بی ام و

معرفی نسخه تولیدی بی‌ام‌و XM، قوی‌ترین محصول تاریخ باواریا با 745 اسب بخار

هرچند ب‌ام‌و اواخر سال گذشته کانسپت XM را معرفی کرد اما نسخهٔ تولیدی این خودرو که حالا رونمایی شده هنوز هم آن‌قدر چشمگیر است که می‌تواند نفس شما را بند بیاورد. این خودرو نه‌تنها اولین محصول اختصاصی بخش M ب‌ام‌و از زمان سوپرکار M1 در اواسط دههٔ ۷۰ است بلکه به گفتهٔ باواریایی‌ها، اولین خودروی پرفورمنس بالای بخش M با پیشرانهٔ هیبریدی هم محسوب می‌شود.

نسخهٔ استاندارد XM به نسخهٔ جدید پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و مجهز است که S68 نام دارد. این پیشرانه که از سیستم هیبریدی خفیف بهره می‌برد، به‌تنهایی ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند اما یک موتور الکتریکی هم پیشرانهٔ بنزینی را همراهی می‌کند که در گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک خودرو نصب شده و ۱۹۷ اسب بخار قدرت دارد. این ترکیب مجموعاً ۶۵۳ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهد. XM به لطف این نیرو ظرف ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و هرچند حداکثر سرعت آن روی ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده اما با سفارش پکیج M Driver این رقم به ۲۷۰ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا می‌کند.

موتور الکتریکی XM توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی ۲۵.۷ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود که با شارژ کامل طبق معیارهای EPA آمریکا امکان پیمودن ۵۰ کیلومتر و طبق معیارهای WLTP اروپا حدود ۸۵ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی با حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت فراهم می‌کند. شارژ این باطری‌ها هم از طریق درگاهی روی گلگیر جلوی سمت چپ صورت می‌گیرد؛ اما علاوه بر این نسخه، ب‌ام‌و تابستان آینده نسخه‌ای قوی‌تر و سریع‌تر از XM را هم با نام Label Red ارائه خواهد کرد که ۷۴۵ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت. این اولین محصول از سری مدل‌های لیبل ب‌ام‌و خواهد بود و قوای محرکهٔ آن مشابه چیزی است که در نسل آیندهٔ M5 خواهیم دید.

XM با وزن ۲۷۵۰ کیلوگرمی، سنگین‌ترین خودروی تولیدی تاریخ ب‌ام‌و محسوب می‌شود اما این وزن به شکل تقریباً ۵۰ به ۵۰ توزیع شده است و به لطف نصب باطری‌ها در کف خودرو، مرکز ثقل آن‌هم پایین آمده است. کراس‌اوور جدید باواریایی‌ها با ۵,۱۱۰ میلی‌متر طول، ۲,۰۰۵ میلی‌متر عرض و ۱,۷۵۵ میلی‌متر ارتفاع، خودروی بزرگی است و با وجود این ابعاد و همین‌طور سیستم هیبریدی، تعجبی ندارد که وزن آن به نزدیک ۳ تن رسیده است. همچنین فاصلهٔ محوری ۳,۱۰۵ میلی‌متری XM نیز با مدل هفت‌نفرهٔ X7 یکسان است.

سامانهٔ چهارچرخ محرک XM می‌تواند در حالت ۴WD Sport بیشتر گشتاور را به محور عقب انتقال دهد و دیفرانسیل M هم می‌تواند به چرخ بیرونی نیروی بیشتری بدهد تا به پیچیدن خودرو کمک کند. علاوه بر این، XM اولین محصول M محسوب می‌شود که به سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب مجهز شده است. این ماشین به‌صورت استاندارد با رینگ‌های عظیم ۲۳ اینچی ارائه می‌شود اما خریداران می‌توانند نمونه‌های کوچک‌تر ۲۲ را هم سفارش دهند. XM تولیدی هرچند دستگیره‌های در مخفی و چراغ‌های عقب بومرنگی را از دست داده اما هنوز هم تا حد زیادی به نسخهٔ کانسپت خود وفادار است؛ بنابراین، همچنان شاهد همان جلوپنجرهٔ عظیم چراغ‌دار، چراغ‌های جلوی دوقسمتی، سر اگزوزهای عمودی روی‌هم و لوگوی ب‌ام‌و در بالای طرفین شیشهٔ عقب هستیم.

طراحی داخل XM نیز هم جدید و هم آشنا به نظر می‌رسد زیرا زرق‌وبرق نسخهٔ کانسپت در آن به چشم نمی‌خورد و طراحی نمایشگرها و کنسول میانی آن تفاوت چندانی با چیزی که در محصولات جدید ب‌ام‌و مثل فیس‌لیفت X7 دیده‌ایم ندارد ولی باواریایی‌ها با استفاده از چرم مرینو و چرم ناپا، تودوزی دورنگی را ارائه کرده‌اند که حال هوای تازه و لوکس‌تری به کابین خودرو بخشیده است. همچنین روی سقف خودرو هم تعداد صد LED کار شده که بر اساس حالت رانندگی، نورپردازی‌های مختلفی را ارائه می‌کنند. این ماشین از جدیدترین نسخه از سیستم اطلاعاتی-سرگرمی iDrive 8 ب‌ام‌و استفاده می‌کند که به‌صورت استاندارد با هدآپ دیسپلی همراه است.

تولید ب‌ام‌و XM اواخر امسال در کارخانهٔ اسپارتانبورگ آغاز می‌شود و با قیمت ۱۵۹ هزار دلار راهی بازار خواهد شد. این رقم در نسخهٔ قوی‌تر Label Red به ۱۸۵ هزار دلار می‌رسد که البته علاوه بر قدرت بیشتر، از رنگ‌ها، رینگ‌ها، تودوزی و تریم‌های داخلی ویژه‌ای هم بهره خواهد برد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶۷ دیدگاه‌ها

  1. کیانوش

    ۶ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (788 ديدگاه)

    نمیگم بده میگم خیلی گرونه و با این قیمت میرن جی کلاس میگیرن مردم یا یکم میزارن روش میرن بنتلی و حتی رولزرویس میگیرن یا حتی با قیمت کمتر میتونن رنج روور یا کادیلاک بگیرن خیلی گرونه

    موافقم 5
    مخالفم 38
    1. سهیل

      ۷ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (121 ديدگاه)

      اینایی که گفتی مال بابابزرگا هست

      موافقم 20
      مخالفم 2
  2. پدرام

    ۶ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    طراحی اش قابل قبول هست اما بین چراغ های عقب نبود لوگو ب ام و کاملا حس میشه و کاش بود
    نکته عجیبیه معمولا خودروسازان لوگو رو بزرگ می زنن اما این ماشین حتی لوگو روی کاپوتش هم زیادی کوچک هست

    موافقم 13
    مخالفم 2
    1. یاسان

      ۶ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (31 ديدگاه)

      فکر کنم طراحان گفتن اون جلو پنجره ها خودش امضا بی ام و بودنشه مارک می خواد چیکار

      موافقم 12
      مخالفم 1
    2. Ali

      ۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (51 ديدگاه)

      چون m هست عزیز

      موافقم 2
      مخالفم 0
  3. مانی

    ۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    گفته ام پاور ماشین زده
    اما با این فاصله محوری کاملا مشخصه که پلتفرم همون اکس ۷ هست و
    با یک اکس ۷ بزک شده چاق طرفیم

    موافقم 5
    مخالفم 5
  4. Porsche 911

    ۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    بشدت ازش خوشم اومد
    طراحی اش خیلیی بهتر از نسخه کانسپتش هست
    عقبش یکم خلوته فقط ولی در کل عالیه
    ولی وزنش خیلی بالاست!
    اما فکر نمیکنم که خیلی مشهود باشه چون توی تست پروتوتایپش گفتن که خیلی تیز و فرز هست
    داخلش هم بشدت زیباست
    عاشقش شدم

    موافقم 16
    مخالفم 0
  5. Ali

    ۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (51 ديدگاه)

    خیلی با ابهت و دوست داشتنیه

    موافقم 3
    مخالفم 0
  6. کلم گل پر

    ۱۱ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    ماشین های آمریکایی ،. معمولیاشون دیگه سیصد چهارصد اسب دارن ،. این بعد این همه تحول با پسوند x و m و n و s تازه رسیده به 750 تا

    موافقم 2
    مخالفم 6
  7. رامین سپهری

    ۱۳ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    کاش این فرمون قدیمی رو تغییر مید داد خیلی دمده و داغونه

    موافقم 0
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا