بی ام و

معرفی کانسپت الکتریکی ب‌ام‌و iX3 در نمایشگاه پکن، آغازگر عصری جدید

ب‌ام‌و تاکنون خودروهای الکتریکی خود را به‌صورت مجزا و جدا از محصولات اصلی خود تولید کرده است اما حالا با معرفی کانسپت الکتریکی iX3 برای اولین بار قوای محرکهٔ الکتریکی به یکی از محصولات معمولی ب‌ام‌و راه پیدا کرده است. iX3 که رسماً در نمایشگاه پکن رونمایی شده است، نسخه‌ای تمام الکتریکی از کراس‌اوور کامپکت X3 است. هرچند این خودرو فعلاً به‌عنوان یک کانسپت معرفی شده است اما پیش‌نمایشی از نسخه‌ای تولیدی است که در آینده معرفی خواهد شد.

همان‌طور که گفته شد، این کانسپت بر اساس نسل سوم X3 ساخته شده که برای اولین بار در تابستان گذشته معرفی شد اما با اعمال تغییراتی، iX3 در ظاهر از برادر درون‌سوزش متمایز شده است. یکی از ویژگی‌های ظاهری منحصربه‌فرد این کراس‌اوور تمام الکتریکی، تریم آبی‌رنگ در قسمت‌های مختلف بدنهٔ آن شامل جلوپنجره، رکاب‌های جانبی و دیفیوزر است. همچنین رینگ‌های خودرو نیز متفاوت بوده و به‌صورت آئرودینامیک طراحی شده‌اند درحالی‌که بدنه هم با رنگ نقره‌ای مات رنگ‌آمیزی شده است.

علاوه بر این، با توجه به اینکه در iX3 پیشرانهٔ درون‌سوز X3 با نمونه‌ای الکتریکی جایگزین شده است، تمامی ورودی‌های هوای خودرو مسدود شده‌اند تا جایی که حتی جلوپنجره هم بسته است اما فریم آن با تغییر شکل همچنان باقیمانده است. همواره در طول تاریخ ب‌ام‌و جلوپنجرهٔ کلیوی شکل دوتایی مجزا، نماد و امضای محصولات این برند آلمانی بوده است اما حالا این جلوپنجره در iX3 به هم متصل شده است و به همین دلیل تا حدودی انسان را به یاد جلوپنجرهٔ پوزهٔ ببر کیا می‌اندازد که این ممکن است برای طرفداران ب‌ام‌و خوشایند نباشد. البته قبلاً این فرم جلوپنجره در کانسپت i Vision Dynamics هم ارائه شده بود.

iX3 به نسل پنجم قوای محرکۀ الکتریکی ب‌ام‌و مجهز شده که در اینجا ۲۷۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این نیرو از مدل بنزینی X3 30i و همین‌طور نمونهٔ دیزلی X3 30d بیشتر است اما پایین‌تر از مدل M40i قرار می‌گیرد. همچنین به لطف یک پکیج باطری لیتیوم یون بزرگ با ظرفیت ۷۰ کیلووات ساعت، به گفتهٔ ب‌ام‌و این کراس‌اوور الکتریکی می‌تواند با یک‌بار شارژ باطری‌هایش تا ۴۰۰ کیلومتر را طی کند. این در حالی است که با استفاده از شارژرهای سریع ۱۵۰ کیلوواتی می‌توان باطری‌ها را ظرف تنها ۳۰ دقیقه به‌طور کامل شارژ کرد.

ب‌ام‌و قبلاً تأیید کرده است که نسخهٔ تولیدی کانسپت iX3 را از طریق جوینت ونچر با برلیانس در چین به تولید خواهد رساند اما فعلاً هیچ صحبتی از عرضهٔ این خودرو در دیگر بازارها مطرح نشده است. بااین‌حال فراتر از این مدل می‌توان انتظار داشت که ب‌ام‌و همین رویکرد را در دیگر محصولات اصلی خود هم اعمال کند. بدین ترتیب این محصولات شکاف بین مدل‌های پلاگین‌هیبریدی iPerformance و مدل‌های الکتریکی اختصاصی مثل i3 و i8 را پُر خواهند کرد.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Bilbo

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (516 ديدگاه)

    امیدوارم این ایده ب‌ام‌و تو زمینه جلو پنجره در همین سطح باقی بمونه و دیگه واقعا نره به سمت اون چیزی که تو جلو پنجره های کیا میبینیم. درسته مثلا میخوان بگن این مدل فرق داره، اما حقیقتا هر تفاوتی به منزله زیبایی نیست. مگه جلو پنجره های i8 و i3 چه مشکلی داشتن که حالا دارن کلیوی شکل بودن و یه کوهی از سابقه و اصالت رو اینطوری خراب میکنن؟ گرچه خیلی بعیده اما امیدوارم تو محصولات تولیدی جلوپنجره ها به همون فرم قبل برگردن.

    رنگ این کانسپت فوق العادست و رینگ ها هم گرچه تو حالت ایستا یه نمه زشت بنظر میان اما تو حرکت جلوٙشون عالیه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      ب‌ام‌و خط کلی و امضای طراحی‌هاش (چراغ‌های جفت در هر کاسه چراغ و جلو پنجره کلیوی شکل)
      رو در طول زمان حفظ کرده پس در آینده هم همینطوره
      اگه هم تغییراتی داشته باشه حداقلی و در جهت بهبود طرح کلی است
      این ایده رو کم و بیش بقیه خودروسازان هم بعنوان امضای طراحی و نشان پنهان برندشون استفاده میکنن

      اما درسته
      و شخصا بعضی تغییرات عجیب و غریب خودروهای متفاوت یه کمپانی در حدی که اگه نشان کمپانی رو حذف کنی هیچ قرابت ذهنی با هم ندارن، زیاد حرفه‌ای (از نظر برندینگ) نمیدونم
      یا حتی تغییرات بشدت وسیع دو نسل یه خودرو (و نه بهبود اون) در حدی که از دو دنیای متفاوت بنظر برسن که یعنی خود کمپانی به خوب نبودن نسل قبل خودش در حد کنار گذاشتنش بطور تمام و کمال از خط تولید اعتراف میکنه و ناخودآگاه تایید مخاطب رو همراه داره
      و اشتباه بزرگتر تغییر چند باره است که به معنی تکرار چندباره اشتباهه
      (بجای “تکامل” طرح در صورتی که پایه درست باشه مثل کاری که ب‌ام‌و یا پورشه میکنه یا حتی تو امثال گلف میبینیم)

      دلیل اهمیت نشانه‌ها هم اینکه به موازات صنعتی شدن دنیا، ایده‌ی برند سازی و مد شکل گرفت
      این ۳تا حسن هم داره
      یکی اینکه با مشخصه‌هایی شما بدون دیدن از قبل یه
      محصول، حتی از دور هم بتونی برندش رو تشخیص بدی

      دوم اینکه با برندیگ و مارکتینگ اگه یه محصول در حد باقی محصولات در نیومد به کمک اعتبار برندیازی بتونی محصول رو بفروشی تا اینکه بتونی نقایص روبرطرف کنی
      که‌ مختص خودرو هم نیست و تو بازار موبایل و حتی دنیای مد و … هم صادقه

      سوم اینکه حتی اگه شما از محصول خودت مطمئنی اما بازار بهش گرایش نداره با مد سازی میتونی همون محصول رو بفروشی
      مهم‌ترین مثال این مورد هم غوغای شلوار جین در آمریکا و دنیاست
      اینکه این شلوار با تغییراتی، شلوار کابوی‌ها بود و بخاطر راحتی شلوارهای پارچه‌ای و فرم زمخت‌ترش و استفاده قشر گاوچران از اون، مردم عادی حاضر به پوشیدنش نبودند
      اما با مد سازی و تغییرات کوچک اول قشر جوان و بعد همه جامعه آمریکا و دنیا رو غوغای شلوار جین آب و جارو کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Bilbo

        ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
        سوابق: (516 ديدگاه)

        بسیار عالی و مفید. من صرفا ابراز امیدوارم کردم که این اتفاق نیفته وگرنه مدیریتی که این شرکت رو با این پشتوانه مالی (نسبت به رقبای مستقیم و گردن کلفتش) تونسته با اقتدار تو رتبه های اول فروش و اعتبار خودروهای لوکس قرار بده، نباید اجازه بده این نکته های ریز باعث زیر سوال رفتن برندینگش بشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. مهدی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    قشنگه ومدرن.هرچیزی که bmw میسازه کلی تفکر پشتشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مهدی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    خودروهایbmwبین تمام خودروسازان آرگونومیک ترین طراحی رودارن.چه طراحی بیرون وچه طراحی داشبورد وچینش دکمه هاونور پشت آمپر وتمام ریزه کاری ها.طوریکه همون بازاول حس میکنید همه چیز دربهترین جای ممکن قرار گرفته وخیلی زود بهش عادت میکنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Saeed Boroomand

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
      سوابق: (477 ديدگاه)

      طراحی بیرونی ارگونومیک چی هست منظورتون

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا