بی ام وطراحی

مقایسه نسخه تولیدی و کانسپت ب‌ام‌و سری 8

ب‌ام‌و سری ۸ پس از تقریباً ۲۰ سال بازگشته است و به‌طور کاملاً برجسته‌ای جلب‌توجه می‌کند. نمای جلوی تیز این خودرو با جلوپنجره کلیوی شکل بزرگ، چراغ‌های LED نرم و صیقلی و ورودی هوای چشمگیر برجسته شده است. در بخش عقب همان استایل عضلانی قبلی، از چراغ‌ها گرفته تا دو خروجی اگزوز را شاهد هستیم.


اما درحالی‌که نسخه تولیدی سری ۸ از هر جنبه‌ای زیباست اما پایه و اساس این زیبایی کانسپت سری ۸ است که در سال ۲۰۱۷ معرفی شده بود. نسخه تولیدی سری ۸ موارد مشترک زیادی با نسخه مفهومی معرفی شده در رویداد پبل بیچ دارد. در ادامه مقایسه‌ای شانه‌به‌شانه بین این دو خودرو داریم. با ما همراه باشید.

  • نمای جلو

در نگاه اول می‌توان گفت همان عناصر طراحی نسخه کانسپت سری ۸ به نسخه تولیدی راه یافته‌اند. جلوپنجره کلیوی شکل این خودرو در مرکز به یکدیگر مرتبط شده و دارای جزئیات نقره‌ای رنگ با میله‌های عمودی در نسخه M850i xDrive است. پکیج کربنی هم که مدل نارنجی‌رنگ مشاهده می‌کند با عناصر مشکی فوق‌العاده‌ای همراه شده است.

چراغ‌های جلو صیقلی‌تر و زاویه‌دارتر هستند و از همان طرح گرافیکی LED نمونه مفهومی سود می‌برند. یک نوار LED گیرا نیز در هر دو خودرو قابل مشاهده است. تنها ویژگی چشمگیری که در نسخه مفهومی بوده اما به نسخه تولیدی راه نیافته دیفیوزر گیرایی است که زیر سپر قرار دارد.

  • پروفایل جانبی
پروفایل جانبی یکی از زیباترین زوایای سری ۸ بوده و البته در نسخه تولیدی شاهد تعدیل برخی از شاخصه‌های طراحی مدل مفهومی هستیم؛ اما خط سقف شیب‌دار همچنان در نسخه تولیدی نیز وجود دارد. مدل تولیدی این کوپه برجسته و لوکس دارای ویژگی‌های تولیدی‌تر همچون ورودی هوای جانبی جدید، رینگ‌های تیزتر و چراغ‌های عقبی است که روی سپر و نمای سه‌چهارم عقب جا خوش کرده است.

  • نمای عقب
با طراحی مینیمالیستی چراغ‌های عقب و ورودی‌های هوای عضلانی چشمگیر، بخش پشتی کانسپت سری ۸ خیلی آماده تولید نبود. خوشبختانه طراحان ب‌ام‌و به خوبی توانسته‌اند این ویژگی‌های مفهومی را به چیزی جاده‌ای‌تر نزدیک کنند و البته که حاصل کار جذاب‌تر شده است.

چراغ‌های عقب مدل تولیدی سری ۸ استایل مشابهی با مدل کانسپت دارند اما هم‌اکنون هماهنگی بیشتری با بدنه داشته و دنده‌عقب نیز چراغ سفیدرنگ را دریافت کرده است. دو خروجی اگزوز همچنان باقی مانده‌اند اما فرم بهتری داشته و ورودی هوای عقب نیز برخی گوشه‌های دراماتیک را کنار گذاشته‌اند.

  • کابین
کابین سری ۸ کانسپت در ابتدا برخی شاخصه‌های تولیدی را داشت اما در نهایت شاهد تعدیل بعضی بخش‌ها هستیم. برای نمونه طراحی کنسول مرکزی در نسخه تولیدی هم وجود داشته و صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی تقریباً با نمونه کانسپت یکسان است. همچنین تریم فیبر کربن و اهرم تعویض دنده در هر دو نسخه تولیدی و مفهومی دیده می‌شود.

غربیلک فرمان مدل تولیدی با مدل کانسپت فرسنگ‌ها فاصله دارد و عناصر نقره‌ای رنگ مدل مفهومی جای خود را به چرم داده‌اند. صندلی‌ها نیز شبیه مدل مفهومی نبوده اما هنوز هم اسپورت و زیبا نشان می‌دهند. امیدواریم حداقل مدل M8 از صندلی‌های نسخه مفهومی سود ببرد.

در کل باید گفت ب‌ام‌و سری ۸ جدید یکی از برجسته‌ترین طراحی‌های چند سال اخیر این برند را نشان می‌دهد و امیدواریم بازار نیز روی خوشی به آن نشان دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (848 ديدگاه)

    از اینکه bmw ماشینی ساخت که خیلی نزدیک به مدل کانسپتشه قابل تحسینه و باید تبریک گفت که این مدل بسیار زیبا و کشیدست ولی از طرفی تجربه ثابت کرده ماشینهای دو در بازار خوبی ندارن . پس به امید تولید همین سری بصورت چهار در و همچنین متمرکز شدن روی خودروهای suv درشت هیکل که بازار بسیار خوبی دارن . من از صمیم قلبم به هواداران این شرکت تبریک میگم و آینده خیلی خوبی برای این برند باواریایی متصورم .

    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (2371 ديدگاه)

      ولی خدا وکیلی ریزه کاری های کانسپتش عجیب و غریب جذاب بود
      ولی خب از جلو تولیدیش خیلی بی ام و تره از کانسپتش

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    ?BMW?
    ولی ایکاش داشبوردش و تغییر نمی‌داد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. سام

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (709 ديدگاه)

    فرم بدنه در نسخه تولیدی سری 8 خیلی نزدیک به نسخه کانسپت آن شده است البته گویا سعی بر آن بوده که نمای متعارف تری برای آن طراحی و از خشونت ظاهری آن قدری کاسته گردد.در هر حال،ب ام و سری 8 جدید را می توان یک شاهکار در دنیای طراحی خودرو و یکی از زیباترین خودروهای قرن بیست و یکم برشمرد.این کوپه ژرمنی احتملاا قابلیت کلکسیونی بالایی هم دارد،یعنی خودرویی که می توان آن را عمری نگه داشت و ازش لذت برد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. shirko

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (499 ديدگاه)

    جذابترین دیزاین و فک کنم داشته باشه ، مطمئنا رکورد فروش هم ، جابجا می کنه . ب ام و تو بهترینی ??

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Bilbo

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (516 ديدگاه)

    عشقه عشق…عطشم رو برای ام۸ شدیداً بیشتر کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. moein

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (894 ديدگاه)

    رقیبهای m8 به جز s65 دیگه چه ماشینهایی میشن؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir Amini

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (225 ديدگاه)

      استون مارتین db11 ونکوییش که یه کلاس بالاتره و بنتلی کانتیننتال و فراری پورتوفینو دیگه پورشه 911 و پانامرا مازراتی گرن توریسمو و جانشینش مازراتی الفیری

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Just bentley continental

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (540 ديدگاه)

      بنتلی کانتیننتال
      S65
      فراری gtc4
      استون مارتین dp11 و ونکوئیش
      پورشه ۹۱۱ یه سوپر اسپرته با اینا مقایسه نمیشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. Sajjad

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    اگه دقیقا شبیه بود عالی میشد
    البته الانم عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امیر

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (730 ديدگاه)

    جذاب ترین BMW تاریخ با اختلاف زیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سعید

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (12 ديدگاه)

    کاشکی دیفیوزرا رو تغییر نمیدادند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. sina

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2644 ديدگاه)

    از کانسپتش قشنگ تره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا