بی ام و

خداحافظی با پیشرانه 12 سیلندر ب‌ام‌و M760Li؟!

خودروسازان زیادی هم‌اکنون سازنده پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر نیستند؛ و به نظر می‌رسد به زودی از تعداد کنونی هم یک خودروساز کم خواهد شد.


بنا به گفته BMW بلاگ، این خودروساز باواریایی در حال آماده‌سازی خود برای خداحافظی با پیشرانه ۱۲ سیلندر ۶.۶ لیتری توئین توربوی مدل M760Li می‌باشد. ظاهراً دلیل این کار قوانین سخت‌گیرانه‌تر آلایندگی است، درست همان دلیلی که باعث توقف تولید M550i نیز شده است.


ظاهراً BMW در حال کار بر روی فیلترهای ذرات جدیدی روی اکثر پیشرانه‌های خود که آلایندگی بیشتری دارند می‌باشد. البته شاید این کار برای حفظ پیشرانه ۱۲ سیلندر کافی نباشد و البته در نسل آینده سری ۷ نیز احتمالاً آن را نخواهیم دید.


تنها امیدمان این است که مهندسان BMW روشی جدید یافته و ضامن حیات پیشرانه ۱۲ سیلندر شوند؛ اما اگر این کار را نکنند نسل فعلی M760Li تنها محصولی از باواریا خواهد بود که این پیشرانه را در دل خود دارد و به نظر می‌رسد آخرین آن‌ها نیز خواهد بود.


البته شاید این پیشرانه در سایر کمپانی‌ها حفظ شود. همان‌گونه که می‌دانید همین پیشرانه در رولزرویس گوست، ریث و دون بکار رفته است. شاید یک راه‌حلی برای ادامه استفاده از پیشرانه مورد بحث در محصولات رولزرویس پیدا شود. البته این را هم باید گفت با وجود محصولی از آلپینا که همین میزان قدرت و گشتاور را از پیشرانه‌ای ۸ سیلندر خارج می‌کند، ادامه تولید M760Li توجیهی نداشته باشد.

BMW M760Li xDrive
هم‌اکنون رولزرویس و ب‌ام‌و از معدود خودروسازانی هستند که قلب‌های آهنین ۱۲ سیلندر را تولید می‌کنند. فراری و لامبورگینی نیز پیشرانه‌های خود را داشته درحالی‌که بنتلی هم به خاطر پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر خود شناخته می‌شود. مرسدس نیز سازنده این‌گونه پیشرانه‌ها بوده و البته به این جمع باید استون مارتین و پاگانی را نیز اضافه کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    بنظر تنها راه طراحی یک موتور جدید است!
    یک موتور 12 سیلندر که برای پاس کردن استاندارد ها طراحی شده ، نه برای حداکثر قدرت!
    البته احتمالا حجم کمتری خواهد داشت .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. hosseinbimmer

    ۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (133 ديدگاه)

    حیف?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. E 36

    ۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (918 ديدگاه)

    واقعا حیفه موتورهای 12 سیلندر فقط به خاطر قدرت و گشتاور نیست ک خواهان دارن ، امیدوارم ادامه داشته باشه تولیدشون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. مبین پورمند

    ۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (93 ديدگاه)

    “این را هم باید گفت با وجود محصولی از آلپینا که همین میزان قدرت و گشتاور را از پیشرانه‌ای 8 سیلندر خارج می‌کند، ادامه تولید M760Li توجیهی نداشته باشد.”

    جالب بود برام? از ی موتور وی۸ قدرت ۱۲ سیلندر گرفتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مبین پورمند

      ۸ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (93 ديدگاه)

      ولی واقعا اون صدا حیفه از دست دادنش?

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مانی

    ۸ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    خوب
    از تکنولوژی جدید مزدا نمیشه استفاده کرد که آلایندگی بیاد پایین؟؟؟
    موتور‌های ۱۲سیلندر تا ابد باید تولید بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. net

    ۹ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (3139 ديدگاه)

    برای ماشین لوکس سدان ۱۰ یا ۱۲ سیلندر خیلی خیلی زیاده.ماشین سدان لوکس مثل ایودیa8یا بنز سری اس یا بی ام و سری ۷ باید ۶ یا ۸ سیلندر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا