بی ام و

مدل اقتصادی 700، تنها ب‌ام‌و بدون جلوپنجرهٔ کلیوی شکل

جلوپنجره‌های غول‌پیکر ب‌ام‌و این روزها انتقادات فراوانی را برانگیخته‌اند. برخی افراد به‌قدری از طراحی مدل‌هایی مثل سری ۴، M3 و X7 تنفر دارند که دماغهٔ آن‌ها را با جلوپنجرهٔ محصولات قدیمی اصلاح کرده‌اند درحالی‌که برخی از خریداران ب‌ام‌و هم به سمت رقبایی مثل مرسدس بنز رفته‌اند. حال نیز برای کسانی که آن‌قدر از جلوپنجره‌های جدید ب‌ام‌و متنفر هستند که دوست دارند به‌طور کامل از شر آن خلاص شوند، خودروی مناسبی برای فروش گذاشته شده است. این یک ب‌ام‌و ۷۰۰ بازسازی شده است که توسط RM Sotheby به حراج گذاشته شده و اصلاً جلوپنجره ندارد.

ب‌ام‌و جلوپنجرهٔ کلیوی شکل مشهور خود را در سال ۱۹۳۳ با سدان ۳۰۳ معرفی کرد و از آن زمان تاکنون این جلوپنجره تقریباً در همهٔ محصولات باواریایی‌ها وجود داشته است به‌جز این مدل ۷۰۰ که پیشرانهٔ آن در عقب قرار داشت. این خودرو اولین محصول ب‌ام‌و با ساختار یکپارچه بود و خودرویی بود که ب‌ام‌و را از ورشکستگی نجات داد. ۷۰۰ درواقع جزئی از موج خودروهای اقتصادی موتور عقب اروپایی بود که اواخر دههٔ ۵۰ و اوایل دههٔ ۶۰ میلادی رواج پیدا کردند. دیگر خودروهای این موج، فیات ۶۰۰ و ۵۰۰، رنو ۸ و فولکس‌واگن بیتل بودند و حتی شورلت هم برای مقابله با موتور عقب‌های وارداتی به آمریکا، مدل کورویر را روانهٔ بازار کرد.

۷۰۰ درواقع بر اساس ب‌ام‌و ۶۰۰ تکامل یافته بود که خود آن نسخه‌ای کشیده از میکروکار ایستا محسوب می‌شد؛ اما «میشلوتی» که طراحی ۷۰۰ را بر عهده داشت، شاسی ۶۰۰ را با یک بدنهٔ سدان یا کوپهٔ معمولی پوشانده بود. این خودرو به پیشرانهٔ ۷۰۰ سی‌سی کوچک دو سیلندر تخت مجهز شده بود که از موتورسیکلت‌های ب‌ام‌و گرفته شده بود. قدرت این پیشرانه در منابع مختلف بین ۳۲ تا ۳۸ اسب بخار اعلام شده اما هرکدام که درست باشد، هرگز قدرت زیادی نیست و به همین دلیل حداکثر سرعت ۷۰۰ تنها ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است.

البته برای کسانی که یک دهه قبل از تولد M پاور، نسخه‌ای قوی‌تر از این خودروی اقتصادی را می‌خواستند، ب‌ام‌و مدل ۷۰۰ اسپرت را ارائه کرد که با استفاده از دو کاربراتور، قدرت آن به ۴۰ اسب بخار افزایش یافته و این کار شتاب صفرتاصد خودرو را به زیر ۲۰ ثانیه رسانده بود. در این نسخه، حداکثر سرعت هم به ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا کرد. این ۷۰۰ که برای فروش گذاشته شده اما از نسخهٔ معمولی بوده و مدل ۱۹۶۴ است. حراج این خودرو هم‌اکنون به پایان رسیده و با قیمت تنها ۱۷ هزار دلار به فروش رسیده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. علی اکبر

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (8 ديدگاه)

    عجب تاریخ غنی !

    موافقم 6
    مخالفم 3
    1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (4617 ديدگاه)

      تاریخ غنی!???
      زمان این آمریکا ایمپالا ۱۹۶۴میساخت که شده ستون قدرت و اشرافیت رپرها از اون زمان تا حالا…
      مخصوصا ماشین مورد علاقه ice cube و eazy eهست،اشتباه نکنم توپاک هم یه دونه ایمپالا۱۹۶۱زرد رنگ از نوع lowrider داشت…

      موافقم 1
      مخالفم 6
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        درضمن قسمت عقب این ب‌ام‌و عینا مثل گاز۱۳چایکا(Gaz 13)روسی میمونه که همین گاز۱۳هم از بل ایر دهه ۵۰کپی شده!😂😂
        البته بعضیا میگن فرزند ناخلف ترابانت ۷۰۰ هست!😂
        دروغم نمیگن برین عکساشو ببینین مقایسه کنین خیلی شبیهن…

        موافقم 2
        مخالفم 4
        1. UNAS

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (1844 ديدگاه)

          چی میگی دوست عزیز
          این چه شباهتی داره به گاز 13 و بل ایر دهه 50
          ***

          موافقم 3
          مخالفم 2
        2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (4617 ديدگاه)

          شما اول گاز ۱۳رو ببینید،چراغ عقبش و الگوی طراحی عقبش شبیه با ایر دهه ۱۹۵۷هست،بعد اونم طراحی ب‌ام‌و رو با گاز مقایسه کنید نه با بل ایر!

          موافقم 1
          مخالفم 3
    2. فورد

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (856 ديدگاه)

      اساتید یه سوال چرا بعضی از ماشین های کلاسیک اینه شاگرد فابریکی نداشتن تو امریکایی ها هم دیدم

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        بنظرت نیازی بوده؟
        نزاشتن دیگه…

        موافقم 2
        مخالفم 1
    3. عاشق پدال

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (259 ديدگاه)

      عجیبترین قضیه میدونین چیه؟
      دوتا ایرانی تو ایران سر امریکا و المانی دعوا میکنن.
      اخرشم پرایدشو سوار میشن
      مثل این قضیه فحش دادن هندیها به فلسطین. تو تویتر هی هشتگ حمایت و کمک از اسراییل میزنن. اما میدونی حتی همون اسراییلیا دارن هندیها رو مسخره میکنن.
      شما و بقیه همینطورین. غرق بدبختی ولی دارین سر دو کشور اونور دنیا دعوا میکنین. انگار که مثلا شهروند امریکا هستین یا شهروند المان.
      اخرشم دیدین کل دنیا هندو مسخره کردن. تا جایی که سفیر هند تو سازمان ملل دیروز یا پریروز گفت ما از دو کشور اسراییل و فلسطین حمایت میکنیم.
      همون موقع اسراییلیا اکثرشون برا هندیا کامنت میزاشتن برین کرونا رو جمع کنین ما به کمکتون نیاز نداریم.

      برین مسخره ها. ماها ولی بهتون میخندیم وقتی میبینیم سر المانی امریکایی کره ایی ژاپنی دعوا میکنین.

      موافقم 4
      مخالفم 0
      1. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

        ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (4617 ديدگاه)

        اولا من خودم آمریکایی سوارم،دوما تو چرا حرص میخوری؟این بحث رو با تو راه انداختیم که حالا اینجوری میکنی؟
        عجیب‌ترین قضیه اینه که مردممون فضول ترین مردم دنیا هستن…

        موافقم 2
        مخالفم 0
  2. GT

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (436 ديدگاه)

    مدل ایستا هم مثل این جلوپنجره نداره، پس میشه دو تا بی ام دبلیو بدون جلوپنجره کلیوی

    موافقم 4
    مخالفم 0
  3. مهیار . فقط ژاپن . فقط نیسمو

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    یه بی ام و دیگه هم بود سه چرخ بود با قیافه تخم مرغی اونم جلو پنجره نداشت مقاله هم دربارش گذاشتین تو مقاله مربوط به تسلا هم گفتین دیمون رکورد 9.65 کارخونه رو نزده ولی زده مقالش هم گذاشتین

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. GT

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (436 ديدگاه)

      همون مدل سه چرخ تخم مرغی اسمش ایستا هست دیگه

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. مهیار . فقط ژاپن . فقط نیسمو

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (1162 ديدگاه)

        پس اسمش ایستا هست
        ممنون

        موافقم 3
        مخالفم 0
  4. Farzad

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    بالاخره بعد از مدتی یه مقاله درباره کلاسیک ها کار کردید دیگه داشتم کم کم نا امید میشدم .
    و چه پارادوکس جالبی ، BMW بدون جلو پنجره !
    خودروهای کلاسیک رو باید با دقت خیلی زیاد و با توجه به جزئیات نگاه کرد و لذت برد : صندلی هایی که بیشتر شبیه مبل طراحی میشدن تا صندلی خودرو ، آینه بغل های فلزی که روی گلگیر کار گزاشته شدن ، خلاصه تک تک جزئیات . خودروی کلاسیک یعنی سادگی در نهایت کمال و زیبایی .

    موافقم 7
    مخالفم 0
    1. Farzad

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      البته به نظرم نسخه اصلی بسیار زیباتر از این 700 بازسازی شدس ، مخصوصا نسخه کابریولت . اینتریور جذاب تری هم داره .

      موافقم 5
      مخالفم 0
    2. R@m!n

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      ماجرای بی ام و جلو پنجرش همون گنده لات گردن کلفتیه که سبیلشو بزنه بچه کوچیکای محلشم دیگه تحولیش نمی گیرن ??

      موافقم 3
      مخالفم 0
  5. مهیار . فقط ژاپن . فقط نیسمو

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    یه بی ام و دیگه هم بود سه چرخ بود با قیافه تخم مرغی اونم جلو پنجره نداشت مقاله هم دربارش گذاشتین.
    تو مقاله مربوط به تسلا هم گفتین دیمون رکورد ۹.۶۵ کارخونه رو نزده ولی زده مقالش هم گذاشتین.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. شاهرخ

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (338 ديدگاه)

      بی ام و ایزتا هم این جلوپنجره رو نداشت البته فک کنم تو عکساش که میبینم بعضیا دارن بعضیا ندارن

      موافقم 2
      مخالفم 0
  6. میثم

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (3530 ديدگاه)

    شما هم مثل من ماشینای کلاسیک رو میبینید ناخودآگاه لبخند به لباتون میشینه؟؟؟؟
    من که لذت بردم از این مقاله
    دم شما گرم آقای دهقان

    موافقم 3
    مخالفم 0
  7. میثم

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (3530 ديدگاه)

    جالبه خودروهای مرسوم اون زمان اروپا و آمریکا رو با هم یه مقایسه بکنید ببینید اختلاف سطح زندگی و فرهنگی و سلیقه چقدر بوده.
    اما همون زمان تو ایران خودمون تقریبا از تمام کشورها ماشین وارد میشده.
    اروپایی، آمریکایی، آسیایی همه جوره بوده

    موافقم 3
    مخالفم 0
  8. زیزیگولو

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (4800 ديدگاه)

    تو یه جمله میشه گفت بنز و بی ام و فقط دوتا کمپانی نیستن و علاوه بر اون دوتا الگوی تاریخیو عبرت تاریخیم هستن، این دوتا یه قرن قدمتو تجربه تو صنعت خودروسازی و دوتا الگوی تاریخی واسه کمپانیای خودروسازی دیگه تو دنیا هستن، الگویی که خیلی از کمپانیای خودروسازی دنیا به اجبار یا از سر تواضع به اونا تن دادن و ازشون تبعیت کردن و سعی کردن همون راهو برن تا بتونن موفق بشن

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. R@m!n

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (2243 ديدگاه)

      البته نقطه عطف بی ام و از اواسط دهه 80 بود و تو قرن جدید به اوج رسید.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. زیزیگولو

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
        سوابق: (4800 ديدگاه)

        کمپانیای بنز و بی ام و از زمان تاسیس تا الان همیشه رو به پیشرفت و رو به جلو حرکت کردن

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. R@m!n

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2243 ديدگاه)

          کسی نگفت رو به جلو حرکت نکردن. هر کمپانی یه نقطه عطفی داره که سطح خودشو بالاتر می بره بی ام و هم از اواخر دهه 70 و اواسط دهه 80 استارتشو زد.

          موافقم 0
          مخالفم 1
        2. $ᏗᏰᏖᎥᏁ$

          ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (4617 ديدگاه)

          آقای زیزیگولو…
          ب‌ام‌و دهه پنجاه ایزتای سه چرخ با یه در میزد همین موقع آمریکا بل ایر با بال هواپیما میزد! آلمان بعد بحران اقتصادی دهه ۷۰میلادی شروع به پیشرفت کرد تا اینکه از زمان تاسیسش(دهه۱۹۳۰)هی رو به جلو حرکت کرده باشه…

          موافقم 1
          مخالفم 1
        3. زیزیگولو

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (4800 ديدگاه)

          رامین جان به هر حال صنعت خودروسازی آلمان حدود یک قرن قدمت داره ….. آبتین جان منکر حرفت نیستم کمپانیای خودروسازی موفق تو دنیا که میتونن الگوهای مناسبی باشن کم نیستن که بنز و بی ام و هم دوتا از اونا هستن و البته دوتا الگوی جهانیم هستن

          موافقم 1
          مخالفم 0
        4. Amirreza

          ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
          سوابق: (2724 ديدگاه)

          آقا آبتین مثل اینکه مدلای مرسدس sl 300 ( اولین سوپر کار تاریخ ) ، یا مرسدس ۶۰۰ پولمان ، مرسدس ssk ، بی ام و ۲۰۰۲ ، بی ام و m1 ، بی ام و ۵۰۷ ، بی ام و e9 ، آئودی ۸۰ ، آئودی ۱۰۰ ، فولکس بیتل و ……….. ماشینای آلمانی قبل ۱۹۷۰ هستند که خیلی از ماشینای آمریکایی رو قورت میدن

          موافقم 0
          مخالفم 1
  9. MohammadE9

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (42 ديدگاه)

    درود
    بی ام و نمونه ای از این خودرو رو برای موتور اسپرت ارتقا داد که 700 RS نام داشت
    انجین ارتقا یافته و به 70 اسب بخار رسیده بود , 100 اسب به ازای هر لیتر , که در کنار وزن 550 کیلویی ترکیب فوق العاده ای رو تشکیل میداد
    رانندگان مشهوری همچون هانس استاک با این خودرو به رقابت پرداختند و پیروزی هایی کسب کردند
    خیلی زیباست حتما عکسش رو ببینید

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. AHMET 2002

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      اگه این عددا صحت داشته باشن برا استاندارد های امروزی هم قابل توجهن

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. Mad.z.Max

      ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (1839 ديدگاه)

      خیلی خوب بود، رفتم دیدم کلی خوشم اومد :)

      موافقم 1
      مخالفم 0
  10. محمد امین

    ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2168 ديدگاه)

    من اینجور ماشین ها رو خیلی دوست دارم ،الان خودم ۲۰۶ دارم ولی اولین بار که سوار گلف مارک یک gti شدم ،که خیلی خوب ازش نگهداری شده بود ، هر یک ثانیه که از شتاب اصیلش و فرمون پزیری جذابش و صداش که خودش خدا بود میگزشت،انگار هزار سال با ۲۰۶ رانندگی کنی و لذت که این ماشین داره عالی هست ،دلت میخواد میاد بشی و ماشین رو نگاه کنی به جای اینکه برونیش
    امیدوارم بتونید یه بار سوارش بشید تا متوجه بشید ،انگار رانندگی های قبل اون سوء تفاهم بود برام

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. Sina10

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2427 ديدگاه)

    چرا اینقدر مطالب کلاسبک و تاریخی کمی کار میکنید؟
    اینجور مطالب خیلی جذابن
    ب‌ام‌و تقریبا قبل از قرن ۲۱ ، بجز چند نمونه خاص ، تقریبا یه خودروساز متوسط بود ولی کم کم پیشرفت کرد
    یعنی از ایزتا رسید به M5 CS
    ولی بعد از شروع قرن ۲۱ ، کلا متحول شد ، شاید اولین قدم برای این تحول ، مالکیت گروه روور و رولزرویس و بود ( البته البته بسیاری از زیرمجموعه های روور فروخته شدن ، فقط مینی موند)
    و الان بجز چند تا مدل مثل M3 و سری ۷ که طراحی نامناسبی دارن ، تقریبا همه محصولاتشون موفق ظاهر شدن و جذاب بودن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. מקסימיליאן, רק מקלארן.ماکسیمیلیان، فقط مکلارن

    ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (646 ديدگاه)

    بنده به این رنگ خودروی دوست داشتنی ، علاقه ی خاصی دارم.
    بیشتر پیراهنم این رنگیست☺ ، به همین دلیل عاشق این خودرو شدم ?⁦??⁩
    امروز در تهران یک هیوندای آزرا نسل جدیدش که در ایران هست را دیدم ، از نزدیک بسیار زیبا بود متاسفانه تصاویر این خودرو در اینترنت ، من رو از این خودرو متنفر کرد?.
    کیفیت ، ظرافت و زیبای و چشم نوازی در این خودرو دیده میشد.
    «خواهشا رعد و برق مخالفت را به نظر من نزنید?»

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. מקסימיליאן, רק מקלארן.ماکسیمیلیان، فقط مکلارن

      ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
      سوابق: (646 ديدگاه)

      کاربران عزیزی که با اخلاق بنده کمی مشکل دارند ، باید بگویم بنده ظریف و آرام رفتار میکنم خواهشاً منفی باران کنید اما توهین نکنید❗

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. حسین دهمرد

    ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    یعنی تنها دلیلش که موتور عقب ساختنش همین بوده که موتور دیگه ای نداشتن؟ و این موتور هم بخاطر فرمان پذیری چرخها نمیشد در جلو نصب بشه. جا نمیشده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا