آئودیاینفینیتیبی ام و

فلفل‌های تند! رقابت ب‌ام‌و 118i، آئودی A3 Sportback و اینفینیتی Q30

در طی یک دهه‌ی گذشته، آئودی A3 Sportback و ب‌ام‌و سری ۱ در رقابتی تنگاتنگ برای کسب عنوان بهترین هاچبک ممتاز بوده‌اند. این دو روش‌های بسیار متفاوتی داشتند، ب‌ام‌و دیفرانسیل عقب بود و آئودی دیفرانسیل جلو (سیستم کواترو به‌صورت آپشن قابل‌دسترسی بوده است) اما هر دو درنهایت یک هدف واحد را دنبال می‌کردند که عبارت بود از لوکس بودن، لذت، کاربردی بودن و قابل‌ابتیاع بودن. تا به امروز این دو جزو بهترین هاچبک های ممتاز بازار بوده‌اند. اما رقیب جدیدی پا به میدان گذاشته و این دو آلمانی خوش‌پوش را به چالش طلبیده است، اسم رقیب جدید اینفینیتی Q30 است.

5de71acc1cde90b5708fbe515a05065a9654d9f5
اینفینیتی آخرین دستاوردهای خود را در این کلاس به نمایش گذاشته و پایه و اساس این خودرو هاچبک کلاس A مرسدس بنز می‌باشد. خب آیا برند لوکس نیسان می‌تواند بر آلمان‌ها فائق آید؟

audi-bmw-infin-1
خب دستورالعمل‌های روی کاغذ را نگاه کنیم. این خودرو ۵ در دارد، از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر توربوشارژ دار و گیربکس ۶ سرعته دستی سود می‌برد.

Infiniti Q30
آئودی A3 Sportback هم از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر استفاده می‌کند و گیربکس ۶ سرعته دستی آن نیرو را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد.

2016-audi-a3-tdi-sportback-on-road
ب‌ام‌و ۱۱۸i تنها رقیبی است که از دستورالعمل اندکی متفاوت استفاده می‌کند. این خودرو تنها نمونه‌ای است که دیفرانسیل عقب بوده و به‌جای پیشرانه‌ی ۴ سیلندر از گونه‌ی ۳ سیلندر استفاده می‌کند. هرچند، علیرغم فقدان یک سیلندر، ب‌ام‌و ۱۱۸i درواقع قدرتمندترین خودروی این دسته بوده و با ۱۳۴ اسب بخار قدرت در برابر ۱۲۳ اسب بخار آئودی و ۱۲۱ اسب بخار اینفینیتی قد علم می‌کند. البته قدرت زیاد لزوماً به معنای پرفورمنس بالاتر نیست چنانکه ب‌ام‌و کندترین خودروی گروه در بحث شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت است.۹.۳ ثانیه طول می‌کشد تا ب‌ام‌و به تندی ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد، این زمان برای آئودی و اینفینیتی به ترتیب برابر است با ۹ و ۹.۲ ثانیه.

2015 BMW 1-Series
BMW 1-Series
در مبحث کیفیت سواری و هدایت و هندلینگ، مسائل بسیار جذاب هستند. آئودی A3 Sportback حاضر در این تست از رینگ‌های چرخ ۱۸ اینچی استفاده می‌کند و سیستم تعلیق اسپورتی نیز در آن بکار گرفته‌شده است. به همین خاطر سواری آن اندکی سفت‌تر و خشک‌تر از دوتای دیگر است اما کمترین ناراحتی را در ناهمواری‌ها ایجاد می‌کند.

2016 Audi A3 TDI Sportback (4)
اینفینیتی نرم‌ترین عضو گروه است اما در راه‌های ناهموار تلوتلو می‌خورد. ب‌ام‌و در مرز بین دو خودرو گام برمی‌دارد اما در دست اندازهای جاده‌ها بیش از دوتای دیگری ناراحت می‌شود. وقتی عبور از پیچ‌ها مطرح می‌شود، آئودی A3 بهترین هندلینگ را نشان می‌دهد و جای تعجب است که ب‌ام‌و با دیفرانسیل عقب در صدر قرار نمی‌گیرد؛ اما به‌هرحال ب‌ام‌و بالاتر از اینفینیتی قرار می‌گیرد.

Infiniti Q30
هندلینگ شلخته‌ی اینفینیتی باعث سقوط آن به رتبه‌ی آخر این دسته می‌شود. باز هم شگفت‌زده شدیم که دیدیم آئودی احساس فرمان بهتری نسبت به ب‌ام‌و دارد. آئودی همیشه فرمان دقیق و تیزی داشته است اما عموماً فاقد احساس خاص فرمان بوده چیزی که ب‌ام‌و استاد آن بوده است.

2015 BMW 1-Series
BMW 1-Series
اما اینفینیتی به‌خوبی دو رقیب ژرمن نیست چرا که سیستم تعلیق آن خیلی اسپورت نیست و هندلینگ آن شلخته است و در مبحث پرفورمنس نیز در رده‌ی متوسطی قرار می‌گیرد. شاید اینفینیتی بتواند با نمای داخلی خود حرفی برای گفتن در برابر ژرمن‌ها داشته باشد. متأسفانه، اینجا هم اینفینیتی قافیه را می‌بازد. زیبایی کابین جای بحث ندارد و برخی از سوئیچ‌های قرض گرفته‌شده از مرسدس بنز کیفیت بالا را تداعی می‌کنند.

اما جدای از این‌ها کابین Q30 ازنظر ارگونومی در رتبه‌ی پایینی قرار می‌گیرد و صندلی‌ها نیز بد هستند.۱۱۸i نمای داخلی تیپیکال ب‌ام‌و را دارد که به خوبی ساخته‌وپرداخته شده و ازنظر ارگونومی نمره‌ی بالایی می‌گیرد و صندلی‌ها هم اجازه‌ی هیچ انتقادی را نمی‌دهند اما از نظر طراحی و استایل نمره‌ی ضعیفی به کابین ۱۱۸i تعلق می‌گیرد. گفته‌شده که آئودی A3 بهترین نمای داخلی را دارد چراکه صندلی‌ها خوب بوده و ارگونومی نیز عالی است و کابین از استایل خوبی بهره می‌گیرد.

در مبحث مالکیت و هزینه‌های نگهداری آئودی دوباره پیروز می‌شود. ب‌ام‌و گران‌ترین قیمت پایه را دارد، آئودی در رتبه‌ی دوم قرار می‌گیرد و اینفینیتی ارزان‌ترین خودروی رقابت است. اما پس از افزودن مالیات، استهلاک و هزینه‌های نگهداری و رانندگی، آئودی ارزان‌ترین خودرو می‌شود و پس از آن ب‌ام‌و و اینفینیتی قرار می‌گیرند.

خب درمجموع می‌توان گفت که آئودی A3 Sportback بهترین هاچبک برای خرید است. ما ب‌ام‌و سری ۳ هاچبک و آئودی A3 را رانده‌ایم و در تعریف واژه‌هایی همچون هیجان و لذت و هندلینگ باید بگوییم که ب‌ام‌و سری ۱ واقعاً خودروی بهتری است. هرچند طبق گفته‌های Whatcar درمجموع آئودی A3 بهترین انتخاب است و پس‌ازآن به ترتیب ب‌ام‌و سری ۱ و اینفینیتی Q30 قرار می‌گیرند.

[polldaddy poll=9492407]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. یاسین

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    سلام روز همگی بخیر.خوب بود جناب احمد زاده!آئودی قیافه اتو کشیدش رو به این ماشین هم تزریق کرد!آئودی مطمئنم در نگاه اول جلب توجه نمی کنه!اما اطمینان دارم نیگاهای اولی که بهش میوفته!بلاشک از اشخاصی سر میزنه که نیگاهای نافذ و دقیق دارن، که باهوش و جنتلمنن!جناب احمد زاده عکسا از دو مدل اینفینیتی هس!؟خب اینفینیتی برند لوکس نیسان هس!و نیسان در بین ما ایرانیان،پیشرانه کم خرج و خوش نامی داره!از پشت از بقیه سر زنده تر و شلوغ تره!اتاقش هم خوش رنگتره!اما بی ام دبلیو یه وجه ممتاز داره که دوتای دیگه ندارن و اونم اینه که مثه رز سیاه توجه هر بیننده ی رو با تعجب متوجه خودش می کنه!البته نمای جلوش از همه زیباتر هس!خلاصه برا من اگه دستم باز باشه،انتخاب سخته!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید.فقط لامبورگینی.

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      معلومه آئودی بهتر از دوتای دیگست. اینجا کاملا ثابت شد.
      رز سیاه و سفید و جلب توجه هم نظر شخصی شماست. به نظر من آئودی حس لوکس بودن رو خیلی بیشتر القا میکنه و جلب توجه بیشتری هم میکنه. هر چند به نظر من جلب توجه و چشم در آوردن کم اهمیت ترین مورده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. uss zumwalt DDG-1000

        ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        نمیشه مطمئن گفت بهتره ولی ائودی درکل خودروساز عالیه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. mehdi

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    هر چنداینفینتی از نظر طراح داخلی و خارجی از هر دو سرتره..اما ازنظر هندلینگ نا امیدم کرد..از نیسان بعیده….گند بزنه به پلتفرم بنز…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    همه خوبن، البته هر سه میتونن طراحی خیلی بهتری داشته باشن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      خدایش نظراتی که میده رو نگاه کنید
      من تنها سوالی که دارم اینه چه اصراری دارن که زیر همه ی پست ها کامت میزاره
      مثلا این کامانت بی معنی که الان گذاشته
      دوستان لطفا به نظرات اینطوری دیسلایک بدین

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. mehdi

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    نیسان که از نظر هندلینگ با gtr مشهوره،، بعید بود ازش..به نظرم تو ژاپن بهترین خودروی هندلینگ دار را مزدا داره….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Radison

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (68 ديدگاه)

    کندترین گروه بی ام دبلیو با صفر تاصد 9.3 ثانیه ای!!!! به نظرم اینا یه سر بیان ایران نظرشون کلا عوض شه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. PlymouthBarracuda

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (130 ديدگاه)

    کلا BMWرو نمیشه دوست نداشت…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. جواد

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (141 ديدگاه)

    این مقایسه کلا مورد داشت. اولا اینفینیتی روی پلتفرمgla(که یک شاسی بلند کوچک و با ارتفاع کم هست) ساخته شده نه aکلاس.یعنی اینفینیتی یه شاسی بلند هست و مقایسش با هاچبک ها درست نیس.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. simorq

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (48 ديدگاه)

      دوست عزیز این اینفینیتی q30 شاسی بلند نیست در واقع مدل qx30نسخه شاسی بلند این خودرو هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. lol

        ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (169 ديدگاه)

        دوست عزیز اطاق همون اطاقه

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. uss zumwalt DDG-1000

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    خیلی سخت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احمدرضا خواجه زاده

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (116 ديدگاه)

    آوودی بعد اینفینیتی بعد ب ام و

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. mohammad-fm480

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    1-آئودی 2-بی ام و ……100-اینفینیتی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. aref

    ۲۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من اینفینیتی میتونه بیشتر رضایت مشتری ایرانی رو جلب بکنه…چون اینجا به لوکس بودن و طراحی داخای و خارجی بیشتر اهمیت میدن…اگه برندها رو بردارین و فقط طراحی و زیبایی رو به رای بذاریم…فک میکنم اول اینفینیتی و بعد آئودی و بهد بی ام دابلیو…
    از نظر شتاب هم تفاوت قابل توجهی ندارن….
    ممنونم از نظر دوستان

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا