بی ام و

تایم‌زنی ب‌ام‌و M8 کامپتیشن در نوربرگ‌رینگ

با توجه به اینکه ب‌ام‌و معتقد است در سبد محصولات خود نیازی به یک سوپراسپرت ندارد، هم‌اکنون مدل M8 کامپتیشن سریع‌ترین محصول این شرکت و بهترین رقیب برای مرسدس AMG GT و آئودی R8 محسوب می‌شود حتی اگر در فلسفهٔ ساخت کاملاً با آن‌ها متفاوت باشد زیرا درحالی‌که R8 و AMG GT را می‌توان سوپراسپرت‌های واقعی دانست (خصوصاً R8)، ب‌ام‌و M8 بیشتر یک گرند تورر و رقیبی برای بنتلی کانتیننتال محسوب می‌شود. بااین‌حال این بدان معنا نیست که M8 نمی‌تواند در پرفورمنس با سوپراسپرت‌ها رقابت کند زیرا این باواریایی سرکش در آزمایش تایم زنی مجلهٔ اسپرت اتو در پیست نوربرگ‌رینگ عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

برای این تایم زنی، کریستین گبهارت پشت فرمان یک M8 کامپتیشن قرمزرنگ نشسته و یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را در ۷ دقیقه و ۳۲ ثانیه و ۷۹ صدم ثانیه طی کرده است. این تایم نسبتاً خوبی محسوب می‌شود و با زمان ۷ دقیقه و ۳۲ ثانیه که گبهارت با آئودی R8 V10 Plus مدل ۲۰۱۵ به ثبت رساند برابر است. همچنین تایم M8 کامپتیشن با بهترین تایم آلفارومئو جولیا کوادروفولیو هم یکسان است. این کوسهٔ باواریایی به لطف نیروگاه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی خود که ۶۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و همین‌طور سامانهٔ چهارچرخ محرک XDrive که در مدیریت وزن خودرو در پیچ‌های سرعت‌پایین بسیار خوب عمل می‌کند توانست این تایم قابل‌توجه را ثبت کند.

M8 کامپتیشن هم‌اکنون قوی‌ترین و گران‌ترین محصول ب‌ام‌و محسوب می‌شود و حالا با ترکیبی از قدرت و کنترل، توانست به یکی از سریع‌ترین ب‌ام‌وهای جهنم سبز هم تبدیل شود. البته این تایم M8 کامپتیشن هنوز از خیلی از کوپه‌ها و سوپراسپرت‌های موتور جلو کُندتر است ولی بدون شک اگر ب‌ام‌و قصد تایم زنی رسمی با این خودرو داشته باشد، به‌احتمال‌زیاد با استفاده از یک رانندهٔ آزمایشی کارخانه‌ای به نتیجهٔ بهتری دست پیدا می‌کرد. بااین‌حال گبهارت هم رانندهٔ بسیار توانمندی است و تایم‌هایی که او با خودروهای مختلف در نوربرگ‌رینگ ثبت می‌کند به تایم‌های رسمی خودروسازان نزدیک است. برای مقایسه، تعدادی از تایم‌هایی که توسط این راننده در جهنم سبز ثبت شده را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

 

خودرو

راننده

تایم

فراری ۴۸۸ پیستا کریستین گبهارت ۷:۰۰.۰۳
مرسدس AMG GT R Pro کریستین گبهارت ۷:۰۷.۰۰
مک‌لارن ۷۲۰S کریستین گبهارت ۷:۰۸.۰۰
مک‌لارن ۶۰۰LT کریستین گبهارت ۷:۰۸.۸۲
شورلت کوروت Z06 C7 کریستین گبهارت ۷:۱۳.۹۰
پورشه ۹۱۱ توربو S 991 کریستین گبهارت ۷:۱۷.۱۱
فراری ۴۸۸ GTB کریستین گبهارت ۷:۲۱.۶۳
پورشه ۹۱۱ کاررا GTS کریستین گبهارت ۷:۲۳.۷۷
فراری ۸۱۲ سوپرفست کریستین گبهارت ۷:۲۷.۴۸
لامبورگینی اوراکان کریستین گبهارت ۷:۲۸.۰۰
پورشه ۹۱۱ کاررا S کریستین گبهارت ۷:۳۰.۰۰
آئودی R8 V10 Plus کریستین گبهارت ۷:۳۲.۰۰
پورشه کیمن GT4 کریستین گبهارت ۷:۳۲.۰۰
ب‌ام‌و M8 کامپتیشن کریستین گبهارت ۷:۳۲.۷۹
هوندا NSX کریستین گبهارت ۷:۳۶.۰۰
ب‌ام‌و M5 کامپتیشن کریستین گبهارت ۷:۳۶.۰۰
[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. new reventon

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (86 ديدگاه)

    به جرات میشه گفت بهترین ماشین جهانه
    کاین کوپه ام رده دوم

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. ارش

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1549 ديدگاه)

      شما یکم زیادی جرات داری ???در کل تو کلاس خودش عالیه ولی بهترین نیست فراری و بنتلی همین نزدیکی ها هستن.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. ارش

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    بی ام و همیشه در یه سطح خوب و جذاب محصول تولید میکنه همه محصولاتش دوست داشتنی به جز حساب جدیدm4 و z4.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. MASIHA

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (946 ديدگاه)

    بازم جناب بی ام و خودش رکورد نزد
    فازت چیه تو؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (9 ديدگاه)

      ببین بی ام و قصد تولید سوپر اسپورت رو نداره ولی خوبه بدونی وقتی باهاش دنده مرده حرکت بکنی و بخواهی پاتون رو روی پدال گاز فشار بدید از هر خودروی دیگه ای شتاب بسیار بهتری داره و دارای بهترین دیفرانسیل و توان خروجی موتوره
      مثالش هم برو ببین لامبورگینی و یا فراری می تونن حریف bmw m6gpower بشن یا نه ؟!!!!! همه شون رو توی جاده سوسک می کنه
      الکی فاز فراری و غیره رو نگیر سیاست های کمپانی ها متفاوته و الی برای شرکتی که بالاترین خروجی رو از موتور و بهترین دیفرانسیل و گیربکس رو در جهان تولید می کنه تولید کردن یک هیولا اصن کار سختی نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. MAHDI

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    این مجله SPORT AUTO هستش که در پیست زمان گیری کرده نه خوده BMW. درضمن اون پورشه 911 کررا S جدید که زمان 7:30.00 ثانیه رو ثبت کرده نسخه کارخونه نیست چون صندلی ها و لاستیک هارو نسخه مسابقه ای گذاشتن.صندلی هاش از اوناست که کنار گردن رو هم میگیره.
    در هرصورت این مجله خودروهارو گاهی به نوربرینگ میبره و یه دور سریع باهاشون میزنه، که تمام تایم هایی که ثبت کرده چندین ثانیه کندتر از تایمی هستش که خوده شرکت ثبت کرده برای مثال تایم پورشه 911 GT2 و لامبورگینی هوراکان پرفومانته در نوربرینگ توسط مجله SPORT AUTO اینطور ثبت شده.

    پیست نوربرینگ مجله SPORT AUTO
    *پورشه 911 GT2 RS تایم // 6:58.28
    *لامبورگینی هوراکان پرفومانته // 7:07.99
    ************************************
    پیست نوربرینگ تایم زنی شرکت
    * پورشه GT2 RS 911 تایم // 6:47.30
    * لامبورگینی هوراکان پرفومانته// 6:52.01

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      مجله SPORT AUTO بعضی خودروهارو تغیر میده مثلا لاستیک های چسبنده مسابقه‌ای و صندلی مخصوص مسابقه رو خودروهارو نصب میکنه، مثلا من خودم زمان گیری این پورشه 911 کرراS جدید رو توگوشیم دارم که SPORT AUTO باهاش در نوربرینگ زمان گیری کرده که نسخه کارخونه نیست. فیلم تک تک زمان گیری های این مجله تو کانال این مجله هستش،بعضی ها نسخه کارخونه ان و بعضی هارو تغیر میدن واسه پیست.برای مثال این مجله یه M2 کامپتیشن هم داره که اسپویلر و صندلی راننده براش گذاشته واسه نوربرینگ.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Moein

        ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (44 ديدگاه)

        عزیزم خودتم بزاری جای گبهارت بازم نمیتونی ۳۰ ثانیه اختلاف بندازی. میدونم چقد قبولش برات سخته. ولی باید قبول کنیم که m8 سوسک شده تو این پیست. یه احتمال دیگه هم هست. شاید از قصد این کارو کردن تا بی ام و رو خراب کنن تا تو بیای ازش حمایت کنی.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. MAHDI

          ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (5358 ديدگاه)

          یادمه تو بودی که سختت بود که همین M8 تو درگی که با فراری GTC4 و نیسان GTR بود خیلی داغ کرده بودی.
          راستی این مجله برات معتبر شده؟!؟!؟ چطور وقتی همین مجلات SPORT AUTO و AUTO BILD با همین ماشین در پیست های دیگه زمان گیری کرده و زمان خودروهای مورد علاقه ات رو زده داغ کرده بودی که نه اینا معتبر نیست و فلانه خخخخخ
          من کاملا این زمان گیری رو قبول دارن. بحث اینجاست که میگیم خود شرکت ها زمان های بهتری رو ثبت میکنن. درضمن M8 رقباش بنتلی کنتیننتال GT و استون مارتین و مرسدس S63S کوپه هستن که در خط مستقیم و پیست حتی از M850 هم کندترن چه برسه به M8
          ولی جدی حس میکنم خیلی سنت کمه.خوش باشی?

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. مانی

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (2486 ديدگاه)

      شما تایم‌های با اختلاف زیاد رو گلچین کردی
      تایم‌هایی‌ داره که اختلاف خیلی‌ کمتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. MAHDI

        ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (5358 ديدگاه)

        یعنی شما انکار میکنی که زمان 911GT2 RS و لامبورگینی هوراکان پرفومانته اینقدر اختلاف داشتن. باقی خودروها هم اختلاف داشتن بین 2 تا حتی 15 ثانیه. مگه من گفتم همه اینقدر هستن. من نمیدونم شما چرا فقط بلدید انکار کنید.یه بار بادقت زمان هایی که خودروسازها ثبت میکنن و زمانی که مجله ثبت میکنه روباهم مقایسه کنید.
        برای مثال زمان آئودی Q8 RS که چندوقت پیش در نوربرینگ رکورد زد حتی صندلی ماشین روهم تغیر دادن شرکت. ویا زمان پورشه 911 کررا s که بالا زمانش نوشته شده رو فیلم زمان گیری اش رو نگاه کنید که لاستیک و مخصوصا صندلی راننده کاملا تغیر کرده.
        بخاطر همینه که زمان گیری های مجلات معمولا ثبت نمیشن. و الا M4CS زمان گیری در نوربرینگ داره که چندین ثانیه از M8 سریع تر. و یا M2 کامپتیشن نسخه پرفومنس زمان گیری داره با تایم 7:12 ثانیه. ولی چون خوده شرکت نبوده این تایم هارگ خیلی بحساب نمیارن.
        مشکل شما اینه که فکرمیکنیدمن این موضوع رو فقط الانه که میگم. والا من در زمان گیری فراری 488پیستا و استون مارتین ونتیج که همین مجله ثبت کرده با دوستان بحث میکردیم که این با تایم خوده شرکت تفاوت داره چون نزدیک ترین رقیبش لامبورگینی هوراکان پرفومانته که توسط شرکت زمان 6:52 رو که ثبت کرده اما توسط همین مجله زمان 7:7.99 رو ثبت کرده یا بهتر بگم 7:08 ثانیه.

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. Moein

          ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
          سوابق: (44 ديدگاه)

          ببین پسر خوب اصلا برام مهم نیست که لپ تایم درست و اکیورت بوده یا نه. اگه ماشینی برام جذاب باشه هست حتی اگه هیچ برتریی نسبت به بقیه نداشته باشه. متوجه شدی؟ هیچ برتری. و لازم نمیدونم به همه توضیح بدم که چرا این ماشینو دوس دارم. سری قبلم بهت گفتم که این طرز فکرت بعد ها به ضررت تموم میشه ولی ظاهرا هنوز نمیتونی بفهمی چی میگم. ثانیا یه زحمتی بکش از مجله های دیگه هم استفاده کن. خسته شدیم از بس به اتو بیلد و اسپورت اتو استناد کردی:)

          موافقم 0
          مخالفم 0
  5. ایمان جباری

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    به عنوان یک GT لوکس رکورد خوبی زد ؛ دمش گرم
    فکر کنم ۴۸۸ پیستا توانایی ثبت رکورد در نوربرگ رینگ رو داشته باشه
    کار خیلی سختیه ولی امکانش هست چون یک فراری پیست محور هست
    فقط یک راننده پیست حرفه ای با تنظیمات خاصی که فراری باید روی این ماشین اعمال کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      نه بابا اصلا زمان خوبی ثبت نکردن باهاش، همین مجله SPORT AUTO و مجله AUTO BILD در پیست زاکسنرینگ و پیست هوکنهایم GP با M8کامپتیشن زمان گیری کردن که مثلا در پیست هوکنهایم GP ب ام و M8 از 911 کررا S و حتی آئودی R8 V10 پرفومنس هم سریع تره و البته چندثانیه سریع تر از پورشه 718 GT2 سریع تر بوده چه در هوکنهایم و چه در زاکسنرینگ.
      البته همونطور که بالا گفتم اون زمان 7:30 پورشه 911 نسخه کارخونه نیست و واسه پیست تغیرش دادن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. MAHDI

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    امیر دهقان عزیز که این مطلب رو گذاشتیدو دستتون درد نکنه.اما شما قول دادید رقابت مجله car magazine رو بزارید که بین آئودی RS6 و مرسدس AMG GT63S و ب ام و M5 کامپتیشن برگزار کرده.واسه این میگم که یادمه گفتید حتما مطلب این رقابت رو میزاریم اما الان یک ماه میشه که منتظریم.
    بعید میدونم کسی بدش بیاد اولین رقابتی که بین این 3 خودرو توسط یک مجله معتبر برگزار شده رو دوست نداشته باشه مطالعه کنه. در هرصورت دمتون گرم???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. محمد

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (353 ديدگاه)

    مرسدس عجب تایمی ثبت کرده?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Kf

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (102 ديدگاه)

    این تایم،تایم یک مجله هستش اگر خود BMW وارد پیست بشه راننده خودش رو میاره لاستیک های مخصوص خودش رو میاره و در زمان و دمای مناسب وارد پیست میشه که زمانش فوق العاده سریعتره مثل 911 که حتی صندلی هاش رو هم عوض کردن و تایم زدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    جا داشت یادی هم کنیم از AMG GT63S چهار در ۲۱۱۵۰ کیلوگرمی که رکورد 7:25:41 رو ثبت کرد، یعنی بهتر از فراری 812 سوپرفست، آئودی R8 پلاس ده سیلندر، لامبورگینی هوراکان، پورشه ۹۱۱ کررا S و. . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MAHDI

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      اون زمان رو خوده مرسدس ثبت کرده. و الا M8 در پیست هوکنهایم و زاکسنرینگ از مرسدس GT63S سریع تر هستش.حتی M8 گرن کوپه از یکی از زمان های GT63S در زاکسنرینگ سریع تر بوده.
      تفاوت بین تایم شرکت با تایم این مجله خیلی زیادی. برای مثال تایم خودروهایی که توسط مجله و شرکت هردو زمان گیری داشتن بین 4 تا 15 ثانیه اختلاف بوده که نشون میده خیلی متفاوت هستش.
      چه M8 و چه M8 گرن کوپه و مرسدس GT63S در پیست هوکنهایم و زاکسنرینگ زمان گیری دارن توسط یک راننده. یکی از مجلات همین مجله است میتونید باهم مقایسه کنید.
      درضمن الان در دو پیست هستش که M4CS هم تونسته از GT63S سریع تر باشه. یکی پیست مگنی کورس و یکی پیست لمانز بوگاتی که در پیست لمانز بوگاتی بیش از 2 ثانیه M4CS سریع تر بوده.اینا همین اواخر زمان گیری داشتن.
      برای درگ بهتر تفاوت زمان مجله با زمان خودروساز میتونید زمان گیری پورشه 911 GT3 و 911GT2 RS و زمان لامبورگینی هوراکان پرفومانته رو باهم مقایسه کنید اونی که این مجله ثبت کرده و اونی که خودروساز ثبت کرده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        کلا هر جا اسمی از تایم و رکورد و پیست و این چیزا میاد، شما سریع میای از محصولات ب‌ام‌و، تعریف و تمجید میکنی :) باور کن اگر مسئولای این برند، پشتکارت رو میدیدن، الان رئیس روابط عمومی ب‌ام‌و بودی!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. MAHDI

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (5358 ديدگاه)

      یه چیز بامزه اینکه M2 کامپتیشن پرفومنس در نوربرینگ میدونی چه زمانی رو ثبت کرده اونم توسط یک راننده که صاحب خودرو هستش:: زمان 7:12.00 ثانیه. اونم در حالی که پیست ترافیک داشته یعنی حدود 10 خودرو سره راهش بودن. این M2 کامپتیشن کمی متفاوت هستش چون مثل AMG GTR اسپویلر عقب داره و البته لاستیک چسبنده تر.همین ماشین در زاکسنرینگ از خیلی از سوپراسپرت ها هم سریع تر بوده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. Kf

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (102 ديدگاه)

    مرسدس gt63s اسپویلر فعال داره که خیلی به چسبنگیه ماشین کمک می‌کنه M8 coupe یک خودرویه GT هستش اما دوست دارم M5 cs رو ببینم داخل پیست نوربرگ رینگ چه کار می‌کنه M5 competition به اندازه کافی وحشی هست واقعاً نمی‌دونم Bmw میخواد باM5 cs چه کار بکنه اما انتظار داشتم خود BMW ,ام8 بیاره داخل پیست مثل رکورد دریفتی که با M5 زد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. جواد

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (75 ديدگاه)

    نظر بنده هیچ ربطی ندارد..نه به طرفداری این برند می خواهم طعنه بزنم نه هیچ کس دیگه…فقط در عجب از رکورد کوروت وایپر…هفت دقیقه و یک ثانیه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. masoud

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (23 ديدگاه)

    کامارو zl1 1le با تایم 7:16 +++++
    بی ام و m8 competition با تایم 7:32 —–

    (قابل توجه اینکه قیمت کامارو حدودا نصفه بی ام و هست)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. Hadi

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    زمان m5 عالیه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ارشیاsvj

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    جدا چجوری بی ام و تونسته سزیعتر از اونتادور اس وی باشه؟؟
    من هنوز توش موندم ولی تو اینجا حساب کنیم زمانش بد نبوده که چی بگم خوبم بوده??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. ارشیاsvj

    ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (1749 ديدگاه)

    به نظرتون پیستا سریعتره یا اس وی جی یا جی تی دو ار اس یا سنا ؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. joojoo

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (272 ديدگاه)

      در اینکه اونتادور کبیر از پیستا و 911 سریعتره شکی نیست….ولی اینکه بتونه از پس سنا بربیاد رو شک دارم.البته انتظاری هم از یه ماشین 10 ساله با سیص کیلو وزن بیشتر و قدرت کمتر نیست ک بیاد رکورد یه هایپرکار پیست محور دوساله رو بزنه…ولی همینکه رکورداش هم سطح همچین ماشینی باشه خودش بیانگر جادوگری بروبچه های سنت آگاتاست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mf1

        ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
        سوابق: (478 ديدگاه)

        اونتادور حتی از مکلارن ‌mp4 12c تو پیست تاپ گر کندتر بود تا بخوا سریعتر از ۶۷۵ lt وسنا باشه همینجور نظر الکی نده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  16. ماکان

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (767 ديدگاه)

    سلام.انشاالله که به اضافه ی سری ۵ از مدل های سری ۷ ،سری ۸ ،X5 ،X6 و X7 بی ام و هم یک نسخه ی پلاگین هیبرید البته جوری که موتور درون سوزش از نوع بنزینی باشد را با مجموع قدرت حد اقل ۷۰۰ اسب بخار بسازند و به صورت انبوه تولید کنند .از تولیدکنندگان بی ام و خواهشمندم که این کار را بکنند.با تشکّر.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا