بی ام وتجربه و آزمایش

ملاقات با ب‌ام‌و M2 در دره مرگ

در کالیفرنیا به‌ندرت باران می‌بارد. اما طوفان کوچک ب‌ام‌و بی‌شک با خود باران به همراه خواهد آورد. صبر کنید…مثل اینکه طوفان خوش‌یمن ب‌ام‌و واقعاً با خود باران آورده است. به هر صورت برای دوری از باران و شکست دادن طوفان آن را به سمت شرق و منطقه سی‌یرای نوادا می‌بریم. جایی که هوای خشکش مطمئناً طوفان و باران را متوقف خواهد کرد. در فاصله سه ساعتی شمال شرقی لس‌آنجلس، منطقه کوچکی به نام اولانچا قرار دارد. پس از چند ساعت طی مسافت به شب برمی‌خوریم و در نزدیکی ریجرکرست برای شب توقف می‌کنیم.

2016 BMW M2
۲۰۱۶ BMW M2
اولانچا قسمتی از جاده معروف ۱۹۰ منتهی به پارک ملی دره مرگ (همان دث ولی) است. این جاده دورافتاده و برهوت و طبیعتش یادآور فیلم نقطه گریز (Vanishing Point 1971) و تعقیب و گریز داج کورونتهای پلیس و داج چلنجر آرتی کوالسکی، شخصیت فیلم است. لوکیشنی که برخی ایام سال پذیرای توریست‌ها نیز هست! کوهستانی آبی با کلاهکی برفی آن را احاطه کرده است. اما اینجا تا چشم کار می‌کند بیابان بی‌انتهاست و در نگاه اول خبری از نشانه‌های حیات دیده نمی‌شود!

2016 BMW M2

2016-bmw-m2-route
ترکیبی از بیابان و گاه صخره و کوهی در میانه راه، جاده‌های صاف و مستقیم همراه با پیچ‌های تندی را رقم زده است که در برخی موارد چالش مناسبی را برای کوچولوی ام پاور فراهم می‌کند. در تابستان، منظره بیابانی جذاب این منطقه همراه با کنیونها و کوه‌های گچی، گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. اما در زمستان دمای پایین مریخی این منطقه، جاده را واقعاً متروک از گردشگران می‌کند! منطقه “فادرکرولی ویستاپوینت” ارزش توقف کوچکی را برای دیدن منظره کوه‌های اطراف و حتی مانور F18 های نیروی دریایی که گاهی برای تمرین به این منطقه عموماً خالی از سکنه می‌آیند را دارد.

2016 BMW M2
۲۰۱۶ BMW M2
2016 BMW M2
۲۰۱۶ BMW M2
به جاده برمی‌گردیم. لاستیک‌های پهن میشلن پایلوت M2 روی آسفالت داغ جاده آواز سر می‌دهند. سرعت گرفته و تا ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت با M2 می‌تازیم.

2016 BMW M2
۲۰۱۶ BMW M2
سرعتی که اسب سرکش ما بدون هیچ زحمت و فشاری به‌صورت ثابت در مسیر صاف و خالی از خودرو بیابان با آن می‌رود؛ انگار هنوز هم جا دارد! هرچه باشد بیشتر ژنهای برادر بزرگتر خود M4 را در زیر بدنه‌اش پنهان کرده است؛ این در واقع یک M4 با بدنه متورم و لاستیک‌های پهن و چهره عبوس است منتها با سایز کوچکتر! دیفرانسیل لغزش محدود، رینگ‌های ۱۹ اینچی فورج‌کاری شده و اجزای آلومینیومی تعلیق آن با برادر بزرگتر خود یکسان است. در این میان، فنرها، دامپر و لاستیک‌های باریک‌تر متعلق به خود M2 هستند. زیربندی و شاسی M2 نسبت به مدل معمول به‌صورت اساسی تقویت شده‌اند.

2016 BMW M2
۲۰۱۶ BMW M2
پس از چند ساعت طی طریق، به قسمت ۲۳ کیلومتری میانه جاده ۱۹۰ می‌رسیم که انگار داخل کوهستان پانامینت کنده‌کاری شده و سرانجام پارک ملی دره مرگ پیش روی ماست. در مسیر داخل کوهستان، M2 دقیقاً مانند M4 واکنش نشان می‌دهد. لاستیک‌های میشلن با تمام توان بر آسفالت چنگ زده و شتاب جی ۰.۹ را رقم می‌زنند! ترمزهای به عاریت گرفته شده از M4 مجهز به کالیپر ۴ پیستونه در جلو و دو پیستونه در روتورهای مهارکننده فولادی متصل به کلاهک آلومینیومی عقب، M2 را به زمین میخکوب می‌کنند. در میانه مسیر “گود پادره”، جعبه‌دنده شش سرعته دستی M2 به نرمی و با فاصله بسیار کم دنده‌ها را تعویض می‌کند و جعبه‌دنده با همخوانی کامل با پیشرانه، دنده‌ها را کم‌وزیاد می‌کند. جعبه‌دنده هفت سرعته خودکار دوکلاچه نیز به‌عنوان یک آپشن در دسترس است که ما نمونه دستی را ترجیح دادیم. نکته آنکه برای عاشقان دریفت و انجام حرکات تخصصی، (چون انواع و اقسام سیستم‌های ضدهرزگردی و کنترل پایداری در این خودرو و مخصوصاً ب‌ام و وجود دارد) عادت به بحث گاز و ترمز هم‌زمان در تکنیکی مثل heel-toe در این ب‌ام‌و و پیچ‌های این‌چنینی در دره مرگ کمی زمان‌بر است!

2016 BMW M2
۲۰۱۶ BMW M2
پیشرانه سه لیتری توربوشارژر این ب‌ام‌و در هنگام شتاب‌گیری شما رو به صندلی خواهد چسباند و نیروی زیادی به شما وارد می‌کند. ویژگی اوربوست در این پیشرانه دور موتور را به ناگاه از ۱۴۵۰ به ۴۷۵۰ کنده و گشتاور را از ۴۶۵ نیوتن متر به ۵۰۰ می‌رساند. پاسخ توربو به پدال گاز بسیار سریع‌تر از آنچه فکرش را بکنید بوده و به نظر می‌رسد پیشرانه آن در مقابل تغییر ارتفاع از سطح دریا هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد و کماکان مثل اسبی سرکش و مهارنشدنی می‌تازد!

2016 BMW M2 turbocharged 3.0-liter inline-6 engine
۲۰۱۶ BMW M2 turbocharged 3.0-liter inline-6 engine
این خودرو که خیلی از قطعات داخل پیشرانه خود را از برادرش نیز قرض گرفته شتاب صفرتاصد ۴.۲ ثانیه‌ای‌اش، ۰.۷ ثانیه سریع‌تر از یک M235i بوده و تنها یک‌دهم از M4 شش سرعته کندتر است! این اختلافات در سرعت ۱۶۰ به یک ثانیه هم رسیده و در ۲۳۰ بیشتر از یک ثانیه می‌شود.

2016 BMW M2
۲۰۱۶ BMW M2
عملکرد فرمان در سر پیچ‌های تند به گونه ایست که متأسفانه همانند M4 فرمان نرم آن زمانی که حتی خودرو در حال سرخوردن و تقلا در سر پیچ‌هاست هیچ‌گونه اطلاعاتی را به راننده منتقل نمی‌کند. گویی فرمان آن زیادی نرم است! در حقیقت، فرمان آن‌گونه که باید و شاید زمین زیر M2 را به راننده منتقل نمی‌کند. تنها در این میان باید به شاسی مطمئن و هندلینگ خوب آن اکتفا کرد. عملکرد فرمان آن ما را لحظه‌ای به رؤیای پورشه کیمن و فرمان صادقش برد! بله، صادق! این کجا و آن کجا!

2016 BMW M2
در پایان، در لبه شرقی گذرگاه کوهستان، استراحتگاه پانامینت اسپرینگز قرار دارد که برای پر کردن باک توقف می‌کنیم و بعد روال بازگشت را در پیش می‌گیریم. در قریب به ۱۶۰۰ کیلومتر مسافت طی شده با این M2، در هر صد کیلومتر مصرف بالای ۱۳ لیتر را داشت که تانک کم‌حجم ۵۰ لیتری خود را به‌سرعت خالی می‌کند. البته از پیشرانه ۶ سیلندر خطی توربوشارژر انتظاری هم نمی‌رود.

باید گفت که M2 یک ب‌ام‌و مدرن است که در نگاه حرفه‌ای، قابلیت فرمان‌پذیری آن کمی تقلیل رفته و صدای پیشرانه و شاید راحتی کابین و هندلینگ آن جذبتان کند. روح سرکش سری M1 و ژن اسپرت M4 در آن نهفته است و در بحث قیمتی هم می‌توانید ۱۴ هزار دلار از پولتان را برای پرداخت M4 صرفه‌جویی کرده و به یک M2 حدود ۵۲ هزار دلاری بدهید! البته صرف چنین پولی آن‌هم در ایالات‌متحده، غیرمنطقی است و فقط یک عشق BMW می‌خواهد و بس! وگرنه تا جایی که ماسل‌کارها باشند یک آمریکایی هیچ‌گاه ۵۲ هزار دلار خرج چنین خودرویی نمی‌کند!!

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

آرین

مترجم و نویسنده اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. رهگذر

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    من این چیزا حالیم نیست من فقط میخوام با وانت 206 ملاقات کنم!

    موافقم 0
    مخالفم 1
  2. asa

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (569 ديدگاه)

    وای چه طبیعتی!!!چه منظره ای!!!! این قدر زیبا و با شکوه که از خود اون بی ام دابلیو یادم رفت. اصلا دوست دارم بمیرم فقط منو اینجا قبر کنن. خدایا چه هنری داری !!!!!

    موافقم 2
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود. ماشینو تا میشده گازش داده، 240 تا رو به صورت ثابت نگه داشته و کلی رونده، بعد میگه پیشرانه صدی 13 لیتر میسوزونه! والا با این شرایط اگه کمتر میسوزوند جای شک داشت..

    در کل خیلی میخوامش. بقول خودشون: M رو زنده کرد

    موافقم 3
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    ماشین باحالیه. طرف اینو میگیره فقط میرونه.

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. Archi KHAN

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (2165 ديدگاه)

      احمِد از اون حرفا بود آااا
      خب ماشین را میگیرن برونن ، نمیگیرن بزارن تو فریزر برای سبزی پلوی شب عید که !
      لااله الا الله …

      موافقم 2
      مخالفم 0
  5. امین آریامن

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (146 ديدگاه)

    Bmw رو انگار آدم فضایی ها میسازن…
    منحصر به فردن…عجیبن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. فرزاد

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (201 ديدگاه)

    اون راننده چه جراتی داشته که همچین ماشینی رو برداشته برده تو اون جاده!اونم تک و تنها! والا دیگه چون هر لحظه امکان داره ماشین خراب بشه چون بی ام و هست دیگه!اونایی که بی ام دبیلیو داشتن یا دارن میدونن چی میگم من…اونایی که نداشتن متوجه حرف من نمی شن و دیسلایک میدن!

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. احسان ایودی

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (71 ديدگاه)

      بله شما که راست میگی
      میخواستی سوار بی ام و بشی از تخت نمیوفتادی خوابت بپره فرزاد خان ؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. احسان ایودی

        ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
        سوابق: (71 ديدگاه)

        به قول یکی از دوستان، وقتی فی س ب و ک اومد ما فهمیدیم همه ایرانیا مدل هستن، قدا بالای 190، چشما فابریک ابی، همه بدنساز و خوشتیپ و همه هم دانشگاه شریف درس خوندن
        از وقتی هم پدال اومد فهمیدیم همه بی ام و و بنز داشتن
        این پراید های تو خیابون هم توطیه امریکا و اسراییل هست
        ببین تا کجا نفوذ کردن واقعا

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. mohsen

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (39 ديدگاه)

      فهمیدیم بابا یه X3 قالبت کردن الانم مثلا کره ای داره اون زمانم بی ام وه خریدی پز الکی بدی
      دیگه من شمارو نتونستم اصولی توجیه کنم با این زبون بهتر میفهمی
      برو کره ای تو برون دیگه تو رو چه به ژرمن بازی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Nima

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    راست میگه خوب این 52.000 دلار هست
    کامارو ZL1 قیمتش 54.000 دلار هست.
    SS هم با قیمت 35.000 دلارى از این سرتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohsen

      ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (39 ديدگاه)

      ولی این بی ام وه هست و اونا نیستن!!
      این یعنی خیلی چییزا

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. AliZeus

    ۲۴ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (420 ديدگاه)

    عاشقشمم…اونم با این رنگ…و یه روز میخرمش … :)

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. بهنام طیبی

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    اتومبیلی در دل جاده ها.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. Danial

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (466 ديدگاه)

    قشنگ خود Need for speed شده ♥

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. ali2240

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (513 ديدگاه)

    M4 یا z4. خیلی چهره متمدنانه تری دارن به نظرم ارزش اضافه پرداختو دارن…
    با اینکه ماشین های المانی رو خیلی خیلی دوست دارم ولی خب با این قیمت کامارو و موستانگ خیلی قوی تر میشه خرید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. mohsen

    ۲۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (39 ديدگاه)

    امیدوارم قسمت بشه زیارتش از نزدیک

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا