بی ام و

ب‌ام‌و سری 1 جدید: همه آنچه که می‌دانیم…

اگر طرفدار برند BMW باشید شاید نخواهید این نوشته را بخوانید. چرا؟ چون در یک تغییر جهت آشکار، هاچبک باواریایی محبوب شما در حال از دست دادن ویژگی کلیدی خود یعنی طراحی دیفرانسیل عقب است.


خب آیا نسل جدید BMW سری ۱ دیفرانسیل جلو قصد جنگ با مرسدس A کلاس را دارد؟ این خودرو می‌تواند رقیب سنتی را شکست دهد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات با ما همراه باشید.


نسل فعلی سری ۱ که با کد F20/F21 شناخته می‌شود یک ماشین فوق‌العاده برای جاده‌های پر پیچ و خم است. این خودرو سریع، ارتباطی و لذت‌بخش است. متأسفانه نقطه‌ضعف این خودرو صندلی عقب تنگ است که دلیل آن طراحی دیفرانسیل عقب می‌باشد.


به منظور بهبود فضای کابین و همچنین کاهش هزینه‌های مربوط به طراحی دیفرانسیل عقب، ب‌ام‌و تصمیم گرفته نیروی پیشرانه به چرخ‌های جلو انتقال یابد؛ اما آیا این خودرو عملکرد خوبی به اندازه نسل قبلی خواهد داشت؟ شک و تردیدهای زیادی دراین‌باره وجود دارد اما ب‌ام‌و با استفاده از پلتفرم FAAR درصدد ارائه بهترین عملکرد است.


به یاد داشته باشید که نسل جدید سری ۱ اولین نسل دیفرانسیل جلو این خودرو نخواهد بود زیرا سدان سری ۱ مخصوص بازار چین نیز از پلتفرم UKL دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند.


نسل جدید سری ۱ خودرویی سبک‌تر، جادارتر و چابک‌تر خواهد بود و خواهد توانست قوای محرکه الکتریکی نیز داشته باشد. همچنین فراموش نکنید که نسخه‌های قوی‌تر این خودرو دارای سیستم چهار چرخ محرک خواهند بود.

طیف مناسبی از پیشرانه‌های ۳ سیلندر ۱.۵ لیتری و ۴ سیلندر ۲ لیتری، توربو دیزل و بنزینی در دسترس خواهند بود و نیروی پیشرانه نیز از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی و ۸ سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل خواهد شد. حداقل دو مدل هیبریدی نیز در دسترس خواهد بود که یکی از نوع ملایم و دیگری از نوع پلاگین بوده و محدوده حرکتی آن بیش از ۵۰ کیلومتر خواهد بود.

همچنین مدل‌های ۶ سیلندر فعلی نیز همانند طراحی دیفرانسیل عقب بازنشسته خواهند شد. خوشبختانه مدل‌های ۶ سیلندر جای خود را به یک پیشرانه ۲ لیتری توربویی خواهند داد که قدرت بیش از ۳۰۰ اسب بخاری را از طریق سیستم xDrive به تمامی چرخ ها منتقل خواهد کرد. این مدل پرچم‌دار احتمالاً M130i یا M140i xDrive نام خواهد گرفت و به جنگ خودروهایی همچون آئودی S3 و فولکس گلف R خواهد رفت.

متأسفانه سری ۱ مدل ۲۰۱۹ فاقد کاپوت بلند و اورهنگ های کوتاه نسل فعلی خواهد بود اما ساختاری تیزتر و دقیق‌تر خواهد داشت.

جلوپنجره خاص محصولات ب‌ام‌و نیز پهن‌تر و گیراتر خواهد شد. طراحی کلی سری ۱ جدید را می‌توان برگرفته از کراس اوور X2 دانست.


شاید ب‌ام‌و جدیدترین روند دنیای خودرو در حذف مدل‌های سه درب هاچبک را به خاطر تقاضای کم ادامه دهد و سری ۱ هاچبک را تنها به‌صورت ۵ درب ارائه نماید. ظاهراً این امر به باواریایی ها کمک خواهد کرد تا هزینه‌های تولید و توسعه را کاهش دهند.


اگرچه می‌دانیم استفاده از پلتفرم جدید باعث بهبود فضای کابین مخصوصاً در بخش عقب می‌شود اما هنوز چیزی درباره طراحی کابین سری ۱ جدید نمی‌دانیم. البته با توجه به زبان طراحی ب‌ام‌و، طراحی کابین این خودرو بسیار شبیه محصولات هم اندازه خواهد بود. اگر کابین سری ۱ جدید بسیار مشابه X2 باشد سورپرایز نخواهیم شد.

شاید مرسدس بنز با جدیدترین نسل A کلاس ب‌ام‌و را شکست داده باشد اما باواریایی ها می‌توانند با ارائه کاری متفاوت دست برتر را داشته باشند. دیگر رقیب این خودرو یعنی آئودی A3 نیز به زودی وارد نسل جدید خواهد شد. از دیگر حریفان می‌توان به فولکس‌واگن گلف، اینفینیتی Q30، آلفارومئو جیولیتا و ولوو V40 اشاره کرد.

انتظار می‌رود نسل جدید ب‌ام‌و سری ۱ پایان سال جاری یا سه ماهه اول سال آینده و احتمالاً در نمایشگاه خودروی ژنو معرف شود و مدل‌های M پرفورمنس نیز ۶ تا ۱۲ ماه بعد از آن رونمایی شوند.

خب نظر شما چیست؟ از اینکه سری ۱ دیفرانسیل جلو شده ناامید شدید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. سعید(تهران)

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (496 ديدگاه)

    چاره ای جز دف جلو شدن وجود نداشت، اگه یک درصد شانس انجام وجود داشت بی ام حتما این کارو میکرد، ولی خبر خوب اینه که توی نسل جدید هم فضای اتاق مناسبه هم توی نمونه های پرفورمنس میشه از قابلیت چهار چرخ متحرک لذت برد…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. F۲۲RAPTOR

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (2598 ديدگاه)

    مدل awdتمام نواقص رو برطرف می کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علی

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (848 ديدگاه)

    عکس رنگ طلائیه عالیه .

    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. رامتین

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (3046 ديدگاه)

    بنظرم یک محصول از بین 10-15 محصول بی ام و بخواد دیف جلو باشه اصلا اشکال ناره و جذاب هم هست.
    اما بالاخره آیا نسخه سدان تولید میشه یا هاچبک؟ و منظور اینکه آیا نسخه سدان امکان داره به ایران بیاد؟ میتونه گزینه خیلی خوبی بین سدانهای حدود 350 تومن باشه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Mercede kaviani

    ۱۷ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با سلام به دوست عزیز شاهین احمدزاده
    وتشکر از مطلب عالی شما
    ب‌ام‌و سری 1 از هم رقیبان زیباتر است فقط دیفرانسیل جلو شدن ان شوک کننده است
    باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا