بی ام و

تست‌های طاقت‌فرسای بی‌ام‌و iX5 هیدروژنی در قطب شمال

ما معمولاً بی‌ام‌و را با خودروهای هیدروژنی نمی‌شناسیم اما این خودروساز آلمانی مدت‌های زیادی است که در حال بررسی تکنولوژی سلول سوختی است. کانسپت H2R سال ۲۰۰۴ را به یاد می‌آورید؟ این کانسپت از پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶ لیتری برگرفته از ۷۶۰Li استفاده کرده است اما دارای برخی تغییرات برای استفاده از هیدروژن بجای بنزین بوده است. این خودروی پوزه بلند و تک‌نفره توانست حداقل ۹ رکورد سرعت را بر جای بگذارد. H2R هرگز وارد خط تولید نشد اما هیدروژن ۷ شکل گرفته بر اساس پرچم‌دار بی‌ام‌و راهی بازار شد هرچند سقف تولید بسیار کمی داشت. در واقع این خودرو در سال‌های آغازین قرن ۲۱ به دست سلبریتی ها، مقامات سیاسی و تاجران و برخی افراد خاص دیگر رسید.

در سال ۲۰۱۵ نیز سری ۵ گرن توریسمو تغییر کرد تا بتواند از هیدروژن استفاده کند. این خودرو با کمک‌های تویوتا توسعه یافته بود. به این لیست باید i8 هیدروژن سلول سوختی را نیز اضافه کنیم که در همان سال به عنوان پروژه‌ای تحقیقاتی رونمایی شد. یک کانسپت مرموز نیز وجود داشت که هرگز به‌صورت رسمی معرفی نشد. در سال ۲۰۱۹ خودروی i هیدروژن NEXT در نمایشگاه فرانکفورت معرفی شد و سال پیش نیز شاهد پرده‌برداری از iX5 در نمایشگاه مونیخ بودیم.

این خودروی هیدروژنی که دی‌اکسید کربن تولید نمی‌کند هم‌اکنون در تست‌های زمستانی نزدیک قطب شمال شرکت کرده است. به‌طور دقیق‌تر باید گفت iX5 در سوئد حضور دارد یعنی جایی که مرکز تست زمستانی گروه بی‌ام‌و در آنجا مستقر است. اگرچه بخش اعظم خودروهای الکتریکی از باتری استفاده می‌کنند اما این شاسی‌بلند به دو تانک هیدروژن ساخته شده از جنس پلاستیک تقویت شده با فیبر کربن مجهز است. نسل اول تویوتا میرای نیز دارای چنین تانک‌های هیدروژنی بوده است.

بی‌ام‌و iX5 هیدروژنی چیزی بیشتر از محصولی تک ساخت است زیرا باواریایی ها تصمیم دارند آن را به تعداد محدودی تولید کنند. در همین اثنا شاسی‌بلند بدون آلایندگی بی‌ام‌و توانسته در دمای منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد دوام بیاورد و هنوز هم حداکثر پرفورمنس را داشته باشد. بی‌ام‌و مدعی است قوای محرکه هیدروژنی این خودرو جایگزینی قابل‌اعتنا برای خودروهایی با پیشرانه الکتریکی است.

این خودرو قدرت ۳۶۹ اسب بخاری دارد و تنها آلایندگی آن آب است. iX5 هیدروژنی به دنبال عرضه پرفورمنسی خوب در پکیجی دوستدار محیط‌زیست است. اگرچه به نظر می‌رسد بی‌ام‌و تعهد خود به تحقیقات روی قوای محرکه سلول سوختی را نشان داده است اما چیزی درباره تولید سری این خودرو منتشر نشده است. احتمال رخ دادن این اتفاق نیز کم است زیرا زیرساخت‌های سوخت‌گیری چندانی برای خودروهای هیدروژنی وجود ندارد.

بی‌ام‌و تا زمان مهیا شدن شرایط روی خودروهای الکتریکی تمرکز خواهد داشت و طی ماه‌های آینده اقدام به معرفی i7 و iX1 خواهد کرد. در سال پیش رو نیز شاهد معرفی نسخه الکتریکی سری ۵ جدید با نام i5 خواهیم بود. مینی هم می‌خواهد کانتری من الکتریکی را عرضه کند و رولزرویس نیز روی اسپکتر کوپه الکتریکی کار می‌کند. نشان i3 هم در چین برای نسخه الکتریکی سری ۳ سدان بکار می‌رود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Jdm باز

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1062 ديدگاه)

    پدال تصاویر جاسوسی نسل جدید لامبورگینی اونتادر رو بزار لطفا

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. rezars pc

      ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
      سوابق: (475 ديدگاه)

      عزیزم نسل جدید اونتادور نیست پرچم دار جدید لامبوهه که جانشین اونتادور میشه

      موافقم 7
      مخالفم 0
  2. میثم

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (3540 ديدگاه)

    بشدت طرفدار هیدروژنم
    آینده خیلی خیلی درخشانی داره

    موافقم 14
    مخالفم 1
  3. کوبیده

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۰
    سوابق: (1114 ديدگاه)

    امیدوارم برقی ها بتونن جایگزین بنزین بشن فک کنم نگهداریشون خیلی راحت تره و روغن موتور و فیلتر هوا و …. نمیخاد تعمیرشونم اسون تره

    موافقم 2
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا