بی ام و

پیش‌بینی بزرگ شدن جلوپنجرهٔ ب‌ام‌و توسط تیونری آلمانی در 15 سال پیش!

پس از معرفی نسل جدید ب‌ام‌و سری ۴، جلوپنجرهٔ بزرگ آن به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز دنیای ماشین و موضوع اصلی بحث در مورد این کوپهٔ جدید تبدیل شده است؛ اما این بدان معنا نیست که قبلاً ما ب‌ام‌وهایی با ظاهر جنجالی ندیده‌ایم زیرا به‌عنوان‌مثال، سری ۶ نسل E63 که توسط کریس بنگل طراحی شده بود به‌عنوان یکی از بحث‌برانگیزترین کوپه‌های اخیر ب‌ام‌و شناخته می‌شود؛ اما زمانی که این خودرو به بازار آمد یعنی اواسط دههٔ ۲۰۰۰، یک شرکت تیونینگ آلمانی بنام هارتج (Hartge) به فکر بهبود ظاهر آن افتاد.

هارتج برای چیزی که آن‌را بهبود می‌دانست، جلوپنجرهٔ اصلی سری ۶ را برداشته و آن‌را با نمونه‌های بزرگ‌تری که به سمت پایین سپر کشیده شده بودند جایگزین کرد. علاوه بر این، این تیونر آلمانی جلوپنجره‌های کوچک دیگری را هم به کنار چراغ‌های جلو اضافه کرد و یک سپر سفارشی با چراغ‌های مه شکن جدید را هم برای خودرو طراحی کرد. نمونه‌ای که در این تصاویر مشاهده می‌کنید بر اساس مدل ۶۴۵Ci ساخته شده و روی رینگ‌های کرومی هارتج قرار گرفته است. زیر کاپوت این سری ۶ هم یک موتور ۵.۱ لیتری V8 قرار گرفته که ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

هرچند هارتج خودروهای ناخوشایندی مثل این سری ۶ را در کارنامهٔ خود دارد اما تیونر باسابقه‌ای است که در سال ۱۹۷۱ در آلمان تأسیس شد. این شرکت در طول تاریخ خود تیونینگ‌های جذاب‌تری بر اساس محصولات ب‌ام‌و هم انجام داد مثل مدل H23 که بر اساس ب‌ام‌و سری ۳ نسل E30 شکل گرفته بود. هارتج همچنین غیر از ب‌ام‌و روی خودروهای دیگری مثل مرسدس بنز ۳۰۰E و محصولات رنجروور هم کار می‌کرد. با همهٔ این‌ها اما هارتج نهایتاً در اواسط سال ۲۰۱۹ منحل شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. مصطفی

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (56 ديدگاه)

    این مدل خیلی با وقار و با ابهته

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. سورنا

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1055 ديدگاه)

      مدل معمولیش یا با این جلو پنجره ؟
      مدل معمولیش هنوز هم که هنوزه تو خیابون میبینی میف میکنی از زیبایی و ابهت
      به نظرم هنوز هم تو بی ام و مدل 520 و ۶٣٠ کروک زیباترین مدلاشه ولی حیف که خرجش زیاد بود …

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (10232 ديدگاه)

        سورنا
        این مدل سری ۶ را که میبینید ، دست پرورده گریس بنگل عزیزه که خط و هنر طراحی در bmw را چندین پله ارتقاء داد که هنوز که هنوزه تمام خودروهای زمان ایشون ، در طراحی حرف برای گفتن دارند ، اما در کیفیت و استهلاک از بدترین‌های دوره خودشون هستند .

        هنر طراح اینه که شما هنوز با دیدن سری ۶ پس از ۱۵ سال لذت میبری و تازگی داره و الکی نیست که بعصی طراحان اسمشون تا همیشه جاودان میمونه .

        جداً توجه کنید فرم کشیدگی کاپوت و اندازه و چیدمان چراغها و افتادگی طراحی جلوپنجره رو به زمین که گویی در جاده آسفالت را میخواد چنگ بزنه و مثل مار میخزه روی زمین ، این هنره که با طراحی خودرو تلفیق شده ، چیزی که در bmwهای امروزی با تمام پیشرفت‌ها شاهدش نیستیم .

        یا حتی طراحی قسمت عقب که چشم از دیدنش سیرایی نداره .

        به نظر من سری ۶ در آینده میتونه ارزش کلکسیونی داشته باشه البته اگر متریال داخلیشو با یه متریال با کیفیت‌تر عوض کنند .

        کیفیت چرم‌های بکار رفته در داشبورد صندلی فرمان و آلومینیوم‌ها در حد فاجعه بود که در کمتر از ۵۰هزار کیلومتر براق و چروک و پوسته میشدند یا ارور‌های عجیب غریب که کلافه میکنه راننده را از بس که باید دیاگ بزنه و تمامی هم نداره ، مگر اینکه کلاً موتور گیربکس را با یه موتور گیربکس ژاپنی عوض کنین (( شوخی کردم )) .

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. سورنا

          ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (1055 ديدگاه)

          من که دیوونشم کاش دوباره تولید میشد اونوقت میشد روش حساب کرد

          این چه مدلیه ؟ خیلی خوشگل شده

          https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/image000184.jpg

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. NAVID۰۰۹۸

          ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (10232 ديدگاه)

          سری ۵ ، نسل قبلی

          موافقم 1
          مخالفم 0
  2. ماکان

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (770 ديدگاه)

    سلام. انشاالله که به اضافه سری ۵ از مدل های سری ۷ ، سری ۸ ،X6 ،X5 و X7 بی ام و هم برای هرکدام از آنها تا قبل از سال ۲۰۲۵ یک نسخه ی پلاگین هیبرید با قدرت حد اقل ۷۰۰ اسب بخار بسازند و به صورت انبوه تولید کنند. از تولید کنندگان بی ام و خواهشمندم که این کار را بکنند.با تشکّر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. reza s4

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (144 ديدگاه)

      Info(at)bmw(dot)com
      باید به این ایمیل پیامتو بدی
      فینگیلیش هم بنویسی قبوله
      بنده به عنوان مدیر کل سیاست های بی ام و توانایی پارتی بازی در این مورد رو ندارم
      خانوم منشی نفر بعد لطفا

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. OMID

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    همون بهتر که نابود شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Ali Mehri

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (25 ديدگاه)

    آقا سری ۶ یدونه هست تو تهران با تیون هامان. سفید رنگ. آخخخخخخ آخ آخ میبینیش غش میکنی
    من این سری رو هم خیلی دوست داشتم با سقف کروک مخصوصا

    موافقم 1
    مخالفم 0
  5. NAVID۰۰۹۸

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    البته این مقاله هم مسخرست با این عکس سری ۶ و کار تیونرش .

    آخه این جلو پنجره برای زمان خودش یه حرفی واسه گفتن داشت و امروزه با تمام بزرگیش حرفی دیگر برای گفتن داره و روی مد روز در حرکته .

    من موافق این جلو پنجره سری ۴ نیستم ، اما یه روح تازه به bmw سری ۴داده و از یکنواختی محصولات خارج شده و اگر به اصل قصیه هم نگاه کنید ، متوجه میشوید که جلوپنجره bmw در اصل بزرگ بوده و به مرور زمان کوچک شده .

    کلاً مد روز و مرور زمان مشخص میکنه که بازار به چه سمتی در حرکته و نیاز به چه طراحی‌ای داره .

    بازار خودرو هم دسته کمی از مد لباس یا مدل مو یا چیدمان و معماری خانه یا شهر سازی نداره .
    با گذر زمان سلیقه و ذائقه انسانها تغییر میکنه که پیشرفت تکنولوژی بسیار درش نقش داره .

    با تمام این حرفها ، سال ۲۰۰۵ با طراحی E46 یا سری ۵ و ۶ دیگر در تاریخ bmw تکرار نشد و نشده و خدا میدونه کی دوباره شخصی پیدا میشه مثل گریس بنگل و طراحی خودروها را چند پله ارتقاء میده .

    BMW های جدید با مد روز در حرکت هستند اما مثل طراحی‌های سالهای ۲۰۰۵ ماندگار نیستند .

    این نظر شخصی من هست اما فکر میکنم اکثریت هم موافق هستند وقتی کامنتهای پیج‌ها و مقالات مختلف را میخوانم .

    موافقم 0
    مخالفم 1
  6. جواد خطر

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (255 ديدگاه)

    آهاااااا پَس “هارتج” گَند زدِ بِ جلو پَنجَرِ بی ام و

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. datsun

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3502 ديدگاه)

    اخبار تخصصی جلو پنجره بی ام و را از پدال بخواهید……….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. SS

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (128 ديدگاه)

    پدال جان باز رفتی تو خط BMW ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. MASIHA

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (946 ديدگاه)

    این مدل از بی ام و (نه اینی که تو این پسته)
    جزو زیبا ترین بی ام و هایی هست که تو تمام زندگی دیدم. چه از پست و چه از جلو
    یه ظاهر فوق العاده متین و با وقار و خشن داره که قشنگ با روح و روان ادم بازی میکنه.
    اگه به من بگن اینو دوست داری یا i8
    باور کنین نمیتونم از این بگذرم
    هرچند از i8 گذشتن هم عذاب اوره
    نسل بعدیش هم عالی بود
    بی ام و منو وارد دنیای خودروسازی کرد
    دمش هم گرم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. Hadi

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    6افسانه ای…

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. بهنام

    ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (492 ديدگاه)

    یادمه تیونر آسما هم اس کلاس w221 رو با تیونینگ وحشتناکی معرفی کرد که جلوپنجره ی بنز تا روی زمین کشیده شده بود آیا به اون هم میشه گفت ارتقاء ظاهری؟ این سری شش هم اصلا زیبا نشده که برعکس به تناسباتش لطمه خورده.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا