آموزشبی ام و

آشنایی با سامانه DSC، کنترل پایداری به سبک ب‌ام‌و

DSC سامانه‌ی انحصاری کنترل پایداری ب ام و است. این سیستم با کمک سه سامانه‌ی دیگر یعنی ABS*و ASC+T*و CBC* به کنترل سیستم فنربندی می‌پردازد. DSC نخستین بار در سال ۱۹۹۷ و بر روی مدل های ۷۴۰ و ۷۵۰ به صورت سفارشی عرضه شد. امروزه همه‌ی مدل‌های ب ام و با نسل سوم DSC که شامل DTC* نیز هست عرضه می‌شوند. DTC به چرخ‌ها اجازه‌ی کمی هرزگردی بیشتر نسبت به دیگر سیستم‌های کنترل کشش دیگر می‌دهد که این امر سبب دستیابی به استایل رانندگی پویاتری (داینامیک) می‌شود, البته به پشتوانه‌ی DSC چرخ‌ها از کشش و چسبندگی بهتری نیز برخوردار هستند. به زبان دیگر DTC به شما اجازه می‌دهد رانندگی اسپرت و تهاجمی را در کنار ضریب امنیت بالایی تجربه کنید.

BMW Dynamic Stability Control DSC
BMW Dynamic Stability Control DSC

سیستم DSC بسیار پیچیده و جذاب است. این سیستم به طور مداوم فاکتورهای زیر را چک می‌کند:

  • سرعت خودرو
  • زاویه‌ی فرمان
  • چرخش چرخ‌ها
  • شتاب جانبی و طولی وارد بر خودرو
  • فشار ترمز
  • تخمین احتمال بروز بی ثباتی و انحراف از مسیر در هنگام پیچیدن بخصوص در شرایط جوی نامساعد

اگر هرگونه بی ثباتی در حرکت خودرو احساس شود DSC فوراً مداخله کرده و از طریق سیستم کنترل پیشرانه نسبت به کاهش گشتاور اقدام کرده و سپس با فعال کردن ترمز هر چرخ به طور جداگانه ثبات و پایداری را به خودرو باز می‌گرداند. همه‌ی این اتفاقات در چند هزارم ثانیه رخ می‌دهد که این قضیه نیاز به این سیستم را توجیه می‌کند.

BMW Dynamic Stability Control DSC
BMW Dynamic Stability Control

DSC از ASC+T برای کاستن از گشتاور موتور استفاده می‌کند که اگر این اقدام کافی نباشد در مرحله‌ی دوم با درگیر کردن ABS در زمان مناسب خودرو را کنترل می‌کند.
سنسورهای بسیاری برای کارکرد هرچه بهتر DSC وجود دارند که نخستین آنها سنسور زاویه‌ی فرمان است, این حسگر می‌تواند مسیر حرکت مورد نظر راننده را تشخیص دهد سپس حسگر دیگری شتاب جانبی (عرضی) و مقدار نیروی انتقالی از تایر به سطح جاده را اندازه گیری می‌کند. سنسور چرخش نیز نیروهای پیچشی را که به بدنه وارد می‌شود را اندازه گیری می‌کند. و سنسور فشار ترمز هم نیروهای طولی را که در هنگام ترمزگیری بین تایر و جاده نقش دارند را اندازه گیری می‌کند.
اگر حالت بیش فرمانی و یا کم فرمانی رخ دهد DSC می‌تواند با فعال نمودن ترمزها شرایط را تحت کنترل در آورد. تمامی این سیستم‌های الکترونیکی و هیدرولیکی بسیار سریع عمل می‌کنند به‌طوری که راننده به سختی می‌تواند دخالت آنها را احساس کند.

در حالی که ASC+T نیروهای طولی وارده را آنالیز می‌کند DSC نیز وارد عمل شده و به آنالیز کردن نیروهای جانبی وارده بر خودرو می‌پردازد. با این اوصاف DSC در هنگام دور زدن در سرعت‌های بالا از بروز کم فرمانی و بیش فرمانی جلوگیری می‌کند و بالاترین حد پایداری را ارائه کند و به طور عمده‌ای خطر لغزش و سرخوردن سر پیچ‌ها را کاهش دهد.
DTC به عنوان زیرمجموعه‌ای از DSC عمل می‌کند که در کنار عرضه‌ی یک استایل رانندگی اسپرت اجازه‌ی هرزگردی محدودی را نیز به چرخ‌ها می‌دهد که این هرز گردی محدود در شرایط جوی نامناسب مانند برف و یا گل و لای می‌تواند در دستیابی به چسبندگی کافی تأثیر مثبت داشته باشد. DTC حتی می‌تواند در هنگام دریفت با ارائه ی تسلط کافی راننده روی شرایط به انجام یک دریفت مطمئن و پایدار کمک کند.

BMW Dynamic Stability Control DSC
BMW Dynamic Stability Control DSC

در حالت پیش فرض DSC همواره فعال است. فشار لحظه‌ای روی کلید DSC سبب غیر فعال شدن DTC شده و عملکرد DSC را نیز محدود می‌کند. فشردن طولانی مدت کلید DSC هردو سامانه‌ی DSC و DTC را از مدار خارج می‌کند که این مورد اصلاً پیشنهاد نمی‌شود!

واژه نامه:

  • DSC مخفف Dynamic Stability Control به معنای کنترل پایداری دینامیک (پویا)
  • DTC مخفف Dynamic Traction Control کنترل کشش دینامیک
  • ASC+T مخفف Automatic Stability Control+Tractin کنترل کشش و پایداری اتوماتیک
  • CBC مخفف Cornering brake Control کنترل ترمز هنگام پیچیدن
  • ABS مخفف Anti-lock brake System سیستم ضد بلوکه ترمز

 

ترجمه و برگردان: حسین ریاحی

حسین ریاحی

دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد زنجان

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. xsajad

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    این سیستم عالی هست این ها تازه قدیمی هستند فکر کنید در ازمایشگاه چه فناوری هایی تست میشن تا به مرحله تولید برسند مرسی پدال مقاله خوبی بود

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  2. محمدجواد

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    عالیه و جالب

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  3. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1451 ديدگاه)

    اینجور جاهاست که فرق آلمانی ها با بقیه مشخص میشه!
    و بضیا ممکنه بگن چرا آلمانی ها دوبرابر بقیه قیمت دارن! پول اسم و رسمشون نیست، پول این چیزاست!

    موافقم ۳
    مخالفم ۰
    1. نيما

      ۱۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      مزدا هم از همین تکنولوژی استفاده میکنه

      موافقم ۰
      مخالفم ۲
  4. امین

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (825 ديدگاه)

    از بهترین خودروسازهای جهان بودن کار آسونی نیست
    بدست آوردن این همه شهرت کار آسونی نیست
    این همه دیوونه داشتن کار آسونی نیست

    در تصدیق صحبت محسن جان میگم …. یعنی وقتی چنین ماشینی رو بخری مطمئنی که پولتو حروم نکردی و به ازای قرون به قرونش بهت امکانات میدن

    “BMW FOREVER”

    موافقم ۴
    مخالفم ۰
  5. محمد

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (737 ديدگاه)

    واقعا که مطالب جالب و خوبی بود امید وارم تو آینده هم از این مطالب تو سایت بذارید…..

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  6. رضا

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1699 ديدگاه)

    ولی فناوری بومی خودآتش سوزی رو ندارن که

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  7. احمدرضا بی ام و

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (128 ديدگاه)

    راستی بگید که پر طرفدار ترین ماشین دنیا در نظر سنجی جهانی m4 شد بگید

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  8. pouya

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (110 ديدگاه)

    ای بدم میاد از کسای که میگن بنز ، ب ام و ، پورشه ، لامبورگینی، فراری پول مارکشونو میگیرن

    موافقم ۲
    مخالفم ۰
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (6544 ديدگاه)

      درود .

      پویا جان حرص نخور . ما اینجا نباید ، برای همه توضیح بدیم . بذار ما

      متعصب بمونیم . !!!!!!

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
    2. Ehsan

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1252 ديدگاه)

      کسی هم نیست بگه این اعتبار بی خود بدست نیومده کلی تکنولوژی جدید این آلمانی ها تولید کردن ، فقط کافیه لیست اولین ها رو یه نگاه بندازید

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  9. m.a7200

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (28 ديدگاه)

    یعنی از abs پراید بهتره؟ امکان نداره

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  10. mohammad

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (55 ديدگاه)

    جالب اینجاست که ام جی ۶ همه اینهارو داره

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  11. mory

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (419 ديدگاه)

    میگم آلمانیا تو کتشون نمیره که از سیستم های کمپانی های دیگه استفاده کنن
    حتما باید یه تغییری توش بدن و به قولی اوپتیمایزش کنن.

    موافقم ۱
    مخالفم ۰
  12. mohammad

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (55 ديدگاه)

    ما ایرانیها جرا همیشه از روی تعصب کاری انجام میدیم جرا هیج وقت منطق رو در نظر نمیگیریم ام جی ۶ همه این امکانات داره حال اونا که منفی دادن بگن جرا منفی دادن متشکرم

    موافقم ۰
    مخالفم ۱
    1. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1451 ديدگاه)

      شباهتهای پراید و پورشه!

      هر دو شاسی دارند!
      هر دو چهار عدد لاستیک دارند!
      هردو ترمز دارند! تازه هردو هم ABS !!!
      هر دو گیربکس دارند!
      هر دو پیستون، میل لنگ، میل بادامک،سوپاپ، انژکتور و رادیاتور و… دارند!
      هردو سیستم تعلیق دارند!
      .
      .
      ببین وقتی پراید و پورشه اینهمه نقاط مشترک دارند! پس چیز عجیبی نیست که ماشینهای کره ای و… شباهتهای خیلی بیشتری با آلمانی ها داشته باشند! حتی درمورد آپشن ها شون! جواب همه این حرفها فقط این جمله ست:
      ” این کجا و آن کجا ”
      پشت هر سیستمی که الان تو ماشینهای آلمانی به کار میره چیزی حدود یک فرن تجربه خوابیده! اون هم نه یک قرن ما ! یک قرنی که هر روزش نوآوری و تست و تجربه بوده! پس این نیست که یه شرکت بگه مثلا بنز ایربگ برای زانو گذاشته؟ خب ماهم میذاریم! BMW سیستم DSC گذاشته؟ خب ماهم میذاریم! آئودی شاسیR8 رو از آلومینیوم ساخته؟ خب ما هم آلومینیومی میذاریم!
      مشکلاتی که امروز بعضی خودروسازهای تازه به دوران رسیده باهاش مواجه میشن،مشکلاتی هستند که مثلا شرکت بنز شاید ۴۰-۳۰ سال پیش باهاش مواجه شده!
      نتیجه ش میشه اینکه مثلا کسی که جنسیس کوپه(نسل اول) داشت میگفت EBD ش خوب عمل نمیکنه،اذیت میکنه! خب چطورشد؟ بنز و BMW هم که EBD داشتند!!!
      البته کسی منکر پیشرفت خیلی خوب بقیه نمیشه و همینطور قیمت خیلی مناسبشون. اما بهرحال هیچی مثل تجربه نیست! و آلمانیها هم نایستادند و پیشرفت بقیه رو تماشا کنن!!!

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. حمید

        ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (648 ديدگاه)

        درود بر تو محسن ، با چشمای خودم دیدم توی ادامه همت به سمت کرج کل کل جنسیس کوپه قدیم و ۳۲۰i قدیم . جنسیس فقط صدا میداد ، رسیدن به آخرش که تموم میشه دور میزنه میری تو اتوبان ، ب ام و پیچید جنسیس رفت تو گارد ریل!!! به خدا کسی باور نمیکنه ولی واقعیه یه ماشین با اون تعلیق سفت که ترک های کف آسفالتو مستقیم میده تو ستون فقراتت سنگ ریزه از زیرش در میره دندونات میخوره به هم حریف سری ۳ سدان چهارسیلندر نشد رفت تو باقالیا!!!

        موافقم ۲
        مخالفم ۰
        1. iman

          ۴ اسفند ۱۳۹۳
          سوابق: (92 ديدگاه)

          زیاد روی کره ای ها نمیشه حساب کرد

          موافقم ۰
          مخالفم ۰
    2. مهرداد دریفت

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (70 ديدگاه)

      داداش . شما به من بگو فرق جنس خوب با جنس بد توی چیه؟؟ شما یه گوشی میخری ۲ ملیون کپیش رو چین زده ۳۰۰ تومن . همون شکل همون اندازه همون سیستم عامل ایا مثله گوشی دوملیونی یه عمر واست کار میکنه؟؟؟ حرف ما تعصبی نیست حرف شما سطحی و بی منطقه برادر

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    3. حمید

      ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (648 ديدگاه)

      اولا در عمل امکان نداره به کاملی و با کیفیتی ب ام و باشه ، ثانیا دلیلش اینه که سالها mg تحت مالکیت ب ام و بوده و هنوز هم توی خیلی زمینه ها از ب ام و کمک میگیره مثل سیستم تعلیق و …

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
      1. iman

        ۴ اسفند ۱۳۹۳
        سوابق: (92 ديدگاه)

        ام جی اولین خودروی اسپرت خودش رو تو سال ۱۹۲۰ و بی ام و در سال ۱۹۲۸ ساخت، اینگه bmw پیشرفت داره یه چیزیه اینکه MG هم پیشرفت داره یه چیز دیکه ای مسلما خودرو های اروپایی خصوصا آلمان، امیرکا انگلیس و بعدش ژاپن رو نمیشه با کره ای چینی مقایسه کرد مساله دیگه ای هست
        مثلا سال ۲۰۱۴ام جی ۶ جی تی برنده بهترین هندلینگ شد با وجود رقبایی مثل پورشه و بنز و بی ام و
        یا مثلا ام جی ۵ ضریب آیرودنیامک بهتری داره نسبت به پورشه، ارزش این کارها رو نمیشه زیر سوال برد در هیج خودروسازی
        سیستم تعلیقش کار گروههای BMW MG Rover هست که کنسرسیوم هست و شبیه اون رو روی BMW Z4 نیز می بینیم

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
    4. iman

      ۴ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (92 ديدگاه)

      شرکت ام جی با ب ام و MG&BMW چند سال باهم شریک بودن و محصولات مشترک زیاد دارن این نوع کنترل پایداری که با TC همراه شده و نیز شیب جاده …. همه در MG وسریهای BMW موحود هستند و حاصل تلاش هرو شرکت قدیمی انگلیسی و آلمانی بودن

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
    5. نيما

      ۱۲ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دوست عزیز در جواب شما باید بگم ممکنه از همین تکنولوژی استفاده بشه ولی این مثال ساده رو در نظر بگیر یه لامپ روشنایی ساده ١٠٠ وات تولید کشور المان و یه لامپ ١٠٠ وات تولید کشور چین یا کره یا حتی انگلستان بهتون بدن و بگن یکی رو انتخاب کن صرفا بخاطر اینکه همشون یه توان مصرفی دارن شما کدوم رو امتحان میکنی ؟ حالا در نظر بگیر تو انتخاب خودرو امکان ازمون خطا وجود نداره با اشتباه میلونها تومن ممکنه متضرر بشی عقل میگه به شرکتی که پیشینه داره و ازمون خودشو پس داده اعتماد کن ولو با هزینه بیشتر

      موافقم ۱
      مخالفم ۰
  13. عرفان

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (237 ديدگاه)

    erfan-s
    این سیستم تو x6 به صورت پیشرفته تر قرار داده شده(یعنی به بروز تر شده و مهندسان بی ام و دوباره بررسیش کردن)واسه همینه که هر کسی با x6 رانندگی کرده میگه هندلینگش فوق العادس یعنی انگار خودش رانندگی میکنی/این است تکنولوژی آلمان و بی ام و////

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  14. مسعود

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اکثر اتومبیلهای با نصف یا حتی یک سوم قیمت مدلهای مشابه ب ام و (یا بقول بعضیها بی ام دابلیو) این امکان را دارند.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  15. پژو rcz

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (19 ديدگاه)

    واقعا مقاله عالی و پر محتوایی بود این ثابت میکنه ما از علم خودروسازی در ایران محروم هستیم
    مرسی پدال

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  16. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (6544 ديدگاه)

    درود .

    این سیستم خیلی عالی بود .

    درود بر المان و ماشیناش .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  17. عادل

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (173 ديدگاه)

    دمشون گرم فیلم هارو که میبینی ، لذت می بری از این همه امکانات جذاب… واقعا مهندسی آلمانی شاهکاره…

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  18. احمدرضا بی ام و

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (128 ديدگاه)

    عالی و جالب و کامل

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  19. Ferya

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (687 ديدگاه)

    تو بازی BMW M3 کاملا عملکرد این سیستم رو احساس میکنید
    حتما امتحان کنین

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  20. احمدرضا بی ام و

    ۲۴ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (128 ديدگاه)

    اون سیستمه که پات رو زیر اگزوز میگیری در صندوق باز میشه خیییلی باحاله

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  21. pouya

    ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (110 ديدگاه)

    کیا اپتیما سردکن صندلی داره.پورشه پانامرا هم سردکن صندلی داره.
    ولی وقتی امتحانش میکنید میبینید سرد کن پورشه دنیای دیگه ای داره
    خیلی سریع تر سرد میشه سرماش خیلی بیشتره و سطح خیلییییییی بیشتر از صندلی رو سرد میکنه.
    مال اپتیما آشغاله اسمش سرد کنه.تا امتحان نکنید متوجه نمیشید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  22. علی

    ۱۲ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    از مقاله جالبتون ممنون.
    شما گفتین DSC مال BMW فقط اما ام جی ۶ ادعا داره DSC داره!! میشه بگید ام جی ۶ چجور DSC یی داره؟ و آیا امکان از مدار خارج کردنشو داره یا نه؟ یعنی شاسی برای خروج این سامانه رو گذاشتن روش؟
    درضمن فرق DSC و ESP چیه؟ اینجور که من خوندم دو تاشون خیلی شبیه هم عمل می کنن.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. سورج

      ۲۸ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بله دکمه خاموش کردن روی ام جی هستش
      فوق العاده دقیق کار میکنه

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
      1. iman

        ۴ اسفند ۱۳۹۳
        سوابق: (92 ديدگاه)

        هم کنترل Traction control و هم Stabilty control به صورت حداکانه هست و هردو با کمک سیستم ۹ در ۱ ام جی که جز پیشرفته ترین سیستمهای امنیتی خودرو هست به علاوه نیروی کشش و قدرت چرخها به همراه تکنولوژی فوق العاده شاسی دینامیک که در اختیار جند کمپانی هست موفق به اخذ بهترین هندلینگ در سال ۲۰۱۴ با وحود رقبای بنز و پورشه و… شد
        ممنون

        موافقم ۰
        مخالفم ۰
  23. آرمین

    ۲ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در نهایت نفهمیدم وقتی دکمه DTC تو بی ام دبلیو رو میزنی و چراغ زردش پشت کیلومترشمار روشن میشه غیرفعالش کردیم یا فعال! چون فرمودید دیفالتش فعاله. تو X3 منظورمه. ممنون پاسخ بدید

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. کامران

      ۲۶ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (83 ديدگاه)

      بر اساس تجربه من با ۳۲۰ E90 وقتی ماشینو روشن میکنی پیش فرض روی DSC هست و DTC خاموش هستش
      وقتی تو برف یا جایی گیر میکنی یا جاده بسیار لغزنده هست باید DTC هم فعال بشه.
      اگه ۳ ثانیه دکمه DTC رو نگه داری کلیه سیستم های هوشمند و کنترل پایداری به غیر از ABS و EBD غیر فعال میشه و راه برای دریفت و درگ باز میشه.

      موافقم ۰
      مخالفم ۰
  24. کامران

    ۲۶ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (83 ديدگاه)

    مزیت DSC و DTC نسبت به ESP نرمال که استاندارد مرسدس هست:
    پایداری خیلی بالاتر در رانندگی اسپورت و جا نماندن عقب ماشین از جلوی ماشین (مثل اینکه یکی هیمشه با لگد میزنه عقب ماشینو صاف میکنه )،
    مشکل اساسی این سیستم هم بنظر من ۳ مورده
    ۱ مخارج نگهداری بسیار بالا بدلیل وجود انواع اقسام سنسور ها و روشن شدن چراغ چک معروف بی ام و که با دیدنش دل آدم هزار راه میره.
    ۲ بی پروا کردن و جسور کردن راننده که باعث آسیب به خودور مخصوصآ جلوبندی میشه شما داعمآ دوست داری تو پیچ ها گاز و فرمون بدید.
    ۳ بر خلاف تصور داخل برف و دریفت کردن های شدید جواب نمیده و گیج میزنه و باید حتما خاموش بشه
    کل داستان اینه که DSC هدیه بی ام و به کسایی هست که راننده حرفه ای نیستن ولی میخوان از رانندگی لذت ببرن و به غیر از امینت ماشین چاشنی هیجان هم داره.یه جور دریفت نرم افزاری برای تمام راننده ها بی ام و و کسایی که آشنایی به دریفتینگ ندران فراهم میکنه چیزی که حتی تو پورش و مرسدس هم ندیدم. کل روح بی ام و بنظر من تو DTCوDSC ,و XDRIVE دمیده شده.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  25. GOD BLESS AMERICA

    ۱۷ آبان ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    مطمئنا در زمان ارائه خودروهای کاملا خودران این تجارب شدیدا ارزشمند و کارا خواهد بود.

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  26. وحيد

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به دوستان.من اسفند ٩۴ یه بی أم و مدل ۵٢۵ آی ساخت سال ٢٠٠۵ و ترخیص ٢٠٠٨ خریدم.ماشین خیلی تمیزه ،٨٧٠٠٠ کیلومتر رَاه رفته بود و بدون رنگ.همین برف هفته گذشته تهران من با سرخوردن بیش از حد معمول این ماشین مشکل پیدا کردم،این طبیعیه؟من یه ٢٠۶ تیپ ۶ هم دارم اون کمتر سر میخورد

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  27. میلاد

    ۲۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به همگی.اینجا بحث ب ام و و جنسیس کوپه شد.من تا ۳ ماه پیش جنسیس کوپه ۲۰۱۳ نیو داشتم و الان ب ام و ۳۲۸ مدل ۲۰۱۴ گرفتم.درستهوجنسیس خیلی خشک هستش ولی خدایی یه ماشین باز میفهمه من چی میگم.جنسیس کوپه با توجه به قیمتش یه چیز دیگس.یه موضوع خیلی ساده که سیستم صوتی هیوندا واقعا خیلی سر تر هستش.داشبورد خیلی جذابتر و مهمتر از همه پشت فرمونش خیلی با حالتره و تو سرعت بالای ۱۰۰ تا جنسیس واقعا خداست.ب ام و به دلیل حجم پایین موتورش تو سرعت بالای ۱۰۰ تا واقعا ضعیفه

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
  28. مهران

    ۴ فروردین ۱۳۹۹
    سوابق: (8 ديدگاه)

    ضمن تشکر از مهندس ریاحی در ترجمه cbc کلمه brake ( ترمز ) صحیحه که break تایپ شده همچنین در abs باز هم بجای brake کلمه break بمعنی شکستن تایپ شده .

    موافقم ۰
    مخالفم ۰
    1. سردبیر

      ۴ فروردین ۱۳۹۹
      سوابق: (748 ديدگاه)

      درود. ممنون از دقت نظر شما. اصلاح شد

      موافقم ۰
      مخالفم ۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا