آئودیبی ام وجگوارچشم انداز

جدال لوکس‌های آلمانی با تازه وارد انگلیسی

این روزها تب استفاده از خودروهاى لوکس به قدرى فزونى یافته که برخلاف گذشته تنها محدود به قشرخاصى از افراد مانند سیاست‌مداران، هنرپیشه‌ها، ورزشکاران و … نیست بلکه حتى افراد جوان و کم سن‌ و سالى را نیز مى‌توان یافت که سوار بر یکى از این خودروهاى لوکس و مجهز هستند. دلیل این موضوع هم کاملا مشخص است، هنگامى که شتاب اولیه خودروى لوکس شما در حدود پنج ثانیه و توانایى دست یابى به سرعت‌هاى فراتر از ۲۵۰ کیلومتر برساعت را به راحتى داشته باشد، همه امکانات یک هتل پنج ستاره را بصورت خلاصه شده در یک خودرو خواهید داشت!

Jaguar XJL Supercharged vs. Audi A8L vs. BMW 750Li

خودروهاى لوکس فراوانى را مى توان در بازار یافت که تقریبا از مشخصه‌هاى مشترک در هر سدان لوکسى برخوردارند ولى همواره اسطوره‌هاى این سگمنت هستند که برترى‌هاى خود را به رخ رقباى جدید و حتى با سابقه این رده مى کشند.

در این آزمایش سه دستگاه از بهترین هاى این سگمنت یعنی ب‌ام‌و ۷۵۰Li ، آئودی A8L و جگوار XJL در مقابل هم قرار گرفته‌اند تا نقاط قوت و ضعف هر یک بهتر مشخص شود. هر سه خودروى اروپایى موردنظر داراى حداکثر فاصله بین دو محور (که با حرف L در نام خودروها نیز مشخص شده)، پیشرانه‌هاى قدرتمند هشت سیلندر خورجینى و همچنین حداکثر قیمت تقریبا برابر با ۹۰,۰۰۰ دلاری هستند.

Jaguar XJL vs. Audi A8L vs. BMW 750Li

آئودی A8L و جگوار XJL از سازه تمام آلومینیومى بهره مى گیرند تا ب‌ام‌و ۷۵۰Li با بدنه فولادى خود در این قسمت یکه‌تاز باشد. مجموع میزان فروش هرسه خودروى این آزمایش در سال گذشته میلادى رقمى برابر با ۸۰۵۲ دستگاه بود که لقب پرفروش‌ترین این جمع با ۱۲,۲۵۳ دستگاه نیز در اختیار ب‌ام‌و سرى۷ است؛ ب‌ام‌و با اختلاف تقریبا سه برابری جگوار XJ و نزدیک به هشت برابرى، آئودى A8 را در پس خود مى‌بیند.

Jaguar XJL vs. Audi A8L vs. BMW 750Li

به طور حتم  غایب بزرگ این گردهمایى مرسدس بنز S-class است. مرسدس در تلاش است تا به زودى نسل جدید کلاس لوکس خود را به عنوان مدل ۲۰۱۲ در سال جارى به بازار عرضه کند ولى تا زمان برگزارى این آزمایش مقدمات لازم براى در اختیار داشتن یکى از بهترین و پرفروش ترین هاى این سگمنت مهیا نشد تا سه خودروى دیگر نفس راحتى بکشند!

****  مدال برنز برای مقام سوم : ب‌ام‌و  ۷۵۰Li ؛ مدل ۲۰۱۲  ****

بیشتر افرادى که سوار بر این خودرو شده‌اند داستان تقریبا یکسانى را در هنگام رانندگى در بزرگ راه ها و جاده هاى کم ترافیک بیان مى کنند؛ ۷۵۰ برخلاف جثه بیش از دو تنى خود، براى رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت به زمانى برابر با ۵,۳ ثانیه نیاز دارد که در واقع کندترین عضو گروه لقب مى گیرد.

BMW 2012 750Li

با اینکه ب‌ام‌و ۷۵۰ ، پسوند Li را با خود یدک مى کشد ولی با طولى برابر با  ۶۲۵۷mm کوتاه‌ترین عضو گروه است. اما مهندسى خوب آن باعث شده تا بیشترین فاصله بین دو محور به نام ۷۵۰Li ثبت شود.

پیشرانه قدرتمند ۴,۴ لیترى V8 این خودرو به لطف دو توربوشارژر توانایى تولید حداکثر قدرتى برابر با ۴۰۰ اسب‌بخار دارد.  ۷۵۰Li پرمصرف ترین عضو گروه نیز به حساب مى آید به طوریکه ۱۶.۸ لیتر در سیکل شهری و ۱۱.۲ لیتر در بزرگراه می‌سوزاند.

BMW 2012 750Li

این سدان لوکس براى رویارویى با رقباى قدر خود در این گروه، از ۱۰,۰۰۰ دلار تجهیزات سفارشى نیز بهره مى‌گیرد. این تجهیزات شامل پکیج رانندگى اسپرت به قیمت ۳,۷۵۰ دلار، پوشش چرم ناپا و تزیینات چوبى مات در کابین بعلاوه سیستم ردیاب ماهواره‌اى با درگاه USB و اتصال iPod به قیمت ۱,۸۰۰ دلار و سیستم نمایش اطلاعات بر روى شیشه جلو و رینگ هاى ۱۹ اینچى که هر کدام به قیمت ۱,۳۰۰ دلار است.

BMW 2012 750Li

سیستم نمایش اطلاعات ضرورى بر روى شیشه جلو از عملکرد بسیار جذابى برخوردار است و در عین حال سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط که به صورت استاندارد بر روى خودرو نصب شده با دقت بسیار زیادى وظیفه خود در آگاه ساختن راننده هنگام انحراف وسیله نقلیه را انجام مى دهد.

BMW 2012 750Li
BMW 2012 750Li

در کنار اهرم تعویض دنده، یک شاسى تعبیه شده تا به کمک آن راننده بتواند وضعیت کلى خودرو شامل سیستم تعلیق، میزان حساسیت پدال گاز و سرعت تعویض دنده را بصورت دلخواه از حالت کاملا نرم براى یک رانندگى آرام شهرى تا حالت Sport+ تغییر دهد.

BMW 2012 750Li

صندلى‌ها به صورت برقى و مجزا در چندین زاویه مختلف تنظیم مى‌شوند و میزان جاى پا به لطف فاصله زیاد بین دو محور واقعا منحصر به فرد به نظر مى رسد ولى با توجه به همه این مزایا چرا ۷۵۰Li در رده سوم این گروه قرار گرفته است؟!

نکته‌اى که شاید بیشترین تاثیر را در این امر داشته این است که اصولا هر ب‌ام‌و به گونه‌اى ساخته مى‌شود که بهترین دینامیک رانندگى را در کلاس خود داشته باشد. سرى۳ و به خصوص نسل جدید سرى۵ ب‌ام‌و، همه نیازهاى یک رانندگى اسپرت و لوکس را فراهم می‌کنند؛ در کنار این مسائل عدم توجه کمپانى به متمایز ساختن سرى۷ از مدل‌هاى کوچک‌تر و و ارزان‌تر خود باعث شده تا این ذهنیت ایجاد شود که یک سرى۵ کمى کشیده تر و البته با قیمتى به مراتب گزاف تر در اختیار دارید!

BMW 2012 750Li

****  مدال نقره برای مقام دوم : جگوار XJL ؛ مدل ۲۰۱۲  ****

جگوار نیز براى عقب نماندن از رقباى خود در این کلاس مجبور به تغییر کلى طراحى مدل لوکس خود شد. نسل جدید جگوار XJL با پیشرانه پنج لیتری V8 خود و به لطف سیستم سوپرشارژر توانایى تولید حداکثر قدرتى برابر با ۴۷۰  اسب‌بخار را دارد تا برترى بلامنازع خود را در این بخش به رقباى آلمانى خود دیکته کند. البته برچسب قیمت ۹۲ هزار دلارى آن شاید به مذاق برخى خوش نیاید!

Jaguar 2012 XJL Supercharged

جگوار در طراحى و ساخت XJL جدید به گونه‌اى عمل کرده که گویى با یک موشک زمین به زمین مافوق صوت روبرو هستیم! طراحى هیجان انگیز و اسپرت و در عین حال کاملا متفاوت نسبت به نسل‌هاى پیشین، بهره گیرى از بهترین مواد در داخل کابین، سیستم تعلیق و فرمان بسیار عالى و در نهایت پیشرانه قدرتمند، به طور حتم امتیاز بسیار بالایى را براى این ساخته انگلیسى جمع آورى کرده است.

Jaguar 2012 XJL Supercharged

طبیعتا مهم ترین عاملى که میزان لوکس بودن یک خودرو را تعریف مى کند کیفیت ساخت کابین و تجهیزات به کار رفته در آن محسوب مى‌شود. این پارامتر در دو خودروى آلمانى گروه یعنى ب ام و و آئودى به صورت کاملا منسجم و کلاسیک همانند گذشته شکل گرفته و به راحتى مى‌توان گستره وسیع تزیینات چوبى و کرومى را در آنها مشاهده کرد اما در جگوار این موضوع کمى متفاوت است که البته به راحتى و در همان نگاه اول وجه تمایز خود را با دو رقیب دیگر به معرض نمایش مى گذارد.

Jaguar 2012 XJL Supercharged

فرمان گرم شونده در کنار صندلى هاى جلو که مجهز به سیستم گرم کننده و خنک شونده به صورت استاندارد هستند نیز راحتى بیشترى را براى سرنشینان به ارمغان می‌آورند. سرنشینان ردیف عقب همانند دو خودروى دیگر از فضاى وسیعى برخوردارند و سیستم تهویه مطبوع چند منطقه‌اى بهترین شرایط را به طور مجزا براى هر یک از سرنشینان فراهم مى کند.

Jaguar 2012 XJL Supercharged

تنها نکته منفى در جگوار پرده شیشه هاى جانبى عقب است که – برخلاف ب‌ام‌و و آئودى – به صورت دستى عمل مى کند. ضمن اینکه فضاى بالاى سر آن چنان که باید به نظر نمی‌رسد. نشان دهنده هاى پشت فرمان نیز با اینکه از ظاهرى بسیار زیبا برخوردارند ولى به واسطه ابعاد کوچک نوشته ها خوانایى مشهودى را در اختیار راننده قرار نمی‌دهند.

Jaguar 2012 XJL Supercharged

اما در بخش قواى محرکه به طور حتم فاتح مطلق این پیکار، جگوار خواهد بود، پیشرانه پنج لیترى سوپرشارژر آن می‌تواند شتاب اولیه ۴,۴ ثانیه‌ای براى رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت از حال سکون براى آن حاصل کند. البته جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک جگوار اگر همانند دو خودروى آلمانى گروه سریع و بدون مکث وظیفه خود را انجام مى داد شاید این زمان کمتر نیز مى شد!

Jaguar 2012 XJL Supercharged

****  و مدال طلا برای آئودی A8L ؛ مدل ۲۰۱۲ ****

آئودى را باید یکى از موفق‌ترین خودروسازان در حال رشد جهان قلمداد کرد. ساخته‌هاى بى‌عیب و نقص این شرکت در همه سگمنت‌ها حتى خودروهاى موفق و محبوبى چون ب‌ام‌و را نیز دچار چالش می‌کند.

Audi 2012 A8L

آئودی A8L آخرین تغییر چهره را سال میلادی گذشته به خود دید. این خودرو با سیستم چهارچرخ محرک آئودى، عنوان طویل‌ترین خودروى گروه را در اختیار دارد که البته پیشرانه هشت سیلندر ۴.۲ لیترى آن با قدرتى برابر با ۳۷۲ اسب‌بخار ضعیف‌ترین در میان این سه خودرو به شمارمى آید.

آئودى در عین حال با قیمت پایه ۸۴,۸۷۵ دلارى ارزان ترین عضو گروه نیز است که البته سیستم انتخاب حالت حرکت آئودى به ارزش ۲,۳۰۰ دلار و رینگ هاى ۲۰ اینچى با تایرهاى چهار فصل به قیمت ۱,۲۰۰ دلار محدوده قیمتى آن را تا بیش از ۸۸ هزار دلار افزایش داده‌اند.

Audi 2012 A8L

با نگاهى به مشخصات A8L ، شاید این خودرو چندان هیجان انگیز به نظر نیاید ضمن اینکه تجهیزات سفارشى آن به مراتب کمتر از دو خودروى دیگر است. با این وجود طراحى داخلى کابین آن بهتر از ب‌ام‌و شکل گرفته و میزان راحتى صندلى‌ها در هر دو ردیف همانند ب‌ام‌و جزء بهترین هاى این کلاس است.

Audi 2012 A8L
Audi 2012 A8L

پیشرانه ۳۷۲ اسب بخارى این خودرو با اینکه بى صداترین عضو گروه بود ولى براى دست‌یابى به شتاب اولیه صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت سریع‌تر از ب‌ام‌و عمل کرده و در ۵,۱ ثانیه او را مغلوب نمود.

در مجموع با اینکه آئودى از فروش چندان قابل توجهى در ایالات متحده بر خوردار نیست ولى ارزش واقعى این خودرو ظاهرا بسیار بیشتر از این اعداد و ارقام کاغذی است و گرنه مقام اول این تست را به این راحتی‌ها نمی‌گرفت!

Audi 2012 A8L

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

هفته نامه ایران خودرو

نشریه ایران خودرو به صاحب امتیازی گروه صنعتی ایران خودرو، با موضوع خودرو، وسایل نقلیه و اخبار و تحلیلها و بررسی های مربوطه، بصورت هفتگی منتشر می گردد.

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. محمود

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (31 ديدگاه)

    با تشکر و سپاس فراوان از گروه پدال واقعا متن جذاب و فوق العاده ی بود.
    به نظر من بی ام و 750li از همشون بهتره چون طراحی و دینامیک رانندگیش عالیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. رهام

    ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (9 ديدگاه)

    من تازه با این سایت آشنا شدم
    مطاب جلبی دارید
    مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. عبداله

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با تشکر مطالب جالبی رو مطرح کردید واقعأ قابل مقایسه با خودروهای تولید داخل نیستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mory

      ۳ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (30 ديدگاه)

      حرفت مثله این میمونه که اگه ساعت 12 ظهر باشه
      بگی روزه ها

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ابی

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (55 ديدگاه)

    من جگوار رو بیشتر می پسندم
    انصافا طراحی شیکی داره
    بنظرم بی ام و ظاهره نسبتا تکراری داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مهزیار

    ۵ اردیبهشت ۱۳۹۱
    سوابق: (442 ديدگاه)

    یه مجله بررسی میکنه سری 7 اول میشه.. یکی بررسی میکنه جاگوار اول میشه.. یکی دیگه آئودی اول میشه… آدم تکلیف خودشو نمیدونه.. البته من که به بنز اعتقاد دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علي

      ۳ دی ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      تکلیف معلومه برادر ! ما همون پرایدو میخریم . گاو و گوسفندامونم بفروشیم میریم سراغ لیفان

      موافقم 1
      مخالفم 0
  6. آرش

    ۱۶ مهر ۱۳۹۱
    سوابق: (433 ديدگاه)

    همون آئودی اول برزاندش
    بیخود بی ام و بی ام و نکنید بابا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. عماد

    ۷ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (93 ديدگاه)

    به نطرم BMW & Jaguar بیشتر حقشون بود اول شن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. m

    ۵ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام
    مرسی از مقایسه تون.
    ولی کو این همه پول واسه این ماشینا؟
    ما یه مزدا 3 میبینیم تا 3 روز ذوق مرگ میشیم!
    اینا واسه مایه دار های گردن کلفت هست نه واسه ما فقیر فقرا!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. علی افدیده

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    واقعا حق آئودی بود که اول بشه مثل اینکه ساخته غولی مثل وولکس واگنه ها

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. reza

    ۹ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    سلام
    آئودی واقعا محشره پسر عموم یه 6 سیلندر شو گرفته عالیه با پلاک اروند 450 تا پاش اب خورد ولی حرف نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. فقط انگلستان

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    شتاب-قدرت موتور-کیفیت-امکانات-فضای پای جگوار بیشتر بود ولی ائودی اول شد

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا