و نسخه الکتریکی رو انتخاب کنم.
    نسخه پرفومنس X3 یعنی X3M کامپتیشن در کانال Track Day در رقابت درگ و درگ رولینگ تونست پورشه 911 کررا S جدید رو شکست بده و زمان 11.2 ثانیه در مسیر 400 متر رو ثبت کرد?

    موافقم 21
    مخالفم 3
  6. علی-کیوج

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (173 ديدگاه)

    چرا زمان شارژ با شارژر و برق معمولی رو نمینویسن،اکثر خودروسازها فقط زمان شارژ سریع رو مینویسن که خیلی کمتر از زمان شارژ معمولیه که خیلیا استفاده میکنن

    موافقم 4
    مخالفم 0
  7. Shirko

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (248 ديدگاه)

    ب ام و چرا گند زده به طراحیاش بر خلاف مرسدس !؟!؟

    موافقم 12
    مخالفم 11
  8. سامورایی از قله فوجی

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1149 ديدگاه)

    امیدوارم بی ام و به جلو پنجره این گند نزنه

    موافقم 10
    مخالفم 3
  9. 600000

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (344 ديدگاه)

    قیافش ک خوبه ولی قیمتش…

    موافقم 8
    مخالفم 0
  10. میثم

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (3524 ديدگاه)

    از ماشینای خشک خوشم نمیاد
    هر برندی که باشه
    باقی چیزاش خوبه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  11. Siawest

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (185 ديدگاه)

    زشت ترین ب ام و که دیدم همینه

    موافقم 1
    مخالفم 9
  12. ارشیاsvj

    ۲۴ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (1745 ديدگاه)

    هیچ ربطی ندارن.
    ولی ترجیح میدم کوروت بگیرم تا این!!
    بعدشم مگه X3 معمولی چشه؟؟؟
    بریم این جاروبرقی رو بخریم!؟

    موافقم 1
    مخالفم 10
    1. Amin-mc20

      ۲۵ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      با کوروت اصلا موافق نیستم چون کلاسشون فرق داره خودتم خوبه میدونی اینارو
      ولی با جاروبرقی موافقم????

      موافقم 2
      مخالفم 3
  13. mahdi-abdi

    ۲۵ آبان ۱۳۹۹
    سوابق: (496 ديدگاه)

    ساده و جموجوره

    موافقم 3
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا