بی ام وکادیلاک

نبرد سدان‌های لوکس هیبریدی، ب‌ام‌و 530e در برابر کادیلاک CT6 پلاگین

دنیای خودروهای الکتریکی و هیبریدی شلوغ و در حال گسترش است و هرروز مدعیان جدیدی به آن اضافه می‌شود اما این موضوع در رابطه با بخش خودروهای لوکس صدق نمی‌کند و هنوز نمونه‌های هیبریدی یا الکتریکی زیادی در این بخش وجود ندارد. این موضوع، یعنی کمیابی سدان‌های لوکس هیبریدی در بازار، ما را مجبور کرد که نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی از دو سدانی که از نظر قیمت، اندازه و توانایی‌های کلی باهم متفاوت هستند را رودرروی یکدیگر قرار دهیم. این دو خودرو ب‌ام‌و ۵۳۰e و کادیلاک CT6 پلاگین هستند که هرچند ب‌ام‌و قیمت پایهٔ بسیار کمتری داشته و کادیلاک بزرگ‌تر و قدرتمندتر است اما هنوز هم می‌توان گفت کسانی که خواهان یک سدان لوکس سبز هستند، هردوی این خودروها را به‌عنوان گزینه‌های خرید بررسی خواهند کرد.

قوای محرکه

ب‌ام‌و: قوای محرکهٔ ۵۳۰e متشکل است از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر به همراه یک موتور الکتریکی و پکیج باطری ۹.۲ کیلووات ساعتی که مجموع خروجی آن برای ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور است. این نیرو که به هر چهارچرخ انتقال پیدا می‌کند، طبق اعلام ب‌ام‌و، خودرو را ظرف ۵.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رساند. وظیفهٔ انتقال این نیرو هم بر عهدهٔ یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک است که سرعت بالایی در تعویض دنده‌ها داشته و در حالت دستی هم احساس یکنواختی دارد.

کادیلاک: هرچند قوای محرکهٔ CT6 در اصول اولیهٔ سیستم‌های بنزینی-الکتریکی با ۵۳۰e مشترک است، اما قوای محرکهٔ بزرگ‌تر این سدان آمریکایی در هر زمینه‌ای برتر است. هرچند پیشرانهٔ بنزینی این قوای محرکه همانند ب‌ام‌و از نوع ۲ لیتری چهار سیلندر توربو است اما به لطف دو موتور الکتریکی در عقب و یک پکیج باطری ۱۸.۴ کیلووات ساعتی، قوی‌تر است به‌گونه‌ای که مجموعاً ۳۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند؛ بنابراین طبیعتاً CT6 سریع‌تر از ۵۳۰e بوده و ظرف ۵.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

خودروی برتر: کادیلاک CT6 پلاگین

سواری و هندلینگ

ب‌ام‌و: هرچند ۵۳۰e به‌عنوان یک سدان هیبریدی پاک ساخته شده است اما این بدان معنا نیست که این ماشین از هندلینگ عالی سری ۵ که موجب شهرت سری ۵ شده فاصله گرفته است؛ بنابراین با اینکه بازخورد و احساس فرمان کاملاً ناامیدکننده است و وزنی اضافی در خودرو وجود دارد که در نسخه‌های غیرهیبریدی نیست اما ۵۳۰e هنوز هم در پیچ‌ها خودروی سرگرم‌کننده‌ای است. همچنین این سدان هیبریدی آلمانی در جاده‌های خراب هم سواری بسیار آرام و راحتی را ارائه می‌کند؛ بنابراین اگر به ۵۳۰e بیشتر به‌عنوان خودرویی لوکس با قوای محرکهٔ نوآورانه علاقه دارید، شما را ناامید نخواهد کرد.

کادیلاک: تفکر اولیه در مورد سواری و هندلینگ CT6 به‌عنوان خودرویی بزرگ‌تر و راحت‌تر نسبت به ب‌ام‌و، خودرویی پالایش‌شده است که این امر در عمل هم ثابت می‌شود زیرا در کادیلاک همان جاده‌های خراب مذکور، همانند آسفالت تازهٔ بزرگراه‌ها احساس می‌شود. از سوی دیگر درحالی‌که هیچ‌کدام از این دو خودرو چندان چابک نیستند اما احساس می‌شود که ب‌ام‌و نسبت به کادیلاک کشیده‌تر و نرم‌تر، بیشتر به تغییر خط‌های سریع تمایل دارد. البته قوای محرکهٔ قدرتمندتر CT6 احساس اسپرتی بیشتری را ارائه می‌کند اما پاسخ تعلیق و فرمان این احساس را کمرنگ می‌کند.

خودروی برتر: ب‌ام‌و ۵۳۰e

بُرد و مصرف سوخت

ب‌ام‌و: ترکیبی از رانندگی تمام الکتریکی و پیشرانهٔ بنزینی کارآمد، موجب دستیابی به مصرف سوخت عالی ۳.۵ لیتر در هر صد کیلومتر در ب‌ام‌و ۵۳۰e XDrive شده است (نسخهٔ دیفرانسیل عقب این خودرو نیز قابل خریداری است که کمی کم‌مصرف‌تر است)؛ اما اگر خواهان خودرویی پلاگین‌هیبریدی با بُرد تمام الکتریکی زیاد هستید، ۵۳۰e با پکیج باطری کوچک خود چندان امیدوارکننده نیست زیرا درحالی‌که ب‌ام‌و بُرد تمام الکتریکی آن‌را در حدود ۵۰ کیلومتر تخمین زده است، EPA نیمی از این عدد یعنی تنها ۲۵ کیلومتر را اعلام کرده است؛ بنابراین شاید بُرد تمام الکتریکی واقعی ۵۳۰e چیزی بین این دو عدد باشد اما بازهم به کادیلاک CT6 با پکیج باطری‌های بسیار بزرگ‌تر نمی‌رسد. بااین‌حال نباید فراموش کرد که ۵۳۰e کوچک‌تر و سبک‌تر از CT6 است.

کادیلاک: اگر به اطلاعاتی که در بالا ذکر شد توجه کرده باشید، متوجه شده‌اید که ظرفیت باطری‌های کادیلاک دقیقاً دو برابر ب‌ام‌و است که به همین دلیل بُرد تمام الکتریکی آن‌هم بسیار بیشتر از رقیب آلمانی است. به گفتهٔ EPA، بُرد تمام الکتریکی کادیلاک CT6 پلاگین برابر با ۵۰ کیلومتر است که این یعنی این سدان پلاگین‌هیبریدی می‌تواند برای بسیاری از افراد و در اکثر اوقات به‌عنوان خودرویی صرفاً الکتریکی مورداستفاده قرار گیرد؛ اما حتی اگر روزانه بیش از ۵۰ کیلومتر هم رانندگی کنید و به موتور بنزینی خودرو نیاز داشته باشید، مصرف سوخت CT6 تنها ۳.۸ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود که هزینهٔ سالانهٔ سوخت را بسیار کاهش می‌دهد.

خودروی برتر: کادیلاک CT6 پلاگین

کابین و کارایی

ب‌ام‌و: ب‌ام‌و سری ۵ یک سدانمان سایز محسوب می‌شود درحالی‌که CT6 فول سایز است؛ بنابراین ازآنجایی‌که ب‌ام‌و حدود ۲۵ سانتیمتر طول کمتری دارد، مطمئناً در داخل هم فضای کمتری خواهد داشت؛ اما بااین‌حال خبر خوب این است که اگر اغلب از صندلی‌های عقب استفاده نشود، برای راننده و سرنشین جلو فضای زیادی وجود خواهد داشت به‌گونه‌ای که من با قد ۱۹۵ سانتیمتر، به‌راحتی در صندلی راننده جای گرفته و از راحتی و دید خوبی برخوردار بودم. مزیت دیگر ۵۳۰e نیز صندوق بار بزرگ‌تر آن است که با ۴۱۰ لیتر در برابر صندوق ۳۰۰ لیتری کادیلاک قرار می‌گیرد. البته مطمئناً این فضای بیشتر به خاطر پکیج باطری‌های کوچک‌تر ب‌ام‌و پدید آمده است. ۵۳۰e از لحاظ تجهیزات نیز مناسب عمل کرده و به‌عنوان‌مثال جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive 6 در آن واقعاً عالی و روان کار می‌کند.

کادیلاک: فضای داخلی CT6 برای من هم خوب و هم بد بود زیرا از یک سو واقعاً نما و احساس صندلی‌های چرمی آن‌را دوست داشتم زیرا راحتی بیشتری نسبت به صندلی‌های ب‌ام‌و داشتند. از سوی دیگر اما کنسول مرکزی، صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و به‌طورکلی طراحی داشبورد کادیلاک در مقایسه با سری ۵ قدیمی به نظر می‌رسد. البته در جلو و عقب کابین این سدان آمریکایی فضای زیادی وجود دارد درحالی‌که با وجود فضای پای زیاد در عقب و نمایشگرهای داخل پشتی صندلی‌های جلو، روشن است که کادیلاک قصد داشته بخش عقبی CT6 را به سالن اجرایی تبدیل کند.

خودروی برتر: ب‌ام‌و ۵۳۰e

قیمت

 ب‌ام‌و: مقایسهٔ قیمتی این دو سدان کمی دشوار است زیرا ۵۳۰e در یک کلاس پایین‌تر از CT6 پلاگین قرار دارد و به همین دلیل به میزان قابل‌توجهی ارزان‌تر است به‌گونه‌ای که قیمت پایهٔ آن پیش از کسر مشوق‌های مالیاتی، از ۵۴,۷۰۰ دلار آغاز می‌شود؛ بنابراین اگر صرفاً خواهان یک سدان لوکس با قولی محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی بدون هیچ‌چیز دیگری هستید، قیمت کمتر ۵۳۰e در مقایسه با CT6 پلاگین بسیار قابل‌توجه خواهد بود؛ اما خودروی مورد آزمایش ما به چند پکیج گران‌قیمت همچون پکیج پریمیوم، پکیج کمک‌راننده پلاس، آپشن نورپردازی و… مجهز است که قیمت آن‌را به ۶۸,۷۶۰ دلار رسانده که اختلاف کمی با قیمت پایهٔ CT6 پلاگین دارد.

کادیلاک: قیمت پایهٔ کادیلاک CT6 پلاگین اما که حتی در نسخهٔ پایه هم تقریباً فول آپشن است، قبل از کسر مشوق‌های مالیاتی از ۷۵,۰۹۵ دلار آغاز می‌شود. نمونهٔ مورد آزمایش ما اما تنها به یک آپشن مجهز شده بود درحالی‌که کادیلاک ۵۰۰ دلار را هم برای رنگ سفید کریستالی آن مطالبه می‌کند.

خودروی برتر: ب‌ام‌و ۵۳۰e

نتیجه‌گیری

مشخص کردن نتیجهٔ آزمایش‌های مقایسه‌ای همواره دشوار است و در این مورد که خودروها در دو کلاس مختلف هستند، اوضاع سخت‌تر هم می‌شود. ولی کمبود خودروهای لوکس پلاگین‌هیبریدی دلیل معقولی برای انجام این مقایسه بود؛ بنابراین نتیجهٔ این رقابت را بر اساس معیارهای مهم برای خودروهای پلاگین‌هیبریدی تعیین می‌کنیم. بدین ترتیب در پایان باید گفت درحالی‌که ب‌ام‌و ۵۳۰e مزایای غیرقابل‌انکاری همچون قیمت کمتر دارد، اما در این رقابت سبز، کادیلاک CT6 پلاگین به‌سادگی به پیروزی دست پیدا کرد. چرا؟ چون کادیلاک خودرویی است که می‌توانید در بیشتر مواقع از آن به‌عنوان یک خودروی الکتریکی استفاده کنید. به این نقطهٔ مثبت، قدرت بیشتر، عملکرد بهتر در جاده‌ها و اندازهٔ عالی هم که اضافه می‌شود، کادیلاک CT6 پلاگین را به یکی از جلوداران بخش سدان‌های لوکس سبز تبدیل می‌کند.

خودروی برنده: کادیلاک CT6 پلاگین

مشخصات فنی

ب‌ام‌و ۵۳۰e

کادیلاک CT6 پلاگین

پیشرانهٔ بنزینی ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو ۲ لیتری ۴ سیلندر توربو
موتور الکتریکی ۱ عدد ۲ عدد
باطری ۹.۲ کیلووات ساعت ۱۸.۴ کیلووات ساعت
قدرت ۲۵۰ اسب بخار ۳۳۵ اسب بخار
گشتاور ۴۲۰ نیوتن متر ۵۸۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک CVT
محور محرک چهارچرخ عقب
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۸ ثانیه ۵.۲ ثانیه
مصرف سوخت ۳.۵ لیتر ۳.۸ لیتر
بُرد تمام الکتریکی ۲۵ کیلومتر ۵۰ کیلومتر
ظرفیت سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
حجم صندوق بار ۴۱۰ لیتر ۳۰۰ لیتر
قیمت پایه ۵۴,۷۰۰ دلار ۷۵,۰۹۵ دلار
قیمت تست‌شده ۶۸,۷۶۰ دلار ۷۶,۵۹۰ دلار

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. ایمان

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    با احترام زیاد به کادیلاک و آمریکایی بازهای عزیز بنده BMW رو انتخاب میکنم چون ماشین دلربایی هست ????

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهدی

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2371 ديدگاه)

    تلاش کادیلاک قابل تحسین بود در ضمن 21000 دلار خیلی پوله
    بی ام و میتونه با 21000 دلاری که از کادیلاک ارزونتره معجزه کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. آرش آمریکایی

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (612 ديدگاه)

      قیمت تست شده رو ببین فقط 7830 دلار از هم فاصله دارن که بنظرم کادیلاک ارزشش رو داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ahmadreza

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دوستان سلام ببخشید میتونید برام از طراحی داخلی کادیلاک ct5 عکس بفرستید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمدرضا

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (3 ديدگاه)

    دوستان ببخشید میتونید از طراحی داخلی کادیلاک ct5 عکس بفرستید ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. moshi

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (26 ديدگاه)

    530 رو نباید با ct6 مینداختن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیر

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (392 ديدگاه)

    چراغای عقب کادیلاک ابهت و زیبایی نداره کابین بی ام دلرباتر وگیراتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. shirko

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    مهترین رقیب ب ام و یعنی ای کلس با سری ۵ قابل قیاس نیست ، چه برسه به کادیلاک !!البته کادیلاک هم جزو بهترینهاست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهدی

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    ازنسل جدیدسری۵ حدود۳۰ مقایسه تاحالا من خوندم که باتمام رقباش برگزار شده دربین همه مجله های معتبرکه در همشون سری۵ به عنوان بهترین خودرو وجایگاه اول براش انتخاب شده.وفقط یکبار اول نشد که اونم بایدمدلm550 روبرای رقابت بارقباش انتخاب میکردن نه مدل ۵۴۰.bmwدر نسل جدیدسری۵ واقعا جادوکرده.سایت های خارجی رویه سرچ بکنید به حرفم میرسید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهدی

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    بهترین این کلاس به این ترتیب هستش .سری۵.eکلاس.a6آئودی.ولووs90

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهدی

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    دوستان شایدازدید یه عده شما کابینeکلاس لوکستر به نطربیاد ولی ازدیدچند مجله خارجی کابین سری۵ مثل یک جواهر درخشان است وکابینeکلاس همان جواهر ولی کمی کدرتراست.(اصل تست این مقایسه رولینکش روفرستادم که درچندتاش این نظرتست کننده هابود که کابین سری۵ لوکستراست)جالب اینه درکنار پرفومنس بهترازeکلاس سواری راحتروایذوله تری دارد.لطفا قبل قضاوت به حرفای من خودتون یه سرچ کنیدمقایسه هایی که بینشون انجام شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. emad1990

      ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      شما چه خصومتی با مرسدس داری دوست عزیز
      ایا مرسدس هیزم تری به شما فروخته؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. shirko

        ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (499 ديدگاه)

        دوست عزیز ایشون با بنز خصومت ندارن ، حقیقتو می گن ، منم باهاشون موافقم .

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. Hamid.Hellcat

    ۲۳ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    آفرین به کادیلاک

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Saman

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (177 ديدگاه)

    مغلوب شدن ب ام و کاملن محرز بود چون کادیلاک ct6 کاملن در کلاس بالاتری هست و از نظر قیمت هم از ب ام و گرانتره و اصلن ب ام و سری ۵ در حد وحدود کادیلاک ct6 نیستش :-) اونهم با قابلیت اطمینان ضعیف ب ام و وبا فراخوانهای عجیب و زیاد ب ام و :D در فراخوان جدید ب ام و که در مورد واتر پمپ هستش مسول ب ام و چنین گوهر فشانی کرده : که این ماشینو در خانه پارک نکنید خطر انفجار هست ! :D ای مگس عرصه سیمرغ نه جولنگه توست…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا