آئودیبی ام و

محله برقی‌ها! ب‌ام‌و i3 در برابر آئودی A3 e-tron

دو خودروی حاضر در این تست برای ارائه‌ی قابلیت‌های مفید بیشتر به‌روز شده‌اند اما کدام‌یک بهتر از دیگری است؟

i3-twin-header
زمانی که ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۳ مدل i3 را به بازار فرستاد باعث شد که بخش خودروهای الکتریکی تکامل‌یافته‌تر شود. زیربرند ممتاز و کاربردی i ب‌ام‌و نه تنها باعث شد تا تصور مردم درباره‌ی خودروهای الکتریکی تغییر کند بلکه رقبا نیز به فکر فرورفتند.

i3-1
ب‌ام‌و i3 در دو فرم کاملاً الکتریکی و هیبریدی RE عرضه می‌شود. این خودرو نشان داد که خریداران مجبور نیستند برای داشتن خودرویی پاک، راحتی و یا استایل خودرو را قربانی کنند. یک سال پس از ب‌ام‌و رقیب هم‌وطن یعنی آئودی نیز مدل A3 e-tron را عرضه کرد و حالا پس از چندین سال حضور در بازار هر دو برند آلمانی به‌روزرسانی‌هایی را انجام داده‌اند.

a3-2
ب‌ام‌و با استفاده از باتری‌های بزرگ‌تر ۳۳ کیلووات ساعتی محدوده‌ی حرکتی i3 را افزایش داده بنابراین این خودرو مخصوصاً در نسخه‌ی RE قابل‌استفاده‌تر از گذشته است. هرچند به‌روزرسانی‌های آئودی محدودتر بوده و تنها چند تغییر در بخش‌های فنی دیده می‌شود.

i3-twin-380

ب‌ام‌و Range Extender i3

آئودی A3 Sportback e-tron

قیمت (پوند) ۳۵۴۸۰

۳۵۹۳۰

پیشرانه

۲ سیلندر ۶۴۷ سی‌سی به همراه پیشرانه الکتریکی

۴ سیلندر ۱.۴ لیتری به همراه پیشرانه الکتریکی

قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر)

۱۶۸/۲۵۰

۲۰۱/۳۵۰

گیربکس

تک سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل عقب

۶ سرعته ی اتوماتیک دوکلاچه، دیفرانسیل جلو

شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه)

۷.۶

۷.۶

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

۱۵۰

۲۲۲

مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر)

کمتر از ۱.۸

۴.۷

ظاهر i3 بدون تغییر باقی مانده اگرچه که هیچ مشکلی در استایل آینده‌نگرانه‌ی آن وجود ندارد؛ اما زیرپوست خودرو مجموعه باتری جدید با ظرفیت بیشتر قرار گرفته که حالا به‌صورت استاندارد توانایی شارژ سریع را دارد.

i3-twin-352
اگرچه که باتری ۲۲ کیلووات ساعتی مدل قبلی با مجموعه‌ی ۳۳ کیلووات ساعتی جایگزین شده اما اندازه فیزیکی مجموعه باتری بدون تغییر باقی مانده بنابراین گله‌ای دراین‌باره وجود ندارد. مزیت این امر انرژی قابل استفاده‌ی بیشتر باتری است به‌گونه‌ای که ب‌ام‌و ادعا می‌کند محدوده‌ی حرکتی i3 بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و به ۲۴۱ کیلومتر رسیده است. هرچند ب‌ام‌و اشاره کرده که در شرایط واقعی این محدوده کمتر و در حدود ۲۰۰ کیلومتر است. ما در تست به این عدد دست یافتیم.

با وجود باک بنزین ۹ لیتری که پیشرانه ۲ سیلندر ب‌ام‌و را تغذیه می‌کند، محدوده‌ی حرکتی خودرو به ۳۳۱ کیلومتر افزایش می‌یابد.

i3-twin-138
با استفاده از ساختار فیبرکربنی هوشمندانه‌ی ب‌ام‌و، مجموعه‌ی باتری‌ها در فضای خالی کف خودرو جاسازی شده‌اند؛ اما همانند پیشرانه‌ی عادی خودرو، باتری لیتیوم یون i3 بخش اعظم وزن ۱۴۴۰ کیلویی خودرو را به خود اختصاص داده است. ساختار کربنی خودرو که ۵۰ درصد سبک‌تر از فولاد است به پایین نگه داشتن وزن خودرو و استفاده از حداکثر انرژی کمک کرده است. این پلتفرم همچنین مرکز ثقل پایین‌تر و توزیع وزن عالی ۵۰/۵۰ را فراهم کرده است بنابراین سواری i3 درست همانند انتظاری است که از یک ب‌ام‌و دارید.

i3-twin-221
هم‌اکنون شارژ سریع به‌صورت استاندارد در i3 به‌روز شده قرار دارد بنابراین در حدود ۴۰ دقیقه می‌توان خودرو را تا ۸۰ درصد شارژ کرد. شارژ خودرو با استفاده از سه‌شاخه در حدود ۱۰ ساعت طول می‌کشد.

i3-twin-326
این عملکرد بهتر از آئودی است چراکه e-tron از باتری ۸.۸ کیلووات ساعتی استفاده کرده و این مجموعه ظرفیت شارژ مشابه ب‌ام‌و را ندارد. برای استفاده از روش شارژ سریع در آئودی باید حدود ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه صبر کنید. استفاده از سوکت استاندارد خانگی این زمان را به حدود ۳ ساعت می‌رساند. این موضوع به همراه محدوده حرکتی الکتریکی ۴۷ کیلومتری باعث می‌شود بدانید که e-tron به اندازه‌ی i3 رضایت‌بخش نیست.

i3-twin-331
این موضوع در ظاهر دو خودرو نیز خود را نشان می‌دهد چراکه ب‌ام‌و از طراحی و تناسبات غیرمعمولی بهره برده است. جزئیات آبی زیاد بر اقتصادی بودن این خودرو تأکید دارند درحالی‌که A3 e-tron بیشتر شبیه مدل عادی خود است.

آئودی بخشی از گروه فولکس‌واگن است بنابراین از پلتفرم و شاسی MQB دیفرانسیل جلوی شرکت استفاده می‌کند. این ساختار از ابتدا برای پذیرا شدن قوای محرکه‌ی هیبریدی طراحی شده است؛ بنابراین e-tron همیشه در برنامه‌های تولید آئودی بوده بنابراین محدودیت‌های زیادی برای استفاده از پیشرانه‌ی بنزینی در جلو و مجموعه باتری بزرگ در عقب وجود نداشته و یک پیشرانه‌ی الکتریکی بین پیشرانه و گیربکس جای گرفته است.

audi-etron-fd-178
پیشرانه‌ی احتراق داخلی خودرو از نوع ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری TFSI با قدرت ۱۴۸ اسب بخار است که از تکنولوژی غیرفعال سازی سیلندر برای افزایش بیشتر راندمان خودرو استفاده می‌کند. واحد الکتریکی به تنهایی توانایی تولید قدرت ۱۰۱ اسب بخاری و گشتاور ۳۳۰ نیوتون متری را دارد. در کل خروجی قوای محرکه‌ی آئودی قدرت ۲۰۱ اسب بخاری و گشتاور ۳۵۰ نیوتون متری است.

این میزان خروجی برای چنین خودرویی زیاد به نظر می‌رسد اما وزن مجموعه باتری (وزن کل خودرو ۱۵۴۰ کیلوگرم است) باعث کاهش پرفورمنس خودرو شده بنابراین آئودی قدرتمندتر در ۷.۶ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

audi-etron-fd-253
هرچند به علت گشتاور آنی و گیربکس تک سرعته i3، آئودی در تست رسیدن از سرعت ۴۸ به ۱۱۲ کیلومتر در ساعت چهاردهم ثانیه کندتر از ب‌ام‌و است.

audi-etron-fd-208
واحد الکتریکی آئودی تنها پشتیبانی برای پیشرانه‌ی بنزینی است. این پیشرانه الکتریکی نمی‌تواند خیلی خودرو را به تنهایی حرکت دهد. ترمزهای احیا شونده نیز در امر شارژ کردن باتری‌ها خیلی موفق ظاهر نمی‌شوند.

a3-3
علاوه بر قوای محرکه در بحث ظاهری نیز بازنگری‌های صورت گرفته خیلی ظاهر تیز خودرو را تغییر نداده‌اند.

audi-etron-fd-101
همین داستان داخل کابین نیز برقرار است. کابین آئودی در بحث طراحی و مواد بکار رفته در مقایسه با ب‌ام‌و خیلی غیرمعمول نیست اما به خاطر استفاده از پلاستیک‌های با کیفیت و نرم و طراحی مینیمالیستی گران‌بها به چشم می‌آید. تجهیزات این خودرو نیز در سطح بالایی قرار دارند چراکه سیستم ناوبری، رادیو دیجیتال، بلوتوث، صندلی‌های اسپورت، چراغ‌های جلوی LED، کروز کنترل و حسگرهای پارک همگی به‌صورت استاندارد به چشم می‌خورند.

audi-etron-fd-011
تنها تغییر مهم A3 e-tron فیس لیفت نسبت به مدل قبلی تغییر روش شارژ باتری‌ها است. در مدل قبلی پیشرانه مجبور بود باتری‌ها را شارژ کند که بنا گفته‌ی آئودی باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود بنابراین هم‌اکنون تنها راه شارژ باتری‌ها در حرکت و با استفاده از ترمزها است اما همان‌طور که ذکر شد این موضوع مؤثر نیست.

  • قضاوت نهایی

رتبه‌ی اول: ب‌ام‌و i3
i3-twin-350
ب‌ام‌و i3 از ابتدا به عنوان خودرویی اقتصادی طراحی شده است و بنابراین رضایت‌بخش‌تر از آئودی A3 است. ب‌ام‌و بازیگری ریلکس و قوی است. مهم‌تر اینکه این خودرو ترکیبی باورنکردنی از راندمان و کارایی را با کیفیت بالا و حس بهتر شخصی‌سازی نسبت به آئودی ارائه می‌کند.

رتبه‌ی دوم: آئودی A3 e-tron
audi-etron-fd-180
برای اینکه هر دو خودرو به حداکثر کارایی دست یابند باید شارژ شوند اما e-tron نمی‌تواند با راندمان ب‌ام‌و برابری کند. شکاف قیمتی کمی بین این دو خودرو وجود دارد اما ب‌ام‌و هزینه‌های سواری کمتری داشته و در هر سال صرفه‌جویی ۶۷۰ پوندی را در بحث سوخت به همراه خواهد داشت. آئودی بیشتر روی پیشرانه‌ی احتراق داخلی خود تکیه کرده و زمان طولانی‌تری نیز برای شارژ آن موردنیاز است.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۵ دیدگاه‌ها

  1. Daniel

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (951 ديدگاه)

    تو 99 درصد مقایسه ها BMW پیروزه. من دیگه کی باشم که بگم عالیه. خودش تو عمل ثابت میکنه که بهترینه… .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. ali

      ۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (1203 ديدگاه)

      ببخشین تو قسمت شارژ باطری های i3 منظورش چی بوده :
      شارژ خودرو با استفاده از سه‌شاخه در حدود 10 سال طول می‌کشد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Bavaria

        ۷ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (581 ديدگاه)

        پریز برق در اروپا معمولا سه شاخه هست
        با پریز برق حدود ده ساعت طول میکشه که شارژ بشه که به اشتباه “سال” ترجمه شده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. continental

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (185 ديدگاه)

    معلومه بی ام و اوله عالیه رسما رخ و نگاه کن تو عکس اول مصرفم که بی نظیره شتابشم عالیه همه چی تمومه نمی دنم چرا این ماشین باi8چرا وارد ایران نشد ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Amin

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (198 ديدگاه)

    احتمالا bmw i3 هم بیاد چون ثبت سفارش bmw730i با موتورb48b20 وحجم 2لیتر و bmw125i با موتور n20b20 وسری 5 اتاق جدید توسط پرشیا خودرو از پریروزاغاز شده .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. madjid911 gt2

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    من بخوام انتخاب کنم آئودی.
    شکیل تر و زیباتر هست.
    i3 خیلی جلب توجه میکنه. به نظر من استایلش یکم بچه گانست. شبیه ماشین اسباب بازیه.
    a3 خیلی سنگین تر و با وقار تره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Efk

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    عاشق طراحی i3 ام باهات حرف میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Bavaria

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    یک پیروزی شیرین دیگه از ب ام و?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سینا

    ۶ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (347 ديدگاه)

    i3 قشنگه ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. شایان

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (67 ديدگاه)

    من نظرم صد در صد با بی ام و هست.
    یه حس خوبی به محصولاتش دارم.
    چقد این ماشینا خوبن،هم به اندازه خودشون قدرت دارن هم زیبایی دارن،مصرفشون هم که عالی
    در کل جیگرن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Saied

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    کاش به جایه mvm ها تو ایران i3 بود . حیف که فقط ارزو هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. نویدی

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (409 ديدگاه)

    اختلاف حجم موتور رو نگاه!!!
    دو سیلندر ۶۵۰ سی سی در برابر چهار سیلندر ۱۴۰۰ سی سی!!!
    شتاب برابر
    مصرف سوخت آئودی ۴ برابر i3
    گیربکس تک سرعته!!!
    !
    !
    bmw i3 واسه Audi A3 دست نیافتنیه.اصلا قابل مقایسه نیستن.
    i3 و i8 از زمان خودشون خیلی جلوترن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bavaria

      ۷ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز لازمه ی توضیح بدم
      موتور درونسوز ب ام و ،به هیچ وجه به سیستم انتقال قدرت وصل نیست و فقط وظیفه شارژ باتری هارو داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. احمد باقری

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    البته بحثی در این مقایسه نیست، ولی یه جورایی نباید این دو را با هم مقایسه کرد، چون یکی تاکید بیشتری بر زمینه الکتریکی داشته و دامنه کمتر و قدرت خیلی کمتری دارد، ولی دیگری قدرت بیشتر، موتور بنزینی قویتر دارد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حسين

    ۷ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1364 ديدگاه)

    درود.
    جدا از بحث سر بهتر و بدتر بودن ماشینا، توی جدول نگاه کنید. گیربکس i3 رو نوشته “تک سرعته اتوماتیک”! دیگه یه دنده مگه اتوماتیک و غیر اتوماتیک داره؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا