بی ام وطراحی

مقایسهٔ نسل جدید و قدیم ب‌ام‌و Z4، پیشرفت یا پسرفت؟

سرانجام پس از انتشار تصاویر جاسوسی و غیررسمی فراوان، ب‌ام‌و رسماً از نسل سوم رودستر Z4 در گردهمایی پبل بیچ پرده‌برداری کرد. شکی نیست که طراحی بیرونی نسل جدید Z4 کاملاً متفاوت از نسل قبلی است ولی این طراحی بسیار موردبحث قرار گرفته است زیرا درحالی‌که برخی آن‌را کاملاً پسندیده و تحسین کرده‌اند، بسیاری بشدت از آن انتقاد کرده‌اند. همچنین به‌طورکلی واکنش طرفداران اصلی ب‌ام‌و نسبت به نسل جدید Z4 چندان مثبت نبوده است. بسیاری از منتقدین، طراحی Z4 جدید را الگوبرداری از فیات ۱۲۴ اسپایدر دانسته‌اند و برخی نیز ارائهٔ چنین طراحی ضعیف و بی‌اصالتی را نتیجهٔ همکاری با ژاپنی‌ها دانسته‌اند. به همین دلایل، بسیاری معتقدند که نسل جدید Z4 هیچ‌یک از امضاهای همیشگی ب‌ام‌و را نداشته و هرگز باواریایی اصیلی نیست. با توجه به این حواشی، تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب طراحی نسل جدید Z4 را با نسل قبلی آن مقایسه کرده و قضاوت در رابطه با آن‌را بر عهدهٔ شما بگذاریم.

نمای جلویی

در این قسمت به‌غیراز جلوپنجرهٔ کلیوی شکل و نشان ب‌ام‌و، دو نسل Z4 هیچ وجه اشتراک دیگری ندارند. در دماغهٔ نسل جدید، ورودی‌های هوای بزرگ‌تری در گوشه‌های سپر به همراه جلوپنجرهٔ مشکی‌رنگ قابل‌توجهی دیده می‌شود. Z4 جدید همچنین از دماغهٔ پف‌کرده و گِردتری برخوردار است که این امر موجب شده جلوپنجرهٔ در مکان پایین‌تری قرار گیرد. فرم چندضلعی چراغ‌های نسل سوم Z4 نیز عنصر ظاهری جدیدی برای ب‌ام‌و محسوب می‌شوند درحالی‌که نقوش ظریف‌تر روی کاپوت هم جایگزین نقش مثلثی نسل قبلی شده‌اند.

سه‌رخ جلو

طراحان ب‌ام‌و در نسل جدید Z4 خروجی هوایی را به پشت چرخ‌های جلو اضافه کرده‌اند. این خروجی‌ها علاوه بر اینکه نمای اسپرتی به خودرو بخشیده‌اند، هوای گرم ترمزها را هم خارج کرده و آن‌ها را خنک نگه می‌دارند. علاوه بر این، خطوط جانبی Z4 جدید به سمت بالا حرکت کرده و بیننده را به سمت عقب خودرو می‌کشند درحالی‌که در نسل قبلی دقیقاً برعکس بوده و خطوط جانبی به سمت پایین حرکت کرده‌اند.

پروفیل جانبی

هردو نسل ب‌ام‌و Z4 با دماغهٔ کشیده و صندوق بار کوتاه، استایل سنتی یک رودستر را به نمایش گذاشته و از این لحاظ باهم اشتراک دارند. هردو نسل همچنین از یک اسپویلر یکپارچه با درب صندوق بار نیز برخوردارند؛ اما علیرغم این شباهت‌ها، استایل کلی دو خودرو در بخش پروفیل جانبی کاملاً باهم متفاوت است. نسل قبلی از خطوط خمیده و نرمی استفاده کرده که استایل یک ب‌ام‌و کلاسیک و اصیل را ایجاد کرده‌اند درحالی‌که در پروفیل جانبی نسل جدید، خطوط و اشکال زاویه‌داری کار شده که هرچند نمایی مدرن و مربوط به آینده به خودرو بخشیده‌اند اما آن‌را از اصالت یک ب‌ام‌و دور کرده‌اند.

نمای عقبی

و نهایتاً نمای عقبی نشان می‌دهد که نسل جدید Z4 چقدر نسبت به قبل تغییر کرده است. در نسل جدید، چراغ‌های باریک‌تر و کشیده‌تر، نمای ظریف‌تری ایجاد کرده‌اند. علاوه بر این، در خروجی هوا هم در طرفین سپر عقب، یعنی پشت گلگیرهای عقب تعبیه شده‌اند که البته به نظر نمی‌رسد کاربردی باشند؛ و در آخر در این نما سر اگزوزهای کرومی هم جایگزین نمونه‌های دایره‌ای نسل قبلی شده‌اند.

داخل

کابین نسل قبلی Z4 که در سال ۲۰۰۹ طراحی شده و در سال ۲۰۱۳ مورد به‌روزرسانی قرار گرفته است، تغییرات بزرگی را نسبت به طراحی‌های داخلی ب‌ام‌و در دههٔ گذشته نشان می‌دهد. بااین‌حال کابین نسل قبلی Z4 در حال حاضر کاملاً کهنه شده است که از نشانه‌های بارز این کهنگی می‌توان به صفحه آمپر آنالوگ و صفحه‌نمایش سیستم اطلاعاتی-سرگرمی کوچکی که از بالای کنسول میانی بیرون آمده اشاره کرد. کابین Z4 جدید اما با برخورداری از صفحه آمپر دیجیتالی و یک نمایشگر بزرگ سیستم اطلاعاتی-سرگرمی که در کنار آن قرار گرفته، کاملاً مدرن و امروزی است. در زیر این نمایشگر نیز یک صفحه‌نمایش کوچک برای نشان دادن اطلاعات سیستم تهویه تعبیه شده است.

 

منبع: Motor1

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. shirko

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    به نظر بنده زیبایی سلیقهای ولی از نظر من از هر جهت پیشرفت داشته ، امار فروشم می تونه اینو ثابت کنه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ADAK

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1842 ديدگاه)

      صرفا از نظر طراحی :
      پیشرفت = لایک
      پسرفت = دیسلایک

      موافقم 1
      مخالفم 1
  2. Ali Keyhani

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    توی طراحی پیشرفت زیادی نداشته ولی قطعا نمیشه اسمشو پسرفت گذاشت

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Chevo

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (29 ديدگاه)

      فقط نمای جلوی ءZ4 قدیمی جذابیت داره ، باقی طراحی های هم قدیمیش هم جدیدش دلچسب نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Ali Keyhani

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (657 ديدگاه)

    فکر میکنم انتقاد های که از نسل جدید z4 میشه،بخاطر کانسپت جذابی باشه که قبل از رونمایی z4 ساخته شد که به مراتب از نسخه تولیدی z4 زیباتر و دلنشین تر بود و این باعث شد انتظارها بالا بره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Landscape

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (174 ديدگاه)

    نسل قبل به نظر من جذاب تر و زیباتر از نسل جدیدش
    Z4 قبلی رو ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Dante

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (99 ديدگاه)

    کانسپت z4 و نگاه میکنم

    http://s8.picofile.com/file/8336207876/3B85F3A1_634F_4052_AC0E_D7A0734BF609.jpeg

    مدل معرفی شده شبیه این کانسپته ولی تغییراتی که در دماغه و چراغ های جلو انحام شده ، ماشین و زشت کرده . اگر همین کانسپت و بدون تغییر میساخت بدون شک زیباترین z4 ساخته شده تا به امروز میشد .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مهدی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    خیلی خیلی جذاب ترشده.عکس های بهتر رومیفرستم.ازبیرون وکابین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. دانیال روشنی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (175 ديدگاه)

    هیچ امضایی از بی ام و توی نمای بیرونی خودرو دیده نمیشه . حتی اعتقاد دارم آرم مرسدس (به خاطر چراغ جلو) بیشتر منطقی بود! توی نمای بیرونی واقعا فاکتور های بی ام و بودن رو شما نمیبینی.
    طراحی نسل قبلی ،بر میگرده به ده سال قبل . یک دهه این دو طراحی اختلاف زمانی دارن . نسل جدید بدون شک به روز تر و مدرن تره . اما جذابیت ،اصالت و گیرایی نسل قبل رو نداره .
    بازم میگم . این خودرو به اندازه ای بی ام و هست ،که میتونا مرسدس ،لگزوز ،آکورا ، فیات… باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مهزیار

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (442 ديدگاه)

    این پسرفته پیشرفت نیست
    پیشرفت فقط در قوای محرکه و تکنولوژی بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهدی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    نسل قبل هم زیبابود ولی نسل جدید خیلی جذاب تر وگرون تر حس میشه.بزرگ ترهم شده.واما کابینش چندین رده باکیفیت تر ولوکس تر شده وواقعا بانسل قبل قابل قیاس نیست.کیفیت چرم وفلزررو نگاه کنید.این عکس هارو ببینید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. net

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3137 ديدگاه)

    چراغ جلو و جلوپنجره نسل قبل قشنگتره ولی چراغ جلو و جلوپنجره نسل جدید زشته=عقب ماشین و چراغ عقب نسل جدید قشنگتر از نسل قبل هست مخصوصا چراغ عقب=طراحی داخلی نسل جدید که مشکی هست قشنگتره=نکته جالب z4نسل قبل سقف فلزی جمه شونده داشت و خیلی قشنگ بود و لی نسل جدید سقف پارچه ای زشت داره=رینگ هر دو نسل زیبا نیست و شاخه های رینگ کم هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. net

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3137 ديدگاه)

    چراغ جلو z4نسل جدید خیلی تو ذوق میزنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    عقب‌گرد?

    موافقم 0
    مخالفم 0
      1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

        ۱۸ شهریور ۱۳۹۷
        سوابق: (3019 ديدگاه)

        عکس سری هشت چه ربطی به نظر من در مورد Z4 داشت؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  13. Amir Machine

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1201 ديدگاه)

    من که از طراحی نسل جدید Z4 خوشم نیومد، البته نمیگم زشته ولی در حد نام بزرگ ب‌ام‌و نیست. طراحی نسل قبل فوق‌العاده‌س و حتی هنوزم تازه و جذاب بنظر میرسه.
    درکل بنظرم چند وقتیه طراحی‌های ب‌ام‌و خیلی معمولی، ساده و بدون هیجان شدن. مدل‌های جدید X3، X5 و سری 5 یه جورایی تکراری و خیلی معمولی بنظر میرسن و هیچ چیز جدیدی ندارن، خیلی ساده و خسته‌کننده.
    در بین محصولات جدید ب‌ام‌و من فقط طراحی X2 و سری 8 رو واقعاً می‌پسندم. این دوتا مدل درحالیکه مثل یه ب‌ام‌و اصیل بنظر میرسن، طراحی تازه، جذاب و بدیعی دارن، چیزی که تو مدل‌های دیگه دیده نمیشه.
    فکر میکنم ب‌ام‌و به یه کریس بنگل دیگه نیاز داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. امیر

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (30 ديدگاه)

    کابرای اینجا تو نظرات نوشتن “نمیگم زشته” انگار میترسن بگن زشته و بقیه کاربرا بیان بخورنشون. والا نسل جدیدش قشنگ نیست و نسبتا زشته. کجای دنیا به این قیافه میگن قشنگ؟ مگر اینکه چینی باشی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. مهدی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    نسل جدید اتفاقا خیره کننده است.مخصوصاطراحی عقبش.ولی کابینش دیوانه میکنه آدمو اونقدر لوکس.اسپرت.جذاب وباکیفیته.احسنت بهbmw

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مهدی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    تمام کسایی که میگن زشته اگه هردونسل صفرشون روجلوشون بزارن واسه انتخاب مطمعن هستم به نسل قدیم نگاه هم نمیکنن وبدون تردید نسل جدید انتخابشونه.دلیل این حرفایه چیزه دیگه است که خودشون هم میدونن.توی تمام سایت های داخلی وخارجی طراحی جدیدz4رو خیلی لوکس تر وجذاب تر ازنسخه قبلی میدونن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir Machine

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (1201 ديدگاه)

      دوست عزیز
      همیشه که همه نباید در مورد همۀ محصولات ب‌ام‌و به‌به و چه‌چه کنن، هرکسی نظری داره و نظرش هم محترمه، همه حق انقاد دارن و اتفاقاً همین انتقادها است که موجب پیشرفت شرکت‌ها میشه.
      بنظر شما Z4 زیبا و جذابه (که البته نظر شما هم مثل بقیه محترمه) چون طرفدار ب‌ام‌و هستی و هیچ‌وقت نمیخوای نواقص طراحی محصولاتش رو ببینی و انتقادات رو بپذیری.
      اما از وقتی نسل جدید Z4 معرفی شده انتقادات زیادی از سوی کارشناسان و سایت‌های خودرویی خارجی در موردش مطرح شده.
      Z4 جدید ماشین زشتی نیست اما اصالت و امضای همیشگی محصولات ب‌ام‌و رو نداره و بخاطر همین مورد انتقاد قرار گرفته.
      اگه از روی این ماشین جلوپنجرۀ کلیوی شکل ب‌ام‌و حذف بشه، میشه براحتی لوگوی هر شرکت دیگه‌ای مثل نیسان، سوزوکی، شورلت و… رو روش گذاشت بدون اینکه متوجه بشی این یک ب‌ام‌وس و این بنظر من اصلاً خوب نیست.
      با نگاه به این رندر کاملاً متوجه حرف من میشی:
      https://www.motor1.com/news/264490/bmw-z4-swift-sport-render/

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (3691 ديدگاه)

      من نسل قبل رو انتخاب میکنم. طراحی بهتر، اصالت بیشتر. خیالم راحته که یه تویوتا با قیمت ب ام و سوار نشدم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. Khosrow

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    فقط کابین بهتر شده / سقف برزنت منفی / طراحی بدنه لوس و ریچ کیدز پسند / ظاهرا دنیا این شکلی شده نه بنز و ب ام و / دهه نود اون طراحی ها با اون موزیک ها — تو خیابون جوونها اکثرا خوش تیپ و خاص / الان دارن اش هم میزنن ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. بهنام

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (492 ديدگاه)

    در نمای جلو ورودیهای هوای زیر جلو پنجره باعث شده جلو پنجره ی ب ام و که اولین امضای خودروست در واقع خفه شده و نسبت به نسل قبل وقار نداشته باشد. در نمای بقل هم طبق گفته ی مقاله خطوط نرم نسل قبلی خودرویی به نظر خوابیده تر و نزدیک به زمین ایجاد کرده بود که یک ب ام و اصیل جلوه می‌کرد، ضمن اینکه در نسل جدید خطوط بدنه تصویری ایجاد کرده که انگار فاصله ی دو محور نسبت به قبل کمتر شده، در حالی که بخش زیادی از جذابیت نسل قبل فاصله ی زیاد چرخ جلو از کابین و همچنین محل قرارگیری راننده در منتهی الیه کابین حس نوستالژیک و اصالت خوبی را منتقل می‌کرد. به نظر بنده نسل جدید ب ام و زد فور هم در مرحله ی گذر از طراحی‌های کلاسیک به سمت طراحی های مدرن و جدید ب ام و قربانی نگرش جدید کمپانی در تغییر سبک طراحی شده است. امیدوارم در آینده شاهد طرحهای پخته تری از این کمپانی دوست داشتنی باشیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی رضا

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۷
      سوابق: (10 ديدگاه)

      احسنت گل گفتی .
      من هم همین موضوع سپر جدید بی ام و رو چند بار مطرح کردم به نظر من سپر سری ۸ کانسپت خیلی زیبا تر بود ولی نمیدونم چرا بی ام و اینحوری گند زد به همه چیز .!
      وای اگه سری ۳ هم به این وضع دچار بشه ??
      همه نظرات منفی متوجه زبان طراحی جدید بنز ولی به نظر من بی ام و هم تو این زمینه به اندازه بنز خرابکاری کرده .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. HAMID.HEMI

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    طرفداران متعصب بی ام و بالا برن پایین برن، نسل قبلی زیباتر و اصیل تر بود. تمام.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. asadi

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    به هر حال سلیقه ها متفاوت است
    بهنظر من که نسل جدیدش زیبا تر از نسل گذشتشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا