بی ام ومرسدس بنز

دوئل ب‌ام‌و i3 و مرسدس بنز B کلاس EV

امروز نهایتاً به آخرین قسمت از دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال رسیده‌ایم که مثل همیشه به گروه خودروهای سبز اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه، دو خودروی پلاگین‌هیبریدی یعنی تویوتا پریوس پرایم و هیوندای آیونیک پلاگین در برابر هم قرار گرفتند. در این رقابت مجموعاً تعداد ۱۷۳۵ رأی به ثبت رسیده است که پریوس پرایم توانست با دریافت ۱۰۸۳ عدد از آن‌ها یا به‌عبارت‌دیگر کسب ۶۲ درصد از کل آراء، پیروز گردد درحالی‌که آیونیک پلاگین با ۶۵۲ رأی مغلوب شده و بدین ترتیب دومین عضو خانوادهٔ آیونیک هم از دور رقابت‌ها کنار رفت. حال امروز در ششمین دوئل گروه خودروهای سبز، دو خودروی تمام الکتریکی آلمانی یعنی مرسدس بنز B کلاس EV و ب‌ام‌و i3 به میدان رقابت آمده‌اند.

هوندا کلاریتی

تویوتا میرای

کیا سول EV

نیسان لیف

؟

؟

تویوتا پریوس

هیوندای آیونیک

تویوتا پریوس پرایم

هیوندای آیونیک پلاگین

تویوتا پریوس

تویوتا پریوس پرایم

فیات ۵۰۰E

رنو Zoe

لکسس CT

شورلت ولت

رنو Zoe

لکسس CT

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

هیوندای نکسو

تسلا مدل ۳

؟

؟

فولکس‌واگن گلف GTE

کیا نیرو

هوندا کلاریتی الکتریکی

هیوندای آیونیک الکتریکی

فولکس‌واگن گلف GTE

؟

هوندا کلاریتی پلاگین

کیا نیرو پلاگین

فورد فوکوس الکتریک

فولکس‌واگن e-Golf

؟

؟

سیتروئن e-Mehari

فولکس‌واگن e-UP

هیوندای کُنا الکتریکی

شورلت بولت

؟

؟

ب‌ام‌و i3

ب‌ام‌و از چندین دهه پیش در حال کار بر روی خودروهای الکتریکی بود اما تا قبل از دههٔ دوم قرن بیست و یکم هیچ‌یک از این پروژه‌ها به ساخت خودرویی تولیدی منجر نشدند تا اینکه این شرکت با معرفی یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت تمام الکتریکی کانسپت بنام i3 در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۱ نشان داد که این بار عزم خود را برای تولید یک خودروی تمام الکتریکی جزم کرده است. بدین ترتیب حدود دو سال بعد در جولای سال ۲۰۱۳ نهایتاً نسخهٔ تولیدی i3 به‌عنوان اولین خودروی تولید تمام الکتریکی ب‌ام‌و و همین‌طور اولین عضو خانوادهٔ محصولات سری i این شرکت معرفی شد. i3 که آغازگر فصل جدیدی در تاریخ ب‌ام‌و بود، موفقیت قابل‌توجهی کسب کرده و جوایز متعددی را از آن خود کرد. این خودرو یک هاچ‌بک ساب‌کامپکت شهری است که دو درِ اصلی دارد اما دو درِ کوچک نیز برای عقب آن تعبیه شده که عکس درهای جلو باز شده و دسترسی به صندلی‌های عقب را ساده‌تر می‌کنند. i3 مجهز به یک موتور الکتریکی است که بین چرخ‌های عقب نصب شده است. این موتور ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد که آن‌را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد؛ اما غیر از این موتور، یک پیشرانهٔ ۶۵۰ سی‌سی دو سیلندر بنزینی با ۳۳ اسب بخار قدرت نیز برای آن به‌عنوان افزایش‌دهندهٔ بُرد قابل سفارش است. این موتور به‌عنوان یک ژنراتور عمل کرده و بُرد خودرو را به ۲۹۰ کیلومتر افزایش می‌دهد. i3 به‌تازگی برای مدل ۲۰۱۸ فیس‌لیفتی را تجربه کرده است. در این فیس‌لیفت علاوه بر تغییرات و به‌روزرسانی‌های داخلی و خارجی، یک نسخهٔ جدید بنام i3 S هم ارائه شده است که نسخه‌ای اسپرت بوده و قدرت بیشتری معادل ۱۸۴ اسب بخار دارد. در این دوئل اما نسخهٔ معمولی و تمام الکتریکی i3 (بدون پیشرانهٔ درون‌سوز) انتخاب شده است.

مرسدس بنز B کلاس EV

مرسدس بنز برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ نسل نخست B کلاس را به‌عنوان یک ام‌پی‌‍وی کوچک معرفی کرد. این خودرو روی پلت‌فرم هاچ‌بک A کلاس ساخته شده بود و بنابراین خودرویی دیفرانسیل جلو بود. نسل اول B کلاس با طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی و با تجربهٔ یک فیس‌لیفت تا سال ۲۰۱۱ روی خط تولید قرار داشت. سپس نوبت به نسل دوم یا کنونی آن رسید که اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت همین سال رونمایی شد. این نسل نیز ابتدا با موتورهای بنزینی و دیزلی مختلفی به بازار آمد؛ اما مرسدس بنز هم برای اینکه از قافلهٔ ساخت خودروهای الکتریکی عقب نماند، تصمیم گرفت نسخهٔ تمام الکتریکی از نسل دوم B کلاس را تولید کند. بدین منظور در ابتدا نسخهٔ کانسپت این خودرو در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۲ رونمایی شد. سپس نسخهٔ تولیدی B کلاس الکتریکی برای اولین بار در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۳ معرفی شده و تولید آن در آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شد. این خودرو نیز مجهز به یک موتور الکتریکی است که برخلاف ب‌ام‌و i3 در جلوی خودرو یعنی در همان جای موتورهای درون‌سوز نصب شده است. این موتور ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس تک سرعته به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. انرژی موردنیاز موتور الکتریکی هم توسط پکیج باطری‌های لیتیوم یون با ظرفیت ۲۸ کیلووات ساعت تأمین می‌شود و برخلاف i3 امکان سفارش پیشرانهٔ درون‌سوز هم برای آن وجود ندارد. نسل دوم B کلاس برای مدل ۲۰۱۵ فیس‌لیفتی را تجربه کرد که با ایجاد تغییراتی در نمای جلو، ظاهر آن‌را به دیگر محصولات مرسدس بنز نزدیک‌تر نمود اما عجیب است که این فیس‌لیفت بر روی نسخهٔ الکتریکی اعمال نشده و این مدل همچنان با همان چهرهٔ قدیمی پیش از فیس‌لیفت تولید می‌شود.

ب‌ام‌و i3

مرسدس بنز B کلاس

ترکیب موتور عقب موتور جلو
پیشرانه الکتریکی الکتریکی
قدرت ۱۷۰ اسب بخار ۱۸۰ اسب بخار
گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر ۳۴۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته تک سرعته
محور محرک عقب جلو
باطری ۳۳ کیلووات ساعت ۲۸ کیلووات ساعت
بُرد ۱۴۵ کیلومتر ۱۳۵ کیلومتر
شتاب صفرتاصد ۶.۶ ثانیه ۶.۸ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۵.۵ ثانیه ۱۵.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۴۵ کیلومتر/ساعت ۱۶۰ کیلومتر/ساعت
طول ۴.۰۰ متر ۴.۳۴ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۵۷ متر ۲.۷۰ متر
وزن ۱۳۲۳ کیلوگرم ۱۷۹۱ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۲۶۰ لیتر ۴۸۰ لیتر
قیمت پایه ۴۳,۳۹۵ دلار ۴۰,۸۹۵ دلار

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9887467]

بدین ترتیب دور ششم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های خودرویی پدال هم به پایان رسید. همانند قبل پس از چند روز وقفه دور سوم دوئل‌های مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. مرصاد

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (96 ديدگاه)

    مرسدس ?♥

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Alireza.a

      ۱۰ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (25 ديدگاه)

      سلام. بابا بی ام دبلیو i3 بود که امسال جایزه گرفت.چرا به بنز ev رای می دید؟؟؟!!!!!!?
      بی ام دبلیو علاوه بر جایزه ی خودروهای الکتریکی ، جایزه ی طراحی هم گرفته.تازه این خودرو در رقابت ها و مقایسه های مختلف بارها اول شده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed Boroomand

        ۱۱ آذر ۱۳۹۶
        سوابق: (477 ديدگاه)

        فکرشو کنید چهل و سه هزار دلار آدم بده واسه ماشینی که صد و سی کیلومتر میره، لیبل میفروشن به مردم خوشحال… تابستونا باید شیشه بنزه رو کشید پایین باد بیاد تو وگرنه کولر روشن شه خدا میتونه که بردش چقد میشه…دو تنم وزنشه… ?
        بی ام او البته قابل احترامه هر چند عقبش زشته بازم…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مهدی

          ۹ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (2371 ديدگاه)

          عزیزم شما ژاپی هستی یا انگلیسی که انقد با نگاه نقادانه به این دوتا غول نگاه میکنی

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. net

      ۱۱ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (3059 ديدگاه)

      امروز نمایشگاه خودرو تهران بودم چیزی که باعث حیرت همگان بود و همه سوال میپرسیدن از مسولین نمایشگاه و میگفتند چرا هیوندای سانتافه اسپرت ۲۰۱۸ و هیوندای گرنجور ۲۰۱۷ نسل قبلی تو این نمایشگاه حضور ندارد و باعث تعجب همگان بود که هیوندای دوتا از زیباترین ماشیناشو داخل غرفش قرار نداده بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. BehNam

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (155 ديدگاه)

    Bmw??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ایمان

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (258 ديدگاه)

    BMW

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    ماشین فقط برقیش خوبه اونم بنز باشه و صندوق عقبش بزرگتر باشه رای من بنز

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ایمان

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    BMW

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    بی ام دبلیو چون از پایه برای خودروی برقی طراحی شده بنز فقط تغییر پیشرانه داده مثل فولکس و فیات در ضمن مدل مجهز به موتور بنزینیش واقعا عالی هست و مالیات جاده ای هم نداره با مصرف 5 لیتر بنزین بیش از صد کیلومتر به برد خودرو اضافه می کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. shirko.mercedesbenz

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (499 ديدگاه)

    تعصب را باید ریخت دور ، ب ام و

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. فرامرز

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1595 ديدگاه)

    متاسفانه مرسدس برای این محصول قابلیت شارژ سریع رو در نظر نگرفته و همین موضوع خیلی از طرفداران خودروهای الکتریکی رو از این مدل دور کرده. این نکته رو باید در نظر گرفت که خیلی از مردم تو آپارتمان هایی زندگی میکنن که گاراژ خصوصی ندارن و حتی دسترسی به پریز معمولی خیلی وقت ها امکانپذیر نیست.برای همین منظور مردم میرن سمت خودروهایی که بتونن با نیم ساعت شارژ حداقل ۱۰۰-۲۰۰ کیلومتر مسافت رو طی کنه در حالیکه مرسدس با برق خانگی حدود ۱۱ ساعت و با برق ۳ فاز (سوپر شارژر) به حدود ۳ ساعت زمان نیاز داره. به شخصه ب ام و رو بیشتر دوست دارم چون خاص تر هست و به خاطر جمع و جور و چابک بودن تو شهر خیلی به کار میاد. ضمن اینکه هر جا امکان شارژ نبود میتونید بنزین بزنید و بیش از ۱۰۰ کیلومتر با بنزین رانندگی کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد

      ۱۰ آذر ۱۳۹۶
      سوابق: (831 ديدگاه)

      احسنت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. SAEED

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (279 ديدگاه)

    من به مرسدس رای دادم بعد نتایجو که دیدم هردوتا 61 رای داشتن
    50%

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. charger

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (396 ديدگاه)

    نسبت به برد کمشون هیچکدوم ارزش این قیمتو ندارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Saman

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (177 ديدگاه)

    چقدر خودروهای الکتریکی آلمانی عقب افتاده هستن ، بردشونو نیگا :D خودرو الکتریکی فقط ژاپن و us :-) بهرحال در این دوئل رویهمرفته بنز “بی کلاس!” :D بهتر از ب ام و هستش ولی در این سگمنت خودروهای جرررمنی :D چندان قدر نیستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. هرمز

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (22 ديدگاه)

    اگر به اینها پمیگن ماشین برقی پس به رنو زوئی با برد چهارصد کیلومتر و همینطور شورولت بولت با بیشتر از چهار صد کیلومتر چی میگین ،شورولت بولت با قیمت سی و شش هزار دلار و همینطور تسلی مدل سه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. نویدی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (409 ديدگاه)

    نخونده انتخاب میکنم.
    BMW i3

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Mercede kaviani

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دوست عزیز امیر دهقان
    وتشکر از مطالب فوق العاده عالی شما دوست عزیز مقایسه ونظرسنجی اتوموبیل که برای اولین بار در ایران اجام میشود
    از روی تجربه شخصی که با مرسدس بنز B کلاس EV داشتم فوق العاده راحت وکم هزینه است وبهترین گزینه برای اتوموبیل شهری است
    پس انتخاب من مرسدس بنز B کلاس EV
    با تشکر دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. The best Or Nothing

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (38 ديدگاه)

    بعد ازمعرفی cls دیگه دل و دماغ خوندن پستای مرسدس نمونده واس ما ،،روند خراب شدن طراحیای بنز از c class شروع شد که ماهیت اسپورتش کلا زیر سؤال رفت ، بعدش E class که واقعا حیف اون چراغای دو تکه جذابش بود ک اینجوری اینم زدن ترکوندن ،، تیرخلاص اقای واگنر هن به cls بود ، خاص ترین ماشین بنز که الان شده مضحک ترینش ، نمیدونم کدوم عاقلی پانامرا رو ول میکنه این جونور زشتو میخره ،،، مرسی اقای واگنر گندی زدی که سال های سال کسی نمیتونه جمعش کنه ،،از دوستان معذرت میخام جای این کامنت اینجا نبود ولی خواستم درد و دل کنم ،،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. mohammad_FM 480

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    ای سه هم ماشین خوبیه .ولی قطعا بی کلاس انتخاب بهتریه .واقعا فقط طرحیشو ببینید
    طراحی ای سه در برابر بنز واقعا هیچ حرفی برای گفتن نداره.
    از نظر فنی هم میشه گفت بنز بهتره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. hamid

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (277 ديدگاه)

    جفتشون دوس داشتنی هستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Bilbo

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (516 ديدگاه)

    بدون تردید i3رو انتخاب میکنم، حسی که این ماشین منتقل میکنه بارها ارزشش از اون ۲۵۰۰ تایی که بیشتر پول میدی بیشتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. M.us

    ۱۰ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (237 ديدگاه)

    دوتاشونم خوبن تو این مقایسه اما بی ام و طراحی جالبی داره، قیمتاشون بالاست بردشونم کم، فکر نکنم هیچ یک از این دوتا برنده این سگنمت باشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Kamran

    ۱۱ آذر ۱۳۹۶
    سوابق: (919 ديدگاه)

    قطعا Class B انتخاب من هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا